2016.03.04.
Első a minőség
a könnyű műfajban is
A magyar könnyűzenének ugyanaz a baja immár 40 éve
Berkes Gábor
zenész, zeneszerző, producer 1963-ban született Budapesten.
Közel harmincöt éves zenei pályafutása. 1980-ban, az
instrumentális zenét játszó Lobogó együttesben kezdte, majd
’82-ben az Első Emelet zenekar billentyűs zeneszerzőjeként vált
ismertté amely a nyolcvanas évek sikerzenekaraként több mint 1
000 000 lemezt adott el. 13 arany- és 3 platinalemezt tudhatnak
magunkénak és több mint 1000 élő koncertet adtak országszerte.
Az Első Emelet holtidejében a Rapülők zenekar billentyűse és
zeneszerzője volt, majd egy lágyabb stílusú zenekarra vágyott,
így megalapította az Emberek zenekart. Több kiadványon közreműködött
és számtalan előadónak szerzett. Reklám, illetve filmzenék
komponálásával is foglalkozik mind a mai napig, valamint
produceri munkákat is végez. Saját stúdiójában számos felvételt
készített és hangszerelt. Az utóbbi egy év legnagyobb munkái,
két zenés színházi darab zenéjének a hangszerelése, illetve
zenéjének komponálása volt. Szerteágazó az érdeklődési köre
a zenében is, így mindig keresi az újdonságokat, különlegességeket.
Általános zenei problémamegoldó
Miként került a Turay Ida Színházhoz?
– Segítségemet kérték az Első Emelet dalaira épülő,
Csakazértis szerelem című darab bemutatásához, hangszereléséhez.
Ezután írtam meg A vöröslámpás ház és a Bubamara musicalt.
Ezek dalait magam szereztem, s a színészek éneklik. Mindkettőnek
Topolcsányi Laura írta a szövegét, s a bemutató óta sikerrel
mennek a színházban. Immár két éve a Turayban dolgozom.
Mint zeneigazgató?
– Fogalmazzunk úgy, hogy zenei vezető, vagy általános
zenei problémamegoldó. Minden zenei kérdést nekem kell megválaszolnom.
Hol írok, hol hangszerelek.
Tehát Topolcsányi Laura írja a dalok szövegét is?
– Pontosan. A
Turayban az a munkamódszer alakult ki – előtte nem igazán
dolgoztam így –, hogy Laura megírta a librettókat, és utólag
írtam rá zenét. Számomra először ez nagyon furcsa volt, de
annyira megkedveltem ezt a módszert, hogy több darabban is ezt
alkalmaztam. Most éppen dolgozunk egy új darabon, ahol ugyanezt
a szisztémát alkalmazzuk. Ez ad egyfajta kötöttséget, de
ennek az az előnye, hogy a meglévő zenére nem készül olyan
prozódia, ami nekem nem tetszik.
Fontos, hogy a dalok szövegei a magyar nyelv szabályai
szerint íródjanak, és helyes hangsúlyozással?
– Természetesen! A legnagyobb szívfájdalmam, hogy a mai
kollégák sajnos ezt – tisztelet a kivételnek – alig veszik
figyelembe. Bekapcsolom a rádiót, s hallok jó zenét, a szöveg
sem lenne rossz, viszont a magyar nyelv szabályaitól eltérően,
egészen máshová teszik a hangsúlyt. Ilyenkor borsódzik a hátam.
Olvasom, hogy producerként is tevékenykedik.
– Voltam
producer is. Ez oda vezethető vissza, hogy a ’90-es évek elején
létrehoztuk a Rapülők-projektet, amit saját magunk elhatározásából
nagyon hamar be is befejeztük. 1994 januárjában meg is szűnt.
