2016.06.24.
Bűbájos eladók
Meglepő kutatási
eredmény jelent meg néhány nappal ezelőtt a világhálón. Egy
friss felmérés szerint egész Európából Magyarországon végzik
a legnagyobb örömmel munkájukat az értékesítéssel foglalkozó,
illetve a szolgáltatásokban dolgozó munkavállalók. A második
helyet Lengyelország, a harmadikat pedig Litvánia szerezte meg.
Ezt egy MSPA nevű szakmai szervezet állapította meg – a rövidítés
angol nyelvű feloldása úgy hangzik: Mystery Shopping Providers
Association. A rejtélyes elnevezésű társaság Net Happiness
(Boldogságháló) névre keresztelt, 2016 első negyedévére
vonatkozó felmérésében azt vizsgálta, az egyes országokban
mennyire szívélyesek az eladók a vásárlókkal. És állítólag
a magyar eladók lettek az elsők.
Hát ennyit a különböző
felmérések értelméről, megalapozottságáról. Nem tudom, az
MSPA ügynökei, kérdezőbiztosai mely magyarországi üzletekben
vizsgálódtak – de hogy Budapest hatodik kerületében, a Király
utcai Penny boltban, valamint kétszáz méterrel arrébb, a Lövölde
tér sarkán található Lidlben nem jártak, az egészen biztos.
Mert ha jártak volna, akkor hazánk nem végezhet az első
helyen. És még hány hasonló üzletet említhetnénk Pesten és
más településeinken… Például a hetedik kerületben, a Dózsa
György út és az István utca sarkán működő CBA-t. Persze
tudván tudom: léteznek kedves, készséges, jókedvű eladók
is. Tapasztalataim szerint ők inkább a kisboltokban, a magánkézben
lévő üzletekben dolgoznak. A nagy üzletláncok szupermarketnak
csúfolt egységeibe inkább a kereskedelmi dolgozók aljanépe
kerül. A két említett boltban, a Penny és a Lidl egységében
naponta megfordulok – évek óta figyelem az ott dolgozók
munkamorálját, megnyilvánulásait. Pontosan mi a gondom?
Rendszeresen az a program, hogy mi, vásárlók türelmesen sorban
állunk, a pult mögött a pénztárosok pedig hangosan azt tárgyalják
egymás között (olykor a fejünk felett átkiabálva), mennyire
utálják a munkahelyüket, meddig kell még ott „rohadniuk”,
mikor mehetnek végre haza s a többi. Kosárral a kezemben állok,
és azt hallgatom, milyen kicsi az ő fizetésük, milyen rossz a
beosztásuk, milyen későn érnek haza, miért nem mehetnek már
ki cigizni. Önök is megfigyelték már ezt? Önök is végighallgatták
már kényszerűen a kereskedelmi dolgozók nyilvános panaszáradatát,
méltatlankodását? Engem ebből az egészből az zavar leginkább,
hogy túlnyomórészt rettentően primitív, szalonképtelen stílusban
beszélnek. A vásárlók jelenléte cseppet sem feszélyezi őket.
Az sem, ha kisgyerekek is állnak a sorban… Csak úgy röpködnek
a k, f, g, b és p betűvel kezdődő szavak. És ezekből a
szitkozódó panaszokból az derül ki, hogy mindenki hülye
barom. Hülye a főnök, hülye a boltvezető, hülye az éppen távollévő
munkatárs, hülye a férjük, a testvérük, a gyerekük,
mindenki hülye. Ja, és persze a vásárlók is hülyék, mert
bemennek a boltba, és ott vásárolni akarnak. És kérdésekkel
idegesítik az eladókat, például megtudakolják, merre találják
az ecetet vagy a tojást. És a vásárlók még azért is hülyék,
mert tíz perccel zárás előtt képesek azt kérni, hogy ne
zavarja el őket mogorván a biztonsági őr, hiszen ők csak egy
liter tejet szeretnének venni, és két perc alatt végeznek.
Szerencsére a biztonsági őrök (magyarul gorillák) többnyire
kegyesek, és engedélyezik, hogy a hülye vásárló vásárlásával
kereskedelmi hasznot hajtson a boltnak.
