2016.03.11.
Oroszország számít
a magyar technológiai fejlesztésekre
Magyarországot is súlyosan érinti a nyers tej árának csökkenése
Február elején
Dr. Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti
államtitkára az Oroszországi Föderáció mezőgazdasági
miniszterének első helyettesével, Jevgenyij Gromikóval tárgyalt
Moszkvában. Államtitkár úr érdeklődésünkre megerősítette,
hogy a kormány mindent megtesz az embargó és a nemzetközi
piaci helyzet által okozott árletörő hatások hazai kompenzációjának
érdekében.
Milyen kérdéseket vitattak meg, s mindezek mennyiben
kapcsolódtak a keleti nyitás politikájához?
– A találkozón a legnagyobb hangsúlyt az embargós korlátozások
okozta piaci változások, illetve – Oroszország importkiváltási
programjához kapcsolódva – a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari
technológiai transzfer lehetőségeinek áttekintése kapták. Az
orosz fél a magyar vetőmagok, kertészeti szaporítóanyagok,
illetve tenyészállatok iránti igényét fogalmazta meg. A tudományos
és technológiai együttműködés mellett az orosz piac számos,
az embargó hatályán kívül eső termék esetében lehet
potenciális felvevőpiac, ilyen például a bor, az élő pulyka,
kacsa és liba. Egyeztettünk a Magyar–Orosz Mezőgazdasági
Munkacsoport következő üléséről is.
Mekkora kárt okozott a hazai gazdálkodók számára
az orosz–uniós kölcsönös embargó?
– A másfél éve érvényben levő orosz embargó és a
világpiaci túltermelés egy időben történő jelentkezése
miatt egyes agrártermékek ára csökkent, illetve az orosz piacról
kiszoruló termékeket új piacokon kellett elhelyezni. Így nehéz
megállapítani a gazdálkodóknak közvetlenül az embargó miatt
elszenvedett veszteségét, amely ágazatonként és vállalkozásonként
eltérő volt. Az orosz piacra termelők között jelentkezett
legmarkánsabban a negatív hatás, elsősorban a baromfiágazatban
voltak ilyen cégek. Másfél év távlatában elmondhatjuk, hogy
a tilalommal érintett KN-kódok alatt szereplő termékek teljes
hazai exportjában a rendelkezésre álló számok, statisztikai
adatok tükrében nem érhető tetten az árak és a mennyiségek
korábban előrevetített (embargó miatti) drámaian markáns csökkenése.
Mindazonáltal akár az embargóval sújtott, akár az az által
nem érintett termékkört vizsgáljuk, az Oroszország felé csökkenő
vagy nullázódó forgalom – egyéb világpiaci fejleményekkel
megerősítve – ágazatok között és azokon belül eltérő mértékben
ugyan, de okozhatott problémát. Az elszenvedett kár mértékét
a statisztikai adatokból kiolvasható információkon túl, konkrét
összegek hiányában rendkívül nehéz és összetett lenne
megbecsülni, illetve az esetek egy részében nem is lehetséges.
Sikerült eddig minimalizálni a magyar gazdák veszteségeit
az orosz embargó miatt?
– A gazdálkodók veszteségeinek csökkentésére európai
és hazai szinten is történtek intézkedések. A különböző
érintett ágazatokban hozott uniós intézkedések a piaci áresést
csak lassítani vagy átmenetileg megállítani (pl. sertés magántárolási
intézkedés 2015. tavaszi bevezetése) tudták. A zöldség-gyümölcs
ágazatot érintően az Európai Bizottság által hozott százmillió
eurós nagyságrendű (elégtelen) válságintézkedések vegyes
eredménnyel jártak Európa-szerte, a már kialakult árcsökkenést
megállítani nem tudták, legjobb esetben is csak mérsékelni.
Az intézkedések hazai végrehajtásával kapcsolatban
elmondhatjuk, hogy a zöldség-gyümölcs ágazatban hazánk közel
3000 tonna almát tudott közösségi támogatás segítségével
a piacról kivonni, amely az almatermés nagysága fényében
elhanyagolható mennyiség. Az érintett, eredetileg oroszországi
exportra szánt termékeket vélhetően más tagállamok piacaira
irányították át a piaci szereplők. Ennek következtében a szóban
forgó tagállamok azon termelői, akik ugyanezeket a termékeket
termelik, de hagyományosan nem Oroszországba exportálták őket,
kénytelenek voltak piaci zavarokkal és áreséssel szembesülni.
