2016.06.10.
A csodákhoz nem
lehet hozzászokni
Szeretek itthon élni, ezért csak két-három hónapos külföldi
vendégszereplést vállalok el
Szemere Zita
operaénekesnő, koloratúrszoprán Budapesten született. A
Bartók Béla Zeneművészeti Konzervatórium elvégzése után a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen folytatta tanulmányait,
ahol 2011-ben szerzett diplomát. Énektanára Nádor Magda volt,
de részt vett többek közt Sass Sylvia, Nicolas Clapton, Marton
Éva és Hamari Júlia mesterkurzusain is. Jelenlegi énektanára
Kertesi Ingrid operaénekesnő. Még egyetemi évei alatt nagy
sikereket ért el: 2011-ben megnyerte kategóriájában a VII.
Országos és II. Nemzetközi Simándy József Énekversenyt, majd
2012-ben Gildaként debütált a Szegedi Nemzeti Színházban
Verdi Rigolettójában, s ebben a szerepben mutatkozhatott
be 2013-ban KlassicFestival Schloss Kirchstetten nevű komolyzenei
fesztiválon Ausztriában. Repertoárjának fontosabb darabjai
Gilda szerepén túl Mozart Varázsfuvolájának Paminája,
Donizetti Don Pasquale c. művéből Norina szerepe vagy
Offenbach: Hoffmann meséiből Olympia. Az Operaház
2015/2016-os évadában számos repertoárdarab mellett a Don
Pasquale új produkciójában és Gounod Rómeó és Júlia
c. operájának koncertszerű előadásában szerepelt. További
szerepei: Kacsóh: János vitéz - Francia királykisasszony;
Mozart: Cosi fan tutte – Despina; Mozart: Don Giovanni
– Zerlina; Zs. Tallér – A. Szilágyi – B. Szöllősi: Leánder
és Lenszirom – Lenszirom; Verdi: Az álarcosbál
–Oscar; H. Purcell: A tündérkirálynő – Tündér.
Jelenleg Purcell operájában énekel. Mekkora kihívást
bel canto-, Mozart-operák után egy barokk darabban játszani?
–Mindegyik darabnak megvan a maga kihívása. Vagy meg
kell találni bennük számomra a kihívást. Purcellre rátérve
az az érdekes, hogy a zenei anyag sokkal homogénebb, mint egy
romantikus műben, vagy Mozart, illetve Richard Strauss operáiban.
Ebben a homogénebb zenében törekszem, nagy lelkesedéssel a
szerepet megformálni, mert ezt a melódiát is kedvelem.
Van olyan zenei izmus, ami igazán közel áll önhöz?
–Most, hogy sikerült elénekelnem Júlia szerepét
Gounod operájában, azt hiszem, hogy ez a hangomhoz és a
karakteremhez legjobban illő, illetve való zene. A romantikát
kedvelem elsősorban.
Azt szeretem, ha az előadás arról szól, ahogy azt a zeneszerző megírta
Azt tapasztalom, hogy a barokk műveket modernizálják.
Esetünkben is erről van szó?
–Eltalálta. A darab történetét
átültették az 1940-es évekre. Az akkori film noir-os időszak
tipikus elemeivel tarkítják a látványt. S azt hiszem, egészen
másról szól majd a darab, mint eredetileg. Ami nem baj, mert
egy egészen új történet kerekedik ki az által, hogy Almási-Tóth
András a mű rendezője, és így megtapasztalhatjuk, hogy ő
milyen oldalról látja Purcell operáját. Érdekes és változatos
előadást láthat a közönség, ahol a rendezés „színesíti”
a zenét. Lehet, hogy ódivatúnak tűnök, de szeretem, ha arról
szól valami, ahogy azt a zeneszerző megírta. Nagyon jók az új
gondolatok, ötletek, de csak akkor, ha a kerettörténet megerőzi
eredetiségét. Így megértem, és magamhoz közel érzem az előadást.
Amennyiben olyan modern rendezésről van szó, mikor nem értem,
hogy mi miért történik a színen, azt nem igazán szeretem. Ha
viszont a rendező végigviszi a koncepcióját, értelmesen, a nézők
számára befogadhatóan, akkor az már remek. Előfordul, hogy
egy művet öncélúan modernizálnak, ami nem jó, mert értelmezhetetlen.
Voltak vitái a
rendezőkkel?
–Nem vagyok nehéz
természetű, az operaélet fiataljai közé számítok– ezt azért
emelem ki, mert a szakmán belül is vannak olyan művészek,
akiknek a szavuk annyit ér, hogy annak a rendezőkkel szemben is
súlyuk lehet. Mindent megpróbálok elfogadni, véghezvinni, s
amiben nagyon kényelmetlenül érzem magam, akkor nyilván szólok,
de vitára még nem került sor. Arra volt példa, hogy olyan
rendezői utasítást kaptam, amivel nem igazán értettem egyet,
és így azt átalakítottam úgy, hogy számomra is jó legyen,
de ne ellenkezzen a koncepcióval.
Hogyan készül föl egy adott szerepre? Meghallgatja az
adott operát CD-én, vagy közösségi megosztó portálokon?
Hiszen például A tündérkirálynő nem olyan ismert
opera, mint mondjuk a Rigoletto.
–Először
megtanulom a szerepet, beépítem egyéniségembe. Azután megnézem,
vagy meghallgatom más előadótól. Azt viszont nem szeretném,
hogy véletlenül is átvegyek olyat, ami nem belőlem fakad.
Még technikai megoldást sem vesz át másoktól?
– Azért hallgatom meg az operát, hogy megismerjem,
és tudjam, hogy a zenekar mellett miként hallható a szerepem.
