vissza a főoldalra

 

 

 2016.03.04. 

A reformáció hirdette meg az általános népnevelést

Misák Marianna: „Minden oskolába járó leány gyermektül…” – Református nőnevelés a 16–19. századi Felső-Magyarországon

Misák Marianna református lelkész, könyvtáros, a Sárospataki Református Teológiai Akadémia tanársegédje régóta foglalkozik a nőnevelés témájával. Nem országos szinten, hanem csupán országunk egy szegletével, a felső-magyarországi régióval teszi ezt behatóbban, s főként a reformáció után kialakult gyülekezetek szintjén. A szerző a bevezetőjében leírja, hogy Felső-Magyarország egészen a XIX. század közepéig használatos, változó értelmű történeti-földrajzi fogalom.

Misák Marianna meghatározásában Szepes, Gömör, Heves vármegyék nyugati határai és megközelítőleg a Laborc és Tisza folyók vonala közötti területet jelenti. A reformáció során a magyar ajkú lakosság ezen a vidéken külön egyháztestbe szerveződött. Ennek egyháztörténeti elnevezése Tiszáninneni Református Egyházkerület. Ez az egyházkerület részben a középkori egri egyházmegye, részben pedig az esztergomi érsekség területén alakult meg. Magában foglalta a történelmi Abaúj, Borsod, Kishont, Torna. Ung és Zemplén vármegyék jelentős részét, valamint néhány községet Bereg, Sáros és Szabolcs vármegyék területéről. A reformáció során kialakult Tiszán inneni egyházmegyék a vármegyék elnevezését alkalmazták magukra, határaik azonban jelentősen különböztek a politikai megyék határaitól, területileg egyáltalán nem estek egybe azokkal. A Tiszáninneni Református Egyházkerület a XVII. században püspöki jogokkal bíró esperesi vezetés alatt működött. Ezért a kánonok az egyházlátogatást az esperesek hatáskörébe utalták. Az 1734-ben III. Károly által kiadott II. Carolina Resolutio rendelkezett az egyházkerületek számáról és a püspökválasztásról Magyarországon. Tárgyalt egyházkerületünkben ezt megelőzően, már 1733-ban Hernádnémetiben megválasztották a kerület első püspökét, Szentgyörgyi Sámuel rimaszombati lelkészt. Ettől kezdve a Tiszáninneni Református Egyházkerület is püspöki vezetéssel bírt.

