2016.05.07.
Színtudatos
tervezés
Nem a kritikusoknak, hanem a magam által feltett mércének
szeretnék megfelelni
Zeke
Edit díszlet- és jelmeztervező középiskolai tanulmányait
a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában végezte,
ahol 1978-ban érettségizett. Tanulmányait a Szurikov Képzőművészeti
Akadémián folytatta Moszkvában 1979–1981 között. 1984-ben
diplomázott az Iparművészeti Főiskolán. 1984-től 1989-ig a
Kecskeméti Katona József Színház állandó tervezője, 1992-től
2005-ig a Miskolci Nemzeti Színház díszlet és jelmeztervezője,
2005-tól 2009-ig a Magyar Állami Operaház díszlettervezője. A
Magyar Képzőművészeti Egyetem adjunktusa, a látványtervező
tanszék tanára. 2014-be doktorált a Színház-és Filmművészeti
Egyetemen, ahol 2014 szeptemberétől óraadó tanár.
Díjak,
elismerések: Miskolc város Nívó díja (1996); Színházi
Fesztivál legjobb jelmeztervezés (1997); Jászai Mari díj
(1998); Színkritikusok díja, a legjobb jelmez (Koldusopera, VIII.
Henrik – Új Színház, Radnóti Színház) (1998); Határontúli
Színházak Találkozója, legjobb jelmeztervezés (2003).
Látványtervezés
és színdramaturgia
Minden előadás lényeges
része a látvány. Lehet a darab, a zene nagyszerű, de talán a
látvány az, ami először megérinti a publikumot. Mi jellemzi a
látványtervezés folyamatát?
–Természetesen maga a mű – akár prózai, akár zenés
– az ihlető. Ezt követi a rendezővel való közös gondolkodás,
a mű megfejtése a darab sugallatai alapján, s annak vizuális
leképezése.
A látványtervezésnek
egyik legfontosabb része a szín. Mi mindent lehet a színek segítségével
meghatározni? Jellemeket, korokat, hangulatokat?
–A szín nálam különösen fontos tényező. Szinte
egyszerre kezdem el a tér kifejlesztésével eldönteni a színhangulatot.
Minden előadás önmagában egy rendszert képez, így a színek
egymáshoz való viszonyát is rendszerbe teszem, a látványon
belül. A látvány alaphangulatának is egyik legfontosabb eleme
a szín meghatározása. A színnel összefüggéseket lehet
kiemelni, bizonyos alakokat jellemezni és a néző tekintetét irányíthatjuk
általa. Tehát nagyon lényeges kifejező eszköz a szín.
A világítást is művésznő
tervezi meg?
–Nem, hanem közösen gondolkodunk a világítástervezővel
és rendezővel. Az alkotófolyamat első fázisaiban születik
meg a díszlet és jelmez, míg a világítás a legutoljára. Tehát
a világítás alkalmazkodik inkább a tervhez, az elképzelésekhez.
De a tervezés legelején már számba vesszük a világítási
lehetőségeket.
Gondolom ez azért is
lényeges, mert az adott díszlet, vagy jelmez színe „megváltozik”,
ha más színnel világítják meg.
–Pontosan, a fény által megváltozhat a színpadkép
alaphangulata.
Milyen az egyéni
munkamódszere?
–Először a díszletet tervezem meg. Hiszen a díszlet a
legnagyobb képfelület a látvány szempontjából. Mikor már
megvan a díszlet hangulata, világa, s eldöntjük, melyik korban
és milyen vizuális stílusban játszódjon a darab, akkor
tervezem meg a jelmezeket. A díszleteket és a jelmezeket a néző
egyszerre látja, így a kettő kiegészíti egymást, egy vizuális
egységet képez. Ezért együtt kell róluk gondolkodni.
Minden egyes alak,
szereplő más-más színű jelmezt is kap?
–Ez a koncepciótól, a mondanivalótól függ. Tehát ez
nem esztétikai, hanem tartalmi kérdés.
Láttam Selmeczi György
Bizánc című operáját, aminek ön a díszlet-és jelmeztervezője.
