2016.05.13.
A művész belső
utazása
A Nyitott Műteremben ingyenesek a foglalkozások
Ghyczy György
festőművész 1953. október 14. született Budapesten. Pályafutás:
1978-1991 tervező grafikus, tervező szerkesztő (Múzsák-,
Agora-,Corvina Könyvkiadó). Tagja a Magyar Alkotóművészek
Országos Egyesületének. Az Art-el társulatába tartozott a
’70-es évek közepétől. Rendszeresen részt vett az Agora
nemzetközi képzőművészeti találkozó munkájában. A
’80-as években az Agora szalon kiállítója volt. 1997-től a
Dúzsi Művésztelep résztvevője. 2007-től az Ercsi Művésztelepen
segíti nyaranta a festők munkáját. 2014-től vesz részt a
Dunaharaszti P’ Art Művésztelep és Jászfényszarui Művésztelep
munkájában. Rendszeres kiállítója a Muravidék Kulturális
Egyesület képzőművész szekciójának. Kiállított a Miskolci
Grafikai Biennálén, a Kisgrafikai Biennálén, a Salgótarjáni
Rajz Triennálén. Tárlatokon mutatta be műveit itthon és Európa
számos nagyvárosában, több pályázaton ért el eredményeket.
1998. márciusában hozta létre a Nyitott Műtermet, melynek azóta
vezetője. 18 éve foglalkozik idős emberekkel, művészettel
kapcsolatos előadásokat tart számukra, művészetterapeutaként
segíti őket a napi művészeti tevékenységükben. 2005.
novemberében előadást tartott Darmstadtban a „Quo vadis
Europe” nemzetközi konferencián. Résztvevője és előadója
volt az I. és II. Művészetterápiás Világkongresszusnak
(2006, 2011), az Áramlásban II. művészetterápiás konferenciának
2009-ben. Rendszeresen ír cikkeket a művészetről, illetve az
idősek művészeti tevékenységéről.
Díjak:
Országos festménypályázat II. díj (1976), F.I.N. plakát pályázat
fődíj (1982), Canon nemzetközi
grafikai pályázat I. díj (2005) Pro Urbe Erzsébetváros
(2007).
Csoportos
kiállítások (a teljesség
igénye nélkül): Fabriano in acquarello (2016. április 21-étől,
Fabriano), Szamár, kecske, paripa – nemzetközi küldeményművészeti
kiállítás (2016. április 20-ától, Berettyóújfalu), Határokon
át –Muravidék Egyesület képzőművészei (2016. február,
Komárom, Limes galéria), Határokon át –Muravidék Egyesület
képzőművészei Győrben a Napóleon –házban (2016. január),
„Ezt üzeni nekem Petőfi” (Kiskőrös, 2015. december),
Harmónia (Művészet Malom, Szentendre, 2015. december), Muravidék
Egyesület kiállítása (Mazart Galéria, Budapest, 2015.
november), IX. Könyv-tárgy biennálé (Rédey kastély, Pécel,
2015. szeptember), II. Jászfényszarui művésztelepi kiállítás
(2015. augusztus), „Római P’ Art
14”
(Budapest Galéria, 2015. július), „Molino”, a III.
Dunaharaszti Művésztelep kiállítása (Dunaharaszti, „A”
Pavilon, 2015. június), Itt és most – Nemzeti szalon (Műcsarnok,
2015), XXI. Magyar Tájak Országos Tájkép Triennálé (2014),
Salgótarjáni Tavaszi Tárlat, II. Országos Rajztriennálé
(2013), I. Országos Rajztriennálé (2010).
