2016.06.24.
Operista és könnyűzenész
Maximalista vagyok, jóval keményebben kritizálom magam, mint
kellene
Balczó Péter
operaénekes (tenor) 1983-ban született. 2002-ben érettségizett
a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola magánének
szakos növendékként Papp Vilhelmina énektanárnál. Az év
szeptemberétől három éven át volt tagja a debreceni Csokonai
Színház operakórusának. Első nemzetközi énekversenyén 2005
májusában vett részt, melyet az ausztriai Deutschlandsbergben
rendeztek meg. Itt figyelt fel rá Claudia Rüggeberg énektanár
is, akinél egy évet tanult a grazi zeneművészeti főiskolán.
Ez idő alatt már két évet elvégzett a Debreceni Egyetem Zeneművészeti
Karán mint egyetemi szintű képzésben részt vevő magánének
szakos hallgató Dr. Mohos Nagy Éva növendékeként. A kórus
elhagyását követően új területen próbálta ki magát és
2005 májusában csatlakozott az Adagio együtteshez. A nemzetközi
tanulmányok után már szólistaként tért vissza a Csokonai Színházba
2006 szeptemberében. 2009-ig, az egyetem befejezéséig, melyet
kiváló minősítésű diplomamunkával zárt – izgalmas
szerepeket énekelt a debreceni színházban. 2009-ben az Armel
Operaverseny keretein belül Svájcban játszotta két egyfelvonásos
opera főszerepét: Oscar (Martinu: Alexandre bis), illetve
Gonzalve (Ravel: Pásztoróra). 2010-ben pedig a verseny legeredményesebb
férfi énekese lett, a Traviatában nyújtott Alfredo alakításával.
Szintén a 2010–2011-es évadban két nagy operett főszerepét
is énekelte, Lehár Ferenc A mosoly országában Szu-Csong
herceget alakította, Kálmán Imre Csárdáskirálynőjében
pedig Edvint is sikerrel játszotta. 2011-ben rendkívül sokféle
szerepben láthattuk mind itthon, mind külföldön. Olaszországban
énekelte Don Ottaviót (Mozart: Don Giovanni), Szlovéniában Rómeót
(Gounod: Rómeó és Júlia), Szegeden Malatestinót (Zandonai:
Francesca da Rimini), valamint Rodolfót (Puccini :Bohémélet)
Miskolcon és a Kolozsvári Magyar Operában. 2012-ben Pinkerton
szerepében (Puccini: Pillangókisasszony) láthatta a közönség
a Szegedi Nemzeti Színházban, Rodolfóként (Puccini: Bohémélet)
pedig a Debreceni Csokonai Színházban. A Magyar Állami Operaházban
2012-ben debütált Alfredo szerepében (Verdi: Traviata).
Bemutatkozása óta számos címszerepet, főszerepet énekelt a
Dalszínházban. Többek közt Hunyadi Lászlót (Erkel: Hunyadi László),
Pedrillót, Belmontét (Mozart: Szöktetés a szerájból),
Fentont (Verdi: Falstaff), Nemorinót (Donizetti: Szerelmi bájital),
Tom Rakewellt (Sztravinszkij: A kéjenc útja). A Budapesti
Operettszínházban 2015. őszén debütált Johann Strauss: A
denevér c. művében. A 2016–2017-es évadban énekli a
Traviata Alfredóját, a Lammermoori Lucia Edgardóját, a Pillangókisasszony
Pinkertonját, A tisztességtudó utcalány Fredjét, a Bánk bán
Ottóját, a Gianni Schicchi Rinuccióját, az Otello Cassióját,
a Bajazzók Beppóját, a Nabucco Izmaeljét.
Szerepálma pedig
a Peter Grimes címszerepe.
Díjak: Simándy-plakett,
Dömötör-díj (2012), Dömötör-díj, Az évad ifjú operaénekese
díj, Szeged (2011), Nívó-díj, Smetana: Az eladott menyasszony
c. operában nyújtott teljesítményért (2007).
Versenyeredmények:
Wilhelm Stenhammar Énekverseny – 4. helyezett (2012); Puccini
Nemzetközi Énekverseny – a Bolognai Opera különdíja (2011);
Armel Operaverseny – megosztott 1. helyezett, II. Nemzetközi
Gianluca Ricci Énekverseny – 2. helyezett (2010); Operaverseny
és fesztivál a Mezzo Televízióval – döntős, Nemzetközi
Tenorverseny, Jyväskylä – 3. helyezett (2009); Simándy József
Énekverseny – Amarilli különdíj (2007), Simándy József Énekverseny
– különdíj, Nemzetközi énekverseny, Deutschlandsberg – döntős
(2005).
Mennyire sűrűk a napjai?
