vissza a főoldalra

 

 

 2016.05.07. 

1956: Janus éve volt?

Janus római istenség volt az ókori mitológiában, ma a kétarcúság, kettősbeszéd szinonimájaként ismert. A kezdet és a vég megtestesítője. A történeti munkákban többször olvashatjuk, hogy az Amerikai Egyesült Államok [továbbiakban: Egyesült Államok, vagy Amerika] politikája janus-arcú volt 1956-ban. Máshogy cselekedtek a tengerentúli szuperhatalom politikusai, mint, ahogy beszéltek. Nem nyújtottak segítséget a magyar forradalomnak, miközben a propagandájuk arra sarkalta a magyar szabadságharcosokat, hogy a végsőkig kitartsanak. Van alapja ennek az elgondolásnak? Több tényezőt meg kell vizsgálnunk, ahhoz hogy belássuk, nem lehet tisztán janus-arcú politikának nevezni azt, amelyet sokkal inkább a biztonságérzet hiánya, és a kommunizmus terjedésétől való félelem motivált. A II: világháború alatt, azonban korántsem a baloldali radikalizmustól félt Washington. Japán és szövetségese, a náci Németország adott okot az aggodalomra.

1943. november végén, december elején Teheránban több fontos kérdésben is megállapodás született Franklin Delano Roosevelt, amerikai elnök, Joszif Visszarionovics Sztálin, a Szovjetunió Kommunista Pártjának [a továbbiakban SZKP] főtitkára, és Winston Churchill brit miniszterelnök között. A nyugati front megnyitásának tervével, Magyarország szovjet megszállása eldőlt. Kelet- Közép Európa sorsa Moszkvában íródott tovább. Pecsét került a Molotov-Ribbentrop paktumra is. A Szovjetunió megtarthatta az 1939 szeptemberében elfoglalt kelet lengyelországi területeket. Nem számított, hogy mindezt a náci Németország szövetségeseként szerezte meg. Az amerikaiak ígéretet kaptak arra, hogy a Szovjetunió fegyveresen is segíteni fogja a Japán elleni háborút, az európai harcok befejezése után. Ez volt a legfontosabb Roosevelt számára. A közvetlen fenyegetést az Egyesült Államok nagyhatalmi státuszára a Japán Birodalom által kiépített ázsiai gyarmatvilág, és a csendes óceáni japán flotta jelentette. Ez a helyzet nem maradhatott így. Az Elbától keletre, az európai területeket megszálló szovjet csapatok nem okoztak álmatlan éjszakákat a számukra. Nyugat-Európa a második front megnyitásával a kezükben maradt.

Ideológia háború? Kelet és Nyugat összecsapása? A kelet-közép európai kisállamok sorsa? Ezek, akkor még nem érdekelték komolyabban az amerikai elnököt. Az alapvető félelem, az amerikai biztonságérzet sérülékenységéről megszűnt. Nyugaton az Egyesült Államok, Keleten a Szovjetunió hozza majd el a békét – vélték. Azt, hogy Nagy Britannia vesztesként hagyta ott a tárgyalásokat, és nagyhatalmi státusza végképp megkérdőjeleződött, mind Roosevelt, mind Sztálin nyereségként könyvelhette el. Olyan végzetesnek bizonyult az önámítás, és Sztálin politikájának félreismerése, hogy az Egyesült Államok sajtótermékeiben is megjelent a liberalizálódó Szovjetunió képe, amely majd demokratizálódik és megvalósítja a kelet-közép európai országok régi szabadságvágyát. Közben nem esett szó a már 1939-ben a GULÁG mintájára felállított táborokról, a GUPVI frissen létrehozott rendszeréről, amely ezúttal a hadifoglyokat terelte a Szovjetunióba, a civil lakossággal, nőkkel, fiatalkorúakkal, idősekkel kiegészítve és kényszermunkára hajtva őket. Sztálin immár nemcsak a saját népével, hanem a megszállt országok polgáraival is kegyetlenkedhetett.

A két nagyhatalom egyetértése megzavarta az Egyesült Államok Kommunista Pártját is. Earl Russell Browder, a párt elnöke, sajátos jövőt képzelt el 1943-ban. Úgy vélelmezte az amerikaiak és a szovjetek békésen együttműködve, egymás mellett élve intézik a világ ügyeit. Ezt a különös – és később tévesen Nyikita Szergejevics Hruscsovnak tulajdonított -– gondolatot 1947 őszén kettétépte Andrej Alekszandrovics Zsdanov, szovjet politikus, a Kommunista és Munkáspártok Tájékoztató Irodája megnyitóján, Sklarska Porebában elmondott beszéde. A világ két táborra bomlott – állította, kibékíthetetlen ellentét feszíti őket egymásnak. Browdert már 1946-ban, a békéről szőtt álmaival együtt, kizárták az Egyesült Államok Kommunista Pártjából. A SZKP sem volt Janus, tette, amit a nagyhatalmi érdekei diktáltak, sietette, a kelet-közép európai megszállt kisállamok kommunista átalakulását.

