2016.06.17.
A lánglelkű szónok
Barsi Balázs Emlékkönyv a ferences szerzetes 70. születésnapja
alkalmából
E sorok írója
1988 szeptemberében kezdte meg tanulmányait az esztergomi Temesvári
Pelbárt Ferences Gimnáziumban. Társaimmal ültünk a padokban,
és vártuk az első hittanórát. Belépett Barsi Balázs atya,
és szinte nem is tanórát, hanem prédikációt tartott. Kamaszként
hallgattunk, és mondatai közben könnyeinket törültük le
arcunkról. Feledhetetlenek voltak az úgynevezett kispapedzései,
lelkigyakorlatai. Sokszor elvitt minket kirándulni a Pilisbe, s
szinte minden növénynek tudta a latin nevét, s azt is, hogy
termése, emberi fogyasztásra alkalmas-e. Balázs atya Sióagárdon
született, és esztergomi szobája is ezt a nevet viselte. Ide bárki
betérhetett, és a ferences szerzetessel való beszélgetés után
lelki békével távozott. Intézmény volt az intézményben. A
Magyar Ferences Rendtartomány külön „intézménye”. 1946.
január 5-én született, és ezért könyveinek ápolói úgy
gondolták, hogy olyan ünnepi kötetet kell kiadni erre az
alkalomra, mely rendtársai, tisztelői, barátai, tanítványai
írásait tartalmazza. A szerkesztők eleinte 70 szerzőt kértek
föl, utalva a 70. életévre. Menet közben aztán kiderült,
hogy a beérkező írások mind számban, mind tartalmukban szétfeszítik
az eredeti koncepció kereteit, ezért úgy döntöttek, hogy nem
ragaszkodnak az eredeti formához. Nyolcvannál több írást
tartalmaz ez a könyv, s ennek megfelelő számú, különböző
habitusú ember a maga egyéni látásmódjával, kifejezésmódjával
emlékezik Balázs atyára, és köszönti őt. Ezáltal kiderült,
hogy Barsi atya több évtizedes igehirdetése értő fülekre talált,
szellemi-lelki magvetése jó földbe hullott. A több mint 80
szerző írásaiból szemezgettünk.
Mádl
Dalma asszony írása elején megköszöni azt a sok lelki élményt,
amit Balázs atyától kapott a sümegi ferenceseknél és a pesti
ferencesek templomában. Egyik legkedvesebb élménye, amikor egy
sümegi látogatás alkalmából a rendházban együtt ebédelhetett
Balázs atyával és édesanyjával. „Sugárzott a szeretet az
édesanyából. Amikor megtudta, hogy három unokám van, küldött
velem három pár kötött papucsot, természetesen saját maga készítette.”
Dalma asszony leírja, hogy a sümegi ferences templomot nem csak
idősek, hanem fiatalok és gyerekek is látogatják. Sőt Balázs
atya egy kis templomot álmodott Sümegcsehibe, az erdő lábánál,
zarándokoknak és a lelki megbékélésre vágyó híveknek. A
templom bejáratánál ez olvasható: „ez a templom a Szentháromság
egy Isten imádására, Názáret misztériumának szemlélésére
és terjesztésére, John Henry Newman szentté avatásáért
emeltetett az Úr 2005. esztendejében.”
Dr.
Dobszay Benedek a magyar ferences provincia főnöke kiemeli,
hogy Balázs atya soha nem hagy kétséget afelől, hogy a
szerzetes elsődleges feladata, hogy „főállású imádkozó”
legyen. Tanításait tettei követik. Számára a liturgia, a
szentségek kiszolgáltatása éppúgy az imádság helye, mint a
csendes elmélkedés, a szentségimádás. Rendházi közösségében
az életet mindig a szentmise, a szent zsolozsma köré szervezi,
de lényegesnek tartja a közös elmélkedési időt is. „Ha egy
szerzetes elhagyja az imádságot, elveszik” – intette
magiszterként gyakorta növendékeit.