– Június 1-jén ért véget az operaházi évadom,
melyben 33 előadásom volt. Körülbelül 6-7 operában énekeltem
a 2015–2016-os évadban. Az évad vége eléggé sűrű volt. Június
1-jén Thomas Adés: A vihar című operájában szerepeltem, amit
három héttel ezelőtt mutattunk be. Az évad második felében
szerepeltem A kéjenc útjában, a Falstaffban, Az árnyék nélküli
asszonyban. Tehát az elmúlt két hónapban elég sok feladatom
volt. Ez nem volt mindig így, a mostani szinte extrém sűrűség.
Nyáron haknizik?
– A hakni kifejezést egyre kevésbé szeretem használni.
Az Operaház számomra olyanfajta terhelést jelent mennyiségi és
minőségi szempontból, hogy a szó negatív értelemében vett
haknit, ha nem muszáj, nem vállalom el. A szó jó értelmében
vett haknikban viszont szívesen veszek részt.
Mit értsünk a szó jó értelmében vett hakni alatt?
– Például azt,
hogy Ausztriában két Verdi-gálán lépek föl. Ha ez hakni,
akkor azt büszkén vállalom.
Egy vidéki kultúrházban való fellépést tart
elfogadhatatlan hakninak?
– Volt könnyűzenei
múltam, ennek tapasztalatából kiindulva mondom, hogy a hakni
szerintem nem más, mint mikor egy falunapon, alapra, pocsék
hangosítás mellett mikrofonnal énekel valaki. Ez nem tud minőségi
lenni. Amikor zongorakíséret mellett állunk ki, akár egy vidéki
művelődési központban, azt nem tartom hakninak. Amennyiben
ilyen fellépésre kérnek föl, akkor oda igényes műsort
viszek.
Először 2011-ben, Miskolcon láthattam a Bohéméletben,
amelyben Rodolfót énekelte. Öt év elteltével másként alakítaná,
énekelné ezt a szerepet?
– Miskolc után, 2012-ben még énekeltem Rodolfót
Debrecenben, azóta nem osztották ki rám ezt a szerepet. Biztos,
hogy másként énekelném, főleg hangtechnikai szempontból, s
remélem, megadatik, hogy újra alakíthassam Puccini egyik
legszebb lírai operájának főhősét.
Általában, hogy készül föl egy adott szerepre?
Meghallgatja, hogy az ismert, világhírű tenoristák miként
oldottak meg egy technikailag nehezebb problémát?
– Régebben sokkal több felvételt hallgattam – nem
csak a világsztároknak kikiáltottakét –, manapság is
szeretek CD-ket hallgatni, de nem feltétlenül azokat a
szerepeket, melyeket egy szezonban énekelek. Azért sem hallgatok
olyan sok felvételt, mert az összehasonlításból,
akarva-akaratlanul rosszul jövök ki – valljuk be, Pavarotti
esetében. Említettem már A vihart, ami számomra azért nagyon
szerencsés, s azért tudok könnyebben hozzáállni a szerephez,
mert nincs olyan elvárás, hogy a közönség mindenképpen egy
Pavarotti- vagy Carreras-féle jól ismert hangot akar hallani.
Hiszen egy 10 évvel ezelőtt írt kortárs műről van szó. A
modern operákban úgy énekelhetek, ahogy én szeretném, az elődök
„terhétől” mentesen.
Van külső füle, szeme, akire hallgat?
– Régen sokkal több kolléga, tanár véleményére
voltam kíváncsi. Ma már egyre kevesebbek tanácsa érdekel,
mert nem lehet mindenkinek megfelelni. Ha elhívok öt embert egy
előadásra, és mindenkinek kikérem külön-külön a véleményét,
biztos, hogy mást mondanak. Ilyenkor, hogy tudom eldönteni, hogy
melyiküknek higgyek? Ma már csak a letisztult véleményekre
adok.
Visszahallgatja magát?
– Természetesen. A közelmúltban vásároltam egy igen
komoly hangfelvevő szerkezetet, éppen A vihar miatt, mert bár
van belőle elérhető felvétel, de tudtommal csak egy. Felveszem
a próbákat, az előadásokat, és visszahallgatom magam.
Kemény kritikusa saját magának?
– Sajnos, és maximalista is vagyok. Ez a maximalizmus, a
tökéletességre való törekvés egy ideig pozitívan befolyásol,
de később vissza is vetheti az énekes teljesítményét.
Sokszor jóval keményebben kritizálom magam, mint kellene,
dolgozom rajta, hogy ezen lazítani tudjak.
Kritikákat is olvas?
– Olvasom a kritikákat, de nem a kritikus véleménye döntő
abban, hogy én hogyan énekeljek, játsszak a színpadon. Elsősorban
saját magamra, és a rendezőre hallgatok. Mindig és minden
esetben végrehajtom a rendező utasítását; nem egyénieskedem.