1947-ben az amerikai kormányzati érdektelenség megváltozott. Felerősödött a kommunizmustól való félelem, mert fenyegetve érezték az Egyesült Államok nagyhatalmi érdekeit, biztonságát, különösen Görögországban és Törökországban. Egy kommunista hatalomátvétel a Dardanelláknál, a Földközi-tengeren? Azt már nem! 1947. március 12-én Harry Shippe Truman elnök kongresszusi beszédében egy új politikához kérte és kapta meg a törvényhozás segítségét. A problémáktól való elzárkózás helyett, a konfrontáció, a kommunizmus terjedésének megakadályozása vált programmá. A kérdés innentől kezdve csak az volt, mi fog azokkal az országokkal történi, amelyek tényleges szovjet katonai megszállás alatt állnak és az amerikai felszabadítási propaganda hatásától megrészegülve netán felkelnek az elnyomóik ellen. Segít-e nekik az Egyesült Államok vagy sem? Eközben a saját hazájukban generált kommunista ellenes akcióktól, a mcchartyzmustól feltüzelt, vagy felháborodott amerikai polgárok nem tudták, hogy egy sajátságos belpolitikai játszmának a foglyai, amely a két nagy párt között zajlott a szavazataikért.

Sztálin halála 1953. március 5-én, majd a kelet-berlini felkelés, az 1955-ben elfogadott osztrák semlegesség, Hruscsovnak az 1956. február 25-én, az SZKP XX.: kongresszusán elmondott beszéde, amelyben leleplezte Sztálin bűneit, azt erősítette, hogy lehetséges egyfajta békés felszabadulás a kelet-közép-európai országok számára is. A modellek körüli viták ideje volt ez. Milyenek legyenek ezek az új kelet-közép-európai államok? Olyanok, mint Jugoszlávia? Egy kommunista vezetésű állam, de a Szovjetuniótól független bel- és külpolitikával, munkástanácsokkal? Olyanok legyenek, mint Ausztria, semlegesek, ám ténylegesen működő többpártrendszerrel, demokráciával? Esetleg a finn modell lenne a megfelelő a Szovjetuniónak? Korlátozott, Moszkvának megfelelő külpolitika, a belpolitika szabadságáért cserébe? Ki lehetett volna találni a Szovjetunió szándékait Washingtonból?

Az igazság szerint John Foster Dulles amerikai külügyminiszternek talán a jugoszláv változat lett volna megfelelő. Az osztrák semlegesség sem nyerte el a tetszését. Ráadásul a Joszip Broz Tito diktátorságát szenvedő Jugoszlávia jelentőségét mindig túlértékelte az amerikai külpolitika. Akár a nemzeti kommunista vonalat is kivitelezhetőbbnek tartották a semlegességnél. Nem csoda, ha 1956 őszén, a Lengyel Egyesült Munkáspárt frissen megválasztott főtitkárát, a nemzeti kommunistának tartott Władysław Gomułka-t jó színben tűntette fel az amerikai sajtó.

