2016.06.17.
Belső izzás
Az állami kitüntetéseknél sokkal többet ér, hogy igazi világsztárokkal
dolgozhattam
Kovács Eszter
operaénekesnő Tiszanánán született földműves szülők
gyermekeként. A Zeneakadémián szerzett diploma után azonnal
szerződtette az Operaház, ahol a Kékszakállú Juditjával,
majd később A bolygó hollandi Sentájával és a Ferencsik-féle
Tannhäuser Venusával tűnt fel. Hamarosan áttért a nagy drámai
szoprán szerepkörre és a Wagner-alakításokon túl sikerrel
debütált a Fidelio, a Pikk Dáma, a Jenufa és a Parasztbecsület
női főszerepeiben is. Nemzetközi karrierje 1972-ben indult.
Ekkor mutatkozott be a düsseldorfi Deutsche Oper am Reinban Az
istenek alkonyában. A kritikák Hans Hopf és Karl Ridderbusch
mellett a legnagyobb elismerés hangján az ő Brünnhilde-alakításáról
szóltak. Ezt követően sorra érkeztek hozzá a rangos meghívások:
szereplésre kérte fel a londoni Covent Garden, a nyugat-berlini
operaház, a frankfurti opera. 1974-ben bemutatkozott volna
Bayreuthban (Walkür – Brünnhilde), ám a sikeres főpróba után
megbetegedett, mégis számtalan felkérés következett, többnek
időpontütközés miatt nem tudott eleget tenni (Bécs, San
Francisco, Párizs, Chicago, Boston, Hamburg), ezért 1980 óta
nem tagja egyetlen állandó társulatnak sem. Nemzetközi
karrierjének második vonulatát Bartók Juditja, Fidelio,
Elektra és Chrisothemis szerepek jelentették (Prága, Moszkva,
Berlin, Frankfurt, Salzburg, Stockholm, Koppenhága, Lisszabon).
Amikor 1981-ben a Milanói Scala együttese Zubin Mehta vezényletével
a firenzei Maggio Musicalén adta elő Az istenek alkonyát,
Kristen Flagstad és Birgit Nilsson után Kovács Eszter volt Brünnhilde.
Többször megfordult közben az Egyesült Államokban, fellépett
Santa Fében (a Metropolitan előszobája), Fort Worthben és
Washingtonban az Elektrában, illetve a Walkür Brünnhildéjeként.
Az egyenletesen felfelé szárnyaló művészi pálya legkiemelkedőbb
állomásai ugyancsak a Walkür Brünnhildéjéhez kötődnek: a
szerepet San Franciscóban Birgit Nilssonnal, a New York-i
Metropolitanben pedig Gwyneth Jonesszal felváltva énekelte.
Partnerei között volt Peter Hofmann, Helge Brilioth, Jean Cox,
James King, Robert Cassily, Manfred Jung, Theo Adam, Simon Estes,
Franz Ferdinand Netwig, Donald McIntyre és Sigmund Nimsgen. Világhírű
karmesterek dirigálták: többek között Colin Davis, Doráti,
Eliahu Inbal, Karajan, Leinsdorf, Mehta, Matacic, Patane, Peter
Maag, Silvio Varvioso, Hans Wallat, Ottmar Suitner. Rendezte
Wolfgang Wagner, Götz Friedrich és George London. Meghívást
kapott a Metropolitan Opera (MET) három hónapos USA–Kanada
centenáriumi turnéjára, melynek karmestere James Levine volt,
olyan művészek között, mint R. Scotto, P. Domingo, L.
Pavarotti. Számtalan koncertet adott világszerte: Európa
Parlament, Strasbourg (Nagy Gála), Róma, Milánó, Hága, Oslo,
Moszkva, Varsó, Salzburg. Ezek közül is kiemelkednek a
Matacic-koncertek: Zágráb, Dubrovnik Fesztivál (Isolde, Brünnhilde,
Wesendonck-dalok). Sikerei csúcsán, 45 évesen a MET-turné Walkür-előadásával
véglegesen visszavonul a nemzetközi szerepléstől.
