vissza a főoldalra

 

 

 2016.03.25. 

Játék, plasztika, rajz

Schéner Mihály kiállítása a B 32 Galériában

A közelmúltban meghalt Schéner Mihály (1923–2009) a kortárs magyar képzőművészet talán legizgalmasabb egyénisége volt. Sokoldalú, a szellem minden táját vagabund bölcsességgel bejáró – meghódító? – alkotó. Az ördög (angyali ördög) és az angyal (ördögi angyal) egyként virult benne. Festőművész volt, grafikus volt, szobrász volt. Bábokat és díszleteket tervezett, köztéri szobrokat készített, szerepelt filmben, írt verseket, esszéket, tudományos jellegű dolgozatokat. Maga köré szervezett egy költőkből álló társaságot, amely különféle ünnepeire – tavaszköszöntő, templom-festmények bemutatója, békéscsabai kiruccanás – elkísérte, és műsorral szolgálta a teremtő szellemet.

Számára a világ összes szépsége meghódítandó kincs volt, s egész életében sokat tett azért, hogy ezeket a javakat szertesugározva és újrateremtve önálló, senkivel össze nem téveszthető életművet hozzon létre.

Különleges vonzalommal volt a gyermekek iránt, bennük látta a jövőt. Az általa tervezett békéscsabai Meseház – festményeivel, játékaival, szobraival, különleges tárgyaival (Mátyás király széke, trónja stb. – sok mindent elárul a jövőépítő különleges teljességigényéről. A mindent akarta – akár az égből lehozva –, habzsolta a tudást, a műveltséget. Virtuóz képi látása, bármely irányzatban – expresszionizmus, szürrealizmus, pop-art) tette le a névjegyét, maga volt a csoda.

Úgy mert modern lenni, hogy a legelvontabb, absztraktnak tetsző festményein és grafikáin is ott volt – sokszor meghatározóan, a fókuszban – a magyar népművészet motívumvilága (mézeskalács, huszár, Miska-kancsó). Különleges figurákban – állatokban, emberekben – álmodta újra, gyakorta szarkasztikus humorral, a forma lenyűgöző szépségét. Hogy egy testrészben miként látta bele, mozgás- és térvariációkban szinte a mindenséget, arra a Kézkivirágzások megannyi remek lapja a példa.

Aki ismeri a Magyar játékfundamentum több kötetét, annak előképe van (lehet) a mostani kiállításhoz. Ám aki most találkozik először Schéner anyagban, játékosságban, rajzi invencióban megnyilvánuló zsenijével, azt is lenyűgözi a látvány: egy bohócsipkát viselő, a világ botlásait humorral átélő és fogadó örök harlekin, a gyermeket állítván a középpontba, miként látja a kedélyvilágunkat meghatározó játék-kozmoszt mint egészségterápiát, mint nevelő célzattal készült arzenált.

Mert Schéner ötlethalmaza nem csupán a különféle formaszépségekkel, egy tömbből faragott figurákkal hat – állatfigura sorozatában remeknél remekebb négy- és kétlábúak (kutya, ló, szamár, víziló, mókus, kenguru, pupúteve, galamb, sirály) bizonyítják a kéz teremtő erejét –, hanem hasznosságukkal is. Mi más volna az Elefánt cókmókos láda – valóságos színes vonatsor épült a nagy ablakfülekkel nevettető „ládákból”-vagonokból –, mint a rendrakás szimbóluma, mi több, a gyereket rendre ösztönző tárhely.

A művészt különösen a ló – a száguldó paripa, mint egyfajta szabadság-jelkép – nyűgözte le. (Fa huszár – több változatban is; Guruló huszár; Lovas, Nagy guruló huszár). Különféle, több anyagból (fából, fémből) készült festett vagy natúr huszárjai többnyire a lovat ülik meg, de a művész ötletcsokrából eredően a katonát – meglepetésre – hordozhatja másfajta állat is (Kakashuszár – fából is, fémből is, sárgaréz lemezből is; Lámás huszár – fa; Szamaras huszár – fa; Ökrös huszár – fa; Csikóhal huszár – fa; Guruló Gergő – festett fém). Persze van Guruló elefántja (fa) is, amely alighanem „előképe”, mobilizálhatóságánál fogva is „vázlata” az Elefánt cókmókos láda egyes darabjainak.

Egészen különleges teremtmény a színes Nagy fém pipike, a Tölgyfa pipike, Schéner tyúk- és jérceimádatának furfangosan nevettető darabjai. Ahogyan orrukat fennen hordják, és nagyzoló nyaktartásukkal a „királyi fenség” magasába igyekeznek emelkedni, abban humor van, megvetés van, kacifántos filozófia van (ezt az állapotot fejti ki a festő-író nem egy versében).

Acéllemezből készült rovarjai (Tücsök, Sáska, Skorpió, Bolha) és sárgarézlemez Pulykakakasa ugyancsak iskoladarabok, a kézmívesség látható, tapintható, fogható – valamennyire átszellemített – darabjai. A művész bravúrosan „emberi” bestiáriumot formáz – organikus kitekintése bölcs természetvédelem. Megrovó gesztussal és nem kevés kacajjal.

Fa Törvénytáblája (I–III.) – él a többnyire állatfigurákat negatívban megidéző formavilág – szintén egy határtalan virtuozitásról árulkodó szellem példázatos megnyilvánulása: az egyszerre komoly és csapongó játékban ott a „gyalogfilozófián” túli bölcsesség és tapasztalat megannyi ismérve.

 

Szakolczay Lajos, Széchenyi-díjas