vissza a főoldalra

 

 

 2016.03.11. 

A Graboplast és a magyar gazdaság érdekei összekapcsolódnak

A nemzetközi cégek elsősorban gazdasági érdekeikhez kötődnek, míg a magyar nemzeti vállalatok, ahogy mi is Magyarországhoz

Minden termékünkkel piacvezetők vagyunk Magyarországon. A Graboplast exportvállalat, s a magyar politikának is az a célja, hogy növelje a magyar tulajdonú cégek exporttevékenységét. Tevékenységünk összhangban áll a magyar gazdasági vezetés célrendszerével – közölte Jancsó Péter, vezérigazgató, és kiemelte, hogy hazánk nem lehet erős, ha gazdaságának elsöprő többsége külföldi kézben van.

 Február elején átadták a Grabo Design Padlógyárat Tatabányán. Miniszterelnök úr az ünnepélyes avatáson úgy fogalmazott: a Graboplast újabb lépést tett a világcéggé válás felé. Az a céljuk, hogy ne csak a hazai igényeket elégítsék ki?

 – Igen, de ez eddig is így történt, hiszen cégünk 94%-ban exportra gyárt. Minden 100 méter termékünkből 94-et külföldön értékesítünk. Miniszterelnök úr idézett mondata mögött az a gondolat húzódhat, hogy mi most is a világ több mint 80 országába szállítunk, mert kinőtte a magyar piacot a Graboplast. Minden termékünkkel piacvezetők vagyunk Magyarországon. A magyar padlópiac nem túlzottan nagy, ezért kénytelenek voltunk már évekkel ezelőtt nyitni a világpiac felé. Exportvállalat vagyunk, annak minden ismérvével. A magyar politikának is az a célja, hogy növelje a magyar tulajdonú cégek exporttevékenységét. Tehát mi beleilleszkedünk a magyar gazdasági vezetés célrendszerébe.

 Mennyire ért egyet azzal a kormányzati törekvéssel, ami a nemzeti tőke megerősítésére irányul?

 – Ezt a törekvést támogatom, hiszen hazánk nem lehet erős, ha a gazdaságának elsöprő többsége külföldi kézben van, ha a döntésekről, az esetleges továbblépésről más államok piacai felé nem Magyarországon határoznak. A nemzetközi cégek elsősorban gazdasági érdekeikhez kötődnek, míg a magyar nemzeti vállalatok, profitérdekeiken túlmenően Magyarországhoz.

 Milyen termékeket gyártanak az új tatbányai padlógyárban?

 – Három terméket is. Az első ugyan még nem késztermék, de a gyártási technológia során teljes mértékben a Graboplastnál keletkezett hulladékokat dolgozza föl. Ezekből gyártunk később készterméket. Ez tehát egy környezetvédelmi termék. Gyártásához a PVC-ből készített termékek előállítása során keletkezett hulladékokat, melléktermékeket használjuk föl. A másik termékünk az irányfüggetlen homogén padló. Az ilyen padlók legfontosabb egyedi tulajdonsága, hogy teljes keresztmetszetükben azonos anyagúak. Ezek a padlók könnyen variálhatóak és különleges alakú terek burkolására is felhasználhatók. Főleg kórházakban, irodákban, esetleg iskolákban tudják használni ezeket a termékeket. A harmadik az LVT – Luxury Vinyl Tile – designpadló. Tehát magas minőségű, PVC-ből készült és darabokra vágott termék. Megtévesztésig hasonlítanak a nagyméretű parkettákhoz, de nagyon nagy mennyiségben tartalmaznak a hátoldalukon újrahasznosított hulladékot. Így ez is egy környezetvédelmileg is alátámasztható termék a PVC-k között, hiszen sokkal több hulladékot használ föl, mint amennyi a gyártása során keletkezik. Ezen termékek növekedési üteme a világban nagyon nagy.

 Hol alkalmazzák ezeket az LVT padlókat?