A piac további stabilizálása érdekében az Európai Bizottság
ismét elérhetővé tette az uniós pénzügyi támogatást
valamennyi tagállam termelői számára, tagállamonként további
legfeljebb 3000 tonnányi mennyiség erejéig, amelyet így természetesen
Magyarország is igénybe vehet. Az MVH jelentése szerint
Magyarországon ezt minimális mértékben vettük igénybe: 2015.
szeptember 30-ig 16 hektáron 1006 tonna paradicsomot nem takarítottak
be, amelyre 124 207 euró támogatás jár. Az Európai Bizottság
összesítése szerint továbbá Magyarországon 2015 végéig
1000 tonna alma piacról történő kivonására is sor került 99
150 euró támogatás mellett. A tejágazat szereplői mind
Magyarországon, mind pedig nemzetközi kitekintésben nehéz
helyzetben vannak. Ennek oka, hogy a tej és tejtermékek világpiacán
tapasztalható egyensúlytalanságot kiváltó tényezők továbbra
is fennállnak. A túlkínálat levezetésével létrejött magas
készletszintek, a relatíve alacsony világpiaci kereslet miatt a
tej és a tejtermékek ára tovább csökken. Az árak csökkenése
2014 első negyedévében, immár két éve kezdődött. A fő
tejtermékimportőrök közül Kína és Oroszország vásárlásai
egyaránt elmaradnak az előző években tapasztalt mértéktől.
Kínában a gazdasági növekedés lassulása és a magas készletszint,
míg Oroszország esetében a továbbra is életben lévő, a mezőgazdasági
termékekre kivetett széles körű embargó jelenti a problémát.
Az alacsony olajárak továbbá azt a kockázatot hordozzák
magukban, hogy az EU kiemelt exportpiacának számító közel-keleti
államok vásárlásai is csökkenhetnek. Mindeközben a tejtermelés
világszintű bővülése nem állt meg, egyelőre nem
tapasztalható kínálati oldali korrekció. Az EU-ban a kvótarendszer
2015. áprilisi megszűnése óta 21 tagállamban emelkedett a
leszállított nyers tej mennyisége. A világpiacon megjelenő többlettermelés
nagyrészt az EU és az USA kibocsátásának bővüléséből származik.
Az Európai Bizottság számos válságintézkedést hirdetett meg
2014–2015-ben. Az intervenciós felvásárlás, valamint a magántárolási
konstrukciók működése jelenleg is folyamatos. Az eddig
meghirdetett intézkedések azonban a Bizottság értékelése
szerint sem bizonyultak elegendőnek a piacra helyeződő nyomás
enyhítésére. A külkereskedelmi folyamatokon keresztül
Magyarországot is súlyosan érinti a nyers tej árának csökkenése.
Míg 2014 februárjában a nyers tej termelői ára még 109 Ft/kg
volt, addig a legfrissebb adatok szerint 2016 januárjában már
csak 78 Ft/kg körül mozgott. Az Agrárgazdasági Kutatóintézet
(AKI) adatai alapján a nyers tej éves termelői átlagára a
2014-es 103-ról 80 Ft/kg-ra csökkent 2015-ben. Az idehaza felvásárolt
nyers tej mennyisége 2014-ben 7,7%-kal, 2015-ben pedig további
3,5%-kal nőtt. Ugyanezen időszakban a sajt termelése is
dinamikusan bővült, 10, majd 14%-kal. Emellett a KSH legfrissebb
adatai szerint tovább nőtt a szarvasmarha-állomány, amely 2015
decemberében 821 ezer egyed volt. A tehénállomány egy év
alatt 9 ezerrel, 368 ezer egyedre nőtt.
S milyen a sertéstartók helyzete?
– 2014 év elején az afrikai sertéspestisre való
hivatkozással Oroszország betiltotta a sertéshús és az élősertés
importját a teljes EU-ból, ami érzékenyen érintette az ágazatot,
hiszen korábban Oroszország volt az uniós sertéshús első számú
felvevőpiaca, mintegy 25%-os részesedéssel. A hazai sertéságazat
2013-ban még mintegy 40 millió euró értékben szállított az
orosz piacra. Az EU belső piacán jelenleg is felesleg van,
amelyet az orosz embargó, a 2015. év elején magántárolt készletek
visszaáramlása, valamint a sertéshústermelés bővülése együttesen
okozott. (2015. március–április időszakban az Európai
Bizottság sertéshús magántárolási támogatást vezetett be,
amely mintegy 64 ezer tonna áru ideiglenes kivonásával rövid
időre enyhítette a feszültséget – Magyarország 300 tonnát
tárolt be uniós támogatással. 2015 nyarán, amikor a korábban
betárolt készletek visszakerültek a piacra, a többlet ismét
nyomást helyezett a piacra.) Az Európai Bizottság által újból
megnyitott sertéshús magántárolási támogatásra 2016. január
4-től 2016. február 3-ig lehetett támogatási kérelmet benyújtani.
