2016.03.18.
Az ének a
lelki gazdagság alapja
Szolmizáción felnőni egyet jelent a magyar zenei nyelv elsajátításával
Schwimmer János
operaénekes, a Győri Nemzeti Színház tagja 1954-ben született.
Tanulmányait 1975 és 1981 között a Zeneművészeti Főiskola
ének szakán végezte. Tanárai Sziklay Erika és Polgár László
voltak. 1981-től a győri színház magánénekese, Szent István
díjas örökös tagja. 1989-ig a győri konzervatórium és zeneművészeti
főiskola énektanára.
Főbb színházi
szerepei: Sparafucile (Verdi: Rigoletto); Colline (Puccini: Bohémélet);
Masetto (Mozart: Don Giovanni); Ferrando (Verdi: A trubadúr);
Biberach (Erkel: Bánk bán); Cillei (Erkel: Hunyadi László);
Frank (ifj. J. Strauss: A denevér); Zuniga (Bizet: Carmen); Fáraó
(Verdi: Aida); Ping (Puccini: Turandot); Nonancourt (Nino Rota: A
florentin kalap); Második őrt álló (Mozart: A varázsfuvola);
Carnero (Strauss: A cigánybáró).
Filmszerepek:
Konyec – Az utolsó csekk a pohárban (2006); Szabadság,
szerelem (2006); Zsaruvér és Csigavér II.: Több tonna kámfor
(2002); Zsaruvér és Csigavér I.: A királyné nyakéke (2001);
Komédiások – Színház az egész… (2000); Kisváros (1993);
Szomszédok (1993); Öcsi, a sztár (1988); Uramisten (1984).
1981-ben kezdte az énektanítást a győri konzervatóriumban,
majd a főiskolán. 1990 óta a színház énekmestereként minden
műfajban segíti éneklő kollégáit. A Pesti Magyar Színiakadémia
hallgatóit is tanítja egyéni hangképzésórákon.
Tehetséggondozó énekmester
Lukács Gyöngyi a világhírű magyar drámai szoprán
egyszer azt nyilatkozta: „Tizenhat éves voltam, amikor
Jevgenyij Nyesztyerenko kurzust tartott a Zeneakadémián és a győri
konzi ének tanszaka kollektíven felutazott az eseményre. Az énektanárom,
Schwimmer János (Isten áldja őt ezért!) rábeszélt arra, hogy
énekeljek ott.” Több hazai zenei kiválóságot is elindított
a pályán?
– Lukács Gyöngyi volt az egyetlen a tanítványaim közül,
akinek munkásságát Kossuth-díjjal jutalmazták. Persze, ez nem
jelenti azt, hogy a többi növendékem nem ért el sikert. Gyöngyi
15 évesen kezdte el énektanulmányait a győri konzervatóriumban.
Még másik két tanszakon is tanult: a zongorán és a zeneszerzőin.
Majd ezeket leadta, mert nem győzte energiával, hiszen ezenkívül
a Győri Leánykarban is énekelt, és rendszeresen koncertezett.
Gyöngyi különleges kincs volt; és számomra az jelentette az
óriási felelősséget, hogy a jövő operaénekesétől ne
vegyek el semmit, amit ki tud magából hozni. Nyesztyerenkót
pedig mindig is rajongással figyeltem, s énekkurzusain azt
tapasztaltam, hogy azok utolsó óráiban a hallgatóságból bárkit
meghallgatott, és elmondta véleményét. Rábeszéltem Gyöngyit,
hogy ő is énekeljen a kurzus utolsó napján. Musette keringőjét
énekelte és Csajkovszkij egyik dalát. Nyesztyerenko mindenkiről
az éneklése után röviden elmondta a véleményét, Gyöngyit
viszont arra kérte, hogy a meghallgatás után maradjon a
teremben. Ezután közölte vele: „fölveszem önt a moszkvai
Csajkovszkij Konzervatóriumba. Szeptembertől várom”. Gyöngyi
leérettségizett, majd kiment Oroszországba, s ott szerzett
diplomát.