Miként lesz földműves szülők lányából Pest és a
világ jelentős operaházainak csillaga?
– Eleinte nem is gondoltam operaéneklésre, az egészet
– bár furcsán hangzik – a kényszer szülte. Tiszanánán,
általános iskolás koromban odaültem a harmónium elé. Már
akkor is izgatott a zene világa, de nem konkrétan az éneklés.
Hiszen gyermekhangon még nem lehet igazán énekelni. Még tangóharmonikát
is kaptunk. Magamtól megtanultam a slágereket, s azokat diáktársaimmal
előadtuk a helyi kultúrházban. Már általános iskolában is
énekeltettek velem szólót. Később, a diákrendezvényeken a
templomig hallatszott a hangom, ami elég nagy elismerést
jelentett, mert a templom eléggé messze volt. Viccesen hangzik,
de akkorra a hangi adottságom megvolt ahhoz, hogy később
Wagner-énekes lehessek. Történt, hogy a Földművelési Minisztériumból
valaki látogatóba jött a TSZ-be, és ő szólt szüleimnek,
hogy meg kellene engem hallgattatni az egri zeneiskolában.
De miért éppen az egriben?
– Mert az egri Dobó Gimnáziumba jártam, ami egy patinás
épület, remek tanáraim voltak, de a szocializmus borzasztóságát
is megéltem, mert diákszállóba kerültem. Vannak, akik
szeretik a diákszállót, de én nem, mert magányt kedveltem. 17
évesen beiratkoztam a zeneiskolába, ahol azt mondták, érdemes
velem foglalkozni. A zeneiskolában remek tanáraim voltak. Az Ádám
Jenő által szerkesztett A dal mestereiből tanultam. S ez is érdekes,
hogy miként lehet eljutni A dal mestereitől Brünnhilde szerepéig.
Ezután a miskolci Bartók Béla Konzervatóriumba kerültem,
ahonnan már a második év után felkerülhettem volna a Zeneakadémiára,
de az én drága tanárnőmtől, akinek nagyon hálás vagyok, s
akit gyönyörű hanggal áldott meg az Isten, L. Pekker Zsuzsannától
nehezen tudtam megválni. A konzi elvégzése után máris
felvettek a Zeneakadémia ének tanszakára, majd az opera szakra.
Szülei hogyan fogadták, hogy gyermekük teljesen más
világba került?
– Édesanyám olyan egyszerű parasztasszony volt, akit
csodás intelligenciával áldott meg a sors. Értett a klasszikus
zenéhez is, például a Bolygó hollandi nyitánya közben átjárta
a gyönyörűség. Megénezte, amikor a Bolygó hollandi Sentáját
énekeltem az Operaházban, és büszkén ült a nézőtéren. Édesapám
zeneileg érintetlen parasztember volt, aki tudta, hogy nagy
feladatok várnak rám.
Szellemi útravaló a falusi házból
A pálya buktatóit bizonyára nem ismerték, így attól
nem is félthették, de attól már igen, hogy elkerül Egerbe,
Miskolcra.
– Nem féltettek, mert a szülői házban olyan hihetetlen
tartást kaptam, ami egész életemre kihatott. Tiszta erő, kemény
hit, akarat jellemezte ezt a tartást. Olyan szellemi útravalóval
vérteztek fel, ami később kihatott a pálya iránti alázatra.
Szüleim talán csak attól tartottak, hogy sikerülhet-e ez a pálya
számomra. Még azt is el kell mondanom, hogy a falu postása két
olyan táviratot vitt ki szüleimnek, amelyeknek nagyon megörültek:
„Felvettek a Zeneakadémiára”, „Felvettek az Operába”.
Mire emlékszik a zeneakadémiai felvételiből?
– Forrai Miklós karmester, Gyurkovics Mára férje, volt
az egyik felvételiztető. L. Pekker Zsuzsanna, aki mélyen hívő
asszony volt, elkísért a felvételire, beült a tízes terembe,
s ott imádkozott, amíg Forrai ki nem jött hozzá, s közölte:
„bár évente küldenének ilyen tehetséges énekest” Emlékszem,
hogy megskáláztattak, amitől kissé féltem. Megvannak a magas
hangjaim, de elég nagy munkával tudom azokat kiénekelni.
