2016.03.25.
Az üres toleranciát váltsa föl a
krisztusi erény
Az egyháznak hősökre van szüksége a liberalizmussal szemben
Schneider püspök
úr határozottan kiáll a házasság szentségének és
felbonthatatlanságának katolikus tanítása mellett, ellene mond
az egyházi tanítást lazítani szándékozó külső és belső
kísérleteknek, valamint bátran vitába száll a gender-ideológiával.
Budapesti előadásán pedig azt hangoztatta: a liberálisok azt
mondják, hogy nincs pozitív igazság a vallásban, és az egyik
hitvallás ugyanolyan jó, mint a másik.
Március
elején a John Henry Newman Oktatási Központ vendégprofesszoraként
első alkalommal látogatott Magyarországra Athanasius Schneider
kazahsztáni segédpüspök. Március 5-én, délelőtt a józsefvárosi
John Henry Newman Intézetben tartott előadást A keresztény mártíromság
címmel. A rendezvényen megkülönböztetett tisztelettel köszöntötték
a Teréz anya által alapított Szeretet Misszionáriusai közösség
nővéreit. Bizonyára olvasóink közöl többen ismerik a témához
kapcsolódó szomorú történetet: a Szeretet Misszionáriusai négy
új mártírt adtak a Katolikus Anyaszentegyháznak. Március 4-én
fegyveresek lemészárolták a – Kalkuttai Teréz anya által
alapított – Szeretet Misszionáriusai kongregáció négy tagját
ádeni kolostorukban. A nővérek mellett a közösség tíz
munkatársa is életét vesztette, de a kolostor főnöknője túlélte
a terrortámadást. A támadás után a közösség által
gondozott idősek és fogyatékkal élők valamennyien életben
vannak, de a merénylők valószínűleg fogva tartják Tom
Uzhunnalil indiai szalézi szerzetest, aki a kolostorban élt, és
a rajtaütés perceiben a kápolnában imádkozott. A szerzetes
azután költözött a kolostorba, hogy múlt szeptemberben az általa
vezetett ádeni Szent Család-templomot kifosztották és felgyújtották
ismeretlen fegyveresek.
A
bevezető után került sor Schneider püspök úr előadására,
aki elöljáróban megemlítette: „legyél hűséges a halálig,
és neked adom az élet koronáját. Ez a feladata minden
katolikus kereszténynek, hogy hűségesen őrizze a fényt”. S
mit is jelent hűségesnek lenni? Azt, hogy ragaszkodunk ahhoz a
hithez, amit az Isten oltott a lelkünkbe, anélkül hogy bármit
is változtatnánk ezen a változtathatatlan igazságon. Az, hogy
hiszek, azt jelenti, hogy mindent elfogadok, amit a hittételek
tartalmaznak. Azokat tökéletes igaznak fogadom el, mert ezek az
igazságok sokkal erőteljesebb igazságok, minthogy a saját
szememmel látnánk azokat, hiszen Isten nyilatkoztatta ki azokat
szent egyházának. Az egyházon keresztül pedig nekünk. A püspök
Aquinói Szent Tamást idézte, aki azt mondta, hogy a hit az elme
forrása, amely által az örök élet rendeződik bennünk. Az
embert a hite a természet fölé emeli. A hit misztériumai értelmen
felül álló igazságokat tartalmaznak. Ezeket a misztériumokat
azért kell elfogadunk, mert maga Isten nyilatkoztatta ki azokat,
aki a végtelen igazság és jóság. A szent hagyomány pedig magától
Jézus Krisztustól származik, és az apostolokon, majd az egyházon
keresztül évszázadok során megőriztetett. A hagyományok tanítását
főleg a zsinati dokumentumok tartalmazzák, a szent egyházatyák
írása, illetve a római pápák tanításai, s maga a szent
liturgia is. A püspök szerint ennek a hagyománynak ugyanolyan
jelentőséget kell tulajdonítani, mint Isten szavának a Szentírásban.
A tradíciókhoz ragaszkodó főpap olyan kijelentéseket is tett,
melyek finoman szólva nincsenek összhangban az ökumené szellemével.
Úgy véli, csak a katolikus hit tartalmazza a teljes isteni igazságot,
ahogy azt Boldog John Henry Newman is megfogalmazta egyik írásában:
„testvéreim, ha elfordultok a katolikus hittől, akkor kihez
fordultok? Hiszen a katolikus hit az egyetlen esély a békére
ebben a zavarodott és folyton változó világban. Ha
elfelejtitek a katolikus hitet, akkor megnyitjátok az utat, hogy
ateistává, s végül szkeptikussá váljatok.” Az eretnekséggel
kapcsolatban Aquinói Szent Tamás megjegyzi, hogy „az nem más,
mint a hithez való hűtlenség. Aki csak a hit egyetlen tételét
nem hiszi el, abban nincs élő hit.” Püspök úr hozzátette,
hogy az eretnek saját belátása és meglátása szerint
ragaszkodik az egyház tanításához. De ezzel nem az egyház tanításához
alkalmazkodik, hanem egyszerűen saját akaratát szolgálja.
