2016.03.11.
Operaénekesnek
lenni életforma
Ne csak az anyagiak határozzák meg a műsorpolitikát
Lázin Beatrix
operaénekesnő Budapesten született, ott folytatta zenei és énektanulmányait.
Diplomáját a Budapesti Tanítóképző Főiskolán szerezte ének-zene
szakon. 1997-ben megkapta a Nemzeti Filharmónia opera-, oratóriuménekesi
oklevelét. 1997-től 2010-ig a Budapesti Opera Társulat –
jelenleg Bel Canto Operatársulat – opera- és operett-előadásaiban
lépett fel. 1997-től a Győri Nemzeti Színház magánénekese.
Fontosabb
szerepei: Puccini: Turandot – Turandot; Bizet: Carmen –
Carmen; Puccini: Tosca – Tosca; Mascagni: Parasztbecsület –
Santuzza; Mozart: Don Giovanni – Elvira; Erkel: Hunyadi László
– Szilágyi Erzsébet; Erkel: Bánk bán – Gertrudis;
Offenbach: Hoffmann meséi – Giulietta; Mozart: A varázsfuvola
–Második dáma, Mozart: Cosi fan tutte – Dorabella; Verdi:
Rigoletto – Maddalena; Verdi: Otello – Emilia; Verdi: Traviata
– Flora; Kálmán: Marica grófnő – Marica; Kálmán: A csárdáskirálynő
– Szilvia; Huszka: Mária főhadnagy – Antónia; Strauss:
Denevér – Rosalinda, Orlovsky; Ábrahám: Bál a Savoyban –
Tangolita; Fényes: Maya – Maya; Kodály: Háry János – A császárné;
Kacsóh: János vitéz – Francia királyleány; Hammerstein: A
muzsika hangja – Margit nővér; Wildhorn: Jekyll és Hyde –
Lady Beaconsfield. Számos alkalommal fellépett német nyelvű
opera- és operett-előadásokon, gálaműsorokban Ausztriában, Németországban,
Hollandiában, Finnországban, majd Kanadában és az Amerikai
Egyesült Államokban.
Díjak, kitüntetések:
Szent István-díj, Kisfaludy-díj, Ezüst emlékérem 10 éves győri
munkásságának elismeréséül.
A szívünkből eredő nemzeti, kulturális
vonulatot hiába is próbálná bárki ignorálni
Jelenleg a Háry Jánosból a Császárnét alakítja a
Győri Nemzeti Színházban. Játszott már előtte más daljátékokban
is?
– Három évvel ezelőtt a János vitézben alakítottam a
Francia királykisasszonyt. Sajnos Kodály Székelyfonójával még
nem találkozhattam a színpad deszkáin. Nagyon kedvelem Kodály
Zoltán műveit, s tervezek egy olyan estet, amelyben sok Kodály-dal
szerepel, mert számomra ezek a dalok nagyon sokat jelentenek.
Egy magyar zeneszerző darabja lelkileg másként érinti
meg a művészt?
– Mindenképpen! Én ezeken a népdalokon nőttem fel
kisgyerekként, és már akkor is a kedvenceim közé tartoztak
Kodály dalfeldolgozásai, amikor elkezdtem éneket tanulni. Kodály
dallamvilága minden magyar operaénekes vérében van. Így az,
aki nem csak megfelelő énektudással bír, hanem szívből is
teszi, megfelelően képes interpretálni a Háry János daljáték
alakjait. Természetesen Medveczky Ádám karnagy úr sokat segített
nekünk a stílust, a hagyományokat illetően. Tehát nem
gondolom, hogy nekünk, magyar énekeseknek nehézséget okozna a
Háry eljátszása, eléneklése. A szívünk mélyéből eredő
nemzeti, kulturális vonulatot hiába is próbálná bárki ignorálni!
Ez a darab főleg az ifjúságnak szól, vagy a felnőttek
számára is bír mondanivalóval?
– Mindenképpen szól a felnőtteknek is ez a darab. Ami
ebben a rendezésben nem lett kellőképpen kibontva, az a mű történelmi
vonulata. Amit a mű finoman gúnyol, kifiguráz, a kor történelmi
szellemiségére vonatkozó fricskákat a felnőttek érthetik
csak igazán. Emellett olyan sok tréfa és vicces jelenet van
benne, s oly egyszerűen van megfogalmazva a történet,
„szerelmi bonyodalmak” (mondhatnánk igényes népszínműnek
is), hogy a gyerekek is abszolút élvezhetik ezt az előadást.