Bíró
László tábori püspök a Magyar Egyház azon emberéért
mond köszönetet 70. születésnapján, aki sok-sok ajándékot
kapott a jó Istentől, például az orgona és a festészet
szeretetét. Püspök úr hozzáteszi, hogy Barsi atya az orosz
nyelv mély ismeretével megsejthette a bizánci vallásosság
misztikáját, Dosztojevszkij hitét. Kiemeli, hogy kiváló pedagógiai
érzékkel tud odafordulni mind a gimnazista diákhoz, mind felnőtt
hallgatóihoz. Emellett jól ismeri a népi vallásosság érzelmi
gazdagságát.
Kocsis
Fülöp, görög katolikus érsek a figyelemről írt. Arról,
hogy Szécsényben mit tanult Balázs atyától. Azt, hogy a tanulás
elképzelhetetlen figyelem nélkül, sőt a figyelmetlen munka is
eredménytelen. Hiszen a figyelmen keresztül összpontosít az
ember. De mi is a figyelem megtanulásának a legfőbb célja? Az
érsek szerint nem más, mint hogy megtanuljunk az Istenre
figyelni. Érsek úr szavait idézem: „Balázs atya szavai
hallatán átalakult az imaéletem. Megértettem, nem az a fontos,
hogy én mit mondok Istennek, hanem sokkal inkább az, amit Ő
mond nekem. Erre oda kell figyelnem.”
Dr.
Seszták Miklós miniszter, ferences öregdiák az imára
helyezi a hangsúlyt, idézve Barsi Balázst: „aki megtanul imádkozni,
megtanulja szeretni Istenét és embertársait is.” Miniszter úr
arról elmélkedik, hogy bizony a nehéz időkben sokszor arra vágyunk,
hogy az Úr szóljon hozzánk, Ő mutassa meg számunkra a helyes
irányt. És elkeseredünk, ha a válasz, amire vágyunk nem, vagy
nem az elképzelt formában érkezik. Nehéz ugyanis észrevenni
és szembesülni azzal, hogy ilyenkor leginkább mi magunk vagyunk
a hibásak. „Úgy viselkedünk, mint egy rossz beszélgetőpartner,
aki csak a saját gondjait ecseteli, de nem képes meghallani a másik
szavát. A segítség a párbeszédben rejlik, a párbeszéd pedig
ott van az imában.”
Reisz
Pál, sümegi házfőnök egy nem kézzelfogható, mégis valóságos
hídról ír. Szerinte a hit elméleti igazságai és a gyakorlati
élet között a liturgia mintegy hidat képez. „Különösen hálásak
lehetünk azért Balázs atyának, hogy ezt a hidat segített és
segít felépíteni.” Szükséges ez az újjáépítés, mert a
megújulás sem az egyházban, sem egyéni életünkben e nélkül
elképzelhetetlen. S hogy minek tartják Barsi Balázst a rendben?
Pál atya erre így felel: „még a Balázs atyánál idősebb
ferences testvérek is azt érzik, hogy valamilyen módon családfő,
pater familias lett közöttünk. Nem csupán azért, mert az
egykori mariana provinciának volt a házfőnöke, hanem, mert
megbízható igazodási pontnak tekintik a fiatalabbak, idősebbek
egyaránt.”
Dr.
Osztie Zoltán plébános, a Keresztény Értelmiségiek Szövetségének
Országos elnöke rámutat, hogy ma több szerzetesközösség
eltűnőben van, melynek szerteágazók az okai. Ezek közül
minden bizonnyal kiemelkedő helyen szerepel az alapító eredeti
karizmájától való eltávolodás. Ami természetesen
meghasonlottságot eredményez. Mégis, miért maradtak fenn a
ferencesek? Mert hűségesek voltak Szent Ferenchez. „Amennyiben
a ferences karizmát akarjuk megragadni, akkor Balázs atyára
kell tekintenünk. Benne Szent Ferenc igaz fiát szemlélhetjük,
akinek közelében az evangéliumi élet magasabbrendűségét
csodálhatjuk.”
Dr.