A lányok, nők nevelése évezredekig más úton árt, mint a fiúké. Az emberről, nevelésről, annak céljáról, a módszerekről elmélkedő filozófusok és pedagógusok szinte kizárólag csak a fiúk nevelését tartották szem előtt, amikor gondolataikat, elméleteiket papírra vetették. A nevelés és oktatás intézményeinek története is elsősorban a férfiak társadalmi szerepekre való felkészítésének színtereivel, azaz fiúk iskoláival foglalkoztak. A nőnevelés teljes mértékben háttérbe szorult. Felmerül a kérdés, hogy mi ennek az oka? A nőnevelés kérdését és gyakorlatát hosszú ideig két dolog határozta meg: az egyik a társadalmi megítélés, a másik pedig a társadalmi hovatartozás. Az első különösen a középkorban éreztette hatását, a másik pedig egészen a reformációig, s talán még utána is. Természetesen ez nem jelentette azt, hogy a társadalom felsőbb rétegéhez tartozó lányok számára semmilyen oktatás nem lett volna. Az ókorban elsősorban az volt a cél, hogy jó háziasszony legyen, el tudja vezetni a gazdaságot, s gyerekeit nevelje. Később a középkorban a zárdák, illetve magánnevelők alkalmazása nyújtott tanulási lehetőséget. A szegényebb réteg számára azonban egészen a reformációig nem volt semmilyen lehetőség. Nyugat-Európában tudunk arról, hogy a XIV. században nagyobb városokban nyíltak úgynevezett kisiskolák, melyek koedukáltak voltak, s a városi polgárság gyerekeit tanították. Magyarországon azonban nem találunk hasonlót. A reformáció hirdette meg az általános népnevelést. A hazánkban megjelenő reformáció szintén fellépett ezzel az igénnyel, de csupán egyházi keretek között tudott megvalósulni a leányok, nők oktatása, ami nem volt egységes és folyamatos. A XVII. században új lendületet kapott a puritánok munkálkodása révén, akik szinte házról házra jártak és tanították őket az olvasásra. Különböző jegyzőkönyvi híradások igazolják, hogy a XVII. század közepén voltak törekvések a felső-magyarországi gyülekezetekben a leányok tanítása ügyében. Viszont sok esetben elkezdődött a munka, de abbamaradt. A lelkészek azzal védekeztek, hogy tanítanák ők a leányokat, de ők elmaradnak, s azt mondják, a házat kell őrizni. Nyilván nem ez volt a valódi ok. A leányok számára valószínűleg nem volt megszokott dolog, sőt teljesen új gyakorlat volt, hogy őket tanítják, hogy ott kell maradni a templomban vagy a lelkészlakon. Azoknak a leányoknak, akiknek eddigi tanulásuk a házimunka, a ház körüli tevékenység elsajátításában merült ki, egyáltalán nem volt ez természetes. De nem volt természetes a szüleik számára sem. Ugyanezen okból jegyezte meg a kövesdi lelkész is 1643-ban, hogy a hétköznapi conción két vagy három leány vagy asszony van. Több esetben találunk utalást arra, hogy a lelkész azzal védte magát, miszerint azért nem tanít, mert a leányok nem fizetnek semmit neki. Ahol viszont a lelkész javadalmába beépítették a leányok, vagy fiatalasszonyok szolgálatát, ott az ő tanításuk többé-kevésbé folyamatos meglétével kell számolnunk. Később Apácai Csere János szólt arról is, hogy a leányokat írásra és olvasásra kell tanítani azért, hogy a katekizmust el tudják olvasni, de ebből legtöbb helyen csak az olvasás-tanítás valósult meg. A szerző érdekes adatot közölt arra nézve, hogy Apácai ösztönzése nem volt hiábavaló. A puritán kegyességű és meggyőződésű Bethlen Miklós önéletírásában közölte, hogy Apácai tanítványát, Uzoni Balázst fogadta lelkipásztorul 1667-ben Erdélyben, Bethlenszentmiklóson, aki scholát is csináltata vélem és mind férfi, mind leány gyermekeket tanított. Az írásra való tanítás hangsúlyozása a Geleji Katona István által összeállított kánonokban az 1600-as évek elején is még csak úgy jelent meg, amennyiben a szülők is jónak tartják. Az írásnak nem volt funkciója a jobbágygazdálkodásban, problémamentesen nélkülözhető volt. Más volt a helyzet az olvasás terén. Erre már a humanizmus és a reformáció is nagy hangsúlyt helyezett, mert a távlati cél az volt, hogy az emberek olvashassák a Bibliát, továbbá a kegyességüket formáló különféle könyveket és a kátét. Az olvasás a reformátusoknál nem személyesen történt, úgy, hogy az illető elvonultan a világ zajától, magában olvasott. Hanem közösségi szinten, felolvasás formájában. A XVII. század végén a tanítás alapvetően hittani, egyházi célzatú volt, de nehéz a világi értelemben vett civilizációs hatását nem felismerni. A gyermekeknek, leányoknak meg kellett szokniuk, hogy bizonyos meghatározott időpontban elmenjenek valahová otthonról, a szüleik közvetítése és kísérete nélkül érintkezzenek olyan tekintélyes személyekkel, mint a pap, vagy a tanító. Meg kellett tanulniuk, hogy a helyükön nyugodtan üljenek viszonylag sokáig, és főleg válaszoljanak, ha kérdezik őket. Mindez hatalmas előrelépés volt a korábbiakhoz képest, mivel a társadalom minden rétegének fiai mellett a leányok is átmentek ezen az elemi civilizációs fegyelmezésen.