Az intézkedés lezárásáig 89 841 tonna sertéshús magántárolására
nyújtottak be támogatási kérelmet az EU-ban (elsősorban Németországban,
Spanyolországban, Dániában és Hollandiában). Az MVH tájékoztatása
szerint Magyarországon 300 tonna sertéshús magántárolására
nyújtottak be támogatási kérelmet. A sertéshús termelői ára
az EU-ban egész évben az előző év árszintje alatt alakult,
2015. októbertől kezdve az év végi szezonális csökkenést
mutatja, azonban a korábbi években tapasztaltnál nagyobb
visszaesést mutatva. Az élelmiszerek fogyasztói árának csökkentésére,
valamint a sertéságazatban tapasztalt illegális tevékenységek
átterelődésére hivatkozva, a kormány döntése értelmében,
2016. január 1-jétől a sertés tőkehúsok áfakulcsa csökkent
27%-ról 5%-ra. Több termékkör egyidejű bevonására a költségvetési
egyensúly fontossága miatt nem nyílt lehetőség. A Földművelésügyi
Minisztérium továbbra is kezdeményezőként lép fel az intézkedés
kiterjesztésében és támogatja, hogy az alapvető élelmiszerek
további termékkörei is minél hamarabb kedvezményes áfakörbe
kerüljenek. A Kormány az intézkedéssel a tisztességesen működő
vállalkozások számára kíván egyenlő versenyfeltételeket
teremteni, egyúttal a feketegazdaság visszaszorulásával a piac
további élénkülését és tisztulását is várja. A kormány
– az utóbbi években megemelt összegű – nemzeti támogatásokkal
is segíti a sertéságazatot, mint például a sertés állatjóléti
támogatás vagy a nemrég elfogadott tenyészkoca állatjóléti
program, illetve a más ágazatok által is igénybe vehető állatbetegségek
elleni védekezéssel és az állati hulla ártalmatlanításával
kapcsolatos támogatási konstrukciók. Összefoglalva, a kormány
mindent megtesz az embargó és a nemzetközi piaci helyzet által
okozott árletörő hatások hazai kompenzációjának érdekében.
Oroszország nagy ívű importkiváltási programot
hirdetett. Ebbe miként tudnak bekapcsolódni a hazai termelők?
– A program keretében az orosz piacon növekvő az érdeklődés
a vetőmagok, tenyészállatok, továbbá növénytermesztési és
állattenyésztési technológiák, illetve az átadható tudásanyag
területén. Magyarország vetőmagok terén a hatodik legnagyobb
világpiaci exportőr, és a többi területen is van érdekeltségre
számot tartható kapacitásunk, tudásunk.
Milyen agrártermékeket és technológiákat lehet
kivinnünk Oroszországba?
A jelenlegi beviteli korlátozásokat megalapozó elnöki
rendelet tételesen sorolja fel a be nem vihető termékeket. Nem
szerepel a listán a magyar szempontból érdekes termékek közül
többek között az élő szarvasmarha és baromfi, a hűtött
belsőségek, a tojás, a kukorica, a napraforgó, a tartósított
zöldség, ahogy számos más termék sem. A mezőgazdasági
bevitelt korlátozó orosz intézkedések a technológiát nem érintik.
Mi a volt a célja a február 18-ai, budapesti
Magyar–Orosz Regionális Mezőgazdasági Fórumnak?
– A magyar kkv-k által szállított volumen mellett látható,
hogy hazánknak elsősorban regionális szinten érdemes
kapcsolatokat kiépítenie. A szövetségi szint mellett a magyar
kkv-cégek mérete miatt az egyes szövetségi szubjektumokkal való
kapcsolatfelvétel és a kapcsolatok ápolása lehet az előrelépés
egyik fontos dimenziója. Mivel az orosz régiók is érdekeltek
mezőgazdaságuk fejlesztésében, ez újabb lehetőséget jelent
az érdeklődő magyar cégek számára. A mintegy 130 résztvevős
fórum az első visszajelzések alapján jó lehetőséget adott
az orosz régiók és az érdeklődő magyar vállalkozók összekapcsolására.