 – Az LVT designpadlókat elsősorban kereskedelmi létesítményekben és a vendéglátóiparban, éttermekben, hotelekben – nyugaton már a lakásokban is – alkalmazzák. A bevásárlóközpontok üzleteinek nagy részében ilyen típusú termékekkel találkozhatunk. A termék számos előnyös tulajdonsága közül említhetjük a magas kopásállóságot, a víz-, folt- hő- és vegyszerállóságot.

 A gyár építéséhez a kormánytól 3 milliárd forintos támogatást kaptak. Fel sem vetődött, hogy uniós forrásokra pályázzanak? Továbbmenve, jobban megéri a kormányzati támogatás elnyerése, mint az uniósé?

 – Ebben a kérdésben pontosítanom kell. Amikor mi korábban egy uniós forrást elnyertünk, akkor az a tatabányai beruházásnak vissza nem térítendő támogatása lett volna. Amit a kormány adott a vállalatnak, az nem csupán a tatabányai gyárra vonatkozik, hanem a Graboplast exporttevékenységének bővítésére. A 3 milliárdos összegből fejlesztjük a termékeinket, és hajtjuk végre a kecskeméti beruházást is. Mi a 2007–2013-as EU-s pályázati forrásból nyertünk, de a német gépgyártók olyan hosszú határidőre szállítanak, hogy attól tartottunk, hogy 2015. december 31-éig nem sikerül ezeket a gépeket átvennünk. Sejtésünk beigazolódott. 2016. február 4-én történt a gyár ünnepélyes átadása, tehát sajnos nem tudtuk elkészíteni a gyárat 2015 végére. Azaz, ha maradtunk volna az uniós pályázat mellett, akkor valószínűleg az elnyert összeg nagy részét elveszítjük, mert nem teljesítettünk a határidőig. Így egy egyedi kormánydöntés értelmében 3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kaptunk, ahogy említettem, ez túlmutat a tatabányai gyár nyújtotta új lehetőségeken, és a vállalat jelenlegi piacai mellett újabb területeken vetheti meg a lábát.

 A beruházásokkal mennyi új munkahelyet teremtenek?

 – A kormányzati támogatáshoz vállalásokat kellett tennünk a forgalmunkra, és az új munkahelyek teremtésére vonatkoztatva. Mi plusz 120 ember felvételét vállaltuk el 2020-ig. A kecskeméti beruházás befejezésével ezt már idén megközelíthetjük, sőt négy év múlva biztos hogy több mint 120 fővel bővül a létszámunk.

 Említette, hogy kecskeméti parkettagyárukban is beruházási programot indítottak. Ott is ugyanazokat a termékeket gyártják, mint Tatabányán?

 – Nem, mert Kecskeméten a Graboplast parkettagyárat működtet. Ott lakossági célú parkettákat gyártunk. Mérnöki vagy ipari parkettának nevezik ezeket. Emellett sportparkettákat is gyártunk, főleg a kosárlabda pályákhoz. Ezt azért emelem ki, mert a Graboplast rendelkezik a FIBA, a Nemzetközi Kosárlabda Szövetség ajánlásával. A jelenlegi beruházással a kapacitást akarjuk bővíteni, hiszen egyre nagyobb az igény a parkettapiacon, ezért olyan új termékeket akarunk gyártani, melyek mesterségesen öregítettek, és olyan olajjal kentek, melyek természetes anyagokból állnak össze. A fejlett nyugati országokban egyre nagyobb az igény arra, hogy a fát ne szintetikus anyaggal fedjék le, hanem olajjal legyen beitatva. Hajdanában, nagyszüleink korában ilyenek voltak a parketták, s most a régi korok reneszánszát éljük. A fejlesztések közül kiemelkedik az új „klikk-rendszerű” parketták gyártása. Ezek a parketták nagyon gyorsan lerakhatók ragasztó – ami egyértelműen oldószert is tartalmaz – használata nélkül. A parkettákat azért nem szívesen teszik le gyermekszobákba, mert az oldószer elpárolgása árt a levegő minőségének. A klikk-parkettákat viszont nem kell leragasztani. Mindezek a fejlesztések lehetővé teszik a vállalat versenyképességének és ezáltal exportbevételeinek növekedését is.

 

Medveczky Attila