Az előadáson egyetlen nagy díszlet uralja a színpadot. A bizánci
palota falait láthatjuk, előtte lépcsőkkel, s mindezt színesíti
a fények szép játéka. Ez utóbbi is az ön ötlete volt?
–Mielőtt a kérdésére felelnék, pontosítanom kell. A
Bizánc kapcsán meg kell jegyezni, hogy egy országnak, valaha
volt hatalmas birodalomnak a végnapjait látjuk, s ehhez kerestem
egy szimbólumot, s tanulmányoztam az úgynevezett hatalmi építészeteket.
Így jutottam el az olasz fasizmusig. Mussolini Rómában új városnegyedet
építetett, amely az Esposizione Universale Roma rövidítése
alapján, E.U.R. néven lett ismert. Onnan vettem a motívumot. Ez
egy nagyon letisztult formája az ókori építészetnek, ami egyrészt
kortalan, és szerintem a hatalmi építészet egyik legkifejezőbb
példája. A különböző jelenetekhez találtuk ki a fényjátékot,
ami nagyrészt a rendező ötletéből fakadt.
Miért döntött úgy,
hogy a jelmezek meglehetősen eklektikusak legyenek? Hiszen a
hivatalnokok mai, míg a törökök, a császár, a felesége, a főpap
korhű ruhában volt.
–Nem akartunk csak kortárs jelzésekkel dolgozni. Így a
díszleten, a lépcsőkön megjelentek a nagy kultúrák eltűnésének
dátumai Karthágótól kezdve Bizáncig. A hivatalnokoknál és a
népnél viszont megpróbáltunk egy 20. századi érzetet
kelteni. A két kor keverésével szerettünk volna egy máig érvényes
történelmi problémára reflektálni.
Amikor egy olyan
darabot látunk, mikor csak mai ruhában vannak a szereplők,
sokakban felvetődik a kérdés, hogy ebben az esetben mi dolga a
jelmeztervezőnek, mert például frakkot bárki beszerezhet.
–Egyáltalán nem mindegy, hogy kit jelenítünk meg
frakkban, vagy öltönyben. A frakk a pulóverhez képest is
jelent, jelez valamit. Ha a villamoson körülnézünk, akkor
megtapasztalhatjuk, hogy egyik öltözet a másikhoz képest
valamit kifejez. A mai öltözetek pedig sokkal pontosabb szociális
jelentéssel bírnak a nézők számára. Sokszor saját korunk összefoglalása
a legnehezebb. Az öltözetek jelentését, egymáshoz való
viszonyát már a tervezőnek kell összeállítani. Sokszor
nehezebb egy mai társadalmi keresztmetszet összeállítása,
mint mikor a történelem egyes fejezeteire tekintünk vissza.
Doktori disszertációját
a színdramaturgiáról írta. Mit is jelent ez a fogalom?
–Arról van szó, amit már kérdezett, a színekkel való
foglalkozásról, amikor egy előadás világát megteremtjük, s
azon belül a viszonylatok is jelentenek majd valamit. A színdramaturgia
az egyes előadások színtérképét jelenti, és a színek által
a darab drámai változásainak a lekövetését, megerősítését,
megsegítését. Tehát a színek használatával való drámaiságról,
és a folyamatok színrendszer változásaival elérhető kifejezőeszközök
lehetőségeiről próbáltam összefoglalni eddigi tudásomat a
DLA- dolgozatomban.
Magyarországon kuriózumnak
számít, hogy valaki erről a témáról írjon?
–Nem tudok róla, hogy a színdramaturgia színpadi
vonatkozásainak itthon, vagy külföldön lenne irodalma. A színek
dramaturgiai szempontok, hangsúlyok szerinti felépítése tervezői
munkám egyik leglényegesebb motívuma. Ezért választottam ezt
a témát, ami nem tudom, mennyire unikális, de tény, hogy
nagyon lényeges a színdramaturgia megismerése, és tudatos
használata a tervezés során.
Több időt töltöttem
a Színművészeti Egyetemen, mint az Iparművészetin
Már a Képző- és
Iparművészeti Szakközépiskolában is tetten érhető volt a színek
iránti érzékenysége?
–A szakközépiskola első évében kiderült, hogy eléggé
erősen vonzódom a színek felé. Főleg a festészet érdekelt,
s ez az érdeklődés az évek folyamán erősödött.
