vissza a főoldalra

 

 

 2016.05.13. 

Elbukott és mégis megnyert szabadságharcok

Csiha Kálmán: A cserépedény kincse

Csiha Kálmán (Érsemjén, 1929. szeptember 17. – Marosvásárhely, 2007. november 7.) erdélyi református püspök, prédikátor, költő, memoáríró életútját „fények és rácsok”, fájdalmak és csodák között járta végig. Jelképe a XX-XXI. század hányatott sorsú erdélyi magyarjainknak. Debrecenhez 30 km-re fekvő Érsemlyénben született. Szerette Bihar megyét, Barantón az udvarházat, cselédeket és a tájat. Szőrén vagy nyeregben ülte meg a lovát. Hajnalonként harmatos füvet kaszált, májusi zápor után nagyot szippantott az üde levegőből. Szomjasan olvasta udvarházuk könyveit.

Érdekelte a család, az egyház, a magyarság története. Néha elgondolkozott a román ortodox parókia előtt, ami a tudós, nyelvújító irodalmár Kazinczy Ferenc szülőháza helyén épült. Tanulmányait szülőfalujában és Érmihályfalván kezdte (1936-1939), Sárospatakon folytatta (1939), Debrecen Református Főgimnáziumában tanult (1940-1944), ötödik gimnáziumát Zilahon a Wesselényi Református gimnáziumban végezte, és Nagyváradon érettségizett. (1950) Szüleit 1949-ben űzték el Barantóról, és Sepsiszentgyörgybe telepítették őket. Azon a márciusi éjszakán deportálták az ősi magyar földbirtokosokat és nemeseket is. Domiciliu obligatoriu, rövidítve D. O. lettek, kényszerlakhelyüket elhagyni tilos. Mivel éppen távol tartózkodott szüleitől, ezért véletlenül kimaradt a deportálásból, de személyi igazolványt nem válthatott. Fizikai munkát végzett. Diáktársait tanította, hogy megszerezze a tanuláshoz, az élethez szükséges pénzt. Személyi igazolvány nélkül állandóan félt, hogy elkapják, és bebörtönözik. Valóban illet rá a román megbélyegzés, hogy szülőföldjén „bozgor”, hazátalan lett. Hivatástudattal készült a lelkészi pályára. Kolozsváron fölvették az egyetemi fokú Protestáns Teológiai Intézetbe. Diplomaosztás után Aradra helyezték segédlelkésznek (1956), ahol Gáj városrészben önálló gyülekezetet alapított. Nagy József professzor teológiát végzett Emese lányával 1956. november 5.-én kötött házasságot Gönczy Lajos professzor áldásával. November 4.-től Budapesten orosz tankok dübörögtek és okádták a halált. A református magyarságot összefogó fiatal pásztor is szálka volt a román hatóságok szemében. A szekuritáte 1957. decemberében tartóztatta le, és államellenes összeesküvéssel vádolták, mert nem jelentette föl Fodor Pál lelkésztársát, aki Márton Áron római katolikus püspöktől jövet meglátogatta a magyarok jogai ügyében. A kirakatperben 10 évre ítélték. Egy pillanatban úgy érezte, hogy meg kell halni, de a Heiderbergi Káté Hitvallás első kérdése és felelete által megerősítette Isten, hogy „életemben és halálomban Krisztus tulajdona vagyok”. Végig szenvedte Kolozsvár, Marosvásárhely, Szamosújvár, Jilava, Periprava Lucia, Giurgeni börtöneit és a negyvennapos magánzárkát. Galacon hastífuszból gyógyította ki az Úr. Kazinczy Ferenc Kufstein börtönében tinta hiányában saját vérével írt.

Rabságát Istentől fogadta el, és ahhoz is erőt kapott, hogy a testben-lélekben összeomlott raboknak szóljon a vigasztaló evangéliumról, tanítsa őket magyar irodalomra és történelemre. Bizonyos volt abban, hogy nem véletlenül születtünk a világba, mert Istentől mindenki föladatot kapott. Életünk nem magánvállalkozás, hanem küldetés, amiről számot kell adnunk. Szenvedéseinek súlya alatt nem roppant össze, mert ő is elfogadta az igét, mint Bethlen Gábor: „Ha az Isten velünk, kicsoda ellenünk” (Róma 8:31.). A magyar forradalom vérbefojtása után ismét kegyetlen megtorlás kezdődött Romániában, 11 római katolikus lelkészt kivégeztek, 12 lelkész belehalt sérüléseibe, 80 személyt halálra ítéltek. Az eladósodott Románia Amerikához fordult vámkedvezményért, valamint kölcsönért. Ceausescu kondukátor 1965.-ben azzal a föltétellel kapta meg, ha amnesztiát kapnak az ártatlanul elítéltek, és szabadulásuk után munkába állhatnak. Csiha Kálmán 6 és fél év után szabadult ki. Hat és fél éves kislánya először látta apját életében, boldogan simult az ölébe és ezt kiáltotta játszótársainak: −Látjátok, nekem is van édesapám.  A Partiumi Egyházkerület püspöke Nagyváradon Buthi Sándor nem tudott parókiát adni a lelkészházaspárnak, ezért az Erdélyi Egyházkerületbe kérték fölvételüket. Nagy Gyula püspök Gogán-Váraljára, az 546 tagú gyülekezetbe helyezte ki őket, ahol 1964-1970 között szolgáltak. Egyik helyen a férj, másikon a feleség volt a lelkipásztor. Az ősmagyarok 1516.-ban itt tartották utolsó „istentiszteletüket”. A műemlék kazettás templomot és parókiát renoválják, két harangot öntenek, és új parókia is épül. Gogán-Váraljáról Marosvásárhely – Vártemplomba hívják másodlelkésznek a talentumokkal megáldott igehirdetőt. (1970-1971) A Szabadi utcán lévő templomban szolgál (1971-1972), ahonnan a Gecse utcán lévő nagy gyülekezetbe kívánják megválasztani. Vonakodott elfogadni a meghívást, de Nagy Károly egyházmegyei főgondnok megfenyegette: „Ha pedig a nagyobb munkát nem vállalod, légy átkozott.” A Gecse utcán gyorsan szaporodik a gyülekezet. Vasárnaponként tömve a hatalmas templom. Gyülekezet látogatás alkalmával kiderül, hogy a lélekszám nem 6.800, hanem 12.550, ezért Csiha Kálmán három önálló egyházközséget szervez. Elvállalja a Marosi Egyházmegye esperesi feladatait. (1982-1990.) Útja továbbra is fények, és rácsok között vezet. Nekitámad a securitáte, hogy miért látogat és szervez gyülekezeteket? − Szárazajtán is azzal a „módszerrel” gyilkolták le a magyarokat, hogy a piactérre hajtották, és kilőtték, vagy lefejezték őket. A községben nincs templom se parókia. Az esperes kérésére egy idős özvegyasszony felajánlja, hogy lakásán tartsanak istentiszteletet, amiből gyülekezet nőtt ki. Feszültségbe kerül a rest és alkoholos lelkipásztorokkal, az egymással vitázó teológiai professzorokkal. Homiletikából doktorál 1973-ban.

Erdély 44. református püspökét 1990. május 29-én iktatta be Tóth Károly budapesti püspök. A végtelenül hosszú palástos lelkipásztorok sora elején a magyarországi és erdélyi püspök, kezükben a Bibliával lép be Kolozsváron a Farkas utcai templomba. Kívül és belül óriási tömeg szorong. A magas termetű püspök csodálatos érzéssel térdepel az úrasztalánál és fogadja az áldást. A szószéken János evangéliuma 6:1-13. alapján rendkívül időszerűen prédikál. Jézus az ötezer megvendégelése után parancsolja tanítványainak, hogy szedjétek össze a maradékot. − Föladatunk erőfeletti. Az evangéliumot visszük, mert egyedül az evangélium által van keresztyén ember, növekszik az egyház, szabadság és békesség terem a népek között. A diktatúrában 500-nál több egyházi iskolát, 500-nál több egyházi épületet vett el a román állam, amelyeket a reformáció óta megőriztünk. Jöjjetek összeszedni a maradékot, mert 60 parókia üresen tátong. Közel 40.000 Bibliára volna szükség nyugaton élő testvéreink anyagi támogatása mellett.

Az egyházszervező püspököt 1994-ben újra választották. Több mint 400 gyülekezetet látogatott meg. Templomok, iskolák, diakóniai központok épültek. Felesége drága édesanya és munkatársa, halott gyermeket hordozott méhében. Halálos ágyánál könnyezve fogja kihűlő kezét. „Ilyen gyönge lelkiállapotban soha nem voltam” − írja. Az RH negatív anyának tévedésből, vagy szándékosan RH pozitív vért adtak. Talán ez a szomorú esemény is kényszerítette arra, hogy szüntelenül kérje a magyar anyákat gyermekáldás fogadására. Debrecenben 1995. április 20.-án a Református Tanácskozó Zsinat elnökének választják. Világutazásai során igét hirdet, előadásokat tart és adományokat gyűjt. Lelkieket osztogat, anyagiakat hoz. A Magyar Református Missziói Szövetség 2007. július 22.-én választotta Tanácsába, hogy ezzel is segítse az igehirdetés nagy szolgálatában.

A törvény előírása szerint 70 éves korában kéri nyugdíjazását és visszautasítja újra jelölését. Tiszteletbeli püspök címmel ruházzák föl. „Nyugalomba vonulása után, vándor prédikátorként” evangélizált Erdély és Magyarország földjén, a Kárpát-medencében, és a föld kerekségén 15 országba szétszóródott magyarok között. „Azt hiszem, én vagyok az első nyugalomba vonult püspök, aki evangélizációs utazásokat tesz. A haldokló, morális válságban lévő magyarságot ébresztgetem az evangélium által. Nézzen szembe önmagával, béküljön meg Istenével a legyőzhetetlen Jézus Krisztusért.” Egy év 56 hetéből 29-et prédikált végig. A nagyvilág lett a gyülekezete. Tavasztól őszig Barantón volt az otthona, ősztől tavaszig Marosvásárhely, ahol megpihent, olvasott, írt. A Magyar Örökség díját 2007. december 15.-én a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében vehette volna át. November 4.-én vasárnap Cserealján prédikál, új könyvét barátainak, családtagjainak dedikálja, és kicsit rosszul érzi magát. Kórházba viszik és másnap, november 7.-én mennyei hazánkba költözött. Isten különös csodája, hogy nem útközben, Barantón, valahol a nagyvilágban szólította magához, hanem abban a városban, ahol a felesége is nyugszik. Temetésén a Gecse utcai templom zsúfolásig megtelt, a kint rekedt  óriási tömeg erősítőkön hallgatta a prédikációt. Dr. Bustya Dezső püspök helyettes, legkedvesebb szolgatársa hirdette bátran koporsójánál az evangéliumot. János 9:4. alapján. − Küldetése volt Krisztusnak a világ megváltására, Csiha Kálmánnak az evangélium hirdetésére, és a keresztyéneket is küldi az Úr Jézus szolgálatára és dicsőítésére.

Csiha püspök úr 2006-ban szerkesztette prédikációinak válogatását, melynek előszavában így ír: a föld mélyében sok elásott kincs pihen. Ezeket rendszerint egyszerű, barna cserépedényekben rejtették el, száz, vagy ezer évvel ezelőtt. A vasedények megrozsdásodtak volna, megette volna őket az idő, és nem tudták volna megőrizni az elrejtett kincseket. A törékeny cserépedény megőrizte őket. Évezredekig szántottak felettük, tavasz virágzott, jégeső verte földeket, vagy csontrepesztő fagy ült a szántásokon, gyermekek születtek a közelükben, vagy halottakat temettek melléjük. Háború és béke váltakozott felettük, s ők őrizték a kincset, a soha nem változót. Amikor napfényre kerültek, akkor sem voltak mutatósak ezek a cserépedények. Sárosak, kopottak, szürkék, védtelenek voltak. De amikor felnyitották őket, soha nem képzelt szépségek, szédítő vagyonok kezdtek tündökölni, s ezredévekre visszamenőleg népek életére vetettek fényt, mint a Nagyszentmiklóson megtalált 23 darabból álló díszített arany asztalikészlet, korsók, ivóedények, kelyhek, tálkák. A Szentírás mindezeknél ezerszer értékékesebb kincsről és cserépedényekről beszél. És erről a kincsről azt mondja, hogy a miénk. „Ez a kincsünk pedig cserépedényekben van”– írja Pál. Mi Erdélyben azért tudtunk megmaradni, mert ez a kincs minden szegénységünkben valóban a miénk is volt. Az életem –mint minden igehirdetőé –a csodálatosan megmaradt vagy összetört cserépkorsók s a belőlük átragyogó kincs titkai erőterének világa volt. Különös mennyei archeológia. Belőle egy darab ez a prédikációkötet. Mennyei kincsek és törékeny földi cserépkorsók különös párosa. Nagyobb részük akkor született, amikor földi hatalmasságok össze akarták történi a cserépkorsót, hogy elrabolják a kincset.

Csiha Kálmán 1997. március 15-én a Farkas utcai templomban hirdetette az igét az elbukott, és mégis megnyert szabadságharcokról. Ebben leírta, hogy nekünk 149 évvel ezelőtt át kellette menni a Jordánon. Egyik oldalon volt a pusztaság, az elnyomás, a félelem, szegénység, gyűlölet, a másik oldalon volt az ígéret földje, a szabadság, a békesség, a világosság, a megálmodott új élet. Előttünk nem száradt ki a Jordán vize, hanem elragadott, elborított, és lett fegyverletétel, kivégzett mártírok, és lett még sötétebb elnyomás. Azért mégiscsak átvergődtünk a túlsó partra. Kérdezi Isten nemzetünk ünnepén: vannak-e Isten közelében élő szülők és nagyszülők, apák, akik el tudják mondani a fiaiknak, hogy érdemes Istenben bízni, érdemes hűségesnek maradni a hithez, egyházhoz, nemzethez, becsülethez, saját lelkünkhöz. Vannak-e utat mutató apák, vannak-e kérdező fiatalok? Tudnak-e felelni az apák arról, hogy egy régi forradalom ezelőtt 149 évvel elbukott és mégis győzött? És 56-ban is elbukott, és mégis győzött. Tudnak-e felelni az apák a gyermekeknek, hogy érdemes vállalni az elbukások nagy próbáját is, mert akik mindvégig hűséges maradnak, azokat megsegíti az Isten? El tudják-e mondani az apák a fiaknak, hogy ez a régi szabadságharc nem fejeződött be, hanem most is tart, csendes szabadságharc az átkelés a Jordán túlsó oldalára. Külső vonatkozásban is érvényes ez az átkelés. A túlsó oldalon ott van a szabadság, a szép emberi elgondolások, az anyagi jólét, a lelki békesség, az igazi demokrácia. De ezt a csendes forradalmat befelé is meg kell harcolnunk. Mert itt vannak a születés előtti gyermekgyilkosságok. Ezen az oldalon van a népbetegséggé nőtt alkoholizmus, felborult családok, árván maradt gyermekek, tönkretett fiatalok, és öregek rossz sorsa. És a túlsó parton van egy józan és értelmes nép, amelyik tudja építeni öntudatosan a jövőjét.

1997. február 10-én a kolozsvári Protestáns Teológiai Intézetben Csiha Kálmán a honvesztés és a honfoglalás témakörében tartott előadást. Ebben feltette a kérdést: milyen lesz a magyar jövőkép? Szerinte ahhoz, hogy legyen magyar jövő, új honfoglalás kell. De ugyanakkor azt is felette kérdésként, hogy mi történik jelenünkben, honfoglalás, vagy honvesztés. A gyermek megfoganása a püspök szerint már egy honfoglalás. Viszont, ha megölik születése előtt, akkor honvesztés történik. Ha megszületik, és tud anyanyelvén tanulni, övé lehet a magyar kultúrkincs, az honfoglalás. De ha más nyelvű iskolába íratják, akkor kezdetét veszi a honvesztés. Csiha Kálmán szerint a honfoglalás bennünk zajlik. Honfoglalás az öt év teológia, a teológiai tudományok elsajátítása, Isten igéjének, a hitnek szolgálata, vagy nevezzük egy csodálatos honfoglalás lehetőségének, amikor Krisztus elfoglalja a lelkemet, pedig tulajdonképpen én próbálom elfoglalni számomra Isten országát, és egyszerre csak rádöbbenek, hogy Isten országa foglalt el engem. Vajon honfoglalás, vagy honvesztés lesz? Honfoglalás a házasság, a szép, Isten szerinti házasság is, mert ez a szép honfoglalás egyénnek, családnak, gyermekeknek, unokáknak, gyülekezetnek, népnek egyaránt. A rossz házasság honvesztés. És honfoglalás egy munka is egy gyülekezetben, emberi lelkeknek Istenhez való vezetése.

Csiha Kálmán már nincs itt földi testben közöttünk, de ez a kötetet is, mint törékeny cserépkorsó őrzi a megtartó kegyelem kincseit.

 

(Csiha Kálmán: A cserépedény kincse; Parakletos Könyvesház, 2014.)

 

M.A.