Ezt szerepei is bizonyítják. Kiket tart mestereinek?
– Sorrendben L. Pekker Zsuzsannát, aki dalokat és
preklasszikus áriákat tanított be nekem. Ezeket vele úgy
tanultam meg, hogy csak elegendő volt meghallgatnom, hogy hogyan
énekli. Nem utánoztam, nem is lehetett volna. A Zeneakadémián
első énektanárom Maleczky Oszkár, a híres basszista volt. Drága
lélek volt, és óriási művész. Dr. Sipos Jenő jelentős állomás
volt az életemben, akinek köszönhetően eljutottam odáig, hogy
első operavizsgámon A kékszakállú herceg várának Juditját
énekeltem. A teljes operát Ütő Endrével adtuk elő az Operaház
színpadán. A szerepet teljesen megtanultam és Mikó András,
aki vagy nagyon szeretett valakit, vagy utált, rendezte ezt az előadást.
Engem valami miatt megkedvelt. A legnagyobb erénye: hogy számára
a zene volt az első. Szüleim feljöttek a vizsgaelőadásra. Beléptek
az Operaház előcsarnokába, s elmondták, ilyen szépet még nem
láttak, és örültek, hogy itt fog énekelni a lányuk. Később
a Judittal debütáltam. Nagy hálával és köszönettel gondolok
felejthetetlen Wagner-tenorunkra, Závodszky Zoltánra, aki évekig
mesterem volt. Valamint Kapitányffyné Magdára, aki sokszor
velem tartott kontrollként a nagy feladataimnál. Külön
kiemelem külföldi mestereim közül prof. Koietinskit és prof.
Schmidtet, akiknél Wagner-szerepeimmel végeztem kimerítő és több
hónapos tanulmányokat, valamint Jeffry Taate-nek, a nápolyi San
Carlo Operaház igazgatójának mestermunkáját felkészüléseimben.
Amikor először fellépett az Operaház színpadán félt
valamennyire? Hiszen hatalmas helyi sztárok énekelték előtte a
Juditot is.
– Féltem, de mégis volt bennem egy tartás. Mindent,
amit a pályám során kibírtam, elértem, ami megerősített,
Tiszanánáról származik. Úgy jártam haza, mint a templomba.
Szülőfalum számomra valóságos szellemi kincsesláda. Sokan
csodálkoztak, amikor csak egy napra is hazamentem – sokszor külföldről
is –, mert ott találtam meg a tisztaságot. Hívő ember
voltam, vagyok, maradok. Tiszanánára mentem haza imádkozni.
A hit segítette a pályán?
– Hit nélkül nem tudtam volna létezni. Előadásaim előtt
Bach Máté passiójából a zárókórus főtémájával kértem
az Úr segítségét. Ma is megvan a szülőházam, ahová hazajárok
a férjemmel. A gyökereim Tiszanánán maradtak, és azok által
nőtt a „fa, a levél”. Hitemhez és a pályámhoz tartozik az
az ének, ami református, evangélikus templomokban is elhangzik:
„Az Úr csodásan működik, de útja rejtve van.” Velem is
olyan dolgok történtek, amiket el sem tudtam képzelni.
Az Operaházban, abban a Bolygó hollandiban énekelt,
amit Erdélyi Miklós vezényelt. Milyen művésznek ismerte meg?
– Olyan művész volt, hogy képes volt mindent kihozni a
zenéből, és ez belső izzáshoz vezetett. Ez volt az első
Wagner-szerepem, ami igen nehéz, főleg a magas lágé miatt.
Sentát nem premieren énekeltem, hanem új betanulásban. Ehhez a
szerephez, mint sok máshoz is, egyéniség szükséges.
Amikor pályára lépett, nagyon sok egyéniség, élő
legenda volt a színpadon. Ők hogyan fogadták a kezdő énekest?
– Nem tudom, hogy akkor intrikáltak-e ellenem.