Mennyire fontos, hogy a fiatalok is megismerjék a magyar
és a nemzetközi operairodalom remekműveit?
– Nem könnyű őket beszoktatni, de egy-egy jól sikerült
előadással meg lehet érinteni a lelküket. Ilyen volt az előző
évadban a Varázsfuvola, s előtte a János vitéz vagy épp a
Carmen. Az utóbbinak annyira gyönyörű a dallamvilága, hogy még
arra is nagy hatással van, aki először tekint meg operaelőadást,
és nem igazán ismeri ezt a műfajt. Ha már egyszer sikerült őket
becsábítani és figyelemmel kísérték ezeket az előadásokat,
akkor nem fognak teljesen elzárkózni. Nem muszáj, hogy
operarajongó váljék belőlük, de legalább ismerjék meg a
magyar és nemzetközi zeneirodalom kiváló darabjait. Nálunk az
ifjúsági bérlet tartalmazza az operaelőadást is, és volt rá
példa, hogy könnyűzenei koncerthez hasonlatos ovációval ünnepelt
a diákság az előadás végén.
Győrben nincsenek olyan, külön a fiataloknak szóló
programok, mikor az énekesek kimennek egy iskolába, s ott részleteket
mutatnak be egy adott operából, és közben elmondják annak
cselekményét?
– Erre most épp nincs példa a színház részéről, bár
volt egy kezdeményezés a Varázsfuvola kapcsán. Iskolákat hívtak
meg ennek az operának keresztmetszetszerű előadására. Tehát
az adott mű legszebb részleteit adták elő a színházban.
Elindult a folyamat, de ez – nem tudom az okát – megszakadt.
Mindenesetre bogarat ültetett a fülembe, hiszen Budapesten magam
is részt vettem ilyesmiben. Az Operaházból szoktak vidékre jönni
népművelési célzattal. Ezeket az előadásokat vagy a Richter
Teremben mutatják be vagy kimennek iskolákba. Ki kell mondani,
hogy mostohagyermek az opera műfaja.
Csak Győrben, vagy ez egy világjelenség? Temessük az
opera műfaját?
– Annyira nem vészes a helyzet, hogy temetésről beszéljünk.
Tudom, hogy igény van rá. Az operát drága műfajnak tartják,
mert nagy zenekar, nagy kórus kell hozzá, emellett sok szólistát
kell felkérni, és igényes jelmezek, díszletek szükségesek.
Ez valóban számottevő összeget jelent. Éppen ezért van egy törekvés,
olyan operát kell színpadra állítani, mely nem igényel nagy
apparátust. (A Háryban is nagy a zenekar és a kórus létszáma.)
Sokszor visszatartó erő egy opera színrevitelének nagyobb költségvetése.
(Bár egy nagy musical költsége sem lehet alacsonyabb, az
azonban egyértelmű, hogy a musical könnyebben eladható.) Az
lenne a jó, ha nem csupán az anyagiak határoznák meg egy színház
műsorpolitikáját, hanem a népművelés szándéka is. Nyilván
sok összetevője van ennek.
Rossz, ha egy rendezés öncélú
Egyesek szerint az operákat le kell „porolni”. S ha
ezt megtesszük és modernizálják a darabot, akkor sokkal több
fiatal néz meg egy operaelőadást. Mi erről a véleménye?
– Nem hiszem, hogy attól, hogy egy klasszikust modern köntösben
adnak elő, máris betódulnak a fiatalok a színházba. A közönség
igenis igényli a klasszikus előadásokat is, mert az egy különleges
világ, ami visszaviszi a nézőt a régi korokba. Talán még érthetőbb
is eredeti változatban előadni egy operát, mint esetleg egy
teljesen új vonulatra fölépíteni. Figyelembe kell venni, hogy
Győrben nehezebben fogadják el az újszerűt! Lehet, hogy el sem
jön a néző megnézni a darabot. Ez mindig nehéz dilemma; hogy
üljünk fel az újabb áramlatokra úgy, hogy a nézőt ne
riasszuk el. Nem vagyok a modernizálás ellen, ha a rendező a
„mai, illetve egy másik korba” való átültetést úgy oldja
meg, hogy a koncepcióját konzekvensen végigviszi a darabon. Ez
pedig nem könnyű feladat. Ha csak a díszlet, jelmez
„modern” – vagy inkább mai, vagy kortalan –, az nem elégséges,
minden elemnek ehhez az elképzeléshez kell igazodnia! Különben
az előadás érthetetlenné válik a nézők számára. A győri
Turandot modern volt, egy napjainkban mindenki által ismert ötletre
épült, és nagyon jól végigvitte a rendező (Korcsmáros György)
– karöltve a díszlet- és jelmeztervezővel (Kentaur) – a
koncepcióját. Forgács Péter direktor úr rendezte a Rigolettót,
a szándéka a darab „leporolása” volt, amit jól megoldott.
