vissza a főoldalra

 

 

 2016.05.07. 

Csorja Gergely: Akadozások a közigazgatásban, avagy a védelemipar, mint hetedik stratégiai ágazat

Egy befolyásos, bár meglepően fiatal kínai barátom szerint Magyarországgal az a baj, hogy egyik csoportnak sincs megkérdőjelezhetetlen hatalma. Kínában a politika mondja meg a gazdaságnak, hogy mi a teendő. Amerikában a gazdaság mondja meg a politikának, hogy mik a célok. Magyarországon a gazdaság nem azonosul a politikai célokkal, a közigazgatás pedig nem azonosul a gazdaság szereplőinek elvárásaival. Ez a kissé leegyszerűsítő kép mégis tartalmaz némi igazságot. Magyarországon ma Orbán Viktor ereje kétségbevonhatatlan. Orbán önmagában erősebb politikai tényező, mint az általa vezetett párt, sőt mint az egész pártkoalíció. Ezen felül esélye van, hogy meghatározó európai tényezővé váljon.

Ennek ellenére Orbán Viktor, sőt az egész kormány által kiadott utasítások csak hatalmas energiabefektetés árán mennek át a közigazgatáson. Ha nem közvetlenül Orbán, vagy valamely hatékony és befolyásos vezető – például Lázár vagy Rogán esetleg más miniszter – visz egy ügyet, akkor az az ügy halálra van ítélve.

Számtalan esetet felsorolhatnánk, de talán a legutóbbi, legaktuálisabb és egyben legégetőbb eset a védelemipar, vagy közérthetőbben a fegyvergyártás kérdése.

A kormány 2012-ben elfogadta a Hadik-tervet (Hadfelszerelési Iparkorszerűsítési Terv). A tervet lényegében Dr. Steigler József ezredes írta, aki akkor a HM Védelemgazdasági Hivatalának volt a vezetője. A hiánypótló tervet a kormány elfogadta, azonban 2012 óta egy betű nem valósult meg belőle.

Közvetlen forrásból tudjuk, hogy a HM-et a világ egyik legnagyobb kézilőfegyver-gyártójának képviselője többször is megkereste, egy magyarországi üzem létrehozásának lehetőségével. És több más társaság is nyitott volt különböző védelemgazdasági egységek létrehozására, azonban miniszteri szinten utasították őket el. Igaz, azóta a minisztérium élén változás történt.

A HM és a Vezérkar tulajdonképpen lehetetlenné tette a kormányzati szándék megvalósulását. Természetesen ezt nyíltan soha nem mondta ki senki, csak hát a lehetőségeket felejtették el kihasználni.

Ennek elsődleges oka, hogy a HM-nek több vállalta is van, melyek elvileg a magyar védelemipar gerincét kellene képezzék. A valóságban ezek a cégek saját fenntartásukkal vannak elfoglalva, illetve a körülöttük lévő kereskedés alapú beszállítókkal üzletelnek.

A HM cégei a kimondottan nekik kiírt közbeszerzési eljárásokon kívül egyetlen valós eljárásban sem nyertek 2012-óta, sőt NATO- és EU-s pályázatokon el sem indulnak. Ellenben óriási veszteséget termelő projektekben előszeretettel vesznek részt.

Idén januárban Varga Mihály bejelentette, hogy a Nemzetgazdasági Minisztériumon belül feláll egy bizottság Lepsényi államtitkár vezetésével, melynek tagja a HM és Belügyminisztérium is. A bizottság létrehozása ésszerű lépés, hiszen a Belügyminisztérium és a Honvédelmi Minisztérium igényeit a bizottságban előadhatja, az NGM pedig ezek alapján irányíthatja a megfelelő ipari kapacitások kialakítását. A bejelentés napján megindult a sajtókampány, mindenféle szakértő nyilatkozott, hogy miért nem lehet megcsinálni, miért ne így és egyáltalán, minek nekünk hadiipar, amikor a külföldről mindent meg lehet venni. Persze a szakértők mögött mindig felsejlik egy-egy kereskedő, egy-egy érdekcsoport.

A bizottság létrehozása – a szakértői huhogás ellenére – jó lépés volt. Végre megmozdult valami.