Még akkor sem, ha nem értek egyet a rendezői koncepcióval.
Olvastam: már 7 évesen zenélt. Milyen hangszeren?
– Hegedülni tanultam egészen az érettségiig.
De miért éppen a hegedűt választotta?
– Debrecenben zenetagozatos általános iskolába jártam,
ahol kötelező volt hangszeren tanulni. Az osztálytól megkérdezte
egy tanárnő, ki szeretne hegedűt tanulni, és én erre
jelentkeztem.
Énekesként jelent valami többletet, hogy a
„zongora-kötelező” mellett más hangszert is ismer?
– Nálam biztosan. Gyorsan tanuló és szerepeimet el nem
felejtő énekes vagyok. Már kortárs operák szerepeit is rám
osztják, aminek az lehet az oka, hogy képes vagyok azokat
gyorsan és pontosan megtanulni, mert jó hallással és zenei memóriával
áldott meg az Isten. Tehát nagy segítséget jelent számomra,
hogy kisgyermek korom óta zenét tanultam.
A fiatalok álma, hogy rocksztárok legyenek. Egy ideig
az Adagio együttes tagja volt, s közben folytatta énektanulmányait.
– Érettségi után máris a debreceni Csokonai Színház
énekkarában kezdtem pályafutásomat. Három évet töltöttem
el a színház kórusában, mikor megadatott a lehetőség, hogy
ebben az együttesben énekeljek. S éltem ezzel a lehetőséggel.
22-23 évesen szerettem volna előbbre lépni a kórusból, mert még
akkor nem rendelkeztem olyan kvalitással, technikai tudással,
ami szükséges a szóló szerepekhez. Így egy köztes időszaknak
tekinthető az együttesben való éneklésem. Sikerült anyagilag
a saját lábon állnom, mivel az éneklésből kerestem a pénzt,
s a tanulmányaimat is ebből finanszíroztam. Önállóbbá váltam,
otthonról elköltöztem Budapestre, mert sokat jártuk az Adagióval
az országot. Közben lediplomáztam a Debreceni Egyetem Zeneművészeti
Karán, és szerepeket is énekeltem Debrecenben, Miskolcon, s az
ország különböző színházaiban.
Első nagy operett szerepe a Szu-Csong volt A mosoly országában.
Ezt megelőzte az Adagióban való éneklés?
– Így van. Párhuzamosan iskolába jártam, szerepeket énekeltem,
és énekeltem az Adagio együttesben. A Szu-Csong előtt még énekeltem
nagyobb karakter szerepeket, így a Szöktetés a szerájból
Pedrillóját és az Eladott menyasszony Venceljét Debrecenben.
Megszűnt az Adagio?
– Nevében még most is él, nem mondtuk ki a feloszlatását.
Másfél éve volt az utolsó koncertünk, s nyáron lesz kettő.
Jó a tagokkal találkozni, jó érzés a régi dalokat néha elénekelni
és a közönség még mindig nagyon hálás. A repertoár könnyűzenéből
áthangszerelt dalokból áll. Ötvözzük a klasszikus zenét a
vokális pop könnyedségével, így jött létre a crossover stílus.
Mikor döntött az opera vagy a bonviván szerepkör között?
Hiszen részt vett az Operettszínház Lehár Énekversenyén.
– Ahol különdíjban részesültem. Az operett bonvivánság
és az opera tenor főszerepek között nincs nagy határ. A
klasszikus operettek bonviván szerepeit éppúgy igényesen kell
elénekelni. Az operaénekesek közül Ilosfalvy Róbert, Udvardy
Tibor, Simándy József és Berkes János is alakított bonviván
szerepeket. Egyáltalán nem megalázó tehát egy tenoristának
operettszerepeket énekelnie. Viccesen azt mondom, ha 15 centivel
magasabb lennék, akkor lehet, könnyebb dolgom lenne bonvivánként.
Bár nem panaszkodom, mert nemrég énekeltem a Denevérben Alfrédot.
Az operaéneklés nemcsak szép hangot, hanem komoly
fizikai adottságot is igényel. Hiszen a testük a hangszerük.
Meg volt ez az adottság önben?
– Ez az adottság most is megvan bennem. Jól terhelhető
fiatalember voltam és vagyok is. Az első debreceni fellépéseim
óta tudatosan fogyókúrázom, mert lényeges a fizikai állóképesség.
A drukkmentesség is lényeges?
–Az idegrendszer stabilitása nagyon fontos. Sajnos ideges
típus vagyok, sokszor izgulok a színpadra lépés előtt. Nem
attól félek, hogy jól éneklek-e, mert a zenei tudásom biztos,
hanem az éppen adott hangi állapotom miatt izgulok. Attól, hogy
vajon sikerül-e a magas hang kiéneklése.