A győri Dallos-Nyers Boglárkát az Eurovíziós
Dalfesztivál hazai versenye, a 2014-es Magyar Dal döntőbe
jutott indulójaként ismerte meg az ország, holott a tehetséges
lány már korábban második helyezést ért el az Europop
Fesztivál nemzetközi versengésén. Tudtommal neki is ön az énektanára.
– Bogi a győri színházban kis gyermekként nagyon ügyesen
táncolt; a Dzsungel könyvében volt az egyik kis majmocska. Néhány
év múlva befejezte a táncolást, s angol számokat kezdett el
megtanulni. Megkerestek, hogy hallgassam meg. Olyan perfekt angol
kiejtéssel és stílusérzékkel énekelt kislányként, hogy azt
mondtam: nagyon szívesen foglalkozom vele, azzal a kikötéssel,
hogy mivel még nem mutált, ezért hangképzésórát nem adok
neki, hanem csak a zenével foglalkozunk. A lényeg, hogy könnyedén
énekelje, amit szeretne, s azon, ha kell, javítunk. Alkalmanként
órát vett tőlem, és a mai napig együtt dolgozunk. Annyira a
zenén és a stílusérzékén keresztül bontakozott ki, hogy tőlem
szinte stílust alig tanult, a ritmusvilágot, a pontos intonációt
ismertettem meg vele, s arra biztattam, felszabadultan énekeljen.
Ma már egy új csapattal dolgozik, neki szereznek számokat, s
Bogi írja a dalszövegeket. Ilyen a 13-as ház című dala is,
melyet remekül énekel.
Minden zenei műfajban tanít?
– Nincsenek számomra műfaji határok, mert azok könnyen
átjárhatók. Persze, ha valaki nagyon rockosan akar énekelni
koloratúrszoprán tartományban, akkor arról lebeszélem. A
hangképzésben a felszabadult, könnyed éneklést tartom lényegesnek,
szinte a tanítvány beszédhangjából kiindulva. Viszont nem értek
egyet azzal, hogy az éneklés felerősített beszéd. Ennek
szinte az ellenkezője igaz. Vannak olyan énektechnikával
kapcsolatos gondolataim, amelyekhez ragaszkodom. Ilyen például,
hogy a legátót nem lehet eléggé fokozni. Ha egy jó énekes a
dallal érzelmeket közvetít, akkor nem gondolhatja, hogy igazán
jól elénekelte. Inkább törekednie kell még kifejezőbb legátó
éneklésre az érzelmi ív megmutatásához. Sok színésszel, énekessel
dolgozom. A Pesti Magyar Színiakadémián tanítom az I–III. évfolyamosokat,
a tanítványaim a legkülönbözőbb helyekről jöttek. Néhányuk
olyan szépen énekel népdalt, hogy sokszor csak azt mondom, ezt
még egyszer kérem. „A stílus – maga az ember” – ez a népdaléneklésre
mélyen igaz. Sokszor tehát én tanulok a hallgatóim produkcióiból.
A Pesti
Magyar Színiakadémián nem is írják elő, hogy az egyes évfolyamokon
melyek az énekkövetelmények?
– Követelményeket szerencsére az énekben nem írtak elő.
A színiakadémia tulajdonosa a Pesti Magyar Színház. A növendékeknek
játszaniuk kell az előadásokban. Cserébe átadják a termeket,
s a jelmeztárat a vizsgaelőadásokhoz. Én pedig arra törekszem,
hogy növendékeim szabadon énekeljenek az aktuális feladat
teljesítéséhez. Az év végi vizsgákon pedig nyomon lehet követni
a hallgatók fejlődését. Emellett zenés mesterségvizsgákon
is megmérettetik magukat.
A Győri Nemzeti Színház énekmestere. Mi a különbség
az énekmester és az énektanár között?
