2016.03.18.
Állambiztonsági
akciók a papság ellen
„A belső reakció elleni harc kérdése”
Március 1-jén
Budapesti Gazdasági Egyetem aulájában került sor a
Veritas-estek sorozat tizenötödik vitaestjére Az egyházak és
az MSZMP az 1960-as években címmel. A témát Dr. Zinner Tibor
kutatócsoport-vezető moderálása mellett Dr. Soós Viktor
Attila történész, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága tagja és a
Veritas Történetkutató Intézet tudományos főmunkatársa, Dr.
Tóth Eszter Zsófia mutatták be. Beszélgetésük során az érdeklődők
bepillantást nyerhettek abba, hogy a diktatúra szorításában
milyen mozgástere volt az egyházaknak. Milyen jellegű állambiztonsági
intézkedések történtek, miről jelentettek a titkos ügynökök
egyházi kérdésekkel kapcsolatban. Milyen volt a szerzetesrendek
helyzete és milyen perek folytak egyházi személyek ellen a
hatvanas években.
Zinner Tibor
bevezetőjében elmondta, hogy a téma kimeríthetetlen ameddig az
ügynökakták többsége Magyarországon kutathatatlan, mert bárki
bármihez hozzá fog férni, mindig lesz valakivel szemben egy kétely,
hogy az illető együttműködött-e az állambiztonsággal, besúgó
volt-e, még akkor is, ha tudjuk, hogy nem igaz. Ebből kiindulva
arról kell tehát beszélni Zinner szerint, ami igaz. Igaz, hogy
1956. november 1-jén alakult meg a Magyar Szocialista Munkáspárt,
és nem november 4-én, ahogy azt évtizedeken keresztül tanították.
Nem november 4-én oszlatta fel Kádár János a Magyar Dolgozók
Pártját, hanem október utolsó napján. 1960-ban az MSZMP
hozott egy határozatot, amelynek a címe is kísértetiesen
hasonlít az 1957. nyárira, A belső reakció elleni harc kérdése.
Ennek az anyagnak a központi figurája, aki köré az egész
iratanyagot felhalmozták, nyilvánvalóan az USA követségén
november 4-e óta menedékben élő Mindszenty József.
Soós Viktor
Attila először arról beszélt, hogy a kádári megtorlás miként
sújtotta a magyarországi egyházak legjelesebb képviselőit, s
mi lett a sorsa hazánk utolsó hercegprímásának. Az 1956-os
forradalom idején számos egyházi személy nyeri vissza rövid
időre a szabadságát. Így történt ez Mindszentyvel is,
azonban 1956. november 4. után, annak függvényében, hogy ki
milyen pozícióban van, próbál menedékjogot kérni követségeken.
Akinek ezt nem adják meg, vagy nem tudott átjutni az osztrák
határon, arra újra börtön várt. A megtorlás először a
forradalomban aktívan részvevő személyek ellen irányul. Az
egyházi személyek elleni fellépés akkor még visszafogottabb.
Az MSZMP PB Azonban már 1957 nyarán hoz egy határozatot, hogy
Badalik Bertalan veszprémi püspököt házi őrizetbe kell
helyezni. A veszprémi egyházmegye élén 1949 óta tevékenykedő
domonkos szerzetes azoknak a főpapoknak az egyik utolsó zászlóvivője,
akik Mindszenty József iránymutatását a legaktívabban követték.
1957 nyarán a Belügyminisztérium Veszprém megyei Főkapitányságának
munkatárai megszállják a püspökség épületét, és
Badalikot a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejce községbe viszik,
ahol az egyházi jellegű Szociális Otthonban lakik 1957.
augusztus 15-étől, majd onnan 1964 októberében Budapestre költözik.
Szívgyengeségben halt meg 1965. október 10-én. A Kádár-rendszer
első hónapjait jól példázza, hogy Badalikot rábírják arra,
hogy irodaigazgatóját, a premontrei Klempa Sándort nevezze ki
utódjáról. Azt a Klempát, aki „László” fedőnéven az állambiztonság
ügynöke. Arról is szólt a történész, hogy Czapik Gyula 1956
májusában bekövetkezett halála után az egyház olyan
helyzetbe került, hogy nem volt gyakorlati vezetője. Akkor Grősz
József házi őrizetét feloldották, és visszatérhetett a
kalocsai érseki székbe. 1956 után ő a katolikus egyház hazai
megtestesítője. Az állambiztonság 1957-ben forgatókönyvszerűen
megszabta, hogy mely egyházi vezetőket, lelkészeket, papokat
kell letartóztatni. 1957 októberében, a forradalom első évfordulóján
erősen felkészült mindenre az állambiztonság. Ezért begyűjtötték
azokat az egyházi személyeket, akiktől a kommunisták féltették
a hatalmukat. Az akkori állambiztonsági gépezet és propaganda
megtette a hatását. Az Állami Egyházügyi Hivatal (ÁEH) a
forradalom vérbefojtásától a ’60-as évek elejéig a Művelődésügyi
Minisztérium főosztályaként működött. Azonban 1958-ban két
párthatározat is az egyházakkal szembeni fellépés irányait
szabta meg. S ezek alapozzák meg azokat a későbbi határozatokat,
melyek 1960-ban, majd 1968-ban az egyházak elleni fellépések útmutatásait
szögezik le. Mindszenty sorsa pedig egészen a ’70-es évekig
egy állandó alku tárgya Kádárék és Vatikán között.
