vissza a főoldalra

 

 

 2016.05.27. 

A művelt nő boldog és boldogít

Koós Ferenc: A nőnevelés helyzete a reformkorban

Dr. Koós Ferenc, a szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium nyugalmazott igazgatója, a Százak Tanácsa tagja, az iskolát támogató School Invest Alapítvány akkreditált nyelvvizsgahelyének vezetője számos neveléstörténeti munkát szerezett, és ebben a témában több előadást is tartott, így a Csurka István által alapított Bocskai István Szabadegyetemen is. A reformkor „előestéjén”, 1821-ben Szép Jánosnak, a Tudományos Gyűjteményben jelent meg cikke Elmélkedés az Asszonyi Nem Taníttatásáról címmel. Ebben leírja, hogy „Testi és lelki, vagy elmebeli tehetségökre nézve nem alábbvalóak az asszonyok a férfiaknál”, hiszen megvan bennük az értelem, az akarat és az emlékezet. Kétségtelen, hogy e három tulajdonság nagyban elősegíti az ismeretszerzést, vagyis a tudományok befogadását. Majd így folytatja Szép János: „anyaként éppen szükségesek a’ tudományok az asszonyoknak.” Ennek indokát könnyű belátni, hiszen nem mindegy, hogy a gyermekét felnevelő asszony mennyire művelt. Szép János harmadik érve a nőnevelés mellett, hogy azáltal az ország hasznos tagjai lehetnek. Kimondja: a jogok mindenkit megilletnek az ismeretszerzés terén is. Tiltakozik az ellen, hogy az írók inkább a nők hibáit, vétkeit vetik papírra, s alig dicsérik őket.

Ám Szép János álláspontja abban konzervatív, hogy nem akar női papokat, tisztviselőket, orvosokat, mesterembereket látni. A felsorolt foglalkozások többsége sokáig a férfiak privilégiuma volt, mert egyetem kellett hozzá. Ez változott, kivéve a papságot a katolikusoknál. Kultsár István szintén akkortájt írt A Leánykák házi neveléséről. E műben ír az egészségnevelésről, azon belül a testmozgások szükségességéről. Ismerjék a közrendű nők a varrást, a kötést, a hímzést, a főzést, a ruha tisztán tartását. Csak így mutathatnak példát a cselédeknek. Ezek mellett szükséges még a tiszta kézírás, az értelmes levelezés és a számvetés. A vélemények színekben gazdag palettája alakult ki: voltak, akik az otthoni nevelés előnyeit ecsetelték, míg mások az anyanyelven oktató nevelőintézetek felállítását sürgették. Akadtak olyan hozzászólók, akik azt bizonygatták, hogy a magasabb műveltség nem akadályozza meg az asszonyokat hagyományos (háziasszonyi és anyai) kötelességeik ellátásában. Néhány szerző úgy látta, hogy szükséges a nő magasabb képzése, de csak azért, hogy méltó szellemi társa, beszélgetőpartnere lehessen férjének. Egy anonimitást választó szerző azoknak a tudományoknak a körét is megvonta, amelyek a nők számára hasznosak lehetnek. Ide tartoznak a természettudományok és a filozófia. A vita egyik résztvevője, Takács Éva nemzeti szellemű nőnevelő intézetek felállítását sürgette a nagyobb városokban. Olyan internátusok létesítését tartotta szükségesnek, ahol kellő gondot fordítanak az elme kiművelésére, a szív formálására és a művészi ízlés kialakítására. A tudományokból annyit sajátítsanak el a leányok, hogy képesek legyenek az önálló gondolkodásra, meg tudják ítélni tetteik jó vagy rossz oldalát.

A nőnevelés kérdéseivel foglalkozó korabeli magyar szerzők írásai arról tanúskodnak, hogy az álláspontok ugyanolyan sokszínűek és differenciáltak voltak, mint a „művelt Nyugat” országaiban. A két végpólus itt is felfedezhető: voltak, akik megelégedtek a lányok háziasszonyi-édesanyai szerepre való felkészítésével, illetve az ehhez társuló minimális ismeretkörre korlátozódó elemi oktatással. A másik végponton szerepel az a néhány szerző, akik a nők számára a magas szintű elméleti ismereteket is közvetíteni kívánták, és ennek révén el tudták képzelni a család zárt köréből való kilépésüket, társadalmi önállósulásukat is. E két sarkpont között az egyéni felfogások és vélemények sokszínű kavalkádja kapott helyet.

