2016.03.25.
Váljunk
krisztusi magyarokká!
Ami bizonyos! –Joó Sándor igehirdetései
Joó Sándor
református lelkész Kecskeméten születet 1910-ben és Veszprémben
halt meg 1970-ben. 1932-nem szerzett oklevelet a budapesti Református
Teológiai Akadémián. Ezt követően két évig volt ösztöndíjas
Amszterdamban, s hazatérve budapesti, kecskeméti, majd újra
budapesti segédlelkész. 1939-ben gyakorlati teológiából a
budapesti Református Teológiai Akadémia magántanárává képesítették,
1942-ben pedig a debreceni tudományegyetemen doktorált.
Megszervezte a Budapest-pasaréti Református Egyházközséget,
melynek haláláig lelkipásztora. Neves igehirdető volt. Cikkei,
fordításai, igehirdetései egyházi lapokban jelentek meg. Körülbelül
ezer prédikációja maradt fenn.
Hová
lett korunkban a szeretet? –teszi föl a kérdést a lelkész.
„Azután visszatére és aluva találá őket, és monda Péternek:
Simon, alszol? Nem bírtál egy óráig vigyázni?” (Márk
14,37) A Gecsemané-kertbeli gyötrődés történetéből
csak ezt az egyetlen mondatot emeli ki, és mindnyájunk elé odatárja.
Nem Jézus emberfölötti szenvedéséről, pokoli kínjairól,
haláltusájáról akar beszélni,
csak erről az egyetlen, fájdalmas, de mégis olyan sok
szeretettel teli kérdéséről: Simon, alszol? Próbáljuk megérteni
Istennek azt az üzenetét, ami ebben az egyszerű kérdésben áll
ma előttünk. Próbáljuk meg becsületes őszinteséggel elvállalni,
hogy igen, mi vagyunk, én vagyok és te vagy a címzett! Tegyük
oda a magunk nevét a Simon neve helyébe, és így próbáljuk
meghallani a kérdést: X, vagy Y vagy Z, itt a gyülekezetben,
alszol? Jézus elvárta
volna Simontól, hogy most, éppen most ne aludjék, még ha fáradt
is. Meg is kérte a többi tanítványával együtt, hogy most imádkozzanak,
virrasszanak vele, hiszen másban úgysem tudnak neki segíteni,
maradjanak legalább ébren, míg Ő szenved, gyötrődik,
viaskodik, élete legnehezebb harcát vívja meg a nagy ellenséggel,
a sátánnal és a halállal. Hiszen őértük szenved! Legalább
annyit tegyenek meg azok, akiknek az érdekében, akiknek a javára
mindez a nagy küzdelem történik, hogy mellette álljanak az érdeklődésükkel,
imádságukkal, szeretetükkel. És íme: Péter alszik, és a többiek
is alusznak! Ez fájt Jézusnak! Ő végezte a maga megváltói
munkáját, az övéi pedig aludtak. És ma is ugyanúgy végzi
tovább megváltói munkáját - és te vajon nem alszol? Azt a
harcát ott a Gecsemané-kertben megvívta az Úr győzelmesen, de
éppen annak a győzelemnek az alapján ma is folytatja tovább láthatatlan,
nagy küzdelmét az emberi lelkek megmentéséért, győzelmének
emberi életek fölött való kiterjesztéséért. Isten Igéje
olykor bepillantást enged ebbe a gigászi küzdelembe: „Hát kívánva
kívánom én a gonosznak halálát? - ezt mondja az Úr Isten.
Nem inkább azt, hogy megtérjen útjáról és éljen?”
(Ez18,23). Mintegy önmagában tépelődik az Isten: nem akarja a
bűnös halálát, nem, semmiképpen! Ennek az ellenkezőjét
akarja! Úgy, ahogyan Péter apostol ki is fejezi ezt: „Nem
akarja, hogy némelyek elvesszenek, hanem hogy mindenki megtérésre
jusson.” (2Pt 3,9). Tehát Isten mindenkit üdvözíteni akar,
nemcsak egyeseket, kiváltságosokat, hanem mindenkit! Azt is, aki
maga nem is akarja, aki erről az isteni akaratról mit sem tud!
És ha Istennek ez az akarata, akkor nyilvánvaló módon mindent
ennek az akaratának a megvalósulása érdekében intéz úgy,
ahogyan intéz. Isten úgy mozgatja az eseményeket, úgy
igazgatja emberek sorsát, hogy ez az üdvözítő akarata megvalósuljon.
„Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát
adta, hogy valaki hiszen őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete
legyen.” (Jn3,16). Ma is milyen félelmetesen hatalmas munkát végez
el Isten az Ő ítéletével és kegyelmével ebben a világban.