Több tenorista az előadások napján nem iszik hideg
vizet, almát eszik. Önre is ez jellemző?
– Nem iszom hideg sört sem előadás előtt, sem utána.
Kifejezetten a langyos sört szeretem. Nem éjszakázom, s ha
tehetem, alszom a fellépés előtt. Jót tesznek még a különböző
nyálképző cukorkák is, melyekkel a nyálkahártyát frissen
tartom. Ezenkívül különösebb rigolyáim nincsenek.
Számos nemzetközi, hazai énekversenyen vett részt.
Melyik volt az első?
– Az első Deutschlandsbergben volt 2005 májusában.
Versenyző típus vagyok, idén is megyek megmérettetésekre.
Szerencsés módon még benne vagyok a korhatári keretben.
Mi az énekversenyek hozadéka?
– Az egyik, hogy
megismerjem, hol tartok a nemzetközi mezőnyben, a másik, hogy
lehetőség szerint szerződést kapjak. Szerencsére erre is volt
példa. Azt nem szeretném, ha bárki összeköttetése révén
jutnék be világhírű operaházakba. A vágyam, hogy alanyi
jogon énekelhessek külföldön. Ha ez nem sikerülne, az sem
hatalmas probléma, mert a budapesti Opera európai mértékkel is
igen színvonalas és nagy operaház. Amennyiben Budapesten éneklek
majd a következő 5-10 évben, azzal is nagyon elégedett leszek.
Léteznek még igazi nagy sztárok ezen a pályán?
– Vannak, és kell is, hogy legyenek, mert mindig is
voltak. Ez élteti a műfajt, ettől szép az opera világa.
Mindig is volt sztárkultusz, ami nagyon jó dolog, s ez így van
rendjén.
Egy évet
Grazban tanult. Mi a különbség az ausztriai és a hazai magánének-oktatás
között?
– A 10 évvel ezelőtti különbségekről tudok szólni.
Akkor Grazban már régóta működött egy remek operastúdió,
melyben évente két operát színre vittek. Ilyen akkor még vidéken
nálunk nem volt. Jó lehetőséget jelentett a Grazban tanulóknak,
hogy egész operákat énekelhettek szerepgyakorlatként. Mára már
például Debrecenben a magánénekes-növendékek a színházban
opera-keresztmetszeteket adnak elő, ami nagyon jó, mert zenekar
kíséri őket és színpadi rutint szerezhetnek.
Debrecenen kívül énekelt Miskolcon, Szegeden, később
Svájcban, Szlovéniában, Itáliában. Milyen érzés volt a műfaj
szülőhazájában énekelni?
– Felemelő. Az egyik énekverseny hozadéka, hogy
Olaszországban elénekelhettem Don Ottavio szerepét. Büszke
voltam, hogy ez sikerült, és a Don Giovanni két előadásában
is felléphettem Cesenában. Azóta is oda vágyódom vissza. Előéneklésre,
meghallgatásokra megyek. Viccesen azt szoktam mondani: az én költséges
hobbim, hogy Olaszországba járok énekversenyekre.
Tudtommal egy kisfiú boldog édesapja. Tehát fel sem
vetődött a család vagy karrier kérdése?
– Kisfiam 13 hónapos. A karrierre visszatérve: az is kérdés,
mi számít óriási karriernek. Ha azt nézzük, hogy 19 évesen
a debreceni színház kórusának harmadik sorában énekeltem, és
most, 33 évesen főszerepeket éneklek a Magyar Állami Operaházban,
akkor az hatalmas karriernek számít. A nemzetközi karrier eléréséig
viszont bőven van mit csinálnom. Szerintem pont a legjobb időben
jött a világra kisfiam, de gyakorló édesapaként be kell lássam,
hogy az operaénekesi és az apaszerepet nehéz összeegyeztetni.
Az is megnehezíti a dolgot, hogy párom szombathelyi, én pedig
debreceni születésű vagyok, így egyik nagymama sem tud vigyázni
gyermekünkre Budapesten. Szerencsére páromnak nem kell feltétlenül
dolgoznia, nagyon jól érzi magát otthon a babával, nem vágyakozik
vissza a munkahelyére. Ahogy tehetem, szaladok haza, segítek a háztartásban,
és gyakorló kispapaként úgy érzem, hogy az „átlag” apukákhoz
képest, akik 8 órától 16 óráig dolgoznak, több időt töltök
otthon. Más az időbeosztásom, a délelőttöket a fiammal töltöm,
bár az estéket, a fellépések miatt nem mindig. Tehát nagyon
sokat tudok a gyermekemmel foglalkozni.
Medveczky Attila
|