2016.03.25.
Új egyetem születik
Jól vizsgázott a duális diploma
A jövő intézményének
nevezte a Kecskeméti Főiskolát az Emberi Erőforrások Minisztériumának
oktatásért felelős államtitkára az intézmény február 27-ei
diplomaátadó ünnepi szenátusi ülésén, ahol Magyarországon
elsőként tizenhét duális képzésben végzett hallgató is átvette
oklevelét. Dr. Ailer Piroskát, a Kecskeméti Főiskola rektorát
a duális képzés időtartamáról, előnyeiről s a két oktatási
intézmény egyesülésével járó kihívásokról, valamint az
új egyetem elnevezéséről kérdeztük.
Az a 17 duális képzésben végzett hallgató, aki februárban
megkapta a diplomáját, el is tud helyezkedni annál a cégnél,
ahol gyakorlati oktatást kapott?
– A végzősök többsége már elhelyezkedett annál a vállalatnál,
ahol a duális képzés gyakorlati részét töltötte. A kivételt
azok a végzett mérnökök jelentik, akik szeptembertől
mesterszakra szeretnének menni, és a cég nem támogatja a továbbtanulásukat.
A duális képzés hosszabb ideig tart, mint a
„hagyományos”?
– A duális műszaki alapképzés ugyanúgy 7 félévig
tart, mint a nem duális alapképzés. Szeptemberben kezdjük a
tanítást, majd az őszi szemeszter után következik a téli
vizsgaidőszak, ahogyan a februárban kezdődő tavaszi
szemesztert a nyári vizsgaidőszak követi. Ezután jön a nyári
szünet. A duális képzés is ehhez a ciklikussághoz igazodik. A
duális hallgatók az őszi és a tavaszi szemeszterben a nem duális
hallgatókkal együtt teljesítik a főiskolai követelményeket,
előadásokra járnak, gyakorlatokon vesznek részt, dolgozatokat
írnak. A vizsgaidőszakokat, illetve a nyári szünet egy részét
azonban a duális hallgatók a vállalatnál töltik szakmai
gyakorlaton. Ők a cégeknél eltöltött idő alatt is tanulnak,
vagy legalábbis strukturált, előre meghatározott módon
tapasztalatokat szereznek, előadásokat hallgatnak, különböző
projektmunkákat végeznek. Amit a főiskolán az adott félévben
megtanultak, ahhoz „gyűjtenek” gyakorlati tapasztalatokat. Így
a 7. félév felé haladva, majdnem kész mérnökként, értékes
munkát tudnak végezni a cégeknél. Értelemszerűen a
szakdolgozat témáját is az adott vállalat adja, az utolsó félévben
a szakdolgozat megírása idején a duális hallgatók sokkal több
időt töltenek ott. A duális képzésen részt vevők számára
évente körülbelül 20 napnyi szabadság jár, amit a vállalatok
előzetes terveiknek megfelelően biztosítanak a hallgatóknak.
Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a duális hallgatók a
teljes tanulmányi idő alatt havi juttatást kapnak a cégektől.
A Kecskeméti Főiskola eddig mennyi céggel kötött
szerződést, ahol a hallgatók gyakorlati képzésben részesülhetnek?
– 2012 szeptemberében indult el nálunk a duális képzés,
az arra felvételt nyert hallgatók végeztek idén februárban.
Akkor két céggel kötöttünk szerződést: a Mercedes-Benz
Manufacturing Hungary Kft.-vel és a Knorr-Bremse Fékrendszerek
Kft.-vel. A partnercégek száma évről évre növekedett,
jelenleg több mint 40 vállalattal van együttműködési megállapodásunk.
A vállalatoknak ősszel kell eldönteniük, hogy a következő év
szeptemberétől szeretnének-e duális képzésben részt vevő
hallgatókat fogadni. Előfordul, hogy elsősorban a kis- és közepes
vállalatok, nem igényelnek minden évben új hallgatót. Így
egy adott évben 25-28 partnervállalatunk keres aktívan végzős
középiskolást a szeptembertől induló képzéshez. A nagyvállalatoknál
minden évben van erre igény, és egyeztetés kérdése, hogy az
egyes szakokon hány hallgatót fogadnak. A duális formában elérhető
szakok száma is bővült 2012 óta. Akkor a járműmérnök
alapszakkal kezdtük, s mellé mára csatlakozott az anyagmérnöki,
a gépészmérnöki, a műszaki menedzser, a mérnökinformatikus,
valamint a kertészmérnöki alapszak, illetve 2016 szeptemberétől
a gazdálkodási és menedzsment alapszak is. A duális képzésre
a toborzás a vállalatok és a főiskola közös feladata. Mi
megpróbáljuk egyre nagyobb mértékben megszólítani a középiskolásokat,
ugyanakkor a vállalatnak is érdeke, hogy a saját duális
hallgatói keretlétszámát feltöltse. A cégek is hirdetik a
lehetőségeket saját honlapjaikon, egyéb internetes felületeken,
megjelennek a főiskola nyílt napjain, és velünk együtt állítanak
ki az Educatio kiállításokon. A toborzás során a vállalatok
is kiválasztják azokat, akikkel szeretnének együtt dolgozni,
mi pedig a felvételi ponthatárok meghúzása után látjuk, hogy
kiket vettünk fel a főiskolára. A duális képzésben azok
vehetnek részt, akik felvételt nyertek hozzánk, és valamelyik
partnervállalatunk is kiválasztotta őket. Július végére áll
össze a két lista, és akkor tudjuk, hogy kik kerültek be a képzésbe.
