2016.05.27.
A társadalmi megosztottság ellen fogott
össze a két felvidéki magyar színház
Közös sajtótájékoztatón
hozták nyilvánosságra a Komáromi Jókai Színház és a kassai
Thália Színház 2016/2017-es évadjának előadásait május 17-én,
Komáromban. A sajtórendezvényen jelen volt a Komáromi Jókai
Színház igazgatója, Tóth Tibor és dramaturgja, Varga Emese,
valamint a kassai Thália Színház képviseletében Czajlik József
igazgató és Forgács Miklós dramaturg.
Színháztörténeti jelentőségű a két színház
koprodukciója
A rendhagyó sajtótájékoztató apropóját a két felvidéki
magyar színház közös együttműködése adta: szeptemberben közösen
viszik színre a Bányavakság c. tragikomédiát. Ehhez hasonló
együttmunkálkodásra a felvidéki magyar színjátszásban nem
volt még példa. A darabban a két hivatásos társulat művészei
szerepelnek majd; az előadást Komáromban és Kassán is műsorra
tűzik a következő évadban.
Megosztottság és az együttműködés lehetőségei
Tóth Tibor a sajtótájékoztatón rámutatott, a társadalmi
megosztottság különös karakterjegye mindennapjainknak. „Barátságok
szűnnek meg, családok esnek szét a társadalmi címkézés
miatt, egyetemes értékek és helyzetek válnak áldozatává a
szekértáborok háborúzásának“ – mondta. Ezért a Jókai
Színház a 2016/2017-es színházi évadban a megosztottságra és
annak veszélyeire szeretné felhívni közönsége figyelmét.
„A Komáromi Jókai Színház 64. színházi évadja a
megosztottság témakörét boncolgatja, de közben keresi az együttműködés
lehetőségeit“ – fogalmazott a direktor.
A kassai Thália színház igazgatója, Czajlik József
hangsúlyozta, a megosztottság, mint társadalmi jelenség hozta
létre a két színház összefogását. A Thália következő évadjának
alapkoncepciója a negatív identitás köré összpontosul –
emelte ki.
Valóban az vagyok, akinek mások mondanak?
A Thália igazgatója elmondta, az ismert slammer, Horváth
Kristóf (Színész Bob) egyik szövegének sorára fűzik fel
majd minden darabjukat a Tháliában. Erről bővebben Forgács
Miklós beszélt. „A negatív identitás, mint terminus
technicus a szociológiai és a politológiai szakirodalomban
leginkább a kisebbségi léthez köthető fogalom” – mondta a
dramaturg.
„Leginkább azt
határozzuk meg vele, hogy mi nem vagyok, vagy úgy határozom meg
az identitásomat, hogy mivel állok szemben. Negatív identitás
az is, ha sérelmekből, traumákból, kirekesztettségből, megalázottságból
határozom meg az identitásom. Ahogyan az is, ha a többség, a
rajtam kívül állók határozzák meg azt, hogy én mi vagyok.
Akkor igazán negatív ez az identitás, ha én ebbe bele is törődőm“
– hangsúlyozta Forgács.
A Thália következő idényének előadásai azzal
foglalkoznak, hogy a szereplők miképpen hadakoznak a saját
negatív identitásukkal.
A Thália Színház műsorterve a 2016/2017-es színházi évadra
Tóth Ede A falu rossza c. népszínművét Puskás Zoltán viszi
színpadra. A Thália igazgatójának rendezésében kerül színpadra
Székely Csaba tragikomédiája, a Bányavakság. Ray Cooney Páratlan
páros c. vígjátékát Dudás Péter kivitelezésében láthatja
a kassai közönség. Színházi nevelési előadásként került
a repertoárba Tóth Miklós rendezésében az Árvíz. Az évadot
William Shakespeare komédiája, a Szentivánéji álom zárja. Az
előadást Czajlik József állítja színre.
A Jókai Színház bérlethirdetés-koncepciója a
2016/2017-es színházi évadra erős kezdéssel, Forgács Péter
rendezésében Arthur Miller Az ügynök halála c. drámájával
indít a Jókai szeptemberben. Ezt követi Székely Csaba Bányavaksága,
amely a bánya-trilógia második része és koprodukcióban készül
a kassai Tháliával. Henrik Ibsen A nép ellensége c. színművét
Koltai M. Gábor rendezi, míg W. Shakespeare Rómeó és Júliáját
Martin Huba viszi színpadra Komáromban. Heltai Jenő vígjátékát,
a Naftalint Hargitai Iván rendezi. Természetesen gondoltak a
legkisebbekre is: Ulrich Hub mesejátékát, Nyolckor a bárkán
c. zenés meseelőadást Méhes László rendezi.
A Jókai Színház régi bérletesei június elsejétől július
elsejéig újíthatják meg bérleteiket.
(felvidek.ma)
|