Egy egész világ vajúdik, munkában van az Isten. És hol vagy
belőle te, hívő ember, és hol van mindebből a keresztyén
egyház? Simon, alszol? Óh, de rettenetes, hát alszol? Vagy nem
alszol? És most megint ne hirtelenkedjük el a választ, ne
mondjuk, hogy dehogy alszunk, hiszen itt vagyunk most is az Úr
mellett, az Ő házában, éppen arra figyelünk, amit mond!
Lehet, hogy vannak sokan, akik alusznak, de mi itt vagyunk! Nem
azokat kellene rázogatni az alvásukból, akik most is mást csinálnak
ahelyett, hogy Igét hallgatnának? Nem az olyanoknak szól ez a kérdés,
amilyenek még mindig bőven vannak csak a mi gyülekezetünk területén
is, mint például az a református asszony, akiről éppen tegnap
derült ki, hogy húsz éve lakik itt a közelben, és azt sem
tudta, hogy a Torockó téren református templom van? Nem ennek
és az ilyeneknek kellene belekiáltani a lelkébe: ember, alszol?
Nem, testvérek! Mert nemcsak ott távol lehet aludni, hanem itt
is, a templomban is. Péter sem volt távol az Úrtól, amikor
aludt. Egy kőhajításnyira sem voltak egymástól,
odahallatszottak Jézus gyötrődő szavai, sóhajai, és ő ott néhány
lépésre tőle aludt! Tehát Jézus közvetlen közelében is
lehet aludni. Hallva a legdrágább szavakat - el lehet aludni! A
legmegrázóbb események szemtanújaként is el lehet aludni! Ne
bújjunk hát ki alóla, ne adresszáljuk tovább, nekünk szól a
kérdés: Simon, alszol? Sőt Péter még nem is volt egyedül,
hanem együtt a többi tanítvánnyal. Egymagában még hamarább
megtörténik a fáradt emberrel, hogy elnyomja az álom. De ő közösségben
volt, ahol vigyázhattak volna kölcsönösen egymásra, hogy el
ne aludjanak! És e helyett mind elaludtak! Tehát a tanítványok
közösségében is lehet aludni. Az, hogy valaki nincs egyedül,
magányosan, kiszakadva a gyülekezeti közösségből, még nem
biztosíték arra nézve, hogy valóban ébren van és vigyáz!
Mert íme, egy egész közösség, egy egész gyülekezet is tud
aludni! Testvérek, nem alszunk mi is mindnyájan? Óh, bár ne az
én szavam szólna csak, hanem Jézus kérdezné meg most a lelkünket:
„Simon, alszol?” Nyilván lelki értelemben vett alvásról
van szó. De hát mit jelent lelkileg aludni? Valamelyes eligazítást
ad e tekintetben az, hogy Jézus Pétert itt a régi nevén,
Simonnak nevezi, úgy, ahogyan Pétert a Jézussal való találkozás
előtt hívták. Péter volt az ő új neve, amit Jézus adott
neki. Tehát nem azt mondja Jézus: Péter, alszol? Hanem Simon!
Van ebben valami jelképes dolog, tehát az, hogy a lelki alvás
azt jelenti, hogy a régi legyőzte az újat, előtűnt az óember,
és fölibe kerekedett az újnak. Tehát amikor egy újjászületett
emberből megint előtör az óembere, régi természete, akkor
mondjuk, hogy alszik! Tehát az alszik, aki már valamikor ébren
volt! Volt már Péter is, és most megint csak Simon, az, aki régen
volt. Hová lett a Péter, hová lett az a szeretet, lángolás,
öröm, békesség, az az egész, drága, új élet, amit Jézus
egy találkozáskor adott? Vajon valóság volt az egyáltalán,
hogy te szeretted az Urat, hallottad a hangját, az életedet
adtad volna érette, minden gondolatod az övé volt - vagy tán
igaz sem volt az egész? Pedig de nagy öröm volt, amikor Simonból
Péter lett, Saulból Pál, belőled megváltott, új ember! Hát
lehet az, hogy most megint visszafordul minden? Lehet Péterből
megint Simon? Nos, ez a visszafordulás, visszaesés a lelki alvás!
Az alvó ember nem tudja, mi történik körülötte, nem lát
tisztán, nem él benne a reális világban, hanem csak álmodik:
vagy a múltból merülnek föl csalóka álomképek, vagy a jövendőről
szövöget magának fantáziaszálakból színes álmokat - nem
ezen a világon él, ábrándozik. Ezért az alvó embernek nem
lehet semmi hasznát venni. De míg a testi alvás erőgyűjtés,
addig a lelki alvás erőpazarlás, elgyengülés, visszaesés,
lesüllyedés! „Simon, alszol?” Nos, nem nekünk szól az Úr?
