vissza a főoldalra

 

 

 2016.03.18. 

Ne az erdésztől féltsük az erdőt

Tervezzük az erdőgazdálkodók és az igazgatás bürokratikus terheinek csökkentését

Az erdőgazdálkodásról szóló törvény módosítása várhatón még az idén – a tavaszi, esetleg a nyári ülésszakon – az Országgyűlés elé kerülhet, és megszülethet a magyar erdőgazdálkodást szabályozó új jogszabály. Dr. Bitay Márton államtitkár megkeresésünkre kifejtette: ha nem termelnénk az erdőkből, ha nem újítanánk fel folyamatosan erdeinket, akkor a mai kor elvárásainak egyáltalán nem megfelelő elvadult területek jönnének létre. Ezért sem kell félni a gazdasági funkciótól.

 Miért szükséges módosítani a 2009-es erdőgazdálkodásról szóló törvényt? Nem megfelelő a jelenleg hatályos jogszabály  

– A 2009-es törvény átgondolt, alapos jogszabály, de sok mindenben változtatásra szorul. Az elmúlt két évtizedben sok olyan változás történt – például megváltoztak a tulajdonosi, a klimatikus viszonyok, az erdőkkel kapcsolatos elvárások – amelyeket a hatályos törvény nem kezel megfelelően. Főleg ezek indokolják az erdőgazdálkodásról szóló törvény felülvizsgálatát. Emellett fölvetődtek a magánerdő – gazdálkodók, erdőtulajdonosok – problémái, igényei, és az állami erdőgazdálkodók kérdései. A szakma 2012 óta dolgozik a törvény megújításán. A minisztérium az Országos Erdészeti Egyesület és a többi szakmai civil szervezet együttműködésével ekkor kezdte el a most véglegesítendő törvénytervezet szövegezését.

 Említette a magánerdő-gazdálkodókat. Ma 170 ezer hektár magánerdőt nem gondoznak. A törvénymódosítás kötelezheti a tulajdonosakat, hogy gondozzák erdeiket?

 – Nem arról van szó, hogy a tulajdonosok nem szeretnék gondozni erdeiket, hanem, hogy a jogszabályi háttér nem adott ahhoz, hogy megfelelő gazdálkodást tudjanak végrehajtani ezeken a területeken. A jogszabályt nem azért kell módosítani, hogy bárkit is rákényszerítsünk a gazdálkodásra, hanem hogy olyan feltételeket teremtsünk, melyeknek a tulajdonosok meg tudnak felelni, és így hozzá tudnak kezdeni a gazdálkodáshoz.

 A kormány 2010 óta hangoztatja a bürokrácia csökkentését. A módosított jogszabály kevésbé lesz bürokratikus?

 – Ennél a jogszabály-módosításnál is próbálunk az egyszerűsítésre törekedni. Az új törvénynek azt kell kifejeznie, érzékeltetnie, hogy az erdőt nem az erdészektől kell megvédeni. Épp ellenkezőleg, hiszen ők tudják felelősen ápolni, gondozni erdeinket. Jelenleg a rendszer túlkorlátozott. Határozott célunk tehát az erdőgazdálkodók és az igazgatás bürokratikus terheinek csökkentése. Magyarország erdős területei jelentősen növekedtek az utóbbi években, tehát a trend kedvező, s ezt kell folytatni úgy, hogy figyelembe vesszük azokat a környezeti változásokat, melyek miatt mindenképpen szükséges a törvény módosítása.

 Lehet-e egyáltalán egyensúlyt teremteni a gazdasági és a természetvédelmi érdekek között?

 – Természetesen lehet, ezért fontos, hogy megtaláljuk azt a reális, ésszerű természetvédelmi vonalat, amelyet ebben a kérdésben követni kell. Megvizsgáljuk a módosítások során, hogy melyek azok a szabályok, amelyek beváltak, amelyeknek pozitívak az eredményei. Például nőtt-e az erdők természetessége, vagy az erdőborítottság, illetve javult-e az erdőállományok minősége. Emellett azt is górcső alá vesszük, hogy melyek azok az alkalmazott szabályok, melyek nem hoztak pozitív változást. Azokat ki kell iktatni a rendszerből. Azt is tudomásul kell venni, hogy az erdőnek van gazdasági funkciója is, amelyből származó bevétel teremti meg a közjóléti funkciókat, és a természetvédelmi feladatok ellátásának biztosítását. A kilátók, a kiránduló útvonalak, az útjelző táblák mind a gazdasági eredményekből épülnek meg, kerülnek a helyükre. Nem szabad felelőtlen döntéseket hozni, hiszen a gazdasági eredmény a fa használatából teremtődik meg, de a fa használata szükséges, mert ha nem termelnénk az erdőkből, ha nem újítanánk föl folyamatosan erdeinket, akkor a mai kor elvárásainak egyáltalán nem megfelelő elvadult területek jönnének létre. Ezért sem kell félni a gazdasági funkciótól. Ha időben termelünk az erdőből, azáltal az erdő megújulásához járulunk hozzá.

 Ha már a közjóléti funkciót említette; elképzelhető, hogy a módosítás eredményként olcsóbb lesz a tűzifa?

 – A módosítás kapcsán ez nem valószínű. Azt végig lehet gondolni, hogy milyen intézkedéseket lehet hozni annak érdekében, hogy olcsóbban hozzá lehessen jutni a tűzifához. Viszont figyelembe kell venni az erdőtulajdonosok érdekeit. Akinek magánerdeje van, és fát termel, nem érdekelt abban, hogy olcsó legyen a tűzifa. Ezért inkább azt kell megvizsgálni, hogy a lakossági tűzifa árára rakódó áfa mértékét tudjuk-e csökkenteni. Az is egyértelmű, ha valaki méteres hasábokban veszi meg a fát, és aztán hasogatja fel, az olcsóbb, mint ha kalodás fát vásárolna.

 Hogyan érhető el, hogy minél nagyobb profitot termeljenek az állami erdőgazdálkodások?

 – Meg kell határozni a tulajdonosi elvárást. Ha azt szeretnénk, hogy az erdőgazdálkodások minél nagyobb profitot termeljenek, és ez a legfontosabb szempont, akkor nagyon sok döntést meg lehetne hozni ennek érdekében. Inkább arra kell figyelni, hogy a lehetőségekhez képest a legtöbb profitot érjük el úgy, hogy közben erősítsük a közjóléti funkciókat. Még több ökoturisztikai központ, erdei iskola, kilátó építése, kisvasutak fejlesztése a cél, hogy ezek által közelebb hozzuk az emberekhez ezt a csodálatos természeti értéket. Ehhez kell igazítani a gazdasági funkciót, s úgy kell művelnünk az erdőt, hogy az évszázadok múlva is megmaradjon.

 

Medveczky Attila