2016.03.25.
Az opera frissen tartja az embert
A tehetségkutatók kérészéletű sztárokat kreálnak
Bakó Antal
(bariton) énekművész pályáját 1989-ben kezdte a Szegedi
Nemzeti Színház énekkarában. Énektanára: Gyimesi Kálmán
Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, érdemes művész. 2010
óta a Magyar Állami Operaház címzetes magánénekese. Pályája
során az operairodalom legnépszerűbb, kortárs és kevésbé
ismert műveiben énekelt, így Nino Rota A florentin kalapjában.
Legszívesebben olasz szerzők műveit énekli, ezen belül Verdi
apaszerepeit. Például: Rigoletto, Simone Boccanegra és a
Traviata Germontja.
Igaz, hogy főleg apaszerepekben érzi jól magát?
– Azért szeretik a baritonok Verdi operáinak
apaszerepeit énekelni, mert szembeötlő, mennyire fontos több
zeneszerző művében az apa–lány, apa–fiú kapcsolat. Életrajzi
szemszögből tekintve aligha véletlen az apa–gyermek viszony
fontossága Verdi életművében. Egymás után vesztette el két
gyermekét. De az apjához való viszonyt is számos konfliktus
terhelte. Tehát Verdi saját lelkivilágát vetítette ki ezekre
az apaszerepekre. Emellett azért is kedveljük az olasz repertoárt,
mert dallamos az olasz nyelv. Nagyon jól értettek ahhoz az itáliai
zeneszerzők, hogy a dallamokat jól megírják a megfelelő hangzóra.
Több éve vitatkoznak azon, hogy eredeti vagy magyar
nyelven énekeljünk-e operát? Egyesek szerint azért, hogy a poénokat
jobban megértsék, legalább a vígoperákat kellene magyarul játszani.
Ön melyik állásponttal ért egyet?
– A nemzetközi operajátszás szinte megköveteli, hogy
eredeti nyelven játsszunk operákat. A világ nagy operaházai is
minden előadásukat eredeti nyelven adják elő. Ha hozzájuk
szeretnénk magunkat mérni, akkor hazánkban is ezt a tendenciát
kell követnünk. Az is lényeges, hogy csak így lehet neves vendégművészeket
hívni. A külföldi sztárok kedvünkért nem tanulják meg
magyar nyelven az operákat. De nemcsak a világsztárok tanulták
meg eredeti nyelven az operákat, hanem azok az énekesek is, akik
több ország operaházaiban lépnek fel. A magyar helyzet kissé
speciális, mert idehaza sokáig lefordították a szövegkönyveket,
s azok alapján játszottuk az operákat. Egészen a ’90-es évekig
magyarul ment az operajátszás. Ebben valószínűleg nagy
szerepe volt a vasfüggönynek. Mára Magyarországon is eredeti
nyelven játsszák a legtöbb operát. Úgy gondolom, hogy a népszerű,
nagy operákat, melyeket a világon mindenütt játsszanak, és
sok énekes tudja is azokat, eredeti nyelven kell játszani. De be
lehet hozni „színnek” magyarul a vígoperákat, mert érdemes
megérteni a nyelvi poénokat. Ha meg akarjuk kedveltetni a műfajt
a fiatalabb korosztállyal, akkor hiba lenne németül előadnunk
például a Varázsfuvolát, nem csak azért, mert nem biztos,
hogy tudnak németül, hanem hogy magyarul jobban megértsék a
mesét. Így talán bele lehet lopni a fiatalok szívébe is az
operát.
Az Operaház és az iskolák összefogása nélkül nem
lehet a fiatalokkal megismertetni a műfajt
Örök téma, hogy miként lehet a fiatalokat
becsalogatni az operaelőadásokra. Erre milyen receptet tudna felírni?
– Nincs erre recept. Nem csak az operába járásra, hanem
a színházba járásra sem készítik föl igazán a diákokat az
iskolákban. Ehhez kellenek olyan tanáregyéniségek, akik fölvállalják
azt, hogy növendékeikkel először fölfedeztetik a prózai világot,
s utána be lehet vezetni a zenei világot, tehát az operát is a
gyerekek életébe. Tehát sok múlik az oktatáson, hogy vannak-e
olyan tanárok, akiknek munkája révén a diákok a művek
megismerése által rájönnek arra, mennyire értékesek az operák.
