2016.09.02.
Puritán térben
minőségi előadásokat
Új igazgató a beregszászi magyar színház élén
Kacsur
András színművész lett a Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai
Színház új vezetője. Kinevezéséről július 29-én döntöttek
Ungváron. A frissen kinevezett direktor örömmel számolt be
terveiről, de nem kendőzte el a nehézségeket sem, és
kijelentette: nem szeretném, ha egy politikus, vagy párt kisajátítaná
színházunkat. Meg kell őriznünk függetlenségünket, mert a
színház nem egy ukrajnai párt fiókintézménye, hanem a nézőkért
van.
Jelenleg milyen
feladatokat kell megoldania?
–Nagyon sok a tennivalónk. Társulatunk zöme középkorú
művészekből áll, ezért szükséges a vérfrissítés, a
fiatalítás. Ez új irányt szabna, hiszen eddig nagyjából
egykorú kollegák dolgoztak a színpadon. Reményeink szerint
csatlakozik hozzánk néhány tehetséges fiatal. Idővel útnak
indítanánk őket a diploma megszerzéséért. Azt pedig majd
meglátjuk, hogy kik azok, akik tanulmányaik befejezése után
vissza is térnek. Hiszen valószínűleg lesznek, akik a jobb élet,
magasabb fizetés reményében nem maradnak nálunk. Másrészt
azt érzem, hogy kissé elsekélyesedett a repertoár, ezért azt
bővíteni kéne. Színészeink kissé megfáradtak; talán közhelyszerű
a kijelentés, de meglehetősen küzdelmes az élete egy határon
túli, kisebbségben élő színésznek – különösen Kárpátalján.
Lelkesedésre már sajnos nem tudunk építeni, ezért az
elhivatottságot kéne megerősíteni, jövőképet felvázolni,
és közösen elindulni ezen az úton.
Kire gondoljunk, amikor
azt mondta, konkrét felkérést kapott? Politikusra, a társulat
„szóvivőjére”?
–A kollegák nem igazán forszírozták, hogy pályázzák,
hiszen 18 év közös munka, a tájolásokra való utazások során
kiismertek engem. Ismerik elveimet is. Nem sokan bíztattak, igazából
én éreztem időről időre indíttatást magamban. Egy fontos közéleti
személyiség hívott fel telefonon, és ő bíztatott, vett rá
engem, hogy pályázzak. Olyan emberről beszélek, aki elismert a
szakmában, és ezért nemhogy jogom, de lehetőségem sincs megkérdőjelezni
azt, hogy ő ezt mennyire gondolta át. Ezért a kényelmi
szempontokat háttérbe szorítottam, és megpályáztam az
igazgatói posztot.
A kárpátaljai magyar színház említésekor még
sokan Vidnyánszky Attila nevére gondolnak. Megmarad a
munkakapcsolat a magyarországi Nemzeti Színház főigazgatójával?
–Feltétlenül.
Most már rákérdezek!
Ő volt az az eddig meg nem nevezett közéleti személyiség, aki
bátorította?
–Ő is bíztatott. Ő volt a beregszászi teátrum
alapító főrendezője. Nyilván nagyon sok új hatás érte,
hiszen azóta a debreceni színház főrendezője, és kényszerűségből
egy ideig igazgatója volt, s remekül végezte munkáját. Most a
Nemzeti Színház főigazgatója és a Kaposvári Egyetem művészeti
rektorhelyettese, aki számos elfoglaltsága mellett még mindig
odafigyel munkáinkra. Neki köszönhetően több vendégjátékunk
volt, ezeket a meghívásokat ő szervezte, s az előadásokat is
ő rendezte. Arról biztosított, hogy ha kell, naponta ellát
szakmai tanácsokkal, és lehetőségei szerint segíti a beregszászi
színház működését.
Jól értettem, hogy a társulat
nem szerette volna, hogy ön legyen az igazgató?
–Az alapgond, hogy az elmúlt években nem volt a színháznak
olyan vezetője, aki irányt szab, követel, akinek odafigyelnek a
véleményére, aki esetleg megfedi azokat, akik túl sokat lazítanának.
Ezért a társulat tagjai többet lazítottak a kelleténél, és
a könnyebbik oldaláról közelítették meg a feladatokat. Tehát
kellene egy igazi vezető, aki irányt mutat, rendet, fegyelmet
tart. Nem diktátor, hanem olyan, mint egy családfő. Már Peter
Brook angol színházi és filmrendező, a kortárs színházművészet
egyik legnagyobb alakja megírta, hogy bármilyen közösség záros
határidőn belül képtelen eredményt produkálni vezető nélkül.