Hidat vert a rég és közelmúlt között, a színészvezetésre
is igyekezett nagyobb hangsúlyt fektetni. Az is probléma az úgynevezett
kortárs rendezéseknél, ha sok minden történik egyszerre a színpadon
öncélúan. Az túlságosan megosztja a figyelmet, és sokkal
nehezebb a mű befogadása. Pont a lényeg veszik el. Az opera összművészet,
a legmagasabb rendű színpadi műfaj. Nehéz a megfejtése, pedig
sokszor csak a szerző által megfogalmazott dallamokra kellene rábízni
magunkat, és magas színvonalon kellene azt interpretálni.
Ha már Kodályt említettük, mit gondol, akár tanárként
is, mennyiben vált be Magyarországon a Kodály-módszer?
– Jó kérdés. Tulajdonképpen, bár elvégeztem a főiskolát,
nem tanítottam, mert akkor már érett bennem, hogy énekesnő
szeretnék lenni. Ezért énekesi tapasztalatomat mondhatom el. A
Kodály-módszer fantasztikus dolog, de például nálam a szöveges
blattolást kicsit lassítja az, hogy az úgynevezett abc-s hangnévvel
való kottaolvasást nem szorgalmazták gyerekkoromban. Hiszen nem
úgy tanultunk dalokat, kórusműveket, hogy egyből az abszolút
hangokat olvassuk le a kottából, ahogy a zenészek többsége
szerte a világon. Általános iskolai énektanárnőnk nagyon jól
megtanította számunkra a szolmizálást, mestere volt. Tehát
szolmizálni tudok. Viszont, ha mondjuk egy korrepetitornál először
találkozom a rám bízott énekesi szólammal, akkor arra nincs
idő, hogy először leszolmizáljam a dallamot. 8 éven keresztül
szolmizálni tanítottak, és csak szolmizálni. Furcsa mód, a
zongora tanulmányokhoz sem kapcsolódott külön szolfézs és összhangzattan.
A kóruséneklés kapcsán lehetett inkább ráérezni és ráhangolódni
a szólamok egymáshoz való viszonyára, de akkor is inkább
szolmizáltuk az akkordokat. Mikor a konzervatóriumba készültem
felvételizni, különórákat kellett vennem, hogy flottabbul
menjen a lapról olvasás és a hangzatfelismerés. A szolmizálás
védelmére mondok el egy érdekességet. Pont most, a Háryban
nagy hasznát veszem. A Gyújtottam gyertyát dalfeldolgozásban a
kórushoz képest mindig más hangközre lépek be. Össze is
lehetne keveredni. Ezért megtanultam, hogy sorrendben mik azok a
hangközök, és belépés előtt gyorsan leszolmizálom magamban.
Az is kétségtelen, hogy a Kodály-módszer sokat segít abban,
hogy a kisiskolás gyermekek megértsék a kottát. Ezért nem
haszontalan a szolmizáció.
Hallottam, hogy egyesek éppen a szolmizálás miatt döntöttek
úgy, hogy nem lépnek zenei pályára…
– Valószínűleg nem is akart az az illető komolyan zenész,
vagy énekes lenni, akit ez így érintett meg. Tény, hogy a
szolmizálást úgy tanultam, mint a matematikát. Olyan értéke
is volt az ének jegynek, mint bármely más tantárgynak. Ének-zenei
általános iskolába jártam, ahol az énektanítást, zenetörténetet,
szolmizálást igen komolyan vették, aminek köszönhetően
megtanultam nagyon sok népdalt, és kórusművet. Gyermekkoromban
fontos volt a zenei oktatás, amiért nagyon hálás vagyok. Részemről
bizonyos, hogy a zenélés és éneklés szeretete ahhoz a
korszakhoz köthető. Igénnyé vált a muzsikálás!