Miért éppen Moszkvában
tanult?
–Magyarországon évtizedeken keresztül szünetelt a díszlet-és
jelmeztervező képzés, ami régen az Iparművészeti Főiskolán
volt. Így az ebben az időszakban színházi tervezővé vált művészek
más vizuális területekről érkezve, mint építészet,
grafika, textiltervezés, váltak színházi látványtervezővé.
Éppen, mikor Moszkvában tanultam, akkor indult be a Képzőművészeti
Egyetemen ez a képzés.
Mit köszönhet a
moszkvai éveknek?
–Megismerkedhettem a csodálatos orosz színházi
kultúrával. A Moszkvában töltött idő igen erősen hatott rám
és hatással van rám a mai napig. Kiváló tanáraim voltak, sok
mindent köszönhetek az ott elöltött időszaknak.
A magyarországi főiskolai
évek alatt módjában állt rendezőhallgatókkal együtt
dolgozni?
–Annyira, hogy több időt töltöttem a Színművészeti
Egyetemen, mint az Iparművészetin, mert jobban érdekelt a
tervezésnek ez az ága. Szerencsére több rendező hallgatóval
dolgozhattam a vizsgájukban, így kölcsönösen tanulhattunk
egymástól.
A tervezéshez nélkülözhetetlen
rajztudást a főiskolán sajátította el?
–Nem, hanem a szakközépiskolában, ahol nagyon komoly és
színvonalas a rajzoktatás. Ebből az alapból „építkeztem.”
A rajz a vizualitás nyelve, annak elsajátítása nélkül
nehezen lehetne vizuálisan kommunikálni.
A diploma után
textillel már nem is foglakozott?
–Soha, hiszen már az Iparművészeti Főiskolán is a díszlet-és
jelmeztervezés érdekelt, s tanárom, Plesznivy Károly ebben
nagyon segített, amiért mai napig hálás vagyok neki.
Mikor érkezett az első
kőszínházi felkérés?
–Diplomám megszerzése előtt kaptam első kőszínházi
megbízásomat Kecskemétről, ahová rögtön le is szerződtettek.
Negyed
százada Miskolchoz fűz a legszorosabb szál
Eleinte voltak-e nézeteltérései
a rendezőkkel?
–Dehogyis, nagyon boldog voltam, amikor feladatokkal bíztak
meg. Azt sajnáltam, hogy több prózai darabot szerettem volna
tervezni, de az első években főleg zenés megbízásokat
kaptam. Emiatt csalódtam kissé, de a későbbiekben a színház
minden műfajához volt szerencsém, mint tervező. Egy évre szünetet
tartottam a tervezésben, majd 1992-ben Hegyi Árpád Jutocsával
együtt szerződtem Miskolcra, ahol 15 évig voltam a társulat
tagja.2014-2015-ben ismét 2 évet tagja voltam a társulatnak és
jelenleg is ott dolgozom. Immár több mint 24 éve Miskolchoz fűz
a legszorosabb szál. Nem feltétlenül a színházak fontosak,
hanem a rendezők, akikkel évtizedekig együtt dolgozhattam. Ebből
a szempontból nagy élményt jelentett számomra, mikor Székely
Gábor megalapította az Új Színházat, és megismerhettem az általa
képviselt példaértékű szellemiséget.
Tehát míg Miskolcon
volt státuszban, addig Budapesten is tervezett?
–Ott is. Hiszen a tervezők inkább a rendezőkhöz, és
nem az adott színházhoz kötődnek. Így rendszeresen dolgoztam
az Új Színházban, Szolnokon, Nyíregyházán. A miskolci színházban
egy évadban terveztem két előadást, míg a többit más teátrumokban.
Tehát ne úgy képzeljék el a tervező munkáját, hogy napi
rendszerességgel bejár abba a színházba, ahol státuszban van,
mert a feladatom az adott darabokhoz kötődik.
A rendezőkkel való
munkakapcsolatok eredménye volt, hogy Hegyi Árpád Jutocsa idején
szerződött az Operaházhoz?