Nagyon benne voltunk akkor a szakmában. Minden szempontból fel
voltunk készülve. Technikailag is remekül fölszerelt stúdiónk
volt. Így lettem én producer. Dolgoztunk Hevesi Tamással, Szulák
Andreával, St. Martinnal. 1994-től majdnem 2000-ig kiadók számára
állítottam elő a komplett zenét CD-vel, arculattal, dizájnnal.
Mindez gyakorlatilag koprodukciós munka. Öt évig foglalkoztam
ezzel.
Zenész, zeneszerző, producer, zenei vezető… Melyik
tevékenység áll önhöz a legközelebb?
– Ez egy nagyon könnyű kérdésnek tűnik, de nagyon nehéz
rá válaszolni. Mindig az áll hozzám a legközelebb, amivel éppen
foglalkozom. Amikor az Első Emeletet elkezdtük, s 22 évesek
voltunk, azt hittük, az a világon a legfontosabb, amit mi csinálunk.
Azt hittük, szinte világmegváltók vagyunk. Amikor producer
voltam, akkor arról hittem, hogy az a legfontosabb. Később,
mikor filmzenét szereztem, mint „hátországi munkás”, akkor
azt a tevékenységet éreztem a leglényegesebbnek. Most azt
gondolom, hogy a színház áll hozzám a legközelebb, hiszen
ebbe fektetem bele a legtöbb energiámat, időmet. De ettől a többi
tevékenységem nem került tőlem távolabb.
A Turay Ida Színház színészei közül bizonyára nem
mindenki végzett ének-szakot. Nehéz nekik betanítani a
dalokat?
– Nem nehéz. Az egész magyar színésztársadalomra
jellemző, végzettségtől függetlenül, hogy van, akivel könnyű
dolgozni, mert jó a hallása, mással nehezebb. Azok a színészek,
akiknek nincsen annyira jó hangjuk, nyilván művészettel, játékkal
tudják azt pótolni. Senki nem állítja, hogy például Kern
András Pavarottival azonos szinten énekel, de mégis szívesen
hallgatom Kern Andrást, mert olyan egyéniség, akinek megbocsátható
az, hogy nincs magasan képzett hangja. A színészt az különbözteti
meg alapvetően a popénekestől, hogy komplex előadást kell
produkálnia, s ha gyengébb az énekteljesítménye, akkor azt
valamivel kárpótolnia, kompenzálnia kell. A Turay Ida Színházban
a színészek mind nagyon jó hallásúak. Régebben is dolgoztam
színészekkel, amikor filmzenéket írtam, akkor tapasztaltam
azt, hogy énekképességük nem azonos színvonalú. Bár a színészek
többsége tisztában van azzal, hogy miben erős, miben kevésbé,
és talentumukkal jól is gazdálkodnak.
Hogyan zajlanak a próbafolyamatok? Korrepetitor is?
– Nem, mert a színházban kiváló korrepetitor hölgy
dolgozik, de néha én is betanítom a dalokat, mikor zenei alapra
dolgozunk.
A Turay Ida Színházban minden zenés darab a társulat
tagjaira épül
Könnyebbséget jelent a zeneszerzésnél, hogy eleve
tudja a szereposztást?
– Hogyne! A Turayban minden zenés darab a társulat
tagjaira épül. Így személyre lehet szabni a dalokat. A legtöbb
musicalt az jellemzi, hogy két-három nagy sláger viszi a
darabot, és vannak olyan dalok, melyeket a kórus is el tud énekelni,
mert nem állnak sok hangból.
Mennyi időt vesz igénybe egy musical írása?
– Nem vesz el az életemből ez olyan sok időt. 10-15
dalt megírni lehet, hogy hamarább megy, mint egy festmény elkészítése.
Szerencsés esetben két óra alatt megírok egy dalt zongorakísérettel.
Ami hosszabb ideig tart, az a hangszerelés.
Klasszikus zeneszerzők mondják, hogy nagyon nehéz új
dolgokat komponálni, mert már szinte mindent megírtak. Ez
jellemzi a könnyebb műfajt is?