A XVIII. században Magyarországon a protestánsok helyzete egészen 1791-ig eléggé siralmas volt, mert a Habsburgok, II. József kivételével üldözték őket. Ebben a században a falusi kisiskolákban tanították az olvasást, írást, sőt a számolást is. Ez azonban nem tömegeknek szólt, hanem elsősorban azokban, akiknek módjuk nyílt arra, hogy öröklött helyzetükből kiemelkedjenek, s később elnyerjenek valamiféle hivatalt, tisztséget. Vagyis a társadalom nagyobb része még ekkor is kimaradt a művelődés adta lehetőségekből. Talán azért, mert a feudális gazdasági rendben általánosságban nem volt társadalmi érdek az, hogy a jobbágyot tantárgyszerűen mezőgazdasági ismeretekre oktassák, mert a ráháruló termelő munkát anélkül is el tudta végezni. Éppen ezért semmiféle előny, haszon nem származott számára abból, ha elvégezte a falusi kisiskolát, s elsajátította az ott megtanulható ismereteket. Szakmai műveltséget számára a kisiskola nem adott. Sajátos műveltségét sem innen szerezte, hanem a hagyományos paraszti kultúrából. A XVIII. század vége felé, s különösen a XIX. század elején már nemcsak egyházi keretek között fogalmazódott meg az igény a leányiskolák felállítására, hanem az uralkodók rendeleti úton is igyekeztek előmozdítani a felállításukat. A Mária Terézia által kiadott Ratio Educationis még nem rendelkezett a leányok oktatásáról, viszont megadta a lehetőséget az oktatásban való részvételre. Bár a királynő idején betelepült apácarendek szerveztek leányiskolákat, hivatalosan csak a II. Ratio (1806) rendelkezett a külön leányiskolákról. Tudomásunk van arról, hogy Miskolcon már az 1790-es években külön iskolát szerveztek a leánytanulóknak. Ez viszont azt is bizonyítja, hogy a mezőváros protestáns egyházának tagjai a leánynevelésben élen járó szerepet vállaltak. A XVIII. században általános intézményesedés folyamata indult meg. A gyülekezetek nagy nehézségek, anyagi áldozatok révén épületeket vásároltak, s így átkerült a leányok oktatása a templomból, parókiából az iskolaépületbe. Országos szinten már a század elejétől létesültek iskolák, amelyekben fiúkat és lányokat vagy együtt, vagy pedig különválasztva oktattak a tudomány elemi szintjeire. Maga a tény, hogy ebben a században sem tudott általános érvényre jutni a népoktatás, a feudális berendezkedésnek tudható be. Továbbá, ha felálltak is az iskolák avégett, hogy szélesebb körben nyújtsák a művelődés lehetőségét, mégsem voltak hatékonyak.

A századforduló után a fokozódó városiasodás, s a hazánkban is meginduló nőemancipációs törekvések hatására egyre nagyobb számban jelentkeztek az igények a magasabb fokú nőnevelés iránt. Ez magyarázza a magánkézben lévő bentlakásos leánynevelő intézetek feltűnését, majd szaporodását nagyobb városainkban. Számuk csak Pesten és Budán már az 1820-as években meghaladta a tízet. Ezekben az intézetekben a tanítás még német nyelven folyt, idegen szellemű volt. De a reformkorban nemcsak a városiasodás és a nőmozgalmak hozták magukkal az igényt, hanem a hazafias érzelmű nemesség is figyelemre méltó erőfeszítéseket tett a magasabb fokú leánynevelő intézetek létrehozása érdekében. E kezdeményezések középpontjában Fáy András egyénisége állt. Fáy a nőneveléssel kapcsolatos nézeteit 1840-ben közölte először. Én nem bámulandó, híres, nevezetes, hanem boldog és boldogító nőket kívánok neveltetni, földi lényeket, erényszerető, tisztelő ugyan, de nem gyarlóság nélküli magyar leányokat kívánok képeztetni honi intézeteinkben, jó nőket, anyákat, polgárnőket, szeretetre, tiszteletre méltó asszonyokat. Kifogásolta, hogy a már meglévő nevelőintézetek nem készítik föl a leányt későbbi hivatására. Ezért egy másik, 1841-ben megjelent Nőnevelés és nőnevelő intézetek hazánkban című művében egyfajta programot vázolt föl erre vonatkozóan. E program lényege, hogy az állam állítson föl nevelőintézeteket a leányok felsőbb képzésére. Legfontosabbnak tartotta, hogy ezekben az intézetekben a nevelők magyarok legyenek. Terve az állami leánynevelő intézet felállítására nem valósult meg.