Egyéni kiállítások (a
teljesség igénye nélkül): L-C útján (Újpesti Ifjúsági Ház
Galériája, 2016.március), Válogatás (Mansfeld Péter Galéria,
2016. január), Diópác rajzok (Nyitott Műterem, 2015. május),
Válogatás (Gogol 9 Galéria, Budapest, 2015 május), Magyar várak
II. (Kuti Galéria, Budapest, 2014. november), Magyar várak I.
(Nyitott Műhely, 2014. október), Aszód, Városi Kulturális Központ,
Dabas, Kossuth Ház Galéria, Tranzit Art Cafe, Párisi Galéria Művészeti
Szalon és Aukciósház (2014), Kaptár, Barangolás – Mazart
Galéria, Desidea Stúdió, Az úton –Loffice Coworking, Hotel
Mercure Museum, KSH Könyvtár (2013), Cafe Vian Gozsdu udvar,
Cafe Vian Hercegprímás utca, Helikon Kastélymúzeum (2012), Tájváltozatok
–Garay tér (2011), A táj változásai –Bagolyvár Étterem
(2010), Nyári változat –Nyitott Műterem, Táj másképpen
–Erzsébetvárosi Közösségi Ház, Tájváltozatok –Weszely
Galéria (2009), Ablakok –Kismarosi Közösségi Ház (2008), Változások
–Kondor Béla Közösség Ház (2007), Életem vonala –Erzsébetvárosi
Közösségi Ház (2006), Darmstadt (2005), Az első ötvenezer évem
– Erzsébetvárosi Közösségi Ház (2003), Dunaharaszti Művelődési
Ház (1994, 1993), Lipcse (1990), Nyugat-Berlin, Drezda (1989),
Meine erste Hunderttausend Jahre –Drezda (1986), József Attila
Művelődési Ház, Budapest (1984), Kalocsa Ifjúsági Klub
(1974).
Lao-ve-vel egy úton
Újpesten láttam L-C útján című kiállítását,
ami igencsak megfogott. Lao-ce-vel, a kínai filozófussal
indulhatunk útra a bölcsesség birodalmába. Úgy olvastam,
2014-ben már elkészültek a sorozat első darabjai. Azóta festi
az utakat?
Ez a gondolkodás rányomta a bélyegét a mindennapjaira
is?
–Értem, mire gondol…Nem teázom szertartásszerűen,
tehát a válaszom: nem. Abban az esetben, ha valamiről
vitatkozni kell, akkor azokat a nagyon világos és nagyon egyszerű
érveket is fel tudom hozni, melyek a Tao Te King-ben is
megjelennek. Ezt a művet több fordításban is elolvastam, s
megpróbáltam az esszenciáját megérteni, s azt is, ahogyan
Lao-ce próbálja elővezetni az élethez és a világhoz való
viszonyát. Nagyon tisztelem Lao-ce egyszerű gondolkodásmódját,
s én is minél inkább az egyszerűségre törekszem a művészetben,
és az életemben.
Képein nem csak utakat, hanem útelágazásokat
is láthatunk, amikor választanunk kell. A hármas út motívummal
a Csongor és Tündében is találkozhatunk.
–A választás
nagyon fontos kérdés, és nem csak Vörösmartynál, hanem
nagyon sok népmesében is megjelenik. Az ember legegyszerűbb választásai
is nagyon lényegesek. Nem mindegy, hogy kánikulában télikabátot,
vagy pólót veszek föl – ezek a legegyszerűbb választások,
de ebben nem nehéz dönteni. Amikor nehezebb döntések elé kerülünk,
akkor határoznunk kell, hogy belépünk-e „az ajtón”, vagy
sem. S ez a választás súlyosan befolyásolhatja életünket. Ha
belépünk, akkor megyünk tovább egy bizonyos úton, ahol szintén
lesznek útelágazások, ahol dönteni kell a továbbhaladásról.
Nincs visszaút?
–Nem érdemes visszafele haladni. Ha felülök egy
trolibuszra, és két megálló közt van, ahová szeretnék
eljutni, akkor hamarabb szállok le, s előre sétálok. Már
gyerekkoromtól bennem van, hogy nem szeretek visszafelé menni.