– Az énekmester kifejezés elegánsan hangzik, valójában
átfogóbb képzettségre utal: zenés színházak szólistáinak
énektanára ő, aki egyéni órákon segíti az énekest a hangképzéstől
a művészi előadásig. Jár hozzám operaénekes és színész,
ha valamelyikünk, vagy a színház vezetése igényli. Például
Fejszés Attila kitűnő színészünk, aki remek énekes is, úgy
nyílt ki most Háry Jánosként, hogy sokaknak meglepetést
szerzett. Hangja fényes baritonban teljesedik ki, miközben tenor
szerepeket is énekel, így a János vitézt vagy a Mágnás Miska
bonvivánját.
Vannak olyan tanárok, akik növendékeikkel rendszeresen
beszélgetnek azok álmaikról, jövőterveikről, félelmeikről,
sőt magánéletükről is. Egy énektanár pszichológusnak is
legyen?
– Empátiával kell rendelkeznie, s ismernie kell minden
egyes tanítványa erősségét, úgy kell fejlesztenie. El kell
érnie, hogy, akivel foglalkozik, minden énekóráról sikerélménnyel
távozzon. A hangzókon is sok múlik az éneklésben. A magyar
magánhangzókészlet pedig feladja a leckét. Nyelvünk kevésbé
dallamos, mint az olaszoké. A hangképzést személyre szabottan
művelem. Néhány „eretnek” instrukcióm is van. Előfordul,
hogy azt mondom: „ne artikuláljon annyira, beszédszerű
pontossággal. Vagy:„most ne az érthetőségre törekedjen,
hanem a dallam ívét énekelje.” Tehát győzzön a zene. Természetesen
lényeges az artikuláció, ami a mássalhangzók impulzustechnikája.
Újra rájöttek a zenei nevelés fontosságára
Megfelelő színvonalú az általános és középiskolai
énektanítás?
– Nem kerülöm meg a kérdésre a választ, de azt elöljáróban
el kell mondani, hogy az éneklő ifjúság színvonala nagyon
magas. Húsz évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt, hogy a
fiatalok ilyen hatalmas mennyiségben találkozzanak a kedvükre
való énekfelvételekkel. Most, ha hall valaki egy számot, akkor
az interneten számos feldolgozásban meghallgathatja. A legjobbat
választhatja ki, s az alapján énekelhet. A tehetségkutató
programok is a muzikális énekesek sokoldalúságát bizonyítják.
Az énekoktatásra rátérve: zenei általános iskolába jártam,
s áldom Kodály Zoltánt. Ő a Hernád utcai zenei általános
iskola működését évente kétszer is kontrollálta.
Mindennapos volt az énekóra, és még valamilyen hangszeren is
tanulnunk kellett. Minden gyerek kapott egy furulyát az iskolától,
s mellette szolmizáltunk. Szolmizáción felnőni itthon egyet
jelentett a magyar zenei nyelv elsajátításával. A nagyon
modern darabok tanulásánál is a szolmizációból kialakult
hangközismeretem segített. Ezért a hangközlépésben sokkal
otthonosabban mozgok. Ma újra rájöttek a zenei nevelés fontosságára,
ahogy arra is, ha csak az alsó tagozatban bármilyen hangszeren
tanul a gyerek, bizonyítottan jobban teljesít a többi tárgyból
is. Kitalálták, hogy legyen minden nap ének-zene foglalkozás.
Ami alapvetően jó ötlet, viszont a gyerekek annyira
leterheltek; nulladik órára járnak, délután meg szakkörökre,
edzésekre, így nem várható el, hogy még egy órát tanuljanak
naponta. Csak abban az esetben lehet visszahozni a napi énekoktatást,
ha leveszik a terhet a gyerekekről.
Korábban előfordult, hogy valakinek a nevére mentek be
az Operaházba. A fiatal énekesek közt vannak egyéniségek?
– Valóban a mai zenés színház egyik hiányossága,
hogy a közönség nem egy híresség miatt vált jegyet egy előadásra.