Nem alakítottak ki semmilyen stratégiát arra vonatkozóan, hogy mi történjen abban az esetben, ha bekövetkezik egy 1956-os magyar forradalomhoz hasonló helyzet. Készületlenül érte őket 1956. október 23-a, sem külpolitikai, sem katonapolitikai, sem propaganda elképzeléseik nem voltak egy ilyen szituáció kezelésére. Igazi fejesugrás volt ez az ismeretlenbe. Ahogyan ez ilyenkor már lenni szokott az új megoldás megkeresése helyett a múlt tapasztalatiból kiindulva döntöttek. Azt gondolták, hogy – csakúgy, mint a II. világháború után, vagy az osztrák államszerződés esetében - amennyiben a Szovjetunió úgy érzi, nem fenyegeti semmisem a biztonságát, esetleg engedékenyebb lesz valamilyen magyarországi átalakulással szemben. David Dwight Eisenhower republikánus elnök, leszerelési tanácsadója Harold Edward Stassen azzal a javaslattal állt elő, hogy biztosítsák, a Szovjetuniót arról, miszerint a közép-kelet- európai államokat nem tekintik katonai szövetségeseiknek. 1956. október 26-át írtak és Stassen úgy okoskodott, hogy ezt az üzenetet diplomáciai csatornákon – tehát nem nyilvánosan – kellett volna közölni Georgij Kosztantyinovics Zsukov, szovjet honvédelmi miniszterrel. Eisenhower ezt kezdetben elutasította. Jellemző epizódja az Egyesült Államok Nemzetbiztonsági Tanácsában folyó tárgyalásnak, hogy a magyar forradalmat folyamatosan lázadásnak nevezték. Sokkal jobban féltették a saját biztonságukat, mint hogy észrevegyék a pillanat történelmi jelentőségét, és legalább pontosan megnevezzék a magyarországi eseményeket. Stassen nem nyugodott és továbbgondolta saját javaslatát. Talán ő volt az egyetlen külpolitikai szakértő, aki megsejtette mit is szeretnének elérni a magyar fiatalok valójában a pesti utcákon. Közöljék a szovjetekkel, hogy a kelet-közép-európai kis államoknak az osztrák megoldás alapján, semlegességgel egybekötött függetlenséget kellene kapniuk. Eisenhower megkérte Dullest, hogy a másnapra tervezett dallasi beszédében mondja azt, hogy az Egyesült Államok nem tekinti katonai partnereinek a közép-kelet-európai államokat, de az remélik, hogy megkaphatják az osztrák semlegességet. Dulles neheztelt, nyilvánosan semmi ilyesmit nem akart mondani. Túlkomplikáltnak, túlgondoltnak vélte az egészet. Inkább az ENSZ Biztonsági Tanácsában akart kommunikálni a szovjetekkel, esetleg az ülés hátterében beszélt volna velük, ami többé-kevésbe legitim lett volna. Végül 1956. október 27-én az osztrák semlegesség példáját elhagyva elhangzott a dallasi beszéd, mint ahogy az egész történetet Békés Csaba munkáiban is olvashatjuk. Ebből azonban a Szovjetunió nem arra következtetett, hogy az esetlegesen felszabaduló Magyarország nem lesz a NATO tagja, hanem arra, hogy az Egyesült Államok nem fog tenni semmit. Moszkvát is a félelem vezette, csakúgy, mint Washingtont. A magyar forradalomban egy kezdeményezést látott az európai gyarmatbirodalma összedöntésére. Senki nem volt itt janusarcú, mindkét szuperhatalom a saját biztonságát és az európai stabilitást féltette. Jobb volt egy ismert, általuk különbözőképp befolyásolt államokból létrejött, „táborokra” osztott rendszert megtartani, mint kockáztatni egy újabb immár végzetes háborút.

A kölcsönös félelem teremtett szövetséget a „kibékíthetetlen” ideológiák között és ez eredményezte a magyar forradalom kudarcát. Az 1956. október 29 és november 7 között lezajlott szuezi válság, Egyiptom megtámadása, az izraeli, brit és francia csapatok előzetesen összehangolt akciója, bizonyította, hogy a két szuperhatalom a közös érdekeik mentén hajlandó az összefogásra is. Az Egyesült Államok legfőbb szövetségesét, a birodalmi álmaitól nehezen szabaduló Nagy Britanniát, gazdasági szankció fenyegetésével kényszerítette a visszavonulásra, miközben a Szovjetunió a tömegpusztító arzenáljára hivatkozással tette ugyanezt. Washington és Moszkva magának akarta a Közel-Keletet is. London és Párizs tehetetlennek bizonyult, amikor az ENSZ, bírva a két szuperhatalom egyetértését fellépett a törekvéseikkel szemben.

Véget is érhetne a történet, azonban az 1956. november 4-i szovjet fegyveres beavatkozás nemcsak a magyar forradalom sorsát döntötte el, új irányt szabott az amerikai propagandának is. Nyilvánvaló, hogy az amerikai sajtóban elítélni Szovjetuniót és Magyarországot hasznosnak bizonyult. Kielégítette a valamit tenni kellet volna érzést is, és elfedte a felkészületlen amerikai külpolitikusok hibáztatását, miközben tagadhatatlanul szimpátiát ébresztett a magyar menekültek irányában, ugyanakkor nem terhelte túlságosan a kapcsolatokat Moszkvával. Éppen ezért Janus isten sokkal inkább az amerikai média világában keresendő. Némely esetben az angolszász sajtó mégsem tekinthetett el az amerikaiak kommunista féleleméből táplálkozó elhibázott republikánus politika hibáztatásától. A Moszkva visszaszorítására szőtt trumani álom megbukott.

A Time Magazine 1956. november 5-ei száma beszámolt arról a párizsi NATO csúcsról, ahol értékelték a magyar eseményeket. A Németországi Szövetségi Köztársaság külügyminisztere, Heinrich von Brentano elítélte az amerikai politikát. Véleménye szerint hazardírozás helyett le kell beszélni a kelet-közép-európai nemzeteket arról, hogy fellázadjanak a szovjetek ellen. A magyarok túlságosan hősiesek voltak, mindezt a saját kárukra tették. Milyen lehetőséget kínált a Nyugat a továbbiakban? A kivárás, a türelem politikájának gyakorlását ajánlották Kelet-Közép-Európa számára.

 

Dr. Rácz János