Tóth Eszter Zsófia
Pannonhalma kutatója, így nagyon sokat tud a bencéseket ért
korabeli atrocitásokról. A Pannonhalmi Bencés Gimnázium III/a
osztályának diákjai 1961. október 23-án is a Himnusz eléneklésével,
imádsággal emlékeztek meg az 1956-os forradalom áldozatairól
Karsai Géza magyar–történelem szakos tanár óráján. Az Állami
Egyházügyi Hivatal vizsgálatot folytatott az ügyben. Az
igazgatót, Vályi Hugót leváltották, két szerzetestanárnak két
évre el kellett hagynia a bencés rendet, a történelemtanárt,
Karsai Gézát nyugdíjazták. Szabó Péter és Cserháti Károly
III/a osztályos tanulókat az ország összes katolikus középiskolájából
kizárták. A kizárt diákok és tanárok nem kerültek fel
eredetileg az érettségi tablóra. A diákok 2013-ban, az ötvenéves
érettségi találkozón ünnepélyes keretek között átadták
azt az új tablót a diktatúra által meghurcolt diákoknak és
tanároknak, amelyen már ők is szerepelnek. A Veritas főmunkatársa
szólt egy érdekes esetről. 1965. december 28-án pannonhalmi
bencés diákok Pászthory Walter paptanár vezetésével barlangtúrára
indultak az Aggteleki Cseppkőbarlangba. Az ún. Styx túrát egy
évvel korábban, ugyanebben az időpontban már végigjárták a
lelkes barlangász fiúk tanáruk vezetésével, azonban akkor nem
történt tragédia. 1966 szilveszterén azonban 3 középiskolás
fiú lelte halálát barlangászás közben. A halál hivatalos
oka kihűlés volt. A kutatások szerint a fiúk azért haltak
meg, mert csehszlovák részről műtrágya került a barlangba. A
paptanárt ezután 3 év börtönbüntetésre ítélték, melyet
le is töltött. A korabeli sajtó egyházellenes propagandacélokra
használta fel az esetet. Walter atya a rendszerváltás után
iskolát nyitott, és 1996-ban halt meg iskolaigazgatóként. Tóth
Eszter Zsófia interjúkat készített a témában az atya hajdani
diákjaival is. Ők elmondták, hogy akkor egyikőjük sem gondolt
arra, hogy a páter vétkezett volna. Nem haragudtak rá társaik
halála miatt, nem őt okolták a tragédia miatt. Az is kiderült
a beszélgetésekből, hogy a diákok sem tudták, hogy melyik tanáruk
dolgozott a titkosszolgálatnak. Az interjúk közben azt is elmesélték:
szüleik tudták, hogyha a pannonhalmai bencéseknél érettségizik
a gyerekük, akkor alig van esélyük a továbbtanulásra. Többen
csak hosszú évek elteltével, esti tagozaton végezhettek az
egyetemeken.
Soós Viktor
Attila szerint nem volt olyan szegmense az egyházi életnek, ahol
ne érvényesült volna az Állami Egyházügyi Hivatal akarata,
beleértve a püspöki kinevezéseket, az egyházi iskolák számát,
vagy azt, hogy kik kerülhetnek vezető pozíciókba a katolikus
lapoknál, s azok egyáltalán, miről és hogyan írhatnak. A
hivatal nem az egyház működését segítő, hanem azt mindenben
totálisan ellenőrző intézmény volt. Magyarországon egyetlen
ellenzéki szervezet maradt fenn a kommunista diktatúra alatt, a
történelmi egyházak. Itt elsősorban a létszámában,
szervezeti felépítésében legerősebb katolikus egyházra kell
gondolnunk, így az államhatalom támadása elsősorban rá irányult.
Az ÁEH számára rendkívül fontos volt, hogy legyen egy
politikailag teljesen megbízható egyházi nemzedék, akik a Miklós
Imre által képviselt egyházpolitikai vonalat önként, belső
meggyőződésből képzelik. Így lehetett elérni, hogy az állam
egy idő után visszavonuljon az egyház közvetlen kézi vezérléses
irányításából, és a feladatot a megbízható püspökökre bízza.
A történész beszélt még egy szigorúan titkos tiszt, egy egyházügyi
tanácsos, Kovács István egy évtizedes felügyeletéről,
jelentéseiről a bencés rend vonatkozásában. Elmondta, hogy az
1950-es évek végén a kommunista blokk állambiztonsági vezetői
találkoztak, és felosztották egymás között a különböző
területeket, és Magyarország kapta az egyházak ellenőrzésének,
felügyeletének a feladatát. Ehhez köthető, hogy 1962-ig a Belügyminisztérium
II-es Főcsoport főnökségének 5-ös osztálya, majd ’62 után
a III/III viszonylag jelentős és viszonylag aktív tevékenységet
folytatott az egyházak ellen. S nem csak Magyarországon, hanem a
határon túli területekre is fókuszálva. Minél több helyre
próbáltak beépülni, hogy információkat szerezhessenek.
1961-re a forradalom nagy perei már lezajlottak, azonban az állambiztonságnak
a saját maga működése szempontjából fontos volt újabb ügyeket,
és pereket kreálni. Így 1961-től az egyházak ellen elindult
egy jelentős persorozat.
Medveczky Attila
|