De vannak ellenpéldák is. Amikor az Operaház Faust előadásába
beállt Rost Andrea, akkor arra sokan bejöttek. Bándi János és
Komlósi Ildikó produkcióira is sokan kíváncsiak. Tudomásul
kell venni, hogy a nagy magyar tehetségek inkább külföldön énekelnek,
s ők kint is húzónévnek számítanak. Az meg egyéni habitus kérdése,
hogy valaki itthon vagy külföldön szeret-e jobban énekelni.
Melis György ugyan elmehetett volna külföldre, de itthon énekelt,
ahogyan Bede-Fazekas Csaba is. A világhírhez vezető út azonban
igen rögös. Elég csak arra gondolni, mennyire intenzív a képzés
például az operatanszakon.
Apropó, azt miért nem végezte el?
– Hat évet jártam a Zeneakadémiára, énekművész-énektanári
szakra. Az első három évet Sziklay Erika művésznőnél
tanultam. Engem mint basszistát tanított ő, a lírai szoprán.
Nem minden ponton volt ez fejlesztő hatással rám, s három év
után, mikor Polgár László jött tanítani a Zeneakadémiára,
megkerestem azzal, hogy lenne-e a tanárom. 1977-ben a tanárváltás
igen nagy „eretnekségnek” számított. Polgár ezért úgy döntött,
hogy csak akkor vesz át, ha Sziklay Erikával ezt meg tudom beszélni.
Sikerült, és az ötödik évben Polgár Lászlónál úgy fejlődtem,
hogy a vezetőség megszavazott nekem m ég egy tanévet. Ami költségvetési
szempontból is nagy dolog, mert néhány millió forint többletet
jelentett a Zeneakadémia számára egy hallgató egy éves képzése.
Mikó András ezután arra biztatott, hogy felvételizzek az
operatanszakra. Úgy éreztem, hogy hangilag nagy megterhelést
jelentene számomra az operatanszakra járni, napi 5-6 óra éneklés
nem tett volna jót a hangomnak.
Miért pont Győrbe szerződött?
– A győri színház akkor erősítette meg az operatársulatát,
ráadásul egy új épületben. Első és egyetlen vidéki színházi
meghallgatásom volt. Fölvettek magánénekesnek, azzal a kitétellel,
hogyha a rendező vagy a vezetőség úgy dönt, akkor operettben,
musicalben, prózai darabokban is játszanom kell. Lehet, hogy másoknak
ez problémát okozott, de én örültem annak, hogy színész is
lehetek. A színészi pálya számomra azért volt elérhetetlen,
mert a gimnáziumban nem volt valami magas a tanulmányi átlagom.
Így nem tudtam elképzelni, hogyha még be is kerülnék a Színművészeti
Főiskolára, akkor miként tudnék megfelelni a követelményeknek.
Győrben megvalósult az álmom.
Operaénekesként Bujtor-filmekben
Sőt még filmekben is szerepelt.
– Több magyar filmsorozat epizódjaiban játszottam. A
legkedvesebb szerepem az 1984-es Uramistenben volt, amelyet Gárdos
Péter rendezett. A Metropolitan Operából elhívott operaénekest
játszottam, Feleki Kamill és Eperjes Károly asztalához kellett
mennem frakkban, s elénekeltem a Don Giovanniból Leporello áriáját.
Filmes geg volt, hogy Amerikából egy nagy operaénekest hívtak
oda az asztalhoz. Bujtor István Zsaruvér és csigavér
filmjeiben is szerepeltem. Korábban nem dolgozott velem Győrben,
de mint társulati tagot ismert. Amikor megkérdeztem, hogy miért
éppen engem választott ki, akkor így felelt: „én tutira
megyek, édesapám.” Egy mindenes figurát, Dugót játszottam a
Bujtor-filmekben, aki kissé népies volt, másfelől jó üzletember.
A motoros sárkányrepülő vezetése közben még operaáriát is
énekeltem…
Tehát révbe ért. Senki sem akarta lebeszélni az operaénekesi
pályáról? Édesanyja mint zenekritikus, zenész, biztos ismerte
ennek a hivatásnak a buktatóit.