Csókay András professzor, idegsebész 14 évvel ezelőtt
ismerte meg személyesen Balázs atyát. Személye döntő tényező
volt hitélete fejlődésében. Először a Ferenciek terén a
konferenciabeszédek során ismerte meg, amikor végre
visszafordult Istenhez, akinél gyermekkorában otthon volt. Szívszorító,
ahogy az egyik történetet leírja. „Én akkor vesztettem el a
tízéves kisfiamat, úgy találtam rá a 25 centis vízbe
fulladva, a medencénkben. Balázs atya talán másnap, vagy
harmadnap hívott, leveleket írt, tartotta bennem a lelket, miközben
már ő is nagyon beteg volt, később majdnem meg is halt. Én az
autóban ülve állandóan hallgattam szentbeszédeit. Általa értettem
meg, hogy mi az a dicsőséges test, amiben feltámadunk, és ott
lesz az én kisfiam, találkozunk testben is, megöleljük egymást,
ahogy Tamás megérinthette Krisztus sebeit, miközben
megvallotta: »Én uram, én Istenem!« Ez elég volt, hogy békességem
legyen.”
Hegyi
László egyházi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár,
ferences öregdiák írását egy ’80-as évek elején készül
BM-es titkos jelentéssel kezdi: „Barsit rendi körökben a
tartományfőnökségre esélyes személyként emlegetik.
Figyelembe véve nagyfokú vallásosságát, a rend érdekében
eddig kifejtett aktív tevékenységét, a rendtagok többsége előtt
szimpatikus aszketikus életét, esetleges kinevezése számunkra
kedvezőtlen lenne.” A helyettes államtitkár felidézi, hogy
miként magyarázta meg a nyolcvanas években Barsi Balázs diákjainak
a fogyasztói társadalom fogalmát, veszélyeit, ahogy azt is,
hogy a krisztusi tanítás ismerete nem csak a bűntől, a haláltól
szabadít meg minket, hanem félelmeinktől is.
Sokszor
felvetődik a kérdés, mennyire keresztény Európa. Barsi Balázs
úgy véli, hogy nagy baj van Európában. Azon gondolkozik, hogy
most kell azon filozofálni, hogy mit jelent a természetfölötti
remény. „Hiszen nevezhetjük-e a reményünket természetfölöttinek
akkor, amikor az egyházszervezetünk szilárd, van elegendő
papunk, és a hívek tódulnak be a templomba? Vagy nem akkor születik
meg az a bizonyos remény – amelyről Szent Pál azt írja, hogy
nem csal meg –, amikor meginognak a bizonyosságok? Úgy látszik,
én is most kezdek természetfölötti reménnyel remélni. Ez nem
önszuggesztió, hanem a hit lényege. Hiszen Jézus Krisztusban
hinni olyan reménység, amely természetfölötti ugyan, de alkotó
és társadalmat megújító is egyben” – mondta Balázs atya.
Úgy véli, a szerzetesnek élnie kell. És úgy kell élnie az
evangéliumot, hogy az élete túlcsorduló legyen. Olyan, amelyet
észrevesznek az emberek, amely vonzó mások számára. És ezt
nevezi küldetésnek. Szerinte számukra most leginkább az
jelentené a missziót, ha „mi magunk egyházzá válnánk végre”.
Hogy miért? Mert a só kezdte ízét veszteni itt, Európában.
Lehet a hitet pszichológiailag vizsgálni, és le lehet járatni.
Meg is kezdték már évekkel ezelőtt. A harcos ateizmus után a
kereszténységet kigúnyoló cinizmus jön. Barsi Balázs sokszor
elmondta: „az egyházat lehet üldözni, de a mi hitünk legyőzte
a világot, mert a mi hitünk maga a győzelem!”
(Barsi Balázs
Emlékkönyv – Ünnepi kötet Balázs atya 70. születésnapja
alkalmából, rendtársai, barátai, tanítványai és tisztelői
írásaival; szerk.: Telek-Péter Pál; Kecskemét, 2015.)
M.A.
|