Azért járt zenei általános iskolába, mert szülei
eldöntötték, hogy művész lesz a lányukból?
– Nem így történt. Kisgyermek koromban balerina
szerettem volna lenni, de elég hamar kiderült, hogy alkatom nem
megfelelő erre a pályára. A véletlen hozta úgy, hogy azért jártam
a II. kerületi Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskolába,
mert ez volt hozzánk a legközelebb. Igaz már az óvodában
meghallgatás volt, hogy van-e annak a gyermeknek zenei érzéke,
jó hallása, aki oda akar iskolába járni. Ilyen volt a zenei képzés!
Ez aztán az igazi prózai, de praktikus ok. Ha nem lett
volna közel az otthonukhoz…
– Akkor lehet, hogy most nem a Győri Nemzeti Színház
magánénekesnője ülne önnel szemben. Szüleim nem akarták,
hogy művész legyek. A művészet, a művészek világa távol állt
tőlük – bár édesapám igen művelt ember volt, s számára
az is fontos volt, hogy minél többet olvassak. Az általános
iskolában a kóruséneklés mindennapos volt. Később nagyobb kórusokban
is énekeltem, ami még közelebb hozta hozzám a zenét. Nem beszélve
arról, hogy szinte kötelező jelleggel el kellett járni az
Operaház előadásaira és a Zeneakadémia hangversenyeire. Így
megismerkedtünk a zeneirodalom szinte minden rétegével. Részt
vettem Kecskeméten a Kodály Zoltán Nemzetközi Kórustalálkozón,
ahová a világ minden tájáról jöttek, még Ecuadorból is. Ez
csodás élmény volt. Akkor még nem is sejtettem, hogy énekesnő
lesz belőlem. Eléggé félős, kevés önbizalommal rendelkező,
izgulós gyerek voltam; gyermekként nem is gondoltam arra, hogy
egyszer ki merek állni egymagam a nagyközönség elé. (Igaz,
van fotó arról, hogy kb. 12-13 évesen a Zeneakadémián énekelek.)
Akkoriban még
virágzott a kórusmozgalom. Fájlalja, hogy egyre inkább csökken
a kórusok száma?
– Igen, mert a kórusoknak közösség-összetartó erejük
van. A zenélés felszabadító, és pozitív emóciók gerjesztője.
Nagyszerű módja a szabadidő eltöltésének. Én minden jó
hangú gyerkőcöt kapacitálnék, hogy legyen az életének egy
ilyen szakasza!
Hogyan alakult további pályafutása?
– Elvégeztem a tanítóképző főiskolát. Mivel mind a
konzervatóriumba, mind a Zeneakadémiára csak ezután, túlkorosan
jelentkeztem, ezért egyik helyre sem vettek fel. Tehát a diplomám
kézhezvétele után kezdtem csak el komolyan magánúton énekelni
tanulni.
Kik voltak a tanárai?
– Gábor
Artemisznál, a ’60-as évek híres koloratúrszopránjánál
kezdtem el énektanulmányaimat, Jelinek Gábortól is vettem órákat,
s Adrigán Judit volt az utolsó tanárom. Ezenkívül néhány
kurzuson is részt vettem.
Bevallom, Adrigán Juditot nem ismerem.
– Az elmúlt években számos növendékét vették föl a
Zeneakadémiára, lírai szoprán és a Szent István Király
Zeneművészeti szakközépiskola tanára volt.
S a felsoroltak közül ki indította el a pályán?
– Gábor Artemisz, aki azt mondta nekem, hogy ezekkel a képességekkel
igenis meg kell próbálni az énekesi pályát.
Énektanulmányai alatt dolgozott?
– Természetesen dolgoztam a tanulás mellett, például
ügyvédi irodákban, reklámirodában, nyomdában, hogy pénzt
keressek. Nagyon érdekes volt, sokféle tapasztalatra tettem
szert. Biztos hasznomra válik még. Látható, hogy milyen szövevényes
életutam volt, míg az éneklésnél kikötöttem. Tudni kell azt
is, hogy főiskolai tanulmányaim alatt született meg lányom.
Miközben Gábor Artemisznél órákat vettem, egyre inkább
foglalkoztatott a gondolat, hogy énekművész lesz belőlem. Az
ember bekerült egy körforgásba, ahonnan szerencsére nem volt
visszaút.
Hűséges vagyok a színházhoz és Győr városához
S miként került a Győri Nemzeti Színházhoz?