Így mondja tovább Jézus: „Nem bírtál egy óráig vigyázni?”
Igazán nem nagy teljesítmény lett volna! Egy órát csak ki
lehet bírni! Igazán nem szép Pétertől, hogy nem vett erőt
magán, a fáradtságán! - Nos, hát te tudsz egy óráig vigyázni?
Mondjuk így: egy óra hosszáig nagyon intenzíven együtt lenni
Jézussal? Tudsz néha otthon is időt szakítani arra, hogy Isten
Igéjére figyelj? Nem úgy áll-e a dolog, hogy sokszor hetek múlnak
el úgy, hogy nem tudsz egyetlen órácskát éberen lenni Isten
Igéje mellett? Pedig hogy örültél valamikor a Bibliának,
mennyi drága üzenetet kaptál belőle Istentől! Úgy érezted,
végtelenül gazdag vagy, mert gazdag Isten az Édesatyád, Aki
naponta ellát ajándékaival! De jó volt együtt lenni Vele
hosszú, áldott csendességekben! És most? A lelki alvás egyik
legbiztosabb jele az, amit Jézus így mond: Nem bírtál egy óráig
vigyázni? Milyen különös is az ember: Péter harcolni akart,
meghalni Jézusért. Nagy szavakat mondott: Ha mindenki megtagad
is, én nem! Én kész vagyok veled börtönbe és halálba is
menni! Igen, így hősködött Péter még pár órával azelőtt.
Sok minden szépet és nagyot akart Jézusért, de egy órát vele
ébren tölteni nem volt képes! - Nem ismered ezt a pózt? Amikor
az ember elképzeli magának, milyen jól állana most neki egy hősi
kiállás Jézusért, másokat buzdít is rá szorgalmasan! De
arra nem képes, hogy belső szenvedésben ővele töltsön el
egyetlen órácskát. A tavalyi evangelizáción imaszolgálatot
tartottunk. Akkor láttuk, milyen nehéz dolog egy óráig vigyázni,
küzdeni imádságban. Ma este kezdődik a meghirdetett evangelizáció.
Van-e, aki imádságban küzdött érte? Van-e, aki úgy fog tudni
könyörögni a lelkekért, az evangelizátorért, igazán
tusakodva, harcolva, mint aki tudja, hogy most ezzel részt vesz
Krisztusnak a Sátán elleni nagy harcában? Nem fogja-e majd ez
újabb kegyelmi idő végén megint azt mondani Urunk: nem bírtál
egy óráig vigyázni? Testvérek, az álom nagyon hasonlít a halálhoz.
Különösen a lelki alvás! Van olyan alvás is, amiből már
nincs is többé ébredés. Olyan mélyen alszik, hogy már hiába
rázzák, nem ébred föl többé, belealszik a halálba! Vajon a
mi számunkra van-e még ébredés? Péter nem magától ébredt
fel, Jézus ment oda hozzá, és ébresztette fel. De tulajdonképpen
akkor ébredt fel igazán, amikor ott a főpap udvarán
megpillantotta Jézus szenvedő arcát, megcsúfolt lényét.
Amikor találkozott a tekintete a szenvedő Jézus tekintetével.
Akkor kezdett igazán ébredni, amikor bűnbánatra ébredt,
amikor keservesen sírt! Ilyen alkalmat készít nekünk most az
Úr a ma kezdődő evangelizáción! Föl akar rázni minden alvó
Simont, elénk akarja tárni szenvedéseit, ránk akar nézni szelíd
szemével, hogy bűnbánatra ébredjünk!
A
lelkész egyik legszebb, mostani kifejezéssel élve legütősebb
prédikációja a hitetlenségről szó. Nem is az ateisták
hitetlenségéről, hanem arról, hogy a keresztyének, bár
templomba járnak, mégsem hisznek teljes szívükből. Ide
vonatkozik Jézus kifakadása: „Óh, hitetlen és elfajult
nemzetség! Vajon meddig leszek veletek? Vajon meddig szenvedlek
titeket?” (Máté 17,17) Mi indíthatta föl Öt annyira, hogy
ilyen kemény szavakban fakadt föl lelkéből a keserűség? –
kérdi a szerző. Képzeljük magunk elé az egész jelenetet: a
csalódott édesapát, akinek most az utolsó reménye is
szertefoszlott. Mindent megpróbált már szerencsétlen, beteg fiával.