A Protestáns Egyházi és Iskolai Lap hasábjain már 1844-től találkozunk írásokkal, melyek a nőnevelés problémájával, illetve annak égető szükségével foglalkoztak. 1844-ben megjelent egy fölhívás a magyar nevelők képzésére. Ezt követően megindultak a törekvések nőnevelő intézetek felállítására. Az első református nőnevelő intézetet Karacs Teréz nyitotta meg Miskolcon 1846. szeptember 8-án. Az oktatásban Karacs Teréznek két férfi és két nő segített. A szükséges felszereléshez sok minden hiányzott, ennek az enyhítésére örökségét is fölhasználta. A későbbiekben az ország különböző részein hasonló intézmények alakultak. 1864-ben özv. Walkó Károlyné Debrecenben, majd 1865-ben Kalocsa Róza Pesten nyitottak protestáns, magyaros szellemű nőnöveldét. Ezekben legfontosabb cél volt a tudományos képzés, az erkölcsi, vallási nevelés, a rend, csinosság, munka elsajátítása, és mindezek kiegészítéseként a házi teendők ismeretének oktatása. A XIX. században sem csillapodott az a gondolkodás, miszerint a tudományos világ nem a nők számára való. Trtyenszky Gyula a Protestáns Egyházi és Iskolai Lapban 1868-ban felemelte szavát az ellen a felfogás ellen, amely szerint a nők művelése nőiségük elvesztéséhez vezet. A leányok, főleg a középosztálybeliek nevelésében a gyakorlati képzést tekintette elsődlegesnek, hogy akár önerejükből is képesek legyenek fenntartani magukat, ha azt az élethelyzetük megkívánja. Trtyenszky nemcsak a konkrét problémára hívta föl a figyelmet, hanem általánosságban is rávilágított a nők helyzetének egyik legjellegzetesebb vonására, nevezetesen, hogy nem cselekvő részesei saját sorsuk alakításának, hanem elszenvedői. Molnár Aladár 1877-ben készített egy tervezetet a felsőbb leányiskolák céljáról és szervezeti felépítéséről, amelyet Ballagi Aladár ismertetett a Protestáns Egyházi és Iskolai Lapban. A tervezet magában foglalta a képzés módját, s meghatározta a középosztálybeli nő hivatását. Molnár Aladár nemcsak beszélt, nemcsak terveket készített, hanem meg is alapította hét évfolyamos felsőbb leányiskoláját a fővárosban. Az intézet érettségit nem adott. A képzési célja a humán műveltségű családanya és feleség szerepkörre való felkészítés volt. Az 1865 és 95 közötti három évtizedben az intézményes nőoktatás radikális változtatáson ment keresztül. A nők magasabb képzésének ügye a XIX. század utolsó harmadának nagy témája lett, amit részben az Eötvös-féle oktatási törvény 6-12 év közötti általános, mindkét nemre vonatkozó tankötelezettségi előírása alapozta meg. A nők megjelenése a tanítói pályán egyúttal az értelmiségi foglalkozások meghódításának első lépése volt. Az első állami tanítónőképző 1869-ben Budán nyílt meg Zirzen Janka vezetésével. A középosztály számára azonban ezek az iskolák nem nyújtottak társadalmi állásuknak megfelelő műveltséget. A század végén még mindig nem voltak lányok részére gimnáziumok, de egy 1895-ös rendelet lehetővé tette számukra az érettségi vizsga letételét. Az Országos Nőképző Egyesület (ONKE) kezdeményezésére 1896-ban megnyílt az első leánygimnázium, amely már utat biztosíthatott a felsőfokú tanulmányok felé. Erre nem is kellett sokat várni, hiszen még ebben az évben szabályozták, hogy a hölgyek részt vehetnek az orvosi, a gyógyszerészi és a bölcsészképzésben.

Összegzésképpen elmondhatjuk, hogy hazánkban megindult a leányok oktatása – hullámzóan ugyan – a XVI–XVII. században, de ez még messze nem jelentette azt a formát, mely fiúk számára régóta fennállt. Ugyanis az intézményes oktatás csírái csak a XVIII. században jelennek meg a nőnevelés területén. Az I–II. Ratio Educationison túl az 1868-as népiskolai, majd az 1896-os középiskolai törvény jelenti az eddigi küzdelem, munka betetőzését. Ezt követően pedig már az egyetemek sem maradhattak zárva a női nem előtt.

 

(Misák Marianna: „Minden oskolába járó leány gyermektül…”– Református nőnevelés a 16–19. századi Felső-Magyarországon; Hernád Kiadó, Sárospatak, 2014.)

 

M.A.