Ferencsik János többször hangsúlyozta, ha lehet, kerüljük el
a büfét. Az a pletykák, rosszindulatú megjegyzések helyszíne.
Magamnak és a szerepnek éltem. Elkerültem az allűrökkel teli
világot. Néhány kedves kollégámmal jó kapcsolatot ápoltam,
így Tokody Ilonával, Andor Évával, Berczelly Istvánnal,
Miller Lajossal – utóbbival voltam kint a
Csajkovszkij-versenyen. Ha tehettük, megnéztük egymás fellépéseit.
A Wagner-szopránokra azt szokták mondani, hogy az kissé
átmenet a bel canto, a drámai szopránok és a mezzók között.
Ez igaz?
– Jó mondás, mert szükséges a mély- és a középlágénak
az a volumene, ami átmegy a zenekaron. A Sentát követte a
Venus, amit drámai szopránok is énekelnek, de a Sieglindéhez már
igazi Wagner-hang szükséges a deklamációk és speciális
hanganyag miatt. Ami viszont valóban meghatározó szerepem volt,
az a három Brünnhilde, a Walkür, a Siegfried és Az Istenek
alkonya három női főszerepe, amelyektől a hatalmas hangi
megterhelések miatt sokan joggal féltettek, mégis sorsomnak
meghatározó pontjaivá váltak pályám és magánéletem
szempontjából is. Elsősorban igaz ez Az Istenek alkonya Brünnhildéjére.
Amikor Lukács Miklós felújította a teljes Ringet, én a Rajna
kincsében az egyik sellőt énekeltem, ami egy kellemes szerep,
majd jött a Walkürben Sieglinde. Turpinszky Béla volt a
partnerem, és több elismerő kritika övezte ezt az alakításomat.
A Siegfriedben Brünnhildét énekeltem, és Az Istenek alkonya Brünnhildéjét
is kiosztották rám, de bizonytalan voltam, hogy ezt elvállalhatom-e.
Közben Moszkvában énekeltem Bartók Juditját, s hazafelé a
repülőgépen – ez hihetetlen, s talán nem is hiszi el senki
– harangszót hallottam. A lélekharang zúgását. Arra
gondoltam, valaki meghalt. A repülőtéren férjem közölte: édesapám
meghalt. Édesapám sírjánál megfogadtam, hogy ezt a szerepet
elvállalom. Bíztam benne, és tudtam, hogy az égiektől
megkapom az ő hatalmas erejét. A sírkőre pedig a Miatyánk
egyik sorát vésettük rá: „szenteltessék meg a te neved.”
Ennek volt egy szakrális és egy profán vonulata is. Az utóbbi
alatt azt értem, hogy a pályám, apám neve által szinte
megszenteltetett. Mikor Nyugaton énekeltem, sosem vettem föl más
nevet, megmaradtam Kovácsnak. Hála Istennek megkaptam apám erejét.
A premieren a második felvonás után az egyik impresszárió világszerződést
kötött velem és felvetette, tanuljam meg németül a szerepet,
és így kerültem ki 1972-ben Düsseldorfba Az Istenek alkonya Brünnhilde
szerepével.
Művésznő döntött úgy, hogy szinte csak Wagnereket
énekel, vagy beskatulyázták ebbe a szerepkörbe?
– Az utóbbi igaz. Egymás után hívtak meg a
Wagner-szerepekre, amiket nem tudtam, nem is akartam visszautasítani,
mert remek karmesterekkel, rendezőkkel, énekesekkel dolgozhattam
együtt. De nem éreztem azt, hogy ez egy olyan skatulya lenne,
amibe belekényszerítettek, mert hangi adottságom, habitusom
ezekre a szerepekre determinált.
Nemzetközi karrierje 1972-ben indult el. Vasfüggöny
volt. Hogyhogy kiengedték?
– Az Interkoncerten keresztül. Kimehettem, kaptam útlevelet,
meglehetősen magas gázsit adtak Nyugaton egy-egy szerepért.