Eddig sortársak voltunka a kollegákkal, ugyanazt az igát nyögtem,
amit ők, és nem biztos, hogy mindig szerencsés a sortársak közül
kiemelni valakit, s a többiek fölé helyezni. A társulat tagjai
attól félnek, hogy nem leszek nyitott a kompromisszumokra, nem
fogadom el a színészek javaslatát. Holott az ésszerű
kompromisszumokra nyitott vagyok. Most mindenki tiszta lappal
indul, hiszen újra fel kell építenünk az intézmény működési
kereteit, ami nagyon nagy és időigényes feladat. Már a mi kezünkben
van a saját sorsunk, és ha felelősségteljesen állunk a
feladatok elé, akkor közösen szép sikereket érhetünk el.
A színházak nem naptári évek, hanem évadok szerint működnek.
A 2015/2016-os műsortervet az előző vezetés határozta meg.
Ezen változtat szeptembertől?
–A beregszászi kissé másként működik, mint a legtöbb
repertoár színház. Nálunk nincs évi 8-10 bemutató, ritkaságszámba
megy, amikor három. Nem évadonként változtatjuk a műsorunkat,
hanem, ha elkészült egy jó előadás, azt műsoron tartjuk.
Ilyen például Örkény István Tótékja, ami immár
tizenkét esztendeje változatlanul népszerű, és mindig teltházas
előadás. Tehát az elmúlt évad műsortervét nem változtatom
meg, hanem az előadásokat továbbra is műsoron tartom.
Amennyiben meghívás érkezik, igény van rá, akkor elővesszük
és felújítjuk az akár másfél éve nem játszott előadásunkat.
Azt is tudni kell, hogy néhány színészkollegánkat máshová
sodort az élet, például Budapestre, s velük elég nehéz
leegyeztetni egy előadást. Ezért sürgető feladat, hogy olyan
saját előadásaink készüljenek, melyeket tőlük függetlenül
is tudunk játszani. Ez sem megy egyik napról a másikra, hiszen
új színészeket, rendezőket kell hívnunk, mert nincs a színháznak
rendezője. A díszletkészítés lehetőségét is meg kell
oldani. Úgy érzem, ezért kissé nehéz időszak köszönt ránk,
de a cél, hogy aktív, jól működő, színvonalas színházat
építsünk, és azt felmutassuk a világ felé.
És a kárpátaljaiak
felé. Milyen darabokra vágyik a helyi magyarság? Szórakoztatókra,
vagy inkább a művészszínházakban játszottakra?
–Ebben a tekintetben elkényeztetett helyzetben vagyunk,
mert a kárpátaljai közönség nyitott és hálás, bármilyen
darab is készül nálunk. A színháznak nem feltétlenül a nézők
kiszolgálására kell törekednie, hanem az elsődleges szempont
a közönség vezetése, vagy nevelése - természetesen közvetett
módón. Így a néző annak örül majd, amire rászoktatjuk. Ha
drámai műfajt kap, vagy abszurdot, lehet, elsőre nehezen érti
meg, de valószínűleg két év múlva ezt fogja igényelni. Az a
színházi iskola, ami lapján dolgozunk, elvárja a nézőtől a
gondolkodást is, a történet követését. Tehát nem feltétlenül
jelent egyet a kikapcsolódással a színház. Az elmúlt időszakban
könnyedebb darabok kerültek színpadra, például a Nem élhetek
muzsikaszó nélkül, vagy a Lila ákác. Ezeket teltházzal
játsszuk, de a célom, hogy ne váljon egysíkúvá a műsor. Ezért
szeretnék többek közt Csehovtól, Mrozektől is színre vinni
darabokat.
Hogyan érinti a társulatot az ukrajnai háborús
konfliktus?
Gondolom a színpadtechnika állapota is meghatározza,
hogy nézőkért lévő színház milyen előadásokat játsszon.
–Nem egy klasszikus színházépületben, hanem a hajdani
Oroszlán Szálló bálterméből átalakított színházteremben
játsszunk. Ez azt jelenti, hogy nincs süllyesztőnk, színpadi
emelőnk, és sok egyéb színpadtechnikai elemnek híján
vagyunk. Természetesen szükséges a hang-és a fénytechnikát
fejlesztenünk. Ezért mi ebben a puritán térben akarunk nívós,
minőségi előadásokat létrehozni.
Medveczky
Attila
|