– A könnyűzenénél még inkább. Ami viszont a könnyűzenénél
nagy előnyt jelent a klasszikushoz képest, a fogyasztás jellege
és módja. Közhely, hogy minden hangot már leírtak, és minden
szó már elhangzott. De ha a zeneszerző ügyes, akkor képes úgy
megalkotni a darabot, hogy az egyéni legyen.
Az is lényeges,
hogy a könnyűzenét nívósan adják elő?
– Amikor megkérdezik, hogy milyen zenét szeretek, azt válaszalom,
hogy a jót. A magyar nóták, a techno, a metál zenék és a
szimfóniák között is vannak jók és rosszak. A lényeg, hogy
az adott műfaj darabját szépen, jól írták-e meg, érződik-e
mögötte valamilyen tehetség, s van-e valamilyen mondanivalója
a szerzőnek.
A magyar könnyűzenészek között vannak igazán egyéniségek?
Tehát nem csak celebek.
– Biztos vagyok benne, hogy vannak, bár nem vagyok naprakész
a mai könnyűzenét illetően, de azért a rádióból hallok több
új számot is. A magyar könnyűzenének ugyanaz a baja immár 40
éve. Alapvetően egy reprodukciós ország vagyunk, így megpróbáljuk
a világ trendjét követni. Az invenciókat is a külföldi zenészektől
szerzik a hazaiak. Akaratlanul is átvesznek valamit, és ez alapján
dolgoznak. Nyilván mindenki beleteszi a saját eredeti ötleteit.
Mivel nem mi találtuk ki ezt a műfajt, így ez a lépéshátrányunk
mindig megmarad.
Mi a magyar könnyűzene sajátossága?
– A nyelv. A hazai könnyűzene legnagyobb vívmánya,
hogy magyarul szól a magyarokhoz. Akkor tartom jónak a magyarul
énekelt dalt, mikor az sokkal jobb, mint az eredeti, angol verzió.
Írók, költők, klasszikus zenei komponisták pályájuk
elején akaratlanul is valaki hatása alatt állnak, mielőtt rátérnek
saját útjukra. Önre is ez jellemző?
– Amit mond, az egy teljesen normális dolog. 12 évesen
találkoztam Benkő Lászlóval egy filmforgatáson, aki az Omega
együttes Nem tudom a neved című dalát írta. Így a
kulisszatitkokat megismerhettem. Ezután megtanultam magamtól az
Omega dalait. Akkor már jártam zongoraórákra, mert készültem
a konzervatóriumba. Amikor fölvettek a konziba, megtudtam, hogy
odajárt a Presser. Ennek hatására LGT-számokat tanultam meg.
Gyermekkoromban ők voltak a nagy elődök, példaképek, akikre fölnéztem.
Vannak, akik most az Első Emeletre, vagy éppen Berkes Gáborra
néznek föl?
– Vannak, de nem a fiatalok, hanem inkább a középgeneráció
tagjai és az idősebbek. A szakma is eléggé jól respektálja a
műveimet. Amikor elkezdtem a szakmában dolgozni 18 éves voltam,
és az idősebb kollégák elfogadtak, befogadtak minket köreikbe.
A fiatalok számára már „történelem vagyok”
A fiatal zenészek kikérik a tanácsait?
– Most már nem, mert a generációk annyira eltávolodtak.
A jelenlegi kezdők, a 20 évesek már nem hozzám jönnek. Már
eszükbe sem jutok. A szakmai műhelyek nagyon jók, de ezeknek
nem vagyok a szerves része. A fiatalok számára már „történelem
vagyok”, de nem bánom.
Az ötödik x-ben?
– Ebben a műfajban már igen. Ez nem jelenti azt, hogy a
velem együtt öregedő zenészekkel nem tartom a kapcsolatot.
Tanít?