Ahogy megjöttem, vissza kellett adnom az útlevelem, és fizetésem
bizonyos százalékát impresszálási díjként be kellett
fizetnem az Interkoncertnek is. Mintha nekik köszönthettem volna
a külföldi fellépéseimet, holott a külföldi menedzsereim kértek
fel a szerepekre.
Felmondásaim története
Közben az Operaház tagja maradt?
– Tizenötéves tagság után egészen 1980-ig. Ellenséges
hangulatot éreztem, kollégáim irigyek voltak rám. Ez a pálya
ezzel jár. Előfordult, hogy nem tűztek ki szerepre, de nem is
engedtek ki külföldre. Felmondtam. Ez volt az első felmondásom
Budapesten, a második, a végleges felmondásom története már
hosszabb. 1985-ben, miután New Yorkban végleg eldöntöttem,
hogy befejezem külföldi fellépéseimet, hazajöttem. Az Opera
akkori igazgatójának kérésére 1986-ban visszaszerződtem
azzal a szándékkal, hogy művészeti tapasztalataimat itthon, a
Budapesti Operaházban végre nyugodt körülmények között
kamatoztassam, de sajnos elvárásaim, melyeket a szerződés aláírásakor
kikötöttem nem teljesültek (például a Parsifal Kundry szerepére
még zenekari próbát sem biztosítottak), így a számomra szükséges
minimális művészi feltételek hiánya miatt végleg felmondtam,
operaénekesi pályámat befejezve visszavonultam. Szép volt, jó
volt az Operaházban, ám úgy döntöttem: ezek után csak nézőként
térek be a dalszínházba.
Senki sem csodálkozott azon, hogy valaki a szocialista
blokkból ilyen karriert ért el?
– Senki sem éreztette velem, hogy alacsonyabb rendű lennék
azért, mert nem Nyugaton születtem. Azon természetesen csodálkoztak,
hogy kint énekelhetek. Washingtonban például George London –
a híres basszista, aki akkor már nem énekelt – rendezte a
Walkürt. Vele jó barátságot ápoltam, tanácsokat adott nekem,
sokáig leveleztünk. Az akkori rendezési koncepciók még nem csúfolták
meg a zeneműveket. Valóban az adott operát rendezték meg, alázattal
a műfaj és a szerző felé. George Londonra is ez volt jellemző,
hiszen több Wagner-szerepet énekelt, egyeseknek még a hangképzésben
is segített, és kiváló volt a Borisz Godunov címszerepében.
Kaptam is tőle egy Borisz-lemezt, amire ráírta: „Az én csodálatos
Brünnhildémnek, aki ilyen karriert ért el.”
Térjünk rá a karmesterekre.
– Hosszú a lista. Legnagyobb élményeim Zubin Mehtához
és a világhírű Lovro von Matacic horvát karmesterhez kötődnek.
Mehta igazi misztikus művész, s amit ő a zenéből kihozott,
abban benne volt a lénye. Zubin Mehtával a Brünnhildém –
szerénység nélkül állíthatom – egészen fantasztikusan
sikerült. Büszkeséggel tölt el, hogy a Scala vendégszereplésére
meghívtak, premiert énekelhettem, és az International Herald
Tribune az én estémnek nevezte az előadást. Ez is onnan eredt,
amit apám sírjánál megfogadtam. A lelke bennem él, mert a lélek
az, ami az énekest művésszé teszi. Matacic sosem volt öncélú,
magamutogató művész, emberként is szerénység, ugyanakkor
lehengerlő műveltség és robusztus fizikum jellemezte. Érezni
lehetett benne a szláv eredetet is. A szlávokra pedig letisztult
lélek, különleges erő jellemző. A Zeneakadémián is felléptem
vele, az Istenek alkonya záróénekével. Ezt is kiadták a Nagy
Magyar Hangok sorozatban a Wagner operarészletek és dalok című
lemezemen. A Wesendonck-dalok zenekari kísérete pedig Lovro von
Matacic és a Zágrábi Filharmonikus Zenekar jóvoltából parádésra
sikeredett. Ennek a folytatása pedig a Walkür harmadik felvonása
volt Zágrábban, a Lisincki koncertterem avatásán, szintén
Mataciccsal, koncertszerű változatban. Ezt a lemezt ünnepi kiadásban
a Wagner-bicentenáriumra jelentették meg negyvenkét évvel a
koncert elhangzása után. Erre valóban büszke vagyok, különösen
arra, hogy a Zágrábi Operaházban a lemez bemutatójára Horvátország
díszvendégeként meghívtak. Közvetve ehhez kapcsolódik, hogy
évekkel ezelőtt a budavári Litea Könyvesbolt és Teázóban
Czigány György és Simon Erika könyvbemutatóján Izolda
szerelmi halála hangzott el lemezen, amit én énekeltem, és
Medveczky Ádám vezényelt 1977-ben. Kaptam egy MET-ről szóló
könyvet is, amiben benne vagyok én is, hogy mikor és hol énekeltem.