A probléma csak az, hogy a bizottság biztosan beleragad abba a mocsárba, amelyben a magyar közigazgatás fetreng az utóbbi évtizedekben, és amellyel a kormányzatnak rendszeresen meggyűlik a baja.

Elindul a közigazgatási ping-pong. Az igényeket nem lehet majd összefésülni, a HM bőszen hivatkozhat arra, hogy a Vezérkar által megfogalmazott igényeknek csak bizonyos gyártók tudnak megfelelni, azok pedig a legjobb esetben is csak összeszerelő üzemeket hoznak Magyarországra, vagy azt sem. Kereskedelmi banki finanszírozás nincs, a magyar állam megrendelései pedig nem tartanak el egy komoly gyáregységet. Így vagy a Magyar Állam önt bele tízmilliárdokat az ágazatba kétes eredménnyel vagy megint nem történik semmi.

A BM eszközigényei pedig végképp kevesek ahhoz, hogy jelentős tételt tegyenek ki a védelemipar megrendelésállományából. Ráadásul mind a HM, mind a BM beszerzései évtizede ugyanazokhoz a szereplőkhöz vannak kanalizálva, lényegében politikai kurzustól függetlenül. A legtöbb, ami történt, hogy bizonyos kompromittált beszállítókat átfestettek és átneveztek.

Így a labda visszapattan a HM-hez, valószínűleg a HM valamelyik cégében képzelik el a megvalósulást. Ez azonban a sajátos struktúra miatt a biztos bukás, még a legjobb szándék mellett is. Amennyiben a Vezérkar, illetve a HM által meghatározott igények alapján kezdik el az iparfejlesztést és ezt a HM cége akarja végrehajtani, akkor nem történik más, minthogy megint kiderül, hogy nem lehet üzletileg fenntartható gyártást folytatni, ezért meg kell bízni valami külföldi gyártót.

A külföldi gyártó alacsony hozzáadott értékű tevékenységeit hozza Magyarországra, magyarul a karbantartást és esetleg némi összeszerelést. Ebből nem lesz olyan hazai gyártási kapacitás, mely a nemzetbiztonsági igényeket is kielégíti és üzletileg fenntartható. A másik lehetőség, hogy a HM cégbe megint milliárdokat öntenek bele, amiből vagy készül valami eladhatatlan, vagy a pénz egyszerűen elpárolog.

Az idén februárban bemutatott Irinyi terv, a hetedik stratégia ágazatnként nevezi meg a védelemipart. A védelemipari rész helyesen a korábbi Hadik-terv átvétele. Mivel az Irinyi terv az NGM iparfejlesztési tevékenységének a része, így logikusnak tűnik, hogy a védelemipari ágazati szervezés is az NGM irányítása alatt menjen.

Csakhogy az NGM vezetői egyáltalán nem ismerik a védelemipari sajátosságokat, így kénytelenek lesznek a HM-re, illetve a körülötte szerveződött szerény hadiipari bázisra építeni. A haditechnikai tevékenységi engedéllyel rendelkező cégek 90 százaléka kereskedésből él. Ezek mindent megtesznek, hogy a védelemipari beszerzéseket inkább külföldi gyártóktól vegyék meg. A HM saját cégei pedig a fent már leírt okokból nem alkalmasak a feladat végrehajtására.

A patthelyzet feloldása csak akkor lenne elképzelhető, ha valamiféle irányító hatóság jönne létre közvetlenül a kormányzati szándék végigvitelére, kormánybiztosi pozícióban vagy közvetlenül a miniszterelnökség alatt. Ez a szervezet kikerülve a parciális érdekek szorításából képes lehet üzletileg fenntartható, de a nemzetbiztonsági, nemzetvédelmi érdekeknek is megfelelő védelemipari kezdeményezéseket hathatósan támogatni.

Ennek létrejötte erősen kétséges. További nehézség, hogy még ha létrejönne is a fenti hatóság, hivatal vagy biztosság, akkor is a vezető személyének rátermettségén, elkötelezettségén és tisztességén múlik a siker.

A sok negatívum mellett biztató, hogy léteznek tapasztalt, a feladat végrehajtására alkalmas és elkötelezett emberek.