2016.03.18.
Becsületes
ember nem tud együttműködni a kommunistákkal
Soos Géza jubileumi kötet – „A hitet megtartottam”
Dr. Soos Géza még
41. évét sem töltötte be, amikor megszűnt földi pályafutása,
de a Mindenható olyan életet adott neki, melynek alapján hittel
mondhatjuk, hogy ő Jézus Krisztusnak jó vitéze volt, futását
elvégezte, a hitet megtartotta. Soos Géza hitvallásában a Soli
Deo Gloria Református Diákszövetségbe (későbbiekben SDG) való
belépésekor megtett fogadalmát erősítette meg: „Hálát
adok Istennek azért a különleges és meg nem érdemelt kegyelemért,
hogy engem, szegény bűnöst megváltott az Úr Jézus Krisztus
drága vérével, aki el is hívott engem az ő dicsőségének
szolgálatára. Krisztusé lévén mind életemben, mind halálomban,
mind testemben, mind lelkemben a református keresztyén életformát
szeretném megvalósítani. A református teológiát vallom és a
Heidelbergi Káté és a II. Helvét Hitvallás nyomán célom az,
hogy Isten szuverén jogainak érvényt szerezzek az élet minden
vonatkozásában.” Az SDG alapigéje: „Te azért a munkának
terhét hordozzad, mint a Jézus Krisztus jó vitéze”.( Tim
2,3) Ez a hitvallás, ez a fogadalom, elkötelezettség meghatározta
Soos Géza földi életét. Tudatában volt, hogy akié az ifjúság
azé a jövő, és azt is tudta, hogy a magyar nemzet jövendője
függ attól, hogy milyen az ifjúsága. Szerteágazó munkája,
feladatai között éppen ezért sokat jelentett a Soli Deo Gloria
diákmozgalomban való részvétele és annak irányítása.
Valóban Soos Gézában
megvolt mindenkor hitének megvallása: az áldozatvállalás, a
tenni akarás és a tett Isten dicsőségére. Nem ismert akadályt,
nyitott volt, segíteni akart és tudott, ahol és ahogyan
kellett. A küldetéstudat, amelyet kapott a Mindenható Istentől,
meghatározta egész életét. Az, hogy az Istenhez tartozott,
Krisztust Megváltójának tartotta, magas mércét állított elé
egész életében. Bármilyen munkakörben dolgozott, bármilyen
feladata volt – kiugrás, zsidómentés, konferenciaszervezés,
igehirdetés – igyekezett lehetőleg a legjobban megoldani, mert
Isten dicsőségét kívánta munkálni általa.
Soos Géza
1912-ben született Budapesten gyalakúti Soos Zoltán kúriai bíró
és Előd Margit rajztanárnő házasságából. 10 éves kora óta
naponta olvasta a Bibliát. Fiatalon, 14 évesen tért meg. Egy
ifjúsági tábor alkalmával tapasztalta, hogy Jézus Krisztus él
és uralkodik. Így vall erről: „Kértem az urat, hogy fogadjon
föl szolgájának. Ettől az időtől kezdve rendszeresen részt
vettem a református ifjúsági munkában.” Lelki fejlődésében
Töltéssy Zoltán az SDG és a KIE vezető személyisége és
Muzsnai László vallástanára játszottak nagy szerepet. Soos Géza
vallotta, hogy a bibliakörökben Kálvin nyomán fedezték fel
Isten igéjének az időszerűségét és felkészültek arra,
hogy hogyan szolgálják Istent az egyházban. Ilyen alapokkal a
gimnáziumi évek után szíve szerint teológiát tanult volna,
de erről lebeszélték és édesapja nyomdokaiban járva, jogra
iratkozott be. A Pázmány Péter Tudományegyetem Jogi Karán végzett
1935-ben. Ekkor ismét a teológiára gondolt, szeretett volna
lelkipásztor lenni, de mind Ravasz László püspök, mind Kováts
J. István teológiai tanár és mások ismét azt tanácsolták,
hogy nem szükséges teológiára mennie, hiszen az egyetemes papság
elve alapján jogászként is, ügyvédként is szolgálhatja a
Mindenható Istent. S valóban így történt. 1939-től Teleki Pál
mellett a miniszterelnöki hivatalban a tájékoztató osztályon
dolgozott Szent-Iványi Domokossal együtt. Teleki Pál halála után
Soos Gézát a külügyminisztérium kulturális osztályára
helyezték át. Hivatali munkája mellett aktívan végezte a
Magyarországi Református Egyházban (későbbiekben: MRE) a Soli
Deo Gloria Református Diákszövetségben Isten dicsőségére
szolgáló munkáját mint a szövetség elnöke. Az SDG-s munkájához
hozzátartozott és ismereteit, látókörét nagyban bővítette,
hogy részt vett 1938-ban az oxfordi, 1939-ben pedig az
amszterdami ifjúsági konferencián, sőt 1939-ben a magyar delegáció
vezetője volt. Ökumenikus gondolkodását ezek a konferenciák mélyítették,
melyhez az alapot a Szentírás és a már idézett hitvallás
adta meg. Minden keresztyén ember testvére volt, mivel minden
ember Isten teremtménye, akiért Jézus Krisztus meghalt.