Ez az egész életemre jellemző. Visszanézni még szeretek, de
visszamenni már nem.
Lehet tanulni az út
egyes állomásaiból?
–Hogyne! Egész életünk, minden szeretésünk,
minden vitánk, konfliktusunk a tanulásról szól. Vagy újra
tanulunk bizonyos dolgokat, vagy újat tanulunk. Szinte minden művész
úgy él, hogy folyamatosan tanulja, amit csinál. Megpróbálja más
aspektusból látni a világot. Bizonyos döntések esetén pedig
rákényszerül arra, hogy a világot másként lássa.
A Lao-ce sorozatnál főleg a vöröset, a kéket
és a sárgát használja. Ezek a színek kifejeznek valamit?
–Sok más szín is megjelenik ebben a
sorozatban. A vörösnek van talán a legerősebb jelentése. Egész
vékony fűszálakat, búzákat rajzolok vörössel, melyek a természetet
szimbolizálják, azt, hogy nekem fontos az a környezet, amiben
élek, és maga a nagybetűs természet. Képeim legizgalmasabb részei
számomra, amikor a sötét háttérből szinte kivillannak, kivilágítanak
ezek a vörös szálak.
Az út pedig ez a sárga,
sárgás-barna színű forma?
–Akár azt is értelmezheti útnak. Jó néhány
képemen egyértelműen látszik, hogy az az út, mely néha elágazik
bizonyos irányba. Ez megadja a természetes balról jobbra olvasás
irányát a képen belül. Ugyanakkor elindulhatunk a héber olvasás
irányából is, s mehetünk jobbról balra, akkor is értelmezhető
a kép, de más hangsúlyokkal. Én inkább az európai olvasási
metodikával nézem a képeket. Számomra az a jó kép, mikor végig
tudok benne kalandozni, s jobboldalt ki tudok belőle menni.
Mikor elkezd kalandozni a képein belül, már
tudja, miről szól a festmény?
–Alaposan megtervezem, hogy mi lesz a képen, vázlatokat
is készítek. Mindenképpen átgondolt, szerkesztett képeket
festek. Megpróbálom megtartani azokat az irányultságokat,
melyek éppen abban a világban a lendületet adják, s ehhez
szerkesztem meg a képet.
S már az elején tudja, hogy mit milyen színnel fest
meg?
–Sokszor a vázlataimba bele is írom, hogy mi milyen
színt kap.
Van kedvenc technikája?
–Szeretem az olajat, az akrilt, a pasztellt.
A téma határozza meg, hogy melyiket válassza?
–Inkább a lehetőség. Egy művésztelepen sokkal szívesebben
választom a pasztellt, vagy az akrilt, mint az olajat, hiszen az
olajnak száradnia kell, hosszú előkészítést igényel, más
az alapozás technikája. Sokkal egyszerűbb a művésztelepeken
akrilt, vagy temperát használni. A műtermemben már nagyobb a
lehetőség arra, hogy olajjal dolgozzak.
A színtársulatoktól a festészetig, Tiszaföldvárról
Lipcséig
Lao –ce útjáról térjünk át pályaútjára.
Tiszaföldváron érettségizett. A gimnáziumi évek alatt
szerette meg a művészeteket?
–A művészethez a gimnáziumban kerültem közel
magyartanáromnak, Szabó Andrásnak köszönhetően. Ő sajnos már
nincs közöttünk, mert fiatalon meghalt. Szabó tanár úr színtársulatot
hozott létre a tiszaföldvári gimnáziumban, s azt az
irodalomkedvelő miliőt befogadtam magamba. A mai napig szeretem
az irodalmat, nagyon sokat olvasok. Hosszú ideig tagja voltam a
gimnáziumi színjátszótársulatnak, s
érettségi után Budapesten, a Dévényi Róbert által vezetett
pesterzsébeti Csili Művelődési Ház Soós Imre Színtársulatának
lettem a tagja. Az irodalom volt tehát a meghatározó, az alap,
de már gimnazistaként is rajzoltam, festegettem. Majd
nyomdaipari iskolába kerültem, nyomdákban dolgoztam, később
kiadóknál tervezőként, műszaki szerkesztőként. Nagyon
szerettem ezt a világot. Általában, amit csináltam, azt mind
nagyon kedveltem.