Édesapja pedig egy olyan kötetet, amelyben szerepel Matacic is.
Összesen hány lemeze jelent meg?
– 3+
1. A
negyedik A Sugárúti Palota Aranykora sorozatban jelent meg, az
akadémikus Dr. Tulassay Zsolt orvosprofesszor szerkesztésében.
Ennek előzménye, hogy a Wagner Társaság meghívott a Marczibányi
Téri Művelődési Központba egy beszélgetésre. Majd Tulassay
felkeresett, hogy úgynevezett sorskönyvet szeretne rólam írni,
amit köszönettel elfogadtam azzal, hogy én írom meg, és ő
kiegészíti majd, mert már elkezdtem írni magamról, pályámról,
a szerepelemzésekről egy könyvet. Még nincs kész teljesen,
remélem, ki tudjuk adni. Tulassay Zsolt nem adta fel, és elhatározta,
hogyha könyvet nem adhat ki rólam, akkor CD-t, amin Wagner,
Verdi, Mascagni, Mahler, Bartók, Kodály művei hallhatók.
Énekelt Scottóval, Domingóval és Pavarottival is.
– Így van, a Metropolitan turnéján belül, majd számtalan
koncertet adtam világszerte.
Üzletté vált a művészet, csak az impresszárióknak
kedvez
45 évesen miért döntött úgy, visszavonul a nemzetközi
szerepléstől?
– Mert üzletté vált a művészet, és óriási idegi és
fizikai terhet jelent. Az impresszáriók jól keresnek ezen a pályán,
de úgy, hogy kiszolgáltatottá teszik a művészeket. A MET-turné
egyik Walkür-előadása után úgy éreztem, hogy most, éppen a
pályám csúcsán kell abbahagyni az éneklést. Jussi Björling
tenoristát idézem: „Ha valaki nem tud már lemezképes hangon
énekelni, akkor be kell fejezni a pályát.” Sokakkal ellentétben
idáig nem akartam eljutni. Csak a színpadi szerepléssel hagytam
föl, mert énekeltem még utána dalokat koncerteken, és
lemezfelvételeket készítettem. Érdekes, hogy az egyik CD-m, az
1974-es Ferencsik-féle zeneakadémiai Kékszakállú-koncertem
sajtóbemutatójára még 2011-ben az Operaház Székely Bertalan
termében nyílt lehetőségem, a Walkür-koncertem lemezbemutatójára
azonban 2015-ben már az Operában nem, csak a MÜPA-ban kerülhetett
sor, igaz, Zoboki Gábor, a MÜPA tervezője rögtön felajánlotta,
miután megtudta, hogy az Operában nincs lehetőségem, holott az
Operából indult a karrierem.
Világhírű Wagner-énekesként tartják számon, lemeze
is megjelent, de tudtommal „csak” Liszt-díjat kapott. Nem
szomorú emiatt?
– Nekem azok a díjaim, hogy Walkür Brünnhildéjét San
Franciscóban Birgit Nilssonnal felváltva énekeltem. Zubin Mehta
estélyén is felléptem, és igazi világsztárokkal dolgoztam
együtt. Ez az én Kossuth-díjam.
Medveczky Attila
|