2016.05.07.
Märle Tamás: Általános műveltség
Az oktatást sürgősen
át kell alakítani, egyre több a hiányszakma az országban –
hallani egyre többször –, mégis közfelháborodás kíséri,
ha a kormány hozzá mer nyúlni valamihez is. Múlt héten napvilágra
került az EMMI terve, mely szerint az induló szakgimnáziumokban
megnövelik a szakmai tantárgyakat és csökkentik a közismereti
tárgyakat, ezzel együtt pedig a természettudományos tárgyakból
mindenki csak egyet fog tanulni szakmájához kapcsolódóan. A hír
hallatán együtt kárognak „demokraták” és Árpád-sávukat
ölebre cserélők.
Ha életbe lép ez
a döntés, akkor jelentősen visszaesik a földrajz- vagy kémiaórák
száma a szakgimnáziumokban. (Szeptembertől az eddigi szakközépiskoláknak
felel meg a szakgimnázium, amelyekben a diákok szakmát és érettségit
is szerezhetnek). Ez okozza a felháborodást, mondván a kormány
szakbarbárokat akar képezni, akiknek semmilyen általános műveltségük
nem lesz, a gyermekek nem hallhatnak majd az iskolában a
fenntartható fejlődésről vagy a környezettudatos viselkedésről.
(Osztályfőnöki órán indexre vannak téve ezek a témák?) Ráadásul
már 14 évesen döntési helyzetbe kerülnek a diákok: gimnázium
vagy szakma; pedig nem is tudhatják, hogy pár év múlva mely
szakmák lesznek keresettek.
Ha már itt
tartunk, akkor azért azt nem árt tudni, hogy a természettudományos
tanári állások évek óta a hiányszakmák közé tartoznak, az
ország legnagyobb egyetemén alig végez évente egy-két fizika-
vagy kémiatanár szakos hallgató. De hogy megint Németh Lászlóra
hivatkozzam, párosulhat-e majd ott munka és szenvedély, ahol a
keresettség alapján választ valaki szakmát?
Ahhoz, hogy számba
vegyük a tervezet mellett, illetve ellene szóló érveket, érdemes
röviden végignézni a közoktatás felépítését első osztálytól
kezdve. Az alsó tagozat legfontosabb feladata, hogy biztos
alapokat nyújtson a gyermekeknek, felsőbe magabiztosan írni,
olvasni és számolni tudó diákok érkezzenek. Csodálkozunk,
hogy érettségiző fiataloknak gyenge a szövegértése, amikor
4. osztályban már a hegyek képződésével tömjük a fejüket?
Szerencsére a kormány néhány hete bejelentette, hogy alsóban
csökkenteni fogja a tananyagot, régóta szükség volt már erre
az intézkedésre, hiszen így lesz idő begyakorolni az
alapismereteket.
A felső tagozat
az, ahol mindenki szert tehet az általános műveltség
alapjaira, a humán tárgyak mellett a diákok tanulják a reál tárgyak
mindegyikét. A természetismeret-, földrajz-, fizika-, kémia-,
biológiaórákon teljes képet kapnak a világról, amire gimnáziumban
lehet építeni és az ismereteket ki lehet egészíteni. Bár itt
is megfontolandó a tananyag áttekintése, 11-12. osztályra a
fizika- vagy biológiaórák meglehetősen tudományosakká válnak.
Szakgimnáziumok esetében azonban már nincs mód minden tantárgyból
a tananyag elmélyítésére. Hány órája lenne egy
szakgimnazistának, ha azt akarnánk, hogy kiváló szakember
legyen és egyszerre ugyanolyan műveltségű, mint egy gimnáziumot
végzett? Akik a Kossuth téren a lexikális tananyag hiábavalóságáról
és a diákok túlterheltségéről szónokolnak, most egy betűt
nem engednének a tananyagból, és nem értik meg, hogy az iskolának
nem az a lényege, hogy tizenkét év alatt minél több ismeretet
tömjünk a gyerekek fejébe. Ajánlom figyelmükbe régi magyar közmondásunkat,
mely szerint, aki sokat markol, keveset fog. Manapság elvész a lényeg,
a gyerekek a témazáró dolgozat után néhány héttel már alig
emlékeznek valamire, viszont a hetven-nyolcvan évvel ezelőtt
iskolába jártak sokkal jobban fel tudják eleveníteni tanulmányaikat,
pedig nem volt több a tananyag abban az időben.
Megfontolandó ez
a gimnáziumok esetében is, sajnos rég nem igaz, hogy az érettségi
általános műveltséggel párosul. 18 éves fiatalok nem tudták
hol keressék a térképen Svájcot, azt már meg se mertem kérdezni,
hogy milyen nyelven beszélnek ott az emberek. Ha már egyszer földrajzoktatásról
beszélünk.
Az ősztől induló
szakgimnáziumokhoz kapcsolódó másik kritika szerint túlságosan
komoly döntési helyzetbe kerülnek a 14 éves fiatalok, hiszen választaniuk
kell: gimnázium vagy szakgimnázium? (De lehet még szakközépiskola
vagy szakiskola is, ezeknek fogalma szintén megváltozott
valamelyest.) Újdonság volna ez? Eddig is dönteni kellett, csupán
sokkal kevesebb színvonalas szakmai képzés közül lehetett választani.
Így aztán a többség úgy döntött, ellébecol néhány évet
egy gimnáziumban, vagy értékelhető tudást nem nyújtó szakközépiskolában.
Jelentős részük aztán megint nem tudta, merre tovább.
Nem tart-e attól
előrébb akár az egyén, akár a társadalom, ha minél több
lesz a komoly szakmai tudással rendelkező fiatal? És mivel érettségit
is ad a szakgimnázium, aki szakmát szeretne váltani, az ugyanúgy
jelentkezhet OKJ-s képzésekre, mint eddig, de még egyetemen
vagy főiskolán is továbbtanulhat, ha összekapja magát.
Az általános műveltséget
eddig is megszerezhette, aki akarta, és ezután is. Miért lenne
olyan nagy baj, ha kormányzati szinten megtennék az első lépéseket
annak érdekében, hogy az iskola ne csak erre legyen jó? Ha az
induló szakgimnáziumok komoly szakmai tudással ruháznának fel
minél több diákot?
|