– Először a Miskolci Nemzeti Színházba mentem el
meghallgatásra a Varázsfuvola Harmadik dáma szerepére.
(Megjegyzem tanáraim sokáig mezzoszopránnak neveltek.)
Miskolcon nekem szegezték a kérdést, hogy Paminát – ami lírai
szoprán szerep – nem tudnám-e elénekelni. Akkori tudásom és
főként meggyőződésem (mármint hogy én mezzo vagyok) miatt
meg sem próbáltam. Ezután jöttem Győrbe, ahová 1997-ben
szerződtettek. Azóta vagyok hűséges a színházhoz, és most már
a városhoz is.
Mezzoszoprán szerepeket is énekel, így Carment és
Gertrudist. És vannak határesetek, mint a Parasztbecsület
Santuzzája, és a Hoffmann meséi Giuliettája.
– Én drámai szopránnak tartom magam, de énekelek, mert
szól a hangom abban a regiszterben is. Énektanulmányaim első
éveiben – tekintve, hogy úgy gondoltuk, hogy a hangfajom mezzo
–, megtanultam ebben a közép és mélyebb tartományban énekelni.
Hangom sötét színe kissé „becsapós”, és ezért gondolom,
hogy nehezen eldönthető, hova is tartozom. Egyszer, egy bécsi
előéneklésen, ahová Turandotot és Santuzzát is vittem, az
impresszárió azt mondta, döntsem el, melyik hangfaj vagyok. Én
döntsem el, amikor sokszor karmesterek is nehezen ítélik meg? Ráadásul
napjainkban úgy látom, hogy ezek a határok kezdenek összemosódni.
Nekünk arra kell ügyelni, hogy ebben a hangunk ne menjen tönkre!
A színpadi mozgást viszont nem tanulta magánúton. Nehéz
volt ezt elsajátítani?
– Ha az embert bedobják a mély vízbe, úsznia kell,
hogy életben maradjon. Amikor Győrben életemben először
nagyszínpadra kerültem, és meghallottam azt a szót, hogy
kortina, azt sem tudtam, hogy mi az. Én sajnos nem a kulisszák mögött
nőttem fel. Volt mit tanulnom, az tény, és ez a mai napig tart.
Szerencsére, az ösztöneim és talán mondhatom, hogy a tehetségem
jó irányba vittek, valamint a zene, ez a műfaj még ezen is átsegít.
Az első szerepem a Rigoletto Maddalénája volt. Ez nem olyan
nagyságú szerep, amibe nagyot lehetett volna bukni. Megszoktam a
színpadi létet, s ebben segítettek a partnerek is, és természetesen
akkori rendezőim, Korcsmáros György és Bor József.
Bor Józseftől is tudott tanulni?
– A szerzők jelentős része a partitúrában nem csak
zenei instrukciókkal lát el bennünket. Bor József ragaszkodott
a komponisták elképzeléseihez és komolyan vette azokat, hiszen
azok nem véletlenek. Sosem kért mást, mint, amit a zeneszerzők
leírtak. A zenében minden megszólal, és mi csak azt jelenítjük
meg, ami a melódiában programszerűen megszületett. Úgy
gondolom, ez volt az ő hitvallása.
A kollégák nem vetették a szemére, hogy úgy jött Győrbe,
hogy nem végzett felsőfokú zenei tanulmányokat?
– Dehogyis! Már csak azért sem, mert Győrben, főként
a színház megalakulásakor több olyan magánénekes is színpadra
került, aki nem végezte el a Zeneakadémiát. Azt hallottam,
hogy úgy alakult meg annak idején a győri operatársulat –
ami azóta ilyen formában megszűnőben van –, hogy jó hangú,
jó színpadi képességekkel rendelkező énekeseknek tanították
meg az opera műfaját, a szerepeket. Tudom, hogy az én
meghallgatásomat az ajtón kívülről többen hallgatták. (Épp
Bohémélet-előadás volt.) Már utána szeretettel vettek körül.
Azonkívül a mi pályánkon nagyon sok művésznek nincs egyetemi
papírja arról – különböző okok folytán –, hogy ő művész.
Sokféle életút létezik. Azért vannak hátulütői annak, hogy
nem végeztem el a Zeneakadémiát.
Egyesek szerint, az is lehet remek énekes, akinek nincs
operaénekesi diplomája, viszont a Zeneakadémia arra nagyon jó,
hogy a növendékek megfelelő és kamatozó kapcsolati tőkét
szerezzenek.