Egyébként a
munkahely és a munkakör utálata általános magyar vonás. Ezért
is olyan meglepő számomra, hogy az MSPA „kutatása” szerint
egész Európában a magyar eladók a leglelkesebbek és
legkedvesebbek. Ismétlem: léteznek kedves, a munkájukat szerető
eladók is – sajnos ők vannak kisebbségben. A mi első helyünk
és a lengyelek második helye azért is meghökkent, mert
Lengyelországban éppen azt szoktam megállapítani, hogy az
ottani eladók készségesebbek, nyugodtabbak, mint a magyarországiak.
Ez nem csupán az én tapasztalatom – a társaságomban utazó
magyarok is felfigyelnek erre a különbségre. Felmerül a kérdés:
az MSPA felmérését milyen módszerrel készítették? Az első
három helyezett, azaz Magyarország, Lengyelország és Litvánia
a szervezet 2014-es alapítása óta részt vesz a közös munkában.
A jelenleg vizsgált idei első negyedévben ezerkétszáz választ
gyűjtöttek össze, melyek átfogóan kiterjedtek az összes
fontos iparágra. A magyar adatokat a ClientFirst Consulting nevű
cég gyűjtötte és rendszerezte. Itt jegyzem meg: engem nem kérdeztek
a felmérés során – és Önöket? A különféle közvélemény-kutatásokban
minket valahogy soha nem szólítanak meg… A sajtóközlemény
szerint Magyarország kereken hatvan ponttal végzett az élen;
sajnálatos, hogy a pontozási rendszert nem ismerhettük meg. Az
ezüstérmes lengyelek ötvenöt, a bronzérmes litvánok ötvenegy
pontot szereztek. A hivatalos megfogalmazás szerint valamennyi
ország eredményei „pozitív tartományban vannak”. Még szép!
Képzeljük csak el, hogy valamelyik országban a bolti eladók mínusz
értékben szolgálják ki a vevőket… Az milyen lenne? „Kérek
szépen egy kiló kenyeret…” „Mi van, te bunkó? Kenyér
kell? Durr, egy pofon!”
Tovább is van, írom
még: az egyes kereskedelmi ágazatokat rangsorolhatjuk. Nálunk
és egész Európában is az egészségmegőrző és szépségápolási
szektorban mutatták ki a legjobb eredményeket. Vagyis állítólag
ott a legboldogabbak az eladók. Van ebben valami gyerekes, valami
hollywoodi módon szirupos. Mit jelent az, hogy a legboldogabbak
az eladók? Rózsaszín mámorban állnak egy Rossmann boltban a
pult mögött, szemük csillog, hajuk selymes, és mézédes
hangon kérdezgetik, ugyan mivel szolgálhatnak a kedves vevőnek?
Akárhogyan is, az illatszerbolti eladók az első negyedévben
hatvannégy pontos boldogságban éltek, szemben a pénzügyi
szektor alkalmazottaival, tehát a bankfiókok pultosaival, akik
mindössze ötvenhárom pontos boldogságban leledzettek. A
szabadidő-ágazat eladói pedig ötvenegy pontot gyűjtöttek –
az ő boldogságuk megkérdőjelezhető, már-már boldogtalannak
is mondhatjuk őket. Persze könnyen lehet, hogy azóta, a második
negyedév végére immár boldogabbak lettek, és megközelítik a
hatvan pontot… Javaslom, mindannyian próbáljanak utánajárni
ennek valamilyen szabadidővel kapcsolatos szolgáltatóhelyen!
Komolyra fordítva
az iménti ironikus hangvételt: a vásárlói élményt természetesen
alapvetően meghatározza az eladó viselkedése, hangneme. Egész
egyszerűen az a kérdés, az eladó örömmel szolgálja-e ki a
vevőt vagy unottan, udvariatlanul. Nyilvánvaló: a magyar bolti
eladók hangulata, munkamorálja pontosan olyan, mint általában
a magyar társadalomé. Egy normális országban vásárolni is
jobb.
Zsille Gábor
|