– Édesanyám nagyon örült, hogy „sínen vagyok”.
Kezdetben zongorázni tanultam, de nem tudtam nehezebb darabokat
óráról órára kigyakorolni. Így maradt a dzsessz, és otthon
a hangversenyzongorán szabadon játszottam. A gimnáziumban
megalapítottunk egy spirituálé énekegyüttest, a
SchwimMericske Soót. Az együttes elnevezése a tagok nevéből
eredeztethető: Schwimmer János, Mericske Zoltán és Soós András.
Mericske Zoli zeneszerzővel,a zuglói ütő zenekar vezetőjével
jelenleg is jó baráti kapcsolatot ápolok, évtizeden át zörejbrigádként
működtünk együtt. Akkor még nem döntöttem az éneklés
mellett, az István Gimnázium szimfonikus zenekarában doboltam,
ahol még néha ma is játszom. Az, hogy a Zeneakadémiát eredményesen
elvégeztem, elégtételt jelentett számomra. Bár a tanítás
akkor nem motivált annyira, de úgy gondoltam, lehet abban valami
jó, hogy én mondjam meg, hogy ki miként énekeljen. Negyedik és
ötödik évfolyamban már kötelező jelleggel kellett növendékekkel
foglalkoznom, s ötödik év végére vizsgatanítást írtak elő.
Akkor kezdtem megszeretni az énekoktatást. Érdekesség: félénk
tanítványom egyszerűen nem jött el a vizsgatanításomra. Vártunk
rá egy ideig, azt hittük, késik. Ónody Márta tanszékvezető
úgy döntött, hogy Tóth János operaénekes, kedves csoporttársam
„ugorjon be” a növendék szerepébe. Meghagyta, hogy János
úgy énekeljen, hogy legyen rajta mit javítanom. S akkor ott, a
vizsgabizottság előtt Tóth Jánost megénekeltettem. Olyan jó
énekórát csináltunk, hogy ötöst kaptam a tanári diplomámra.
Így két diplomával kezdtem a győri színházban, hatalmas
boldogságban, azért is, ahogy már említettem, mert prózai
szerepeket is osztottak rám. Sőt prózával debütáltam a Cigánybáróban.
Az egyik cigányt kellett alakítanom Bor József – Isten
nyugosztalja – rendezőm kérésére. „Untermann” szereplő
voltam, s megéreztem, hogy milyen az, amikor a poént nem én
mondom, de rajtam múlik, hogy miként mondja be azt a partnerem.
Tehát prózával kezdtem, de már abban az évben a Rigoletto bérgyilkosát,
Sparafucilét is énekeltem. Ez volt számomra az igazi pályaindítás
27 évesen.
Hobbija: legózás, barkácsolás
Kissé számoljunk. Kihagyott néhány évet az érettségi
és a zeneakadémiai felvételi között?
– Pontosan. Három éven át elektronikai műszerésznek
tanultam.
Akkor azért látok a lakásában annyi régi, de működő
rádiókészüléket.
– Igen (nevet). A mai napig érdeklődőm az elektronika
logikai része iránt. Szeretek a kapcsolásokkal foglalkozni.
Kikapcsolódást jelentenek a kapcsolások?
– Hogyne! Sokszor várom, hogy mikor lesz annyi időm,
hogy barkácsoljak, vagy megjavíthassak egy lámpát, netán átforrasszak
egy berendezést. Lehet, hogy nevetségesnek tűnök egyesek szemében,
de a mai napig legózom. Ezzel is a logikai képességeimet
fejlesztem. A kreativitás a gondolkodás szabadsága. Nemrég jártam
a bolhapiacon, és 50 forintért vettem meg azokat a
fogaskerekeket, melyek a mai készletben már nincsenek benne.
Hihetetlen, hogy milyen logikai elem egy szerkezetben a fogaskerék.