– Nem, mert nem érzem azt, hogy olyan sok tudásnak lennék
a birtokában, nem is vagyok képzett zenetanár, ráadásul eléggé
türelmetlen vagyok; nagyon hamar elvárnám a gyerektől, hogy
fejlődjön. Tehát rossz pedagógus lenne belőlem.
A próbákon is türelmetlen?
– Nem, mert a próbákat nem az oktatás jellemzi, hanem a
kollegiális viszony. Ha egyenrangú felekkel próbálunk egy
produkciót, azt simán le tudom vezényelni. Hiszen nem tanár–diák
viszonyról van szó, hanem munkatársiról.
Lépjünk vissza az időben. Említette, hogy konziba járt,
s beszélt a példaképeiről. Mindig is könnyűzenész akart
lenni?
– Bár tetszett a könnyűzene, de a konziban klasszikus
zenei tanulmányokat folyattam. Onnantól, hogy Benkő Laci
„megfertőzött” a könnyűzenével, sokat vívódtam
magamban. Arra gondoltam, jó lenne nem csak zongorán, hanem
Hammond-orgonán, szintetizátoron is játszani. A konziban eltöltött
évek alatt határoztam el, hogy könnyűzenész leszek. Könnyebbnek
is tűnt.
Valóban könnyebb könnyűzenét játszani?
– Szakmailag biztos, hogy kevesebb felkészülést igényel.
Azt gondolom, hogy amennyit én tanultam, mielőtt együttesekben
zenéltem, az a minimum a pályán. Annál kevesebb tudással nem
szabadna zenélni. Bár sokan megteszik, de nem kéne. A konzi
nagyon jó alapot adott, mert megismerkedtem a klasszikus zenével
és a klasszikus zeneszerzéssel, s a különféle hangszerekkel.
Nagyon sok dolgot megtanultam ott, amit a mai napig kamatoztatok.
Bizonyára elcsépelt a téma, de korosztályom
klasszikus ifjúsági sorozata volt a Keménykalap és krumpliorr,
s az Utánam, srácok. Mindkettőben játszott gyermekszínészként.
Hogyan történt a szerepekre a kiválogatás?
– Néhányszor behívtak szinkronmunkára a Pannónia
Szinkronstúdióba, de nem ezért esett rám a filmesek választása.
A Keménykalap és krumpliorra az iskolába jöttek válogatni, s
engem fazon alapján választottak ki. Kicsi voltam és duci, és
tetszett nekik ez a forma. A próbafelvételen rám esett a választás.
Olyan legendákkal játszhatott együtt, mint Páger
Antal, Alfonzó, Bánhidy László, Szilágyi István, Ráday
Imre, Tímár Béla, és még sorolhatnám. Ők hogyan álltak
hozzá a gyerekszínészekhez?
– Mindegyikük professzionális művész, ezenkívül végtelenül
befogadóak, elfogadóak voltak. Egy percig sem éreztették velünk
azt, hogy zöldfülűek vagyunk, hanem kollégaként kezeltek. Ez
egy nagyon példaértékű hozzáállás. Alfonzó folyamatosan szórakoztatott
bennünket, ő volt szinte a bébiszitterünk, állandóan velünk
volt.
Iskolatársai nem voltak irigyek önre?
– Dehogyis! Remek volt az osztályközösségünk a Batthyány
Lajos Általános Iskolában. Sokat elárul, hogy 4,8 volt az osztály
tanulmányi átlaga. Szinte mindenki foglalkozott valami mással
is a tanuláson kívül. Egyik kislány például műugró országos
bajnok volt éveken keresztül. Én pedig színészkedtem, amivel
soha nem kérkedtem.
Nem volt furcsa, amikor visszanézte magát a képernyőn?
– A gyerekfilmeket szívesen megnézem újra, és jókat
nevetek rajtuk. Az utóbbi években, ha interjút adok a tévében,
azt már nem nézem vissza.
Sajnálja, hogy már nem készülnek ilyen filmek?