1945 májusában
Soos Géza Rómában meglátogatta a csehszlovák és a román követséget.
Úgy vélte, hogy a két nép, a cseh és a magyar nép
demokratikus alapokon összebarátkozhat. Naivitás? Mit tehetett
egy keresztyén ember? Keresni és munkálni a békességet, a
megbékélést. Még nem volt lelkipásztor, de már a Rómában
élő magyarok lelkigondozásával foglalkozott, gyülekezetet épített.
Bárhol járt, bárhol volt, ha segítséget kérő kezet látott,
akkor ott, ahogyan tudott, segített.
1945 őszén
Genfbe utazott, ahol az Egyházak Világtanácsa révén próbált
élelmet, pénzsegélyt, a Nemzetközi Vöröskeresztnél pedig gyógyszereket
szerezni Magyarország számára. 1946 januárjában Magyarországra
érkezett, de családja már nem volt az országban, mert biztonsági
okokból feleségét és gyermekeit Genfbe menekítette.
Magyarországon Nagy Ferenc miniszterelnöktől ugyan megkapta az
igazolást az ellenállási mozgalomban végzett munkájáról, de
1946-ban kénytelen volt elhagyni ő is az országot. Erről így
vall Soos Géza: „1946-ban Budapesten a kommunisták újra megkísérelték,
hogy eltegyenek láb alól. Mivel visszautasítottam, hogy belépjek
a kommunista pártba, vagy aláírjam legalább az engedelmességi
nyilatkozatot. (…) Becsületes ember nem tud együttműködni a
kommunistákkal.” 1946-ban Soos Gézának sikerült elhagynia
Magyarországot. A kommunisták féltek Soostól, mert gyújtó
hatású ember volt és kiszámíthatatlan, térdet, fejet nem
hajtó. A legbiztosabb, vér nélküli eszközt választották:
1947-ben megfosztották magyar állampolgárságától.
Az Ökumenikus Világtanács
az Egyesült Államok Északi Presbiteriánus Egyház támogatásával
teológiai ösztöndíjat ajánlott föl Soos Géza számára, aki
két esztendő alatt elvégezte teológiai tanulmányait Genfben
és 1950-ben lelkipásztorrá szentelték. Szakdolgozatát a
magyarországi protestáns egyházak ifjúsági munkájáról írta
francia nyelven. Soos Géza Genfben is megszervezte a magyar
református gyülekezetet és Németországban is, ahol az Ökumenikus
Világtanács megbízásából irodát nyitott az ott lévő
magyar, cseh, ukrán, lengyel és lett menekültek lelkigondozására.
Munkájába – hivatalosan – néhány magyar menekültet is
bevont, így Wass Albertet, akivel 1950-től közösen
szerkesztették az Új Magyar Út című folyóiratot (München,
Washington), melynek főszerkesztője Bakó Elemér lett és a lap
indulása előtt létrehozták a Magyar Szellemi Munkaközösséget.1946-tól
1951-ig megjelentette a Harangszó című egyházi lapot is.
1950-ben az Új Magyar Út első számban jelent meg Soos Géza
cikke, melynek címe Isten igéje és a magyar sorskérdések. Nem
véletlen a cím és a téma választása sem. A cikkben kérdéseket
tesz fel, megmarad-e a magyarság, fennmarad-e a sajátos magyar
szellemiség, nem törik-e be marxista szolgaságba, nem deformálják-e
külföldön erőtlen, színtelen nemzetköziségbe.” Ezekre válaszolva
Soos Géza vallotta, hogy a magyarság megmarad, ha megtér
Istenhez és az Isten törvényeit megtartja, s ha a magyar ember
keresi hivatását, felismeri és betölti azt, hogy közben Isten
igéjét naponként olvassa, imádkozik és békességben él saját
magával és a szomszéd népekkel. Vallotta, hogy a magyar
szellemiség fennmarad, ha a nyelv, kultúra, ének, népdalok tovább
élnek, mert a nép az ő magyarságát Istentől kapta, tehát
meg kell őrizze nemzeti kultúráját, amelyet tovább kell adnia
gyermekeinek, a következő nemzedéknek.