Térjünk vissza a teátrumok világába. Egyre kevesebb
színházban lehet társulatról beszélni, főleg szerepre szerződtetik
a művészeket. Sajnálja, hogy megszűnőben van a társulati
forma?
– A társulati lét megszűnését igen nagy problémának
tartom, főleg azért, mert egyre több színiakadémiából kerülnek
ki jól felkészült, képzett tehetségek, és ők nem tudnak társulathoz
kerülni. Hiszen a még meglévő társulatoknál is gondot
jelent, hogy a tagok minden évadban szerephez jussanak.
Egy énekmesternek is van mestere, akinek kikéri a tanácsait?
– Sajnos nincs, de szerencsémre olyan remek mestereim
voltak, akiknek fel tudom idézni a reakcióit éneklésemmel
kapcsolatban. Ilyen volt Németh Anna, Polgár László, Jevgenyij
Nyesztyerenko, aki a szláv éneklési technikát kiválóan valósította
meg az ő varázslatos hangszínén. Mircea Breazu baritonista
csodás énektanár – ő már az égi színpadon játszik – a
Kolozsvári Román Operából havonta feljött Budapestre tanítani.
Hozzá is járhattam. Több énekkurzuson vettem részt, így Hans
Hotterén, Hertha Töpperén Bécsben, és Pavel Lisitsianén. Az
utóbbi Weimarban került megrendezésre. Carelli Gábor magyar származású
amerikai operaénekes, lírai tenorista kurzusát Budapesten
hallgattam. Ő az olasz éneknyelv varázsát temperamentumosan közvetítette
felénk. A nagy mesterekkel való találkozások komoly szakmai útravalóval
láttak el. Kicsit elszomorít, hogy jelenleg énekesi pályám
nem annyira intenzív, hogy külön kéne énektanárhoz járnom.
Korábban szép szerepeket, sok elismerést kaptam operákban,
operettekben, musicalekben, prózákban, s húsz éve bíztak meg
az énekmesteri feladattal – emiatt nincs okom panaszkodni. Idén
a győri színházban nem játszanak operát. A Háry János
zeneileg nagyon igényes és zeneileg nagy formátumú daljáték,
ám az operát kiváltja. Régebben az opera- és az operett-előadások
miatt váltottak sokan bérletet. Amikor egy igazgatóváltás után
nem volt egy évadon át operett, akkor hétszázzal csökkent a bérletesek
száma. Így a következő évadban már játszottak operettet, s
idővel a musical műfaja tömegeket vonzott. Most a győri színház
történetében a legmagasabb a bérletvásárlások száma, mert
olyan jók az előadások. Viszont mostanában nem énekelek sokat
a színházban, ebben az évadban abszolúte nem, de olyan sokat
foglalkozom tanítással, hogy a technika megmutatása közben
karban tartom a hangomat.
35. évadját tölti a győri színházban. Ilyenkor átgondolja,
hogy megérte-e ezt a pályát választania?
– Naponta megélem azt a pozitív életigenlést, amit a
színház hihetetlen komplexitása idéz elő bennem. Az elmúlt
évtizedek alatt számos műfajban mindig örömömet leltem, s
ehhez jött az énektanítás. Már gyermekkoromban is szerettem
megosztani az ismereteimet. Később mindig pozitívan értékeltem
mások éneklését. Ezt megalapozta az, hogy zenei környezetben
nőttem föl. Anyukám – hivatásához kötve – sokszor elvitt
magával koncertekre és az Operaház előadásaira, azért is,
hogy ne legyek este otthon egyedül, mert édesapám korán
meghalt. Ezekből a gyökerekből nőtt ki a tanári és énekesi
életfám. Tehát nem gondolom azt, hogy más hivatás ennyire
boldogsággal töltött volna el. Régi kedvtelésem a fényképezés
is kiteljesedett a színházban. Budapest régi városképeit gyűjtöm
szenvedéllyel, s ha eközben Mozart muzsikája szól, úgy érzem,
kerek a világ.
Medveczky Attila
|