Hogyan került ki a lipcsei főiskolára?
–A Corvina Kiadónál dolgoztam, mint tervező,
amikor egy éves ösztöndíjat kaptam a lipcsei grafikai főiskolára.
Egy évet kint töltöttem Gert Wunderlich professzor osztályában,
azt a kurzust elvégeztem, s utána visszajöttem. A rendszerváltás
idején a magyarországi könyvkiadóknak a 99%-ából kirúgták
az embereket. Nagy lelkesedéssel hazajöttem, de a Corvina
Kiadótól elbocsátottak. Nem tudtam elhelyezkedni, s úgy döntöttem,
megpróbálok megélni a művészetből. Előtte is festettem, de
elhatároztam, hogy többé mással nem foglalkozom.
Ez egy válaszút volt? Hiszen a művészetből nem
mindenki tud megélni.
–Komoly válaszút volt. Ám a megélhetés szempontjából
mindegy volt, mert alkalmi tervezési munkánkból sem tudtam
volna biztos egzisztenciát teremteni.
Voltak mesterei, vagy autodidakta módon tanult?
–Gyakorlatilag autodidakta módon tanultam a festést,
de voltak barátaim, akiktől el is leshettem dolgokat, technikát.
Stúdiumokat nem végeztem. Lipcsében nagyon sokat tanultam és
gyakoroltam. Nem bánom, hogy így alakult, jó volt ez számomra.
Később bekerültem a MAOE-ba, és létrehoztam egy olyan helyet,
ami egyedülálló volt az országban.
A Nyitott Műtermet?
–1998. márciusában jött létre a Nyitott Műterem Erzsébetvárosban,
ami rendkívül jól működő alkotói műhellyé fejlődött.
Remek sajtónk volt, nagyon sokan jártak oda festeni, rajzolni. A
nyitottságot az jelentette, hogy aki betért az utcáról,
támogatóinknak köszönhetően teljesen ingyen kapta meg az eszközöket,
senkinek sem kellett azért fizetni, hogy ide jár. Elég sok
fiatal jött hozzánk, majd egyre több idősebb, ami nem véletlen,
mert a Nyitott Műteremnek egy nyugdíjasház adott otthont. Sokan
60-65 éves korukban kezdtek el festészettel foglalkozni, némelyikük
kitűnő festővé vált.
Ennek az oka, hogy többen a jobb megélhetés reményében,
bár jól rajzolnak, mégis más szakmát választanak?
–Ez nem ilyen egyszerű. Fiatalon mindenki rálép egy
útra, s eszébe sem jut, hogy lehetne más irányba menni. Nyugdíjasként
arra gondolnak; szerettem gyerekkoromban rajzolni, most már erre
van időm.
Aki az interjú elolvasása után úgy dönt, hogy
felkeresi a Nyitott Műtermet, elég, ha csak bekopogtat, és már
festhet is?
–Mára szinte megszűnt az anyagi támogatás, ami azt
jelenti, hogy bár a műteremben ingyen festhet, rajzolhat, de
eszközöket saját magának kell hoznia az alkotónak. Nagy örömmel
jönnek így is hozzánk, mert nagyon sokan azért nem jutnak el
egy alkotóközösségbe, mert nincs rá pénzük. Ilyen értelemben
még mindig egyedülállók vagyunk. Minden hétköznap nagy
szeretettel várjuk az alkotni, festeni, rajzolni vágyókat. Én
ott vagyok státuszban, ott dolgozom, de már nem sokáig, mert
októberben nyugdíjba megyek.
Medveczky
Attila
|