2016.06.10.
Csorja Gergely: A posztmodern, avagy a közönséges
ember gondolatai
Ortega y Gasset
1930-ban megjelent nagy hatású műve, melyet sokat hivatkoznak a
jobboldalon, de melyet annál kevesebben olvastak, leírta az elmúlt
évszázad egyik legfontosabb folyamatát. A tömegember mindent
elsöprő évszázados előretörése egy a nyugati civilizációban
eleddig ismeretlen jelenséget hívott életre: Az „egész világ”
máskor a tömeg és a kivételes, másszerű kisebbség szoros
egysége volt. Ma az egész világ a tömeg egymaga. Ortega ténymegállapítását
sokféleképpen magyarázzák, attól függően, hogy a tömegideológiák
melyik oldaláról közelíti meg a minősítő. Van, aki
elitista, meghaladott elméletként értékeli és van, aki a korábbi
világok magasabbrendűségét, jobbságát kívánja igazolni
Ortegával.
Mindkét megközelítés
a tömegember sajátja és éppen azzal a felületi érintéssel,
azzal a mindent leegyszerűsítő piktogram tudással kezeli
Ortega – és minden jelentős gondolkodó – világát, mellyel
a reggeli zabkása evése mellett beleolvas egy-egy cikkbe. A
figyelmét három-négy mondatig képes fenntartani, ugyanakkor
ebből a három négy mondatból messzemenő következtetéseket,
ítéleteket alkot.
A piktogram tudás,
mellyel oktatási intézményeink – különös tekintettel az
egyetemekre – felvértezik értelmiségünket, nem teszi lehetővé,
hogy az elmúlt évezredek felhalmozott tudásának és szellemi
teljesítményeinek alapjait, a bölcselet legnagyobb hatású
rendszereit mélységében ismerje meg az értelmiség.
Fél oldal
Arisztotelész, egy oldal Platón, három sor Kant, negyed óra
Berkeley, egy mondat Heidegger és mintha szó lett volna valami
Spenglerről is. Ennyi fér bele az értelmiség elvárt tudásába.
Ezekkel szemben a szórótárgyakra kell figyelni: a műszaki értelmiség
végeláthatatlan példamegoldási képessége, a jogászok 275
oldalnyi Brósz–Pólay római jogi tudása, és mindehhez fél
évente 10-15 tárgy átfutása.
A tömegember, a tömegértelmiség
számára a filozófia értéktelen okoskodás, sőt szitokszó. A
tömegértelmiség szakmává silányítja a bölcseletet és
megvető lenézéssel szemlél mindent, ami nem szakmai és ami a
piktogram tudáson túl kíván terjeszkedni.
Így aztán a bölcselet
áttevődik természetgyógyászok, életviteli tanácsadók, ufókutatók
és üzleti alapon szerveződő spirituális vezetők kezébe. A
posztmodern élő bölcselete az Édesvíz Kiadó kiadványai között
található: az angyalterápia, a sorskapcsoló használata és a
gyógyító médiumok világa ez. Ez a tömegember valódi bölcselete,
ez a mindennapok valósága. Több ezer év nagyszerű gondolataiból,
tudásából végül ez maradt élő filozófiának.
A bonyolult,
nehezen érthető rendszerek, Husserl fenomenológiája, Spengler
történelemszemlélete, de akár a rövidebb könnyebben átfutható
gondolatok, mint Németh László egy-egy esszéje lényegében érthetetlen
a tömegember számára. A szavakat, sőt a mondatokat ugyan megértjük,
a nagy többség azonban képtelen figyelme fenntartásával végigolvasni,
értelmezni, átélni a piktogramszint feletti gondolatot.
A gondolkodás, az
írás és a beszéd leegyszerűsödésével párhuzamosan
megjelent a szaknyelv mágiája. A szakértelmiség kapaszkodója,
önigazolása ez. A szaknyelvi fordulatokat ugyanis csak a
beavatottak értik. Így aztán szaknyelvi kifejezésekkel el
lehet takarni, be lehet burkolni, fel lehet díszíteni a
legoktalanabb gondolatsort. Az így feldíszített gondolat aztán
eladhatóvá, szakszerűvé, látszólag értékessé és értelmessé
válik.
Ehhez
alkalmazkodott az írás, az értelmiségi közbeszéd és természetesen
a politika is. A posztmodern ember elérte, hogy a soha nem látott
óriási tudástáron ülve elveszítse az érdemi gondolkodás képességét.
Autisták és
csodabogarak világába száműzettek a metafizika, az ontológia,
az ismeretelmélet és úgy általában a világegyetem, a természet,
az élet okával és céljával, a történelemben érvényesülő
rendezőelvvel, a tudás és megismerés lehetőségével, a szépség,
a művészet és a nyelv mibenlétével, a jogi-politikai normák
természetével, a cselekedetek helyes vagy helytelen mivoltával,
Isten és a transzcendencia létével foglalkozó gondolatok.
Terméketlen
okoskodás lett mindebből a hasznos napi cselekvés, a pillanat
uralása, a vagyon és hatalomszerzés, a fogyasztás és az örökös
növekedéskényszer mellett.
Ortega szavaival:
Talán ostobaság, amit mondok, de az író, amikor a tollát kezébe
veszi, hogy valamely sokáig melengetett témájáról értekezzék,
arra az átlagolvasóra kénytelen gondolni, aki ugyan sohasem
foglalkozott a tárggyal, de a művet olvasni fogja, nem azért,
hogy valamit tanuljon belőle, hanem ellenkezőleg, hogy bölcsen
ítélkezzék felette, ha nem vágna össze a fejében tartott
laposságokkal. Ha azok az egyének, akikből a tömeg áll,
magukat sajátosan kiválasztottaknak hiszik, egyéni tévedéssel,
nem pedig társadalmi visszássággal állunk szemben. De a jelen
perc jellegzetessége éppen az, hogy a közönséges ember jól
tudja a maga közönséges voltát, de bátorságot merít e közönségesség
jogára és arra, hogy e jogot általánosan érvényesítse.
|