– Valóban nagyon lényeges a kapcsolati tőke, és az,
hogy a szakma azáltal jobban megismerje az énekest. Igaz, én is
hibás vagyok, mert a fentiek miatt nem tanultam meg a versenyzést,
a meghallgatások izgalmai hatványozottan hatnak rám. Távol áll
tőlem az ilyen megmérettetés, és főként a kilincselés.
Amikor fölvették Győrbe, rögtön leköltöztek a városba?
– Rögtön nem. Öt éve lakom Győrben hivatalosan. Előtte
Pest és Győr között ingáztam. Azért döntöttem úgy, hogy
ideköltözöm, mert a munkám, a felkérések java része a győri
színház tagjaként ide kötött. Az évek folyamán a győri színház
valóban szép feladatokkal látott el. A várost is megszerettem,
otthonommá lett.
Voltak példaképei a pályán?
– Nagy Callas-rajongó vagyok. Természetesen ő egy távolabbi
példakép. Jelena Obrazcova még a mezzoszoprán példaképem. A
nagy drámai szopránok munkásságát figyeltem, Marton Éváét,
Sass Sylviáét. Lukács Gyöngyi és Sümegi Eszter énekhangja
is lenyűgöz. És sorolhatnám napjaink világsztárjait, a férfiakat
is ideértve.
Az operák, daljátékok mellett oratóriumokat is énekel?
– Az oratórium műfajával kevesebb találkozásom volt.
Ebből adódóan sokkal jobban izgulok, ha templomban kell fellépnem,
és nem a színházban. Meg vagyok illetődve a templom miliőjétől,
s úgy érzem, hogy ilyen esetekben sokkal jobban kell teljesítenem.
Hogy készül föl az adott szerepre?
– Ha az adott opera ismeretlen előttem, akkor
meghallgatom CD-n. De nemcsak egy, hanem több verziót is. Manapság
nem vagyok annyira leterhelve, mint régebben. Így nem igényelnek
akkora felkészülést a mostani szerepeim. Az utolsó igazán
nagy főszerepem a Carmen volt. Arra legalább fél éven át készültem.
Azért is, mert át kellett állnom a mezzo regiszterre, hogy jól
szóljanak a közép és mélyebb hangok. A Turandot pedig a
magassága és a váltóhangokon való éneklés miatt volt nehéz,
valamint jó kondíciót igényelt. Arra egy évet is készültem.
Milyen emlékei vannak a győri Tosca előadásról?
– A Tosca volt az első szoprán, és igazi főszerepem.
Ezért is fűződnek hozzá nagyon szép emlékek. Gyönyörű előadás
volt. Akkor a színház nagy lehetőséget adott nekem!
Decemberben édesapjával volt egy koncertem, ahol műsoron volt a
Tosca imája. Ez azért volt számomra nagy élmény, mert végre
olyan igényességgel tudtam elénekelni ezt a darabon belül egy
egész más hangot és – meg merem kockáztatni – technikát
igénylő áriát, amit akkor, „újdonsült” Toscaként még
nem tudtam igazán jól megoldani. Remélem, hogy megtalál még
ez a szerep engem.
Nem hiszem el, hogy régebben nem tudta jól elénekelni.
– Ez kedves öntől, de 2002-ben, mikor ment az opera a
szerep egésze nem okozott számomra problémát. Az ima a darabon
belül azonban líraibb hangot igénylő ária, és sosem sikerült
igazán jól. Az erőmet sem tudtam jól beosztani. Nagy kritikusa
vagyok saját magamnak.
Vissza szokta hallgatni magát?
– Igen, s úgy vélem, jobb lenne, ha a próbafolyamat vége
felé, a színpadi próbák alatt felvétel készülne, mert akkor
a visszahallgatás, visszanézés során lehetne még korrigálni.
Felelősség nélkül nem szabad színpadra lépni!
Egy évadban egy operát elég sokszor játszanak.
Mennyire lényeges, hogy mondjuk a tizedik előadáson a rutinszerűség
ne veszélyeztesse a művészi produkciót?
– Ilyen nálam nem fordulhat elő, mert minden előadásra
ugyanúgy felkészülök, és mind ugyanolyan izgalommal tölt el.