– 1971 és 1980 között nagyon sok kiváló gyermekeknek
szóló film készült a Mafilm jóvoltából. De nem csak azt
tartom problémának, hogy már nem készítenek ilyen alkotásokat.
Azt is, hogy világunk túlzottan technokrata lett, és kiveszőben
van a humánum. Ezért is szeretem nagyon a színházat, ahol
megmaradtak a régi tradíciók.
A tehetségkutatók
buktatói
Mi a véleménye a különböző tehetségkutató műsorokról?
– Sok zenész mérges az ilyen műsorok miatt, én viszont
nem. Tévéműsorokként kezelem ezeket. Vannak, akik mondjuk egy
falunapra meghívják az egyik versenyzőt, aki a tévében nagyon
tetszett nekik, és élőben szembesülnek azzal, hogy az illető
produkciója mégsem annyira jó. Ők azok, akik hibásan állnak
hozzá a tehetségkutató műsorokhoz, mert nem értik meg, hogy
az ott fellépők még nem érett művészek. Kaptak egy esélyt,
némelyikük valóban ügyes, és ha felkészült egy valóban jó
produkcióra, akkor annak csak örülhetünk.
A dobogós helyezést elérteket futtatják egy darabig,
aztán kihátrálnak mögülük.
– Ez a tendencia. Erre szoktam mondani, hogy aki madár,
és van szárnya, képes tovább repülni, akinek nincs, leesik
– tehát nem való a pályára.
Ön mindig képes volt továbbrepülni.
– Valószínűleg volt szárnyam, amivel tudtam haladni.
Legalább 15 tehetségkutató verseny volt eddig, 40-50 emberrel
ellátták egy ideig a könnyűzenei piacot, s belőlük
fennmaradt 5, aki több lemezzel, koncertműsorral jelentkezett.
Nagyon sok díjat kapott. Mennyire számítanak ezek az
elismerések?
– Jól esik, amikor egy díjat kapok, de nem szabad ezeket
az elismeréseket túlértékelni.
Az Első Emeletnek a pártállam idején voltak politikai
jellegű konfliktusai a fennálló rendszerrel?
– Csak kétszer kerültünk ilyen helyzetbe. Először,
mikor az Állj, vagy lövök című számot föl akartuk venni a
Magyar Rádióban. A szöveget meg kellett változtatni Állj,
vagy jövök-re, mert az eredetit militaristának titulálták. Az
Európa című dalunkkal szemben is kifogást emeltek. Először
nem engedélyezték, majd végül is megenyhültek. Ehhez a két
esethez képest a mai világban sokkal több dalt dobnak vissza a
kiadók indok nélkül. Volt még egy konfliktusunk: Patkó Béla
tagunk fölvett egy ’56-os feliratú pólót magára a koncertünkön,
s szóltak, hogy ezt vegye le magáról. A mi közönségünk nem
volt balhés. Gondolom, koncertjeinken is kint volt a megfelelő
felügyeleti szerv. Jó néhány dalszövegünk politikailag áthallásos
volt, de azokra nem figyelt akkor föl senki – csak húsz év múlva,
amikor már felnőtt a rajongótáborunk.
Határon túl is koncerteztek?
– Nem is egyszer. Volt egy számunk, a Drakula, amelyik
konkrétan az akkori romániai helyzetről szólt, és nagyon
komoly politikai tartalma volt, de senki sem szólt miatta. Ezt a
számot csak 1990 után adtuk elő Erdélyben.
Voltak irigyeik?
– Biztosan, de ezzel nem foglalkoztunk. Sosem keresem a
rosszat. Inkább azokra figyelek, akikből árad a pozitívum,
akik segítőkészek. Miért vesztegessem el azzal az időmet, aki
csak ártani akar? Abszolúte optimista vagyok. Az életben vannak
nehézségek, melyek úgyis megtalálnak. Akkor miért keressem
saját magam a problémákat?
1990-ben miért hagyták abba a zenélést?