Kuruzslók, varázslók, orvosok nem tudtak segíteni rajta, fölkereste
hát Jézus kis társaságát. Hírből bizonyára hallotta már,
hogy ebben a közösségben sok csoda történik. Íme, most keserűen
tapasztalja, hogy ez is hiábavaló volt, mert a tanítványok sem
tudtak segíteni rajta. Látjuk magunk előtt a tehetetlen tanítványokat,
amint tanácstalanul állnak a súlyos esettel szemben, szégyellik
magukat a sokaság előtt, a kudarc miatt. Hiábavaló volt miden
jó igyekezetük, nem sikerült kiűzni az ördögöt az ifjú
emberből. Látjuk magunk előtt a kárörvendő farizeusok seregét,
amint gúnyosan összekacsintanak; no lám, ennyit ér hát annak
a názáreti Jézusnak a tudománya. Most végre mindenki láthatja,
hogy csődbe jutott Krisztus követőinek az igyekezete, mert ők
sem tudnak segíteni. Ekkor érkezik oda Jézus, és látva a
jelenetet, keserűen kifakad a hitetlen és elfajult nemzetség
ellen. Jézus korholó szavai mindenekelőtt a tanítványokat éri.
Hiszen a farizeusoktól úgysem lehet mást várni, mint gúnyos kárörvendést.
Krisztus ellenségei mindig akkor örülnek a legjobban, amikor be
tudják bizonyítani a keresztyénség csődjét. De a tanítványok
tehetetlensége méltán fájhatott Jézusnak, mert szégyent
hoztak az Ő ügyére, és ezzel jó alkalmat szolgáltattak az
ellenség gúnyolódására. Jézus tanítványairól feltételezhető
volt, hogy belőlük, akik ott éltek a gyógyító isteni erő
forrásánál, továbbáradnak annak hatásai. Éppen nem volt tehát
természetes, hogy ők sem tudnak segíteni. Nekik tudniuk kellett
volna. Ezért fedi meg Jézus a tanítványait ott rögtön, a
helyszínen, és ezért nevezi őket ellenségei füle hallatára
hitetlen és elfajult nemzetségnek. A szerzőt azért ütötte
olyan nagyon szíven Jézusnak ez a keserű kifakadása, mert fölöttébb
találva érezte általa a mai keresztyénséget. A csalódott édesatya
panasza, hogy hiába kért segítséget a tanítványoktól, ma
felerősödve ismétlődik meg, és keserű vádként hangzik föl
a világból Jézus híveinek tehetetlensége ellen. Az emberek
egyik része gúnyosan, a másik szorongva és aggódva kérdi
szakadatlanul, hogy hol marad az egyház, hol vannak, s mit csinálnak
Krisztus hívei. Ők sem tudnak már segíteni a nagy világválság
megoldásában? Van-e még a keresztyénségnek annyi ereje, hogy
ebben az ádáz küzdelemben a népek között munkálni tudja a
megbékélés útját? Nem az egyházak csődjét jelenti-e máris
az, hogy éppen a „keresztyén” népek lelkét emészti az
engesztelhetetlen gyűlölet lángja egymás ellen? A tanítványok
nagyon szerettek volna segíteni a beteg fiún, összeszedték
minden igyekezetüket, elővették minden tudományukat, de ez
olyan eset volt, amivel csak hit által lettek volna képesek
boldogulni. Nagyon sok olyan jó szolgálat van, amit élő hit nélkül
is el lehet a köz javára végezni, például fát vágni,
villamost vezetni. De a Krisztus követőitől többet vár a világ.
Azt, hogy minden munkájából, minden jócselekedetéből
megnemesítő hatás, gyógyító erő, ördögöket űző hatalom
áradjon. S ezt sajnos nem tudjuk megtenni a hitetlenségünk
miatt. A szerző szerint bennünk is van nagyon sok jó igyekezet,
segítőkészség, tudományos felkészültség, nincs hiány a jó
tervekben, és elgondolásokban. Csak a hitben. Amennyiben a
magyarságunkat előbbre helyezzük a hitünknek, ott már baj van
Joó Sándor szerint. Természetes az, hogy ma nagyobb szükség
van az öntudatos hazafiasságra, mint bármikor a történelmünk
folyamán. De értsük meg azt, hogy keresztyén hitem éppen
megszenteli, áldottá teszi a hazafiúi érzelmemet. Tehát hazám
igazi érdeke azt kívánja tőlem, hogy ne csak égő lelkű, áldozatra
kész magyar legyek, hanem több ennél: Krisztusban hívő és
Neki engedelmeskedő magyar legyek. Nem magyar Krisztus kell nekünk,
mert olyan nincs is, hanem krisztusi magyar!
(Ami bizonyos!
–Joó Sándor igehirdetései; Harmat Kiadó; 2011.)
M.A.
|