Azért nem veszek át mástól bármit is, mert mindenki egyedi.
Amennyiben hallok egy olyan megoldást, vagy hangszínt, ami az
adott frázisra jobban illik, mint ahogy azt én elképzeltem, és
szebben is hangzik, abból jól tanulni. Ezt a saját hangomra „ültetem
át”.
Biztos, hogy a művészi pályán mindenki egyedi? Hiszen
sokan mondják, hogy egy énekesnél meg lehet állapítani, kinél
tanult, kik voltak a mesterei.
–Amit említett, az előfordulhat,
és sajnos sok esetben tetten is érhető. Viszont én, az énektanulási
folyamatom legelejétől fogva ügyeltem arra, hogy az éneklés a
torkom és a lelkem számára is jó érzést keltsen. Ahogy azt
vettem észre, hogy valami nincs rendben, változtattam a
dolgokon. Valószínűleg ez vezetett oda, hogy most az Operaházban
énekelhetek, hogy megőriztem magamban azt, amit a Jóistentől
is kaptam, és ahhoz pozitívumokat tudtam hozzátenni, mestereim
segítségével.
Hányadik előadásra ér be igazán egy szerep? Már
a premierre is?
–Legtöbbször a bemutatóra
összepontosítjuk összes energiánkat, hiszen akkor mindenki a
legjobbat szeretné felmutatni magából. Ezért is különlegesek
a premierek. Viszont, szerintem nem akkor a legjobb a művész. Pályám
elején tartok, így még nem tudom megválaszolni azt, hogy hányadik
előadásra érik be igazán az adott szerep. Azt biztosan tudom,
hogy 2012-ben debütáltam a Gildával, s most már értettebben
énekelném el ezt a szerepet. A művész folyamatos érik, és azáltal
válik jobbá.
Az operaénekes nem csak énekel, hanem játszik
is. Külön felkészül a színészi alakításra?
–Hangi, színészi adottsággal
születünk. A Jóistentől színészi tehetséget is kaptam.
Szerencsésnek mondhatom magam, hogy operaénekesnő lehetek,
azzal foglalkozhatom, ami a szívem vágya, de az biztos, hogy hiába
kapunk adottságokat, szükséges egy olyan rendező, tanár,
akiben megbízunk, aki a szerepformálásban segít, és akkor a
színi alakítás még jobbá válik. Tehát nem elég a
szerepformáláshoz való érzékem, ha nem kapok inspirációkat,
olyan utasításokat, tanácsokat, amitől egyre inkább fejlődöm.
Arra nem kell ügyelni, hogy közben a szerep alakítása
ne váljon rutinszerűvé?
–Sosem válhat, nem is
lehet rutinszerű egy szerep eléneklése. Akárhányszor zenekari
próbán ülök, s ahogy körbefon, körbevesz a zene, mindig elérzékenyülök.
Olyan földön túli boldogságot érzek, amivel nem lehet
betelni. Egyik kollegám azt mondta: „ezt majd megszokod”. Ezt
nem lehet megszokni, mert igazi csodának lehetek tanúja. A csodákhoz
szerintem, nem lehet hozzászokni. Azért sem beszélhetünk
rutinról, mert minden egyes alkalom, minden egyes színpadra állítás
különbözik a másikról.
Oratóriumokat is énekel. Azokhoz más énektechnika szükséges?
–Az énektechnika adott. De az biztos, hogy azon belül
mást kell kiemelni a megtanult tudásanyagból. Az énekes torka,
teste a hangszere, és ilyen alkalommal a hangszert másként kell
használunk.
Családunkban sosem a pénzszerzés
volt az első, olyan szakmát választottunk, amiben tehetségesek
voltunk
Manapság, mikor többen arról panaszkodnak, hogy
nehéz az énekesi pálya, miért éppen az operaéneklést választotta
hivatásául? Hiszen régebben voltak társulatok, ami biztos megélhetést
garantált.
–Olyan családból származom, ahol nem a pénzszerzés,
a minél nagyobb kereset elérése volt a lényeg, hanem a közös
élmények. A minőségi idő eltöltése volt a fontos, és nem
az, hogy ki milyen márkás ruhát visel. Tehát én sem a pénzbeli
lehetőségek alapján választottam szakmát. Édesanyám azt
mondta, hogy azzal foglalkozzunk, amiben tehetségesek vagyunk. Húgom
pedig azért választotta a gyógy-masszőri hivatást, mert ő
abban tehetséges. Igaz nem születtem zenész családba, de anyukámnak
is szép hangja van, nagymamám énekesnő szeretett volna lenni.
Már gyerekként szerettem a muzsikát, kristálytisztán és
azonnal mindent visszaénekeltem még két éves koromban. Szinte
előbb énekeltem, mint beszéltem. Ezért a szüleim zeneóvodába
írattak. Egy időben általános iskolai zenetanár szerettem
volna lenni, de mivel hangomra, hangszínemre felfigyeltek, így
erre a pályára kerültem.
–Azért is örülök a következő évad szerepinek, főleg
a Melindának, mert nem szeretném, ha beskatulyáznának egy
szerepkörbe, mégpedig a komikusba. Jövőre a Bohémélet Musettjét,
a Kármeliták Konstanza nővérét, a Werther Sophijét, a
Siegrfried erdei madarát játszom, és újra alakíthatom
Norina szerepét.
Most nyáron vállal fellépéseket is?
–Egyik tanárnőm mondta, hogy két-három hónapig
hangot pihentetni kell. Ezért is elhatároztam, hogy idén nyáron
nem lépek fel sehol, mert így tud regenerálódni hangszalagom.
Tehát a nyár a pihenésé, és majd a tanulásé.
Medveczky Attila
|