Államtitkár úr ellátogatott az orosz Prodexpo 2016
Nemzetközi Élelmiszer-ipari, Ital és Nyersanyag Kiállításra
is. Ezen a kiállításon magyar termékeket is bemutattak?
– Természetesen, a kiállításon mintegy tucatnyi magyar
cég állította ki mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékeit
az egységes arculattal rendelkező magyar nemzeti standon. A több
mint 100 000 négyzetméteres kiállítás Kelet-Európa legjelentősebb
élelmiszer-ipari vására, amelyen a jelentős európai országok
is nagy területen jelennek meg. A Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing
Vezérigazgatósága által szervezett 170 négyzetméteres
standon többek között bemutatkoztak a magyar húsipar, gyümölcsfeldolgozás,
borok és alkoholos italok, illetve a feldolgozó gépsorok területén
érdekelt magyar vállalkozások.
A magyarországi gazdák képesek olyan minőségi termékeket
előállítani, melyekre vevő az orosz piac?
– Igen, a kiállító magyar cégek számos orosz
partnerrel folytattak tárgyalásokat. Az orosz piacra jellemző,
hogy érzékeny a minőségre, a bevitt termékek közül csak a jó
minőségűek képesek megmaradni a prémium termékek terén igényes
orosz vásárlók miatt. Mivel a magyar mezőgazdaság kitűnő
minőségben képes termelni pl. prémium borokat, mézet, gyümölcsöket,
elmondható, hogy a minőséggel nincs probléma, inkább az orosz
piac igényelte mennyiségek miatt fontos, hogy a jellemzően kis
üzemméreti keretekben működő magyar gazdálkodók konkrét, célzott
elképzelésekkel rendelkezzenek a termékek elhelyezésekor.
Ebben sokat segítenek a hasonló vásárok, ahol lehetőség van
egy-egy kereskedőlánc vagy régió képviselőivel közvetlenül
tárgyalni.
Az Európai Unió vezető országai nem nézik rossz
szemmel, hogy Magyarország az embargó ellenére tárgyal az
oroszországi kormány illetékeseivel?
– Az orosz illetékesek és az egyes EU-s tagállamok
illetékesei között rendszeresek az egyeztetések a közös témákban,
az embargó ezeket nem érinti. A Prodexpo margóján más EU-s államok
szaktárcái is folytattak kétoldalú egyeztetéseket, hiszen a
korlátozások az orosz piac számos szegmensét nem érintik, és
folyamatosan keresni kell az új gazdasági lehetőségeket.
Kijelenthetjük, hogy újrarendezte a piacokat az orosz
élelmiszer-ipari embargó?
– Az érintett, eredetileg oroszországi exportra szánt
termékeket a gazdasági szereplők lehetőségeikhez mérten más
tagállamok és harmadik országok piacaira irányították vagy
irányítják át. A Kormány és a Földművelésügyi Minisztérium
törekszik a magyar mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékek
exportpiacainak diverzifikálására, az embargó bevezetése óta
folyamatosan dolgozunk a beviteli korlátozások által érintett
termékkör alternatív piacainak elérésével. Az exportból
kieső és más termékkörök esetén is elsősorban az Európán
kívüli térségekben látunk lehetőségeket, főként azon közel-keleti
és távol-keleti piacok irányában, amelyek fellendülőben
vannak és a magyar mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékek
tekintetében fogadókészek.
Többen azt mondják, hogy az unió belső piacán
megjelentek azok az áruk, amelyeket az embargó miatt nem lehet
bevinni az orosz piacra. Ez a túlkínálat mekkora gondot okozott
a magyar gazdálkodóknak?
– Az embargó bevezetése óta az unió belső piacán is
fokozott mértékben jelen vannak a tilalommal sújtott, az orosz
piacról kiszorult többlettermékek és a piaci átrendeződés
ellenére nyomást gyakorolnak az árakra és piaci lehetőségekre.
Az unió belső piaca közös piac, ez a hatás hazánkat is érinti,
így előfordul, hogy kénytelenek komoly piaci zavarokkal és áreséssel
szembesülni. A piac stabilizálása érdekében a bizottság jogi
és pénzügyi lehetőségeit figyelembe véve elérhetővé tette
az uniós pénzügyi támogatást valamennyi tagállam termelői
számára. Az embargó – elsősorban a csökkenő kínai
importdinamikával együtt – továbbra is érezhetően negatív
hatást fejt ki Európában az egyes mezőgazdasági termékek (különösen
a sertés- és tejágazat) ár- és piaci viszonyait illetően.
Medveczky Attila
|