2016 fontos év a kecskeméti felsőoktatás történetében.
Egyesül a Kecskeméti Főiskola és a Szolnoki Főiskola, a két
intézmény alkotja július 1-jétől az új egyetemet. Az egyesülés
azt jelenti, hogy egyformán oktatnak az egyetemen a szolnoki és
kecskeméti tanárok is?
– Ez az integrációs folyamat már elkezdődött, és július
1-jén létrejön az új intézmény. Ez azt is jelenti, hogy a két
említett főiskola megszűnik, és az új intézmény jogutódlással
„örökli” a két jelenlegi főiskola tárgyi és személyi állományát,
többek között minden képzését, és valamennyi oktatóját.
Azt, hogy milyen képzésekre, s hová várjuk majd a hallgatókat,
jelenleg a két intézmény, később az új egyetem mindenkori
vezetői döntik el. A két főiskola közötti megállapodás részletesen
tartalmazza a képzésekre vonatkozó elképzeléseinket a
2016–2017-es és a 2017–2018-as tanévre. További feladatunk
lesz, hogy felmérjük, mire van igény egy adott városban vagy a
régióban. Ennek egyik következménye, hogy jelenlegi oktatóinknak
idővel hozzá kell szokniuk, hogy valószínűleg mindkét városban
kell tanítaniuk.
Felreppent a hír, hogy a szolnokiak tartanak az elbocsátásoktól.
Jogos a félelem?
– A félelem minden ehhez hasonló integrációra jellemző.
Korábban a Kecskeméti Főiskola is integráció eredményeként
jött létre három elődintézményből. Több évnek kell
eltelnie ahhoz, hogy egy adott intézmény két-három része ne
csak jogilag, hanem szervesen is együttműködjön. A Kecskeméti
Főiskola létrejötte és kezdeti működése sem volt vitáktól,
problémáktól mentes. Megmaradt viszont minden képzésünk és
képzési helyszínünk. A Szolnoki Főiskola jelenleg gazdasági
problémákkal küzd, és hallgatói létszáma csökkent. Ezekkel
a gondokkal foglalkoznunk kell, és meg kell ezekre találnunk a
megoldást. Az a szándékunk, hogy a jelenlegi szolnoki képzési
portfólió megmaradjon, sőt az igények szerint több szakkal bővüljön
is.
Szolnokon lesz kihelyezett kara az egyetemnek?
– Pontosan. A stratégiai terv szerint Szolnokon létrejön
július 1-jétől az egyetem Gazdálkodási Kara. Nem csak az
oktatási struktúrát kell megvizsgálni, hanem az üzemeltetést,
a szolgáltató funkciók, így a kollégium, a könyvár működésének
költségeit is. S ezzel együtt javaslatot kell tenni az egyetem
gazdálkodásának stabilizációjára.
Korábban szó volt róla, hogy az egyetem Pallasz Athéné
istennő nevét veszi föl. Ez is vitát gerjesztett. Elálltak
ettől az elnevezéstől?
– A nemzeti felsőoktatásról szóló törvény 1-es számú
melléklete tartalmazza az intézmények nevét. Ebben valóban az
szerepel, hogy az új intézmény neve Pallasz Athéné Egyetem. Főiskolánk
szenátusa, s a hallgatók is névváltoztatási kérelmet
fogalmaztak meg a fenntartó felé. Reméljük, rövid határidőn
belül az elnevezés megváltoztatása megtörténhet. Amennyiben
nem történik változtatás, akkor a törvény szerint, júliustól
Pallasz Athéné neve szerepel az egyetem elnevezésében.
A Pallas Athéné Domus Mentis Alapítvány mennyiben járul
hozzá a képzések finanszírozásához?
– Ez az alapítvány elsősorban a kecskeméti gazdasági
képzés létrehozására, annak a támogatására jött létre.
Kecskeméten jelenleg műszaki, informatikai, agrár- és pedagógusképzési
területen dolgozunk. Jelenleg nincs hallgató gazdasági képzési
területen, de ebben is változás következik be rövid időn belül:
szeptembertől beindul a gazdálkodási és menedzsment alapszak.
Az alapítvány sok mindenben segíti intézményünket, többek között
az oktatók finanszírozásában és a jövendőbeli hallgatók ösztöndíjában
is. A gazdasági szakoknál az államilag finanszírozott ponthatár
meglehetősen magas, a gazdálkodási és menedzsment alapszaknál
ez most 448 pontot jelent. Így valószínűleg a hallgatók többségét
a főiskolára is csak önköltséges formában tudjuk felvenni,
ami félévente 220 ezer forint költséget jelent. A Pallas Athéné
Domus Mentis Alapítvány a gazdálkodási és menedzsment
alapszakra felvételt nyert és a felvételin legalább 350 pontot
elért önköltséges hallgatók számára ösztöndíjat biztosít,
melynek révén a hallgatók teljes egészében finanszírozhatják
a tanulmányaikat. Ez még inkább vonzóvá teszi a hallgatók számára
a képzést.
Medveczky Attila
|