S milyen is volt
az ő munkája a Soli Deo Gloria Diákszövetségben? Az SDG-ben
Krisztusnak, a magyar nemzetnek, a református egyháznak elkötelezett
fiatalokat kívánt nevelni, akik alázatosak, áldozatvállalók,
küzdeni tudnak, odafigyelnek szellemi, lelki fejlődésükre és
minden alkalmat megragadnak az épülésre, közösségben élnek,
együtt imádkoznak, zsoltárt és népdalt énekelnek. Az SDG
tagjainak örömünnepei voltak az országos Virágvasárnapi
konferenciák, melyeket rendszerint Budapesten, a Kálvin téri
templomban, a teológia dísztermében és alkalmanként a Salétrom
utcai templomban tartottak. Ezekre a konferenciákra az ország összes
SDG-s csoportjából jöttek fiatalok és 1941-ben, háborús időben
vettek részt a legtöbben: 1700 fő. A lelki éhség, a
konferenciák programjai vonzották a diákságot, akik magyar kálvinista
szellemi-lelki táplálékot kaptak és kötöttek életre szóló
barátságokat. Soos Géza végezte világi hivatását és az
SDG-ben irányított, szervezett, előadásokat tartott, és írt,
üzent az SDG-seknek a diákmozgalom újságjában. Írásai az
SDG diákszövetség fogadalmára, programjára épültek. Így
1937-ben megírta, hogy ott lehet a magyar jövendőért jó munkát
végezni, ahol Krisztus evangéliuma az alap, ahol Ő az élő és
ható erő, ezért az új magyar nemzedéknek a legkisebb kortól
keresnie kell Istent, s meg kell próbálnia Isten parancsa
szerint élni.1938-ban a nemzetépítésről szólt, amelyben
minden SDG-s tagnak részt kell venni. A céltalanságot, a
rosszul végzett munkát nem csak az egyik diák másik diákkal
szembeni árulásának tartotta, de kimondta, hogy ez hazaárulást
is jelent. Egy másik cikkében felvázolta azt a veszélyt –
utalva az egyik szomszéd népre –, hogy ott az ifjúság lelkét
hogyan akarták véglegesen megfertőzni azzal, hogy mindenféle
hitetlenséget, nihilizmust, marxizmust hirdettek. A bajt még tetézte,
hogy ugyanezt a szellemet szexuális téren is érvényesíteni kívánták.
A szabad szerelem, a felelőtlen tisztátalan élet a fiatalságot
tévútra viszi, eltávolítja Krisztustól. Az ifjúság számára
kemény megfogalmazások voltak ezek, de egyértelműek, érthetőek
és útmutatóak.