S megtapasztalják, hogy az opera nem arról szól, hogy a színpadon
érthetetlen nyelven, nagy hangon kiabálnak, hanem igenis van
annak a műnek komoly mondanivalója. Ehhez viszont az operát játszó
színházaknak meg kell teremteni a lehetőséget ahhoz, hogy minél
többen, és minél olcsóbban el tudjanak jutni a diákok az előadásokra
– ehhez színes programot is kell tervezni. Az Operaház
jelenlegi vezetése ezt nagyon jól megoldotta. Az más kérdés,
hogy ez a művészek számára eléggé megterhelő. Nagyon sok és
sokféle műfajban kell játszanunk. Lehet, hogy jobb lenne, ha
kevesebbet játszanánk, és így a mennyiség nem menne a minőség
rovására. Nagyüzem van most az Operaházban, ami önmagában
nem probléma. Az már igen, hogy túl sokféle a program.
Az Erkel Színházban évadonként kétszáz estén az
Operaház jegyárainak harmadáért-negyedéért az ottanival
azonos mérce szerint és színvonalon élvezhet előadásokat a közönség.
A célt, hogy minden fiatal eljusson operaelőadásra, továbbra
is munkájuk középpontjában tartják. Sőt bevezették a
Facebook-jegyeket is, amihez 100-150 forintért lehet hozzájutni.
– Hódít a digitális világ, s ezt a színházak sem
hagyhatják figyelmen kívül. Több ifjúsági sorozatunk volt,
amire buszokkal is érkeztek a diákok. Számukra korábban
majdnem 20 Hunyadi Lászlót játszottunk, s idén pedig a Varázsfuvolát
kínáljuk a fiatalok számára ugyanennyi előadásszámban.
Ha az ifjúsággal szeretné megkedveltetni az operát,
kit ajánlana, melyik szerzővel kezdjék?
– Azért nem könnyű erre a kérdésre válaszolni, mert
ahhoz, hogy valaki bemenjen egy operaelőadásra, szeretnie kell a
zenét. Szükséges a zenei hallás is. Ha valakinek nincs zenei
hallása, nem képes szépnek hallani a dallamokat. Amennyiben a
fiatal rendelkezik ilyen zenei hallással, akkor számára mindenféleképpen
az olasz, dallamos repertoárt ajánlanám. Tehát a zene oldaláról
kéne „megfogni” a gyerekeket. Gondolhatunk a nagy Verdi-operákra,
például az Aidára, amit meseszerűen kellene kiállítani, hogy
a fiatalok rácsodálkozzanak arra, hogy is nézett ki az ókori
Egyiptom.
Meglepett a válasza, mert a legtöbben Mozart nevét említik
ilyenkor.
– Tény, hogy mindig a Varázsfuvolát hozzák föl példaként,
mert annak a meséje igen könnyen megérthető. Nagyszerű történetét
el lehet adni a fiataloknak, és össze kell egyeztetni a látványt
a melódiával. A fiatalok megszólítására nem csak itthon
dolgoztak ki terveket, hanem külföldön is, de egyik sem érte
el a kívánt célt. Az ifjúság nem jár már színházba vagy
operába csupán amiatt, mert éppen Shakespeare-t, vagy Verdit játszanak.
Csak azok jönnek el a darabokra, akiknek már van színházi élményük.
Ezért hangsúlyozom újra azt, hogy milyen nagy ezen a téren a
tanárok felelőssége. Jó lenne, ha az éppen aktuális
tanagyaggal összeegyeztetnék a színház- és operalátogatást.
Ha például Shakespeare-ről tanulnak az iskolában, akkor vegyék
rá a gyerekeket, hogy nézzék meg a szerző egyik drámáját,
ha pedig az énekórán éppen Mozartnál tartanak, nézzék meg
egyik operáját. Hiszen az Operaház egymagában képtelen elérni
azt, hogy becsődítse előadásaira a fiatalokat.
Egészen a ’80-as évekig egy előadó, egy színész,
egy operaénekes nevére is bejöttek az emberek, s nem csupán a
darab miatt.
– Azok jöttek be akkor, akik már láttak több operaelőadást
is, és ismerték az énekeseket.
Sőt még a televízió is sugározta a Zenés TV Színház
darabjait.
– Kétségtelen a média szerepe. A korábbi operafelvételeket
ismétlik a televízióban, mert újakat alig készítenek. Tehát
a „királyi tévé” tudna segíteni abban, hogy többen
megismerjék az opera műfaját. Világunkban a televízió életünk
részévé vált. Ha a műsorban meglát valaki egy operafilmet
vagy egy prózai darab feldolgozását, s az megtetszik neki,
akkor nagy eséllyel elmegy a kőszínházba is, mert kíváncsi
az élő előadás varázsára. Korábban, ha megláttak egy operaénekest
a tévében, s felfigyeltek arra, milyen szépen énekel, akkor
direkt arra az előadásra váltottak jegyet, amelyben a művész
énekelt. Erre klasszikus példa Simándy József, akinek a neve
szinte egybeforrt a Bánk bánnal. A televízióban még ma is az
ő „Hazám, hazám”-ját adják le legtöbbször
Elképzelhető, hogy mivel a televízió kínálatából
hiányzik az opera, azért hiszik sokan, hogy ebben a műfajban
ma, hazánkban nincsenek egyéniségek?
– Bizonyára ez
is az oka annak, hogy nem ismerik a hazai egyéniségeket. Bár
azt is tudni kell, hogy az opera nagyon nehezen eladható műfaj.
Sőt rétegműfaj. Mivel a televíziók számára létfontosságú
a minél magasabb nézettségi arány, s így a magas bevétel, ezért
a látványos show-műsorok gyártásában érdekeltek. Csak a
tehetségkutatókkal tudnak látványt elérni, s közben kérészéletű
sztárokat kreálnak. Az operák vetítése viszont kevés anyagi
haszonnal jár. A Virtuózok azért jött létre, hogy a
klasszikus műfajt úgy adaptálják, hogy látvánnyal,
show-elemekkel tarkítsák ezt a vetélkedőt.
Az első ilyen klasszikus zenei show a „Három tenor”
volt.
– Ők valóban populárissá tették az operát. Kiválasztották
az operairodalom legszebb részleteit, s azokat adták elő. S ezt
megelőzte a Royal Filharmonikus Zenekar Klasszikusok diszkó
ritmusban lemeze. Ennek is az volt a célja, hogy a klasszikus
zene gyöngyszemeit megismertessék a tömegekkel.
Amikor pályáját elkezdte Szegeden, akkor még működött
a társulati forma, ami mára a nagy színházakban kihalóban
van. Ezt mennyire tartja problémának? Különösen, ha arra
gondolunk, hogy a társulatokban a kezdő művészek tanulhatnak
idősebb pályatársaiktól.
– Valóban, hazánkban szinte mindenütt megszűntek az
operatársulatok, és még az énekkari művészeket is darabra
szerződtetik. Kérdésére rövid a válaszom: ez igen nagy probléma.
Pályámat azért kezdtem el a Szegedi Nemzeti Színháznál, mert
az akkori társulat egyik kiváló baritonistájánál, Gyimesi Kálmánnál
tanulhattam. Választhattam volna azt is, hogy jelentkezem a főiskola
ének-tanszakára. Azért döntöttem a színház mellett, mert
egyrészt családapaként pénzt kellett keresnem, másrészt úgy
éreztem, ha felvesznek az énekkarba, akkor sokkal több színpadi
gyakorlatra tehetek szert, mint a zeneművészeti főiskolán. Az
sem elhanyagolható szempont, hogy Szegeden még létezett az
operatársulat. Oberfrank Géza zeneigazgató vett föl az énekkarba,
így egy létező, jól működő struktúrába kerültem bele,
ahol lépésről lépésre lehetett fejlődni.
Fél évig csak zümmögnöm kellett
Milyen tanár volt Gyimesi Kálmán?
– Nagyszerű. Még nem voltam énekkari tag, mikor
felkerestem, hogy hallgasson meg. Azt mondta: „apám, vágjunk
bele”. Gyimesi mindenkit meghallgatott, aki jelentkezett hozzá,
de ha az illetőben nem látott fantáziát, akkor nem áltatta
azzal, hogy lehet belőle még jó énekes, hanem korrektül eltanácsolta
a pályára lépéstől. Nem pénzért tanított, mert az volt az
elve: „ingyen kapta a tudását, ingyen adja tovább.” Velem
öt éven keresztül hétfőtől péntekig reggel 9-től 10-ig
foglalkozott. Akkor 5 órakor felkeltem, hogy reggel 9-re már
hangom legyen. Szigorú, kemény, és igazságos tanár volt. Nem
kendőzte el a véleményét, keményen, nem finomkodva közölte
tanítványaival, ha valamivel elégedetlen volt. Fél évig csak
zümmögnöm kellett, nem nyithattam ki a számat, ami –
mondanom sem kell – nem okozott nagy élményt, de megtanultam,
hogyan kell a fej rezonáns üregeit kihasználni. Ezen múlik
ugyanis, hogy a hang át tud-e menni a zenekaron, vagy sem. Sok
mindent sikerült eltanulnom tőle.
Mindig is énekművész szeretett volna lenni?
– Kalandos életem volt; műszaki középiskolába jártam.
Távközlés-technikai műszerész a szakmám. Katonai pályára készültem,
így az akkori Zalka Máté Katonai Műszaki Főiskola hallgatója
lettem. A zenét mindig is szerettem, szívesen énekeltem
gyermekkoromban is, de zenét nem tanultam. A főiskolán Mádi
Szabó Katalin úgy döntött, hogy a hallgatókból megalapít
egy több mint 100 tagú férfikart. Ő indított el az énekesi pályán,
ő segített megtanulni a dalokat.
A kottaolvasást is a hadseregnél sajátította el?
– A férfikar által előadott darabokban szólókat is énekeltem,
de leszereltem, mert sejtettem, hogy nem leszek egyenruhás, s eldöntöttem,
zenével szeretnék foglalkozni. Beültem a zeneiskolába a 10-12
éves gyerekek közé a szolfézsórákra, hangképzésre jártam.
A zeneiskola elvégzése után lettem Gyimesi Kálmán növendéke,
később a szegedi színház karénekese. A színpadon tanultam
meg a szakmát a karmesterektől, rendezőktől, kollégáktól.
Tehát gyakorlatilag főiskolai végzettség, magánének szak
diploma nélkül éneklek 1998 óta.
Ez jelentett-e hátrányt?
– Akkor nem, de ma hátránnyal indul el a pályán az,
akinek nincs főiskolai végzettsége. Úgy vélem, hogy egy művészpályához
szükséges a tehetség, a kapcsolati rendszer és a szerencse. A
felsőoktatási intézményben éppen a kapcsolati tőkét lehet
megszerezni. A mesterek, tanárok sok esetben menedzselik is a növendékeiket.
Segítenek nekik elhelyezkedni a szakmában, fellépésekre ajánlják
őket. Mindezek ellenére nem bánom, hogy nem jártam főiskolára,
mert nagyon sok tapasztalatra tettem szert a színházban, s a világ
számos helyére eljutottam. Elmondhatom: megálltam a helyem a pályán.
Katonából énekművész
Miért döntött úgy, hogy otthagyja Szegedet, és az
Operaház művésze lesz?
– Miután a színháztól eltávozott Oberfrank Géza, a
Szegedi Nemzeti Színház operaéletében lezárult egy jelentős
korszak. Egymást váltották az igazgatók, de egyre kevesebb pénz
jutott az operajátszásra. Érződött, hogy drága műfajnak
tartják az operát. A társulat létszáma drasztikusan csökkent
– sokan nyugdíjba mentek, többen más színházhoz szerződtek,
új tagokat ritkán vettek föl. Pesten viszont változás volt;
2001-ben Győriványi Ráth György lett Magyar Állami Operaház
fő-zeneigazgatója, s a fönntartó több pénzt adott a dalszínháznak.
Szegeden jól éreztem magam, egészen más volt ott a színházi
lét, mint a fővárosban, itt jóval ridegebb. Mi egy „operagyár”
vagyunk, amiben nincs olyan érzése a művésznek, hogy egy társulathoz
tartozna. Alig ismerjük egymást név szerint. Mindenki rohan; az
egész budapesti lét a pénzkeresésről szól, és csak ritkán
szakítanak az emberek időt a közösségi életre. Családomat
viszont el kellett tartanom, ezért, a többletkereset is motivált
abban, hogy az Operaház tagja lehessek.
Mennyire változott meg 1989 óta az operaénekesek társadalmi
és anyagi megbecsültsége?
– Sajnos a munkánkat Magyarországon csak Budapesten
fizetik meg. Tehát anyagi megbecsültségünk egyedül a fővárosban
változott pozitívan, mert az igazgató, a fönntartó, a
kultusztárca fontosnak tartja, hogy áldozni kell erre a műfajra
is. Társadalmi presztízsünk változatlan. A legtöbb ember
abban a hiszemben él, hogy számunkra szórakozás, játék az,
ha a színpadon lehetünk. Nem tudják, hogy egyetlenegy produkció
milyen nagy munkával jár. Nem csak szellemi, hanem fizikai értelemben
is. Aki ezt a szakmát komolyan veszi, minden nap gyakorol, s óvja
egészségét.
Az Operaház címzetes magánénekese és emellett számos
helyen lép föl áriákkal. Ilyenkor kiválasztja, hogy mely áriák
azok, amelyek hangjához passzolnak?
– Az áriák, duettek kiválasztása énektanulmányaimra
vezethető vissza. Gyimesi Kálmán vígoperák bariton
szerepeinek elsajátítását követelte meg tőlem. Így akkor,
fiatal fejjel megtanultam számos vígoperaszerepet, s a mai napig
abból élek. Közben az újabb felkéréseknek eleget téve több
áriát tanultam meg. Mint kórustag énekeltem főszerepeket is,
így A florentin kalapban, és Szegeden a Végzet hatalmában –
tudtam Melitone szólamát –, s meg kellett mentem egy előadást.
Fájlalom, hogy létezik egy ostoba operai hierarchia, mely alapján
azt gondolják, hogy a művészvilág alja az énekkar. S ezért
mindig meglepődnek, ha egy énekkari tag kiáll, és jól elénekel
egy áriát.
Hogy került a Spinto Operatársulathoz?
– Schwimmer János kollégám hallott engem A florentin
kalap c. operában, szólt a társulat ügyvezetőjének, Kecskeméti
Róbertnek, aki felkért a februári farsangi koncertjükre – örömmel
elvállaltam. Szívesen veszek részt a jövőben a társulat újabb
produkcióiban. Ami konkrétum, hogy máshonnan felkerestek azzal,
vállaljam el Suppé A szép Galathea című operettjéből
Ganymedes szerepét. Jelmezes, díszletes produkció lesz, amit idén
mutatunk be, és a tervek szerint járjuk vele az országot.
Felesége és két gyermeke megszokta, hogy napközben többször
próbál, és előadások után jó esetben csak este 10 órára
ér haza?
– Feleségem a Szegedi Nemzeti Színház fuvolistája
volt, így jól tudja, mivel jár a művészélet. Időközben
letette hangszerét, és gyógypedagógusként dolgozik. Fiaim
pedig a színház világába nőttek bele; rendszeresen megnézték
az előadásokat. Idősebb fiam rajong az operákért, jobban
ismeri korunk énekeseit nálam, bár sem őt, sem a testvérét
nem taníttattuk zenére. Úgy gondoltuk, csak akkor íratjuk be
őket zeneiskolába, ha ez a vágyuk. Nem akartuk, hogy a rájuk kényszerített
zenetanulás megkeserítse fiatalságukat. Kisebbik fiam 10 évig
néptáncolt; a Bihari Táncegyüttesben azt várták tőle, hogy
ott marad, de másként döntött. Mindketten matematikusok
lettek, és Londonban élnek.
Sosem sajnálta, hogy nem műszerészként, vagy hivatásos
katonaként keresi meg kenyerét?
– Nincs bennem hiányérzet, vagy keserűség azért, mert
az énekesi pályát választottam. Egy biztos: a hadsereg jó
leckét adott nekem emberismeretből, hiszen négy évig voltam
angyalbőrben. Azt sem bánom, hogy énekkari tag lettem, mert úgy
érzem, hogy ezt a hivatást, ha a Jóisten is megengedi, sokáig
tudom művelni.
Medveczky Attila
|