Példának okáért nem fordulhat elő, hogy ne énekeljek be, bármilyen
fellépésről legyen is szó. Felelősség nélkül nem szabad színpadra
lépni! Említettem, hogy a Háryban a Császárné dala Mária
Lujzával és a kórussal sem olyan könnyű feladat, hiába ez az
egy énekelni való van ebben a szerepben. Ezért nem kényelmesedhet
el az ember. Így is mindig történik a színpadon valami váratlan,
ami újabb és újabb feladat elé állít bennünket. Az előadások
előtti rituálék sem hagyják ellaposodni a fellépést, úgymint
sminkelés, fodrászat. Ez már a ráhangolódás, olyan, mint sebésznél
a bemosakodás.
Fontos ezen a pályán az állandó tanulás?
– Természetesen. Amikor nyáron nem kell rendszeresen énekelnem,
vagy nem olyan szerepeket osztanak rám, ami kihívást jelentene,
akkor ellustul a hangom. Nagyon nehéz lenne újra elkezdeni
dolgozni, nagyszínpadra kiállni, ha nem gyakorolnék. A tanulás
nem csak ezért lényeges. A karmesterektől, vendégművészektől
is lehet új dolgokat tanulni. Az új daraboknál pedig meg kell
tanulni a stílusjegyeket, konvenciókat és a mű háttértörténetét.
Annak is örülök, ha a rendező mesél a darabról, elképzeléseiről.
Erre mindig nagy várakozással tekintek! Nemrégen gondolkoztam
el azon, hogy az életünk folyamatos tanulás a szó szoros értelmében.
Még az úgynevezett „hakni” műsorokba is újabb és újabb
számokat kell megtanulni. Sőt ha már erről beszélünk,
operettben prózát és táncokat is megfelelő szinten kell
produkálni.
Mi érdekli jobban a szakma, a kollégák, a közönség,
vagy a kritikusok véleménye?
– A közönségben még sosem csalódtam, érte vagyunk.
Boldog vagyok, ha a közönség hazavisz valamit az előadásból.
Volt már, hogy kicsordult a könnyem a tapsnál, pedig nem az első
sorban álltam. Az a legnagyobb baj, hogy nincsenek – vagy legalábbis
alig – opera- és színházértő kritikusok. Képzetlenek, tájékozatlanok,
a legtöbbször nem is értem, milyen alapon fogja a tollat a kezébe.
Ha csak egy szimpla nézői véleményt írna, azt megérteném,
de ez egy komoly tudomány! A karmesterek meglátása viszont
nagyon lényeges számomra. Szeretem az őszinte véleményeket,
mert nem kell a hibákat bennünk hagyni, még ha először
rosszul esik is. Azt pedig nem hiszem, hogy az énekes kollégák
feladata lenne az, hogy egymást szakmai tanácsokkal lássák el,
hacsak nem kifejezett kérése ez valakinek.
Jelenleg magánnövendékei is vannak. Mennyire kell arra
ügyelnie, hogy ne „kis Lázin Beákat gyártson”?
– Ott még nem tartok. A tanítást is tanulom, ízlelgetem,
és ezt meg is mondom nekik, hiszen ez nagy felelősség! A tanítással
azért kezdtem el foglalkozni, mert sosem lehet tudni, hogy egy énekes
meddig marad a pályán. Eddig annyira fiatal, 15-16 éves – főleg
lányok – kerestek meg, akiket arra kérek, hogy legyenek türelemmel.
Közülük még egyik sem akart operaénekes lenni, inkább a könnyű
műfajban szeretnék magukat idővel kipróbálni, vagy színésznőnek
készülnek. Ilyenkor az alapokat tanítom nekik, ám azt tanácsolom,
hogy később keressenek föl olyan tanárt, aki a musical műfaját
sokkal jobban ismeri nálam.
Voltak olyan pillanatok, mikor felvetődött önben, hogy
más pályát kellett volna választania?
– Amikor – finoman szólva – a nem kifejezetten színpadi
teljesítményemmel kapcsolatos dolgokkal kerülök szembe, hanem
egyéb, a színházi léttel óhatatlanul együtt járó problémákkal,
akkor elgondolkodom azon, lehet, hogy nyugodtabb, stresszmentesebb
lenne az életem, ha tanítanék. De nem adom fel, mert a képességeim
és adottságaim nem engedik. Amíg lehet és felkérnek, addig énekelek
a győri színházban és másutt is, mert operaénekesnek lenni
életforma és küldetés. Én ezt a feladatot kaptam odafentről.
Medveczky Attila
|