A magyar reformkor jeles írója, politikusa, Fáy András szívesen foglalkozott a gyermeknevelés – és ezen belül a leánynevelés – elméleti és gyakorlati kérdéseivel. A nők helyzetével és nevelésükkel kapcsolatos nézeteit részletekbe menően fejti ki 1841-ben írt könyvében, amely a Nőnevelés és nőnevelő-intézetek hazánkban címmel jelent meg. Fáy András a gyakorlatban is bizonyította, hogy a tehetséges, de alacsony sorból származó leányok – megfelelő nevelés esetén – magasabb szellemi tevékenységre is alkalmasak. A hibás nőnevelés okait Fáy András a gáláns francia stílus terjedésében véli felfedezni. Rousseau-hoz csatlakozik, amikor azt írja, hogy a nő világi hivatása kettős: boldog legyen és boldogítson. Boldog pedig akkor lehet, ha sorsával megelégszik, teljesíti gazdasszonyi és anyai mivoltából fakadó kötelességeit, és nem feledkezik meg „polgári viszonyaiból” adódó kötelmeiről, magyarságáról, anyanyelvéről sem. Fáy András szerint a nő „túlműveltsége” éppoly káros, mint teljes műveletlensége.

Brunszvik Teréz (1775–1861) nemcsak az első magyar kisdedóvó intézet megalapítása fűződik, a grófnő behatóan foglalkozott a hazai nőnevelés fejlesztésének kérdéseivel is. Hagyatékában fennmaradt egy kézirat, amely a „Nőképzés és nőnevelés” címet viseli. Ebben tulajdonképpen Fáy András 1841-ben megjelent művével vitatkozik. A nők hivatásának, egyenjogúságának megítélésében sokkal radikálisabb felfogást képvisel, mit Fáy András. Iróniától sem mentes, érzékletes stílusban festi le kora elmaradott társadalmi viszonyait, amelyek között a nőknek „négy fal közé zárva”, „rossz háznép fölött őrködve” kell uruk harisnyáját foltozniuk, míg férjeik „szellemi alkotások minden gyönyörűségében tobzódva” élik nagyvilági életüket. A Protestáns Egyházi és Iskolai Lap 1844. évi 19. számában jelent meg szerző nélkül egy kéthasábos írás Terv és fölhívás egy magyar nőnevelőnéket képező nevelőintézet felállítására címmel. Koós Ferenc szerint ez is Brunszvik Teréz munkája. Megállapítja, hogy ahol népnevelők nincsenek, ott népnevelés nem képzelhető el. A legfontosabb cél a szerző szerint felébreszteni a lelkeket, s központosítani az erőket, hogy a magyar anyák nevelési gondjaira magyar lelkű, vallásos, képzett „nevelőnék” segítsék.

Erdélyben, melyet akkor külön kormányoztak – ne feledjük el a 12-dik pontot – Farkas Dániel, Alsó-fehér vármegye aljegyzője írt leányiskolák számára könyvet. Ő a tanítást a leányiskolában három évre osztja be. Meg is mondja, miért: mert szegények az emberek, kevés az iskola, és a művelődés iránt kevesen fogékonyak. Az első évben a természetismeret és az elemi számtan a tananyag. A második évben tananyag a „tudomány haszna”. Ezt követi az embertan, egyes országok ismertetése, s a népszokások. A harmadik év tanagya az erénytan és a vallástan, a festés, rajzolás, írás. A követelmény: a nőknek a társadalomban boldogulniuk és boldogítaniuk kell. Tehát a művelt nő boldog és boldogít, majd művelt gyermeket nevel. Az eddigiekből is kitűnik, hogy Magyarországon a XIX. század első felében a nők helyzetével kapcsolatos elvi álláspontok, a nőnevelésre vonatkozó elképzelések és az ezekből eredeztethető leánynevelő intézeti programok ugyanolyan sokszínűek voltak, mint Európa más országaiban. Dr. Koós Ferenc könyvében rámutat, hogy a magyar reformkor a felébredt nemzet kora, melyben a nevelés fontosságát legnagyobb gondolkodóink kiemelten fontosnak tartották.

 

(Koós Ferenc: A nőnevelés helyzete a reformkorban. Balaton Akadémia Kiadó, 2010.)

 

M.A.