vissza a főoldalra

 

 

 2016.06.17. 

Nagydíj és környéke

Nemzetek fölötti birodalom diktál

Május 24-én a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) 2016. évi első rendes közgyűlésén a Pesti Vigadóban átadták a köztestületi díjakat. Az MMA Nagydíját Balassa Sándor vette át. A Kossuth-díjas zeneszerzővel a Nemzet Művészével otthonában a díjak értékéről, az európai zenei kulturális kínálatról, a nemzeti operák sorsáról, a lélekhez szóló zenéről beszélgettünk.

 Gratulálunk az elismeréshez! Pályája során díjakat, kitüntetéseket vett át, a mostanit, a Nagydíjat hová sorolja?

 – A művészeti díjak közé, mert ezt a Földindulás című operámért kaptam. Az akadémia meghallotta a darab szívdobbanását és az elismerést ezért ítélte nekem. A 2001-ben befejezett – némaságra ítélt – Földindulás c. operám sorsfordító pillanathoz ért, amikor a Magyar Művészeti Akadémia és a Káel Csaba vezette Művészetek Palotája együttműködve, jeles előadó gárda közreműködésével 2015-ben hangversenyszerűen megszólaltatta. A bemutató jól sikerült. A hangadó körök részéről dermesztő közöny és elutasítás fogadta az opera váratlan felbukkanását.

 Ennek vajon mi lehetett az oka?

 Talán fölismerték, hogy az „Opera-Bazárt” veszélyeztetheti a művemben megjelenő őszinte hang, amely feltárja az emberi lélek mélységeit; megmutatja a bűn pusztító útját, a hűség, a szeretet felemelő erejét. Az élet egyetemes értéke a gyermekben jelenik meg, amely a család és a nemzet jövőjét jelenti. A gyermek elpusztítása hanyatlás, a nemzethalál biztos útja. Ez napjainkban sincs másképp. A színháznak választ kell adni kora kérdéseire, keresnie kell a kiutat a konfliktusok örvényléseiből. A zenés színház sem térhet ki e követelmény elől. Sajátos természetéből fakadóan a klasszikus repertoár remekművei alkotják műsora jelentős részét. A válaszadást nem úszhatja meg azzal a trükkel, hogy az elmúlt századok operáit aktualizálja, értékvesztő módon átgázol a géniuszok munkáin. Azzal sem szabadulhat a válaszadás kötelessége alól, hogy szórakoztató bulikra hívja a publikumot, és műanyag menüt kínál nekik. A választ teremtő erejű, az operaműfajt őrző-megújító, bátor és igaz művekkel kell megadni. Azt kell segíteni, ösztönözni, amitől éppen szabadulni szeretne. Ez bizony nehéz kenyér. Jelenkori életünk valós összefüggéseit feltáró operai mű nem remélheti, hogy át tudja törni a kötelező semmitmondás falát.

 A 90-es évek első feléig, ha egy magyar kortárs zeneszerző operát írt, azt legalább ötször eljátszották. Elképzelhetőnek tartja, hogy a Földindulást is többször előadják és nem koncertszerű változatban, hanem nagyszínpadon?

 – Egy operának a színpadon a helye, ha nem kerülhet oda, annak oka van.

 Nem bántja a csend a műve körül?

 – Szerkesztők, hivatalnokok munkája nyomán egy szerző perifériára szorulhat, mintha bűnt követett volna el. Illetéktelenek kiiktatják a jelenből; személyét pótlandó importfigurákat hozatnak. Nem vehet részt kora hangjának alakításában, nem munkálkodhat a nemzeti kultúra nemesítésén. Az élő, éltető hatás helyett kottalapok őrzik a hajdanvolt emlékét. A jövőben, mint múlt jelenhet csak meg.

 A Földindulásról úgy beszéltek, mint új nemzeti operáról. Születnek-e hazánkban és a világon még nemzeti operák úgy, mint a romantika korában?

 – Ma nem a nemzeti birodalmak uralkodnak, hanem egy a nemzetek fölötti birodalom diktál, tagadja a nemzetek létét, melyek önvédelemre szorulnak. Nem egy másik nemzet ellen védik magukat, hanem a tőkeerős „Nagy birodalom” ellenére akarnak életben maradni. A birodalom engedelmes szolgahadaival üzen: a magyar sorskérdések felvetése tilos. Mit tehetünk? Mi családban, nemzetben élünk. Az élet szentsége gyermekeinkben újul, a lábunk alatti föld a hazánk.

 Ókovács Szilveszter az Operaházban magyar évadot hirdetett.

 – Végre! Szívemből kívánom, hogy terve sikerüljön! Kell, hogy a nemzeti kultúra megerősödjön és korszakos művek szülessenek. A történelem még nem ért véget. Mi folytatjuk.

 

Medveczky Attila