2016.09.02.
Cél a művelődő
közösségek szervezése
Az önálló közösségszervező alapszak megalapításával
megteremtettük annak a lehetőségét, hogy a felsőfokú
szakemberképzés biztosított legyen a közművelődési szakmában
Azokon a településeken,
ahol legalább egy közművelődési szakember dolgozik, sokkal
aktívabbak a közösségek. A polgárok kinyilvánítják véleményüket
az adott társadalmi folyamatokról, sokkal inkább részt vesznek
a közösség kulturális életében, sőt a település fejlesztésében
is – közölte lapunk megkeresésére Závogyán
Magdolna kultúráért felelős helyettes államtitkár,
akit felnőttképzésről, a közösségszervező szakemberek
feladatairól és a kulturális közfoglalkoztatási program eredményeiről
is kérdeztünk.
Hatvanéves a felsőfokú közművelődési
szakemberképzés. Durkó Mátyás alapította a Debreceni Egyetem
egykori Felnőttnevelési és Közművelődési Tanszékét, és
az 1968-ban megjelent Felnőttnevelés
és népművelés című könyvével itthon ő rakta le az
andragógiai diszciplína alapjait. Máris felvetődik egy kérdés:
lehet-e a felnőtteket nevelni, vagy inkább oktatni kell őket
– hiszen ezen vitatkoznak a szakemberek
– A felnőttképzés terminusa azért kapcsolódik a népművelőhöz,
a közművelődési szakemberhez, mert már a durkói alapvetésekben
is az jelent meg, hogy a népművelő a felnőttek művelődésével
és nevelésével, azaz egész személyiségük formálásával
foglalkozik közösségi módszerek alkalmazásával. A magyar közélet
és a szakma így történeti alapokon a népművelés szerepét
ismeri, hangsúlyozza, és a durkói üzenetben is a népművelő,
ma használatos szóval élve a közösségszervező munkája áll
a középpontban. Az Európai Unió viszont a kultúra terén is a
kultúra eszközei által történő tanulási folyamatot hangsúlyozza,
így a kultúrával való foglalkozás minden területét az oktatás
részeként értelmezi, így értelmezhető a népművelés és a
közösségszervezés ebben az andragógiai kontextusban. A korábbi
években az volt a probléma, hogy a bolognai rendszer bevezetésével
a közművelődés önálló alapképzése megszűnt, és csak az
andragógia alapszakban élt tovább. Viszont a magyar szakterület
és a felsőoktatás a népművelő/közösségszervező fogalmát
ennél sokkal árnyaltabban definiálja. Az unió nyelvén nehezen
értelmezhető a népművelés – például az, hogy idős
asszonyok közösen hímeznek egy adott közösségben –, hiszen
ennek nem csak az a lényege, hogy az adott népi kultúrát
megtanulják, hanem maga a közösségfejlesztő folyamat. Ennek a
felnőttképzési pillére, hogy megtanulják a népi hímző kultúrát.
Az andragógiai képzés beltartalmát vizsgálva rájövünk
arra, hogy a durkói üzenet – hogy kisközösségekkel
foglalkozzanak, és animátori szerepet lássanak el a közművelődési
szakemberek, a népművelők – csak részben valósult meg. Ezért
kellett újraértelmeznünk a felsőfokú szakemberképzést. Új
útra álltunk rá. Augusztus elején fogadták el az új
alapszakot, így ez a képzés – ami túlmutat a már működő,
az ifjúsági iskolai közösségekre koncentráló közösségi-művelődés
tanár szakon – közösségszervező alapszak néven 2017.
szeptemberétől indul. Szerencsésebb lett volna, ha az andragógia
szak mellett indul el az új szak, így az andragógia a felnőttképzési
szakemberek képzésére, a közösségszervező pedig a közművelődési
szakemberek képzésére koncentrálna, de ezt nem sikerült
megoldani.
A felnőttképzés,
a népművelés mennyiben kapcsolódik az 1990-es évek elején
megismert fogalomhoz, „szlogenhez”, az élethosszig történő
tanuláshoz?
– Durkó Mátyás a népművelő képzés megalapításával
úgynevezett permanens művelődést segítő szakemberek képzésében
gondolkodott. A permanens művelődés pedig nem más, mint a születéstől
a halálig, az ember egész életében (permanensen) megjelenő
folyamat, amelybe tanulási és kulturális eszközökkel történő
fejlesztési folyamatok egyaránt beletartoznak. Ezt hangsúlyozza
az uniós gondolkodásmód is a mai szóhasználatban az élethosszig
tartó tanulással. Ha például egy 80 éves néni számítógépes
alapismereteket szeretne elsajátítani, és ez sikerül neki,
akkor azt nevezhetjük élethosszig tartó tanulásnak. Ha ezt egy
adott közösségben teszi, ennek a képzésnek a felelőse, animátora
a népművelő, más néven közösségszervező.
Ahol közművelődési szakember dolgozik, ott élénkebb
a közösségi és a kulturális élet?
Idén indult el a negyedik kulturális közfoglalkoztatási
program. Ebben főleg érettségizettek és diplomás munkanélküliek
vehetnek részt?
– Amikor három évvel ezelőtt elindult ez a
program, célként tűztük ki az érettségizettek, felsőfokú végzettségűek
adott településen tartását. Ahogyan azt is, hogy a közművelődés,
közösségfejlesztés eszközével a közfoglalkoztatottak egy erős,
teljesebb képzésben való részvétel után az adott közösség
„kovászává” váljanak. Így olyan kompetenciákkal
rendelkeznek, amelyekkel képesek megszólítani a közösséget,
így maguk is e folyamat alkotóivá, elkötelezettjévé válnak.
Ezt bizonyítják a számok, hiszen már az első programban részvevők
23-25%-a elhelyezkedett az elsődleges munkaerőpiacon, és azon
belül 90%-uk ott, ahol kulturális közfoglalkoztatottként
dolgoztak – művelődési házaknál, civil szervezeteknél, könyváraknál.
Sőt, az önkormányzatoknál is elhelyezkedtek közösségszervezőként
azok, akik tudták aktivizálni az adott közösséget. Ezeken a
településