2016.05.20.
Vasúti és
integrációs közeledések
Versenytársakat kaphat a MÁV
Április 28-án
fogadta el az Európai Parlament azokat a jogszabályokat, amelyek
által újabb lépést tettek az egységes európai vasúti térség
kialakítása felé. Deli Andor délvidéki európai parlamenti képviselőtől
arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyire lesz ezután vasúttal közlekedni,
az utasok számára milyen pozitívumokat hoznak a változások, s
milyen hatással van a migrációs válság az európai közlekedésre.
Melyek a fő hozadékai az elfogadott negyedik vasúti
csomag technikai részének?
–A negyedik vasúti csomag még 2013-ból való, akkor
mutatta be az Európai Bizottság a hat jogszabály-tervezetből
álló vasúti csomagot, melyet két részre oszthatunk, technikai
és politikai részre. Az évek során többször fölmerült,
hogy külön kellene választani a kettőt, mivel a technikai részben
sikerült megegyezésre jutni és az ipar is nagyon várta már az
átültetését. A politikai rész azonban a tagállamok ellenállásába
ütközött és úgy tűnt, hogy elbukik, hiszen több nagy tagállam
is a technikai jogszabályokat részesítette előnyben, miközben
a politikaiakkal nem törődött. Az Európai Parlament nyomásának
is köszönhetően azonban sikerült a tervezeteket egyben, valóban
csomagként kezelni.
Ezen csomag egyik dossziéjának, az irányítási
javaslatnak volt a néppárti jelentéstevője. Mit takar és mi a
lényege ennek a javaslatnak?
–Valóban, a politikai rész irányítási javaslatának
voltam a néppárti felelőse. Azt látni kell, hogy ez egy „megörökölt"
anyag, ezért a tárgyalási folyamat során nem módosíthattunk
érdemben a szövegen, abból kellett kiindulnunk, amit még
2014-ben jóváhagyott az akkori parlament. A háromoldalú
egyeztetések 2015 októberében kezdődtek meg a Tanáccsal és a
Bizottsággal. Hat trilógus alatt sikerült megegyeznünk a végső
szövegben, amit majd még formálisan is jóvá kell hagynia a
tagállamoknak és az EP-nek is. Sikerült egy olyan kiegyensúlyozott
szöveget elfogadnunk, amely a piacnyitás mellett figyelembe
veszi az egyes tagállamok specifikumait is. Különösen fontos,
hogy a magyar vasút érdekeit is sikerült megvédeni. A jogszabály
a belföldi vasúti személyszállítási szolgáltatások piacának
a megnyitását és az infrastruktúra irányítását taglalja.
Az eredeti, Bizottság által készített javaslat a teljesen szétválasztott
vasúti irányítási modellre épült, ahol a vasúti pályahálózat-működtető
és vasúti szolgáltatást nyújtó társaság két külön entitás
lett volna. Ezt a tagállamok többsége elvetette rámutatva,
hogy a szétválasztott modell mellett több olyan modell létezik
jelenleg is a tagállamokban, amelyek megfelelnek a célkitűzéseknek
a diszkriminációmentes hozzáférés, pénzügyi átláthatóság
és az összeférhetetlenség kizárása terén, ugyanakkor nem
jelentenek drasztikus változásokat a működő vasúti szektor
struktúráját, gazdasági hatékonyságát, költségvetési
hozadékait illetően.
Melyek a vasúti
csomag technikai és politikai részei?
–Mint már említettem, összesen hat jogszabályról van
szó. A technikai dossziéban az Európai Vasúti Ügynökségről
szóló rendelet, a vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról
szóló irányelv és a vasúti biztonságról szóló irányelv
kapott helyet. A politikai csomag részét ugyancsak három
dokumentum képezi, a röviden csak irányítási javaslatként
ismert (amelynek néppárti árnyék-jelentéstevője voltam) a
személyszállítási közszolgáltatásról szóló rendelet és
a vasúti vállalkozások elszámolásainak normalizálására
vonatkozó közös szabályokról szóló rendelet hatályon kívül
helyezéséről szóló rendelettervezet.
Április végén három technikai jogszabály-tervezet
került napirendre, így az Európai Vasúti Ügynökségről, az
európai vasúti rendszer átjárhatóságáról és a vasúti
biztonságról szóló javaslatok. Mit kell tudni az Európai Vasúti
Ügynökségről, és milyen szerepet kap a reformon belül?
–Az Európai Vasúti Ügynökségnek (ERA) a Bizottság
eredeti javaslata fontos szerepet szánt, hiszen az minden terület
vonatkozásában átvette volna a nemzeti biztonsági hatóságoktól
az engedélyezési és tanúsítási feladatokat. A tagállamok többsége
- teljesen jogosan - ellenezte ezt az eljárást, hiszen az a
nemzeti hatóságok kiüresítéséhez vezetett volna. A tárgyalások
és egyeztetések eredményeként végül az a logikus megállapodás
született, amely szerint a járműengedélyezés és a biztonsági
tanúsítás esetében csak a határon áthaladó viszonylatokban
válik az ERA engedélyező és tanúsító hatósággá.
Azon járműgyártók és szolgáltatók, amelyek kizárólag
országhatárokon belül működtetendő járműveket gyártanak,
illetve ilyen szolgáltatásokat nyújtanak, kitől kérhetik az
engedélyeket?
–Az egy tagállamon belüli közlekedés esetén a kérelmező
dönthet el, hogy a nemzeti biztonsági hatósághoz vagy az
ERA-hoz fordul.
Mit értsünk azalatt, hogy biztonságosabb lesz a vasút?
Kevesebb balesetek lesznek?
–A végső cél természetesen ez, ugyanakkor itt elsősorban
a biztonsági és figyelőrendszerek kölcsönös összeférhetőségéről
volt szó. Egy példát említenék, az ún. ERTMS egy közös európai
standardra alapuló automatikus felügyelő rendszert, amely vészhelyzet
esetén automatikusan közbelép, ezzel csökkentve a baleset
kialakulásának lehetőségét. Manapság Európában több mint
20 különböző típusú biztonsági rendszer létezik, amelyek más-más
alapon működnek és nem kompatibilisek. Ha tehát egy szerelvény
nemzetközi forgalomban közlekedik, akár hét különböző
biztonsági és figyelőrendszerrel is fel kell szerelni. Ezek
egyrészt hatalmas helyet foglalnak el a szerelvényben, másrészt
növelik a menetidőt is, hiszen a határt átlépve az éppen
aktuális rendszerre kell átállni, továbbá a személyzetnek
ismernie is kell működésüket. Ezeket váltaná az egységes
ERTMS rendszer, amelyhez kapcsolódna az ERA által egységesen kiállított
biztonsági tanúsítvány is.
A piacnyitás következtében versenytársakat kaphat a MÁV?
–A piacnyitás természetes velejárója a
versenyhelyzetek kialakulása. Ugyanakkor itt nem egy gátlástalan
versenyt kell elképzelni. A hazai „játékosok”, így a MÁV
Zrt. és a GySEV Zrt. megvédése számunkra stratégiai kérdés
volt a tárgyalások során. A pénzügyi tekintetben sokkal „erősebb”
teherforgalom vonatkozásában a piacnyitás már évekkel ezelőtt
megtörtént. Jelen esetben a liberalizáció a személyszállításra
vonatkozott, ahol sikerült olyan mechanizmusokat beépíteni a
jogszabályba, amely gátat vet az ún. „kimazsolázásnak”.
Magyarán sikerült megakadályozni azt, hogy a tőkeerős külföldi
vállalatok kiválogassák maguknak az anyagilag vonzó vonalakat.
A tagállamok az új szabályozás szerint is megőrizték befolyásukat
annak eldöntésében, hogy milyen összetételű és szerkezetű
vonal- illetve szolgáltatáscsomagokkal jelennek meg a pályázati
kiírásokban. A jogszabály 2019. január 1-jén lép hatályba,
majd ettől kezdődően két év áll a tagállamok rendelkezésére,
hogy átültessék ennek rendelkezéseit a gyakorlatba.
Mennyire veszik figyelembe az egyes tagállamok
specifikumait?
–Az eredeti, Bizottsági javaslathoz képest nagyon sokban
módosult a végleges szöveg. Számos kivétel került felsorolásra.
Így vannak rövid vasúti vonalak, amelyek teljesen kikerültek
ezen jogszabályok hatálya alól. Említenék egy példát:
Lengyelország és Ukrajna között van egy széles nyomtávú,
mintegy
150 kilométer
hosszúságú vonal, amely még a múltból maradt fönn.
Lengyelország erre a vonalra kérte a kivétel megadását,
specifikus gazdasági és biztonsági szempontokra hivatkozva.
Magyar szempontból kiemelném a nyugat-Magyarország és
kelet-Ausztria között működő GySEV Zrt-t, amely szempontjából
teljesen fenntarthatatlan lett volna a pályaműködtetés és
szolgáltatási tevékenység szétválasztása. Ez is a bekerült
a kivételezett esetek közé.
Az utasok számára milyen pozitívumokat hoznak a változások?
–A fenti említett elemek mindegyike közvetve, vagy közvetlenül
vonzóbbá teheti a vonatozást. Amit érdekességként megemlítenék,
hogy a Parlament nyomására belekerült egy elem, amely nagyban
megkönnyítheti az utazás és a jegyvásárlás körülményeit.
A közeljövőben bevezetésre kell kerüljön egy olyan tagállamokon
átívelő egységes jegy-információs rendszer, amely segíti az
úttervezést és jegyvásárlást, beleértve az átszállásokat,
feltűntetve a teljes útvonal jegyárait is.
Maradjunk a közlekedésnél. Milyen hatással van a migrációs
válság az európai közlekedésre?
Az elmúlt csaknem egy év soha nem látott kihívásokat
hozott az Európai Unió életébe, hiszen migránsok ezrei különböző
útvonalakon tömegesen igyekeztek bejutni az Európai Unió területére.
Ez a bevándorlási válság komoly következményekkel jár és
kihatással van az uniós polgárok mindennapjaira. Még soha nem
látott nyomás nehezedett az egységes piac működését biztosító
schengeni rendszerre, amelynek megőrzéséhez elengedhetetlen,
hogy a tagállamok maradéktalanul végrehajtsák a határvédelemre
vonatkozó szabályokat. Az egyik legjobban szenvedő gazdasági
ágazat a közlekedés és a fuvarozás. Az immár több éve tartó
gazdasági válság és a folyamatosan erősödő konkurenciaharc
mellett egy újabb problémával kell szembenézniük az árufuvarozó-
és személyszállító vállalkozásoknak: a migráció következményeivel.
A megnövekedett, gyakori és szigorított határellenőrzések révén
a fuvarozó cégek többszörös veszteségnek vannak kitéve
ugyanakkor megnövekedtek a szállítással egybekötött kiadásaik
a hosszabb menetidőnek köszönhetően. Véleményem szerint el
kellene gondolkodni egy olyan pénzelési mechanizmus létrehozásáról
is, amellyel lehetővé válna a közlekedési szállítók, elsősorban
a kis-és középvállalkozások, veszteségének legalább részleges
enyhítése. Többek között ezekről beszéltem a múlt plenáris
ülésen, valamint írásos kérdéssel is fordultam már az illetékes
biztoshoz. A migrációs válság és a terrorista támadások másik
elszenvedője a turizmus ágazata, miközben bizonyított, hogy az
európai GDP 10% adja. Valószínűsítem, hogy a klasszikus
turizmus, ahogy mi ismerjük, látványosan visszaszorul, az
emberek elkerülik a nagyvárosokat, emberekkel teli
tengerpartokat. Helyette azonban előtérbe kerülhetnek a régiók,
a falusi turizmus. Ezekre a változó trendekre kellene összpontosítanunk
és segíteni családi vállalkozásainkat, hogy időben reagálhassanak
az új trendekre és lehetőségekre.
A fuvarozók mekkora kárt szenvedtek a hosszabb menetidő
miatt?
–A Bizottság részéről
többször elhangzott ,hogy egy teherautó veszteglése óránként
legalább 50 euró vesztességet termel. Ugyanakkor, egységes átfogó
képpel senki sem rendelkezik, pedig egy komoly kérdésről van
szó. Tudtommal az Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete és a
NiT Hungary - akikkel ezen kérdéseket illetően kapcsolatban
vagyok – is adatgyűjtésbe fogott tagságuk körében. Az eredményeket
azonban nem ismerem.
Az EU tud-e, akar-e enyhíteni a közlekedési szállítók
veszteségein?
–Még tavaly októberben írásbeli választ igénylő kérdést
intéztem az Európai Bizottsághoz, amelyben éppen a fuvarozók
veszteségeire mutattam rá a migrációs válság kapcsán. Az
egyik kérdésem a biztos asszony felé az volt, hogy tervez-e a
Bizottság egy, az Európai Globalizációs Alaphoz hasonló alap
létrehozását, amelyből fedezni lehetne a kárveszteséget.
Sajnos, azt a választ kaptam, hogy habár igyekeznek gyors és időtálló
megoldást találni a szállítási műveletekre gyakorolt negatív
hatás csökkentésére, nem tervezik egy ilyen jellegű alap létrehozását.
A szerbiai választások győztesének, a Haladó Pártnak
mi az álláspontja a migrációval kapcsolatban?
–A Szerb Haladó Párt és a szerb kormány mindvégig
igyekezett a migrációs válságot lehetőségeikhez mérten összhangban
kezelni az EU elvárásaival és sikerült azt is elérnie, hogy a
többi nyugat-balkáni EU-n kívüli országgal együtt bekapcsolódjon
az európai szintű döntéshozatali folyamatokba. Magyar részről
erősen támogattuk a szerb kormány törekvéseit, hiszen egy
ilyen komoly válsághelyzet kezelése megköveteli az összes érintett
fél bevonását. Mindamellett tény, hogy a migránshelyzet kezelése
vonatkozásában Szerbia nagyon szerény anyagi támogatásban részesült
az EU részéről, miközben az ún. nyugat-balkáni útvonal lezárásáig
migránsok ezrei vonultak át az országon.
A
„haladók” érdekeltek Szerbia EU-integrációjában?
–Igen, a Szerb Haladó Párt egyértelműen elkötelezett
Szerbia EU-s integrációja mellett. Ezt jól bizonyítják az elmúlt
időszak erőfeszítései és eredményei is. Úgy vélem, hogy az
elmúlt időszakban sokat tett a kormány annak érdekében, hogy
Szerbia közeledjen az Európai Unió felé, amelynek legkézzelfoghatóbb
eredménye az volt, hogy a 2015-ös év végén megnyíltak az első
tárgyalási fejezetek a 35-ös (a Belgrád és Pristina közötti
viszony normalizálásáról) és a 32-es (a pénzügyi ellenőrzésről).
Az elkövetkező időszak nagyon jelentős lesz Szerbia EU-s
integrációja szempontjából, nagyon sok lépést kell megtennie
majd az országnak, jogszabályokat kell elfogadni, módosítani,
reformokat bevezetni és a Szerb Haladó Párt elkötelezett és
kitartó ebben a folyamatban.
Viszont az Európai Bizottság és a Tanács mintha nem
kapkodná el az újabb tárgyalási fejezetek megnyitását. Mi
ennek az oka?
–A folyamat jelen pillanatban a Tanácsnál akadt el. A
Bizottság és az Európai Unió 27 tagállama elkötelezett a
fejezetnyitások mellett, amelyek a 23-as és 24-es fejezetek lennének,
Ezek az igazságügyi reformról és az alapvető emberi és
kisebbségi jogokról, illetve a jog érvényesüléséről, a
szabadságról és a biztonságról szólnak. A folyamatot Horvátország
fokozott követelései blokkolják, melyek teljesítése nélkül
ez az ország nem tudja megadni hozzájárulását a 23-as fejezet
megnyitásához. Szerbia folyamatos tárgyalásokat folytat az európai
intézményekkel és Horvátországgal a helyzet orvoslása érdekében
és bízunk benne, hogy ezek a megbeszélések eredményeként talán
még sikerül e két fejezet megnyitása a holland elnökség idején.
A Vajdasági Magyar Szövetség valószínűleg a jövőben
is tagja lesz a kormánykoalíciónak. Ezzel elérhető, hogy ne
csorbuljanak a magyarok jogai?
–A vajdasági magyarságnak eddig is nagyon erős érdekképviselete
volt mind községi, mind tartományi, mind országos szinten, a
Vajdasági Magyar Szövetség jelenlétének és sikeres politikájának
köszönhetően. Az április 24-én lezajlott választások tükrében
megállapíthatjuk, hogy ezt az elkövetkező 4 évre is sikerült
biztosítani. A VMSZ elegendő szavazatot kapott ahhoz, hogy továbbra
is erőteljesen tudja képviselni a magyarok érdekeit a hatalom
mindhárom szintjén. Nagyon fontos számunkra és a vajdasági
magyarság számára, hogy a VMSZ tagja legyen a kormánykoalíciónak,
ugyanis Szerbia előtt most egy nagyon fontos időszak áll, elsősorban
az EU-s csatlakozási folyamatok miatt. Olyan döntések fognak születni,
amelyek Szerbia polgárainak az életét nagyon hosszú időre
befolyásolni fogják és nélkülözhetetlen, hogy mi is jelen
legyünk a döntések meghozatalakor, és ezáltal hatékonyabban
tudjuk majd képviselni a magyar közösség érdekeit.
Medveczky Attila
|