Az SDG munkamódszeréhez
tartozott a Biblia tanulmányozása, konferenciák, evangelizációk,
a református irodalom művelése és terjesztése. A zsoltár- és
népdalmissziót Balla Péter vezette, aki népdalokat gyűjtött
Lajtha Lászlóval, majd Ballának munkatársa lett az SDG-ben Kálmán
Lajos. Kiemelkedők voltak a bibliakörök, az iskolai csendes
napok, amelyen természetesen Jézus Krisztusról hallottak először,
de beszélgettek a magyar nemzet, a magyar nép sorsáról, arról
hogy kinek, milyen felelősséget kell vállalni Isten országa,
illetve a magyarság építésében. Ezek a témák határozták
meg a budapesti szerda esték programját. 1938-ban politikai kérdéseket
vettek napirendre. 1939-ben Soos Géza arról szólt, hogy mit
tehet a kálvinizmus a magyar közéletben, Németh László
pedig, hogy Hatnak-e kálvinista erők a magyar irodalomban? A
szerda estéken főleg a budapesti teológiai tanárok voltak az
előadók, de meghívta a szövetség más fakultások kiemelkedő
professzorait is: a sárospataki Kálvint kutató Nagy Barnát, a
faluszeminárium és a népfőiskola elindítóit: Szabó Zoltánt,
Koncz Sándort, a debreceni, volt erdélyi püspököt, Makkai Sándort
és a budapesti Ravasz László püspököt. Karácsony Sándor az
SDG-sek egyik nagyra becsült előadója, személyisége 1941-ben
A világ követelménye az egyházzal szemben címmel tartott előadást,
mely gondolkodásra, vitára adott alkalmat. 1941-ben Móricz
Zsigmond az ifjúságot a vidék felé fordította Az egyház és
a parasztság című előadásával. 1944-ben a szerda esték központi
témája az élő magyar irodalom volt, melyről Karácsony Sándor,
Szabó Pál, Barcza Gedeon, Berde Mária, Sebestyén Jenő teológiai
professzor, Fónagy Dezső szóltak és Sinka István is, aki A
Biblia a pusztai nép kezében témáról beszélt. Az SDG vezetése
az említett előadókkal, előadásokkal széles körű ismeretet
adott tagjainak és egyben nevelte, készítette a jövőre a
magyar református ifjúságot. Az ifjúság számára nem csak
ismeretközlések voltak a szerda esték, de elmondhatták véleményüket,
megtanultak tisztességesen vitatkozni és egy-egy előadás munkára
sarkallta őket, hogy hatékonyabb diákszociális munkát végezzenek,
többet adakozzanak, olvassanak, és vándorkönyvtárat hozzanak
létre.
Soos Géza Szárszón
1935–36-ban megszervezte a Magyar Út Társas Napokat, melyeket
a következő esztendőkben a Faluvezetők (1938) és a Magyar
Testvériség Konferenciák (1939) követtek. Az SDG-ben 1940-től
működött a Kabay Márton Kör, mely tudatosan vállalta Kabay Márton
kuruc örökségét, aki az igazságért harcolt. 1942 februárjában
a Kabay Márton Kör szervezte meg az országban először a munkás,
paraszt, értelmiségi találkozót az SDG székházában
Budapesten a Kálvin téren, melynek mintegy 150 résztvevője
volt. A találkozón Soos Géza és az SDG-s tagok mellett ismert
írók, politikusok is jelen voltak: Illyés Gyula, Sinka István,
Kodolányi János, Kovács Imre, Darvas József, Püski Sándor.
Napról napra változott a létszám. A fiatalok nagy figyelemmel
kísérték az előadásokat, a beszélgetéseket arról, hogy
milyen teendői lehetnek a munkás, paraszt, értelmiségi
fiatalnak külön-külön és együtt az akkori Magyarországon.
Az SDG programjába illeszkedett az 1942-es népi írók „Ifjúság
az új magyar szellemért” címmel rendezett tábora, melyen 300
fő vett részt, majd az 1943-as Magyar Élet tábor 600 fővel.
Ez a tábor az SDG és a Magyar Élet Könyvkiadó – Püski Sándor
– közös szervezésében jött létre. Ismerve mind az SDG,
mind Soos Géza munkáját, az 1943-as szárszói konferencia
megrendezése az SDG munkafolyamatának része volt. Püski Sándor
már 1943 előtt jelen volt az SDG konferenciáin és kiadója könyveit
az SDG-s tagok ismerték, terjesztették, árusították. Az
1943-as konferencia programját meghatározta a politikai helyzet,
az SDG szemlélete és a Püski Sándor által meghívott előadók.
Történelmi tény, hogy a nem református és a nem keresztyén
előadók és a konferencia nem keresztyén résztvevői is ott ültek
a konferencia során megtartott bibliakörökben, melyről nem
csak írásbeli emlékünk van, de e tényt fényképek is őrzik.
Ezen a konferencián sem lehetett elhagyni az áhítatokat, a
bibliaköröket, a zsoltárt és a népdaléneklést, melyek
mindenkor Szárszóhoz kötődtek, az SDG-hez, s ez napjainkig így
van.
A Krisztushoz kötődő
személyes hit megvallása, az egyház szerkezeti kereteinek és
hagyományos formáinak megbecsülése és a maga helyén kezelése
nagyon szépen megférnek egymás mellett abban az életműben,
amelyet Horváth Erzsébet szakavatott módon mutat be, és
amelyet nagyon jól illusztrálnak a kötetben közölt igehirdetések.
(Soos Géza
jubileumi kötet – „A hitet megtartottam”; szerk.: Horváth
Erzsébet; kiadta a Magyarországi Református Egyház Zsinati Levéltára
2012-ben)
M.A.
|