– Az együttes csak 2013 decemberében szűnt meg
hivatalosan, bár 1990-ben abbahagytuk a zenélést. A zenekar aktív
időszaka 1982-től ’90-ig tartott. Akkor készült az életmű,
s utána azt csak reprodukáltuk a koncerteken. 2010-ben azért még
írtunk három új dalt, de ezek jelentősen már nem változtatták
meg a zenekar karakterét. Nem azért döntöttünk a megszűnés
mellett, mert nem tudtunk volna új számokkal fellépni. Hanem
mert nem is akartunk. A ’80-as évek zeneileg nagyon érdekes
korszak volt. Akkor kezdtek el világszerte az addig hagyományos
beat- és rockzene megújításán kísérletezni. Ennek a törekvésnek
a stílusgyakorlatai számos helyen hallhatók. Mi akkor egy
nagyon fiatalos, nagyon vidám és lendületes, az arra az időszakra
jellemző világot építettünk magunknak. Azt gondoltuk, hogy
ezt 50 éves fejjel szépen, méltóképpen el lehet búcsúztatni.
Hiszen dalaink nem olyanok, melyeket 60 évesen is elő lehet
adni.
Sokszor hangsúlyozza az élő zene fontosságát. Arra
gondol, mikor a szintetizátorokba beledugják a floppyt, és úgy
tesznek, mintha játszanának a billentyűkön?
– Ez még nem bűn, csak éppen nem szép dolog. De a legtöbben
fölveszik a saját zenéjüket, és hozzájátszanak. Ez olyan,
mintha valaki saját magát kísérné. Olcsó megoldás, mert
csak egy embert kell fizetni. Az élő zene alatt főleg azt értem,
hogy a zenekarok mikor kiállnak a közönség elé, akkor a színpadon
lévő összes hangszert megszólaltatják. A zene éppen a spontán
előadástól jó és különleges. Annak teljesen más a hangzása,
és a zenészek közben szinte kisugároznak a közönség felé.
Egy igazi művész, egy jó előadó magával tud ragadni akár
egy egész sportcsarnokot betöltő tömeget.
A stúdiófelvételek ezért sterilebbek?
– Ahogy mondja. Éppen ezért több zenekar nem is szeret
úgy dolgozni, hogy egyenként feljátsszák a hangszereket, hanem
egyszerre zenélnek a stúdióban, hiszen ezzel egymásra hatást
gyakorolnak.
Amikor az interjú időpontját egyeztettük, azt mondta,
minél hamarább kerüljön rá sor, mert egy nagyobb munkát kell
elkezdeni. Miről van szó?
– A Turay Ida Színházban új darabot – Ikrek előnyben
címmel – készítünk, és nincs sok időm a dalok megkomponálására,
a hangszerelésre. Ilyenkor a telefont kikapcsolom, leutazom vidékre,
és tíz napig egyhuzamban dolgozom. A külvilágot ilyen esetben
kizárom, mert ha hétköznapi dolgokkal is foglalkozom, akkor
csak napi 5-6 óra jut a munkára, ami nem elég. Komponálás
alatt megáll az óra, nincsenek napszakok. Előfordul, hogy 20 órát
dolgozom, majd alszom 8 órát.
Akik a szórakoztató iparban dolgoznak, ha kikapcsolódásra
vágynak, nem járnak koncertre, színházba, semmi olyan helyre,
amely a munkájukra emlékeztetné őket. Ön hogyan kapcsolódik
ki?
– Úgy, hogy koncertre, színházba, és moziba járok.
Amit mond, azzal nem értek egyet, mert egy zenésznek, színházi
embernek muszáj látnia, hallania, mit és hogyan adnak elő mások.
Aki bezárkózik ebben a szakmában, azt nem érik új impulzusok.
Én viszont minden szépre és jóra nyitott vagyok – műfajtól
függetlenül.
Medveczky Attila
|