–Pontosan; amikor Hegyi Árpád Jutocsát nevezték ki az
Operaház főigazgatójának, és Kesselyák Gergely lett a főzeneigazgató,
akkor Miskolcról k az Operához szerződtem. Az opera műfaja iránti
érdeklődésem Kesselyák Gergellyel való megismerkedésem után
megerősödött, és azóta több olyan előadást terveztem, amit
ő rendezett.
Az anyagiak és a színpad,
a játszótér adottsága mennyiben befolyásolja a tervezést?
–Mindkettő befolyásoló tényező. A hely szellemét
mindig figyelembe kell venni, és a tervezésnél a színpadtechnikai
és az anyagi korlátokat is.
Igaz, hogy néha összegyűjt
anyagokat az üzletekből, és azok alapján tervezi a jelmezeket?
–Sokszor olyan fantasztikus anyagokat és textíliákat
találok, s ez vonatkozik a díszletre is, amik megihletnek. Tehát
kitalálok otthon valamit, de azt felülírja egy adott alapanyag,
ami visszafele hat. Így előfordult, hogy megkedveltem egy
anyagot, s ahhoz igazítottam a tervemet.
Egyes darabokat többször
is tervezett. Nehéz újat kitalálni?
–Mivel másik rendezővel dolgozom ilyenkor, aki más
szemszögből közelíti meg az alapanyagot –két ember, két különböző
felfogás –, akkor előnyös számomra, hogy már foglalkoztam
az adott darabbal. Ha viszont az előző előadás nagyon jól
sikerül, akkor az előfordulhat, hogy behatárolja fantáziámat,
s kihívást jelentett újat kitalálni.
A szabadtéri előadások
nagyobb kihívást jelentenek?
–Szeretem a nagy tereket, és az újdonságokat. Az úgynevezett
talált helyszínek különösen érdekelnek. Az utóbbi években,
ezt a feladatot a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon kipróbálhattam.
Az ilyen kalandok inspirálnak. Szeretek kísérletezni.
Mennyiben befolyásolja,
hogy ezekhez a kísérletekhez hogyan viszonyulnak a kritikusok?
–Nem a kritikusoknak, hanem a magam által feltett mércének
szeretnék megfelelni.
Ez a mérce magas?
–Nagyon ritkán sikerül átugrani. Próbálok saját
magamból tanulni, elkerülni a már sajnos megtapasztalt zsákutcákat,
hogy sikerüljön megújulni.
Ha elolvasok egy színikritikát,
akkor általában, ha a látványról írnak, akkor azt a rendezőhöz
kötik. Ez nem zavarja?
–Nem, mert a látvány egy közös gondolkodás végeredménye.
Hiszen nincs olyan jelmez, vagy díszlet, amire a rendező ne bólintott
volna rá, vagy ne közösen találtunk volna ki. A színház egy
csapatmunka, ahol mindenki alkotótársnak számít. Az összeadódott
tudás végeredménye az előadás.
Filmekben is
dolgozott?
–Néha, de mivel ez egy másik műfaj, így ott a tervezés
folyamata is eltérő. Jelmezeket készítettem filmekhez, de díszleteket
nem, mert ahhoz nem értek.
Mit tanít a látványtervező
tanszéken?
–A látványtervezés magába foglalja a mind díszlet-,
mind a jelmeztervezést. Ezt a hallgatók külön-külön tanulják,
s mindkettőt tanítom.
Ügyel arra, hogy tanítványai
ne váljanak epigonokká?
–Nem válnak azzá, mert a hallgatót a saját világában
kell megerősíteni.
Akik elvégzik ezt a
szakot, el is tudnak helyezkedni a pályán?
–Nem egyszerű az elhelyezkedés, sokkal nehezebb a
helyzet, mint pályakezdő koromban. De azért több hajdani növendékemnek
nagyon szépen beindult tervezői pályája.
Jelenleg milyen munkán
dolgozik?
–Az idei Miskolci Operafesztivál fő attrakciója a „Bartók-maraton”
a Jégcsarnokban, amikor egy este alatt adják elő A fából
faragott királyfit, A csodálatos mandarint és a Kékszakállú
herceg várát M. Tóth Géza rendezésében. Ehhez a gigantikus vállalkozáshoz
tervezek jelenleg.
Medveczky Attila
|