Minden bűn az
Istentől való elfordulást eredményezi. S minél nagyobb ez az
elfordulás, annál súlyosabb a bűn – folytatta a püspök
atya, s hozzátette: „a mai ember elhatárolódik az Istentől,
nincs valós tudása az Istenről. Éppen az Istenről alkotott
hamis tudás alapján nem is tud hozzá közeledni.” Tehát –
idézem a főpapot – ha valakinek hamis véleménye van Istenről,
akkor nem tudja Őt megismerni. Így az ő véleménye nem is
Istennel kapcsolatos, ezért mondhatjuk, hogy a hitetlenség
minden bűn legnagyobbika. Aquinói Szent Tamás úgy folytatja a
gondolatait, hogy akik az evangéliumokban foglaltakat eltorzítják,
illetve azok a zsidók, akik az Ószövetség iratait direkt félremagyarázzák,
sokkal nagyobb bűnt követnek el, mint a pogányok, akik nem
ismerik az isteni kinyilatkoztatásokat. Boldog John Henry Newman
XIX. századi bíboros szerint a mai ember az evangéliumok „világosabb”
oldalára összpontosít, az emberi élet sötétebb oldalát, a bűnöket
és a büntetést, azonban figyelmen kívül hagyja. A püspök
kiemelte: manapság minden fényes és vidám, a vallás kellemes
és könnyű, és a buzgóságot bűnnek tekintik, mindig új prédikátorok
megjelenését követelik az elme kielégíthetetlen vágya
szerint. A püspök saját egyházát is ostorozta. Szerinte ma a
tanítás csak részben evangéliumi, nagyban befolyásolják a
világi elvek, és mégis úgy tesznek, mint hogyha az evangéliumot
hirdetnék, de abból kihagyják annak szigorú karakterét.
Sajnos a tanításokba nem fér bele a valós istenfélelem, az
igazi buzgóság, és a mély felháborodás a szekták állításaival
szemben. Tehát hiányzik a komolyság és a méltóság. A mai
ember hite se nem forró, se nem meleg, hanem langyos. Az Isten
egyházának tovább kell folytatnia útját az égi haza felé, még
akkor is, ha a világ éppen ezért támadja. A mai vallási látásmód
fő erénye a kedvesség, és ebből ered, hogy mindenkinek meg
akarnak felelni az egyháziak, s ha éppen arra kérik őket,
akkor a papok még azon is gondolkoznak, hogy meg kell változtatni
a hitvallást. Emellett a hibákkal szemben sincs határozott véleményük.
Sokan azt mondják, azért nem mutatják be a hibákat, mert az
egyháznak toleránsnak kell lennie. Holott az lenne kívánatos,
hogy az üres toleranciát fölváltsa az igazi krisztusi erény.
Az egyház nem arra született, hogy bemutatót tartson, hanem
hogy dolgozzon, ahogy John Henry Newman hangoztatta. „Az egyház
úgy tekint a világra, mint porra és hamura, ha összehasonlítja
azt egyetlen egy lélek megmentésének értékével. Ha az egyház
nem képes lelkeket megmenteni, akkor nincs értelme a tevékenységének.”
Amennyiben az egyház mérlegre teszi e világi és lélekmentő
cselekedetét, akkor azt látja ezek összemérhetetlenek. Sokkal
fontosabb egy megrögzött bűnöző lelkének megmentése, mint
az egészségügyi reformok végrehajtásában segédkezni. Az
igazság és a hamisság összekeveredésével kapcsolatban John
Henry Newman a XIX. században megjegyzi, hogy az egyháznak soha
nem volt annyira szüksége hősökre a liberalizmussal szemben,
mint manapság. A liberálisok azt hangoztatják, hogy nincs pozitív
igazság a vallásban, és az egyik hitvallás ugyanolyan jó,
mint a másik. A liberálisok szerint minden véleményt tolerálni
kell, mert minden csak vélemény kérdése. Newman bíboros úgy
vélte, hogy ez vezet el az általános hitehagyáshoz, majd így
folytatja: „a gonosz mindenféle ígérettel áltat bennünket.
Arra gondoltam, hogy egyre nagyobb teret hódít a hitetlenség, s
özönvízszerűen elborítja az egész világot. A vízből
szigetek emelkednek ki, s azokon kell újjáépíteni az egyházat.
Hiszen minden nagy pozitív változás kevesektől indult el”
Ezeket a prófétai jóslatokat a bíboros 1877-ben írta. Ma
sajnos ezt tapasztaljuk.
A katolikus hit
megvallása mindig bátorságot igényelt, néha vértanúságot
is – folytatta elmélkedését Athanasius Schneider. Aquinói
Szent Tamás szerint a vértanúság a legnagyobb bizonyítéka
annak, hogy a szeretet elérte a tökéletesség fokát, mert az
ember jobban szereti azt, amiért feláldozza magát, mint a saját
céljait. A vértanúság az emberi cselekedetek közül a legtökéletesebb,
mert a legnagyobb szeretet jele. A vértanúk azért tanúk, mert
az igazság, mégpedig az isteni igazság mellett tanúskodnak,
amelyet Krisztustól kaptunk. Ezért a vértanúság foka a hit
igazsága, amely nemcsak belső hitet jelent, hanem annak külső
megvallását – tettekkel is. Az ádeni nővérek azért váltak
vértanúvá, mert Krisztus iránti szeretetük miatt gyilkolták
meg őket. A katolikus vértanúk győzelme a mi győzelmünk is a
világ felett. Egyedül a hit készteti Krisztus igaz követőit,
hogy a világ hamis csábításainak ellenálljanak, s ha kell ezért
áldozatokat is hoznak, ha kell életüket áldozzák föl –
fejezte be előadását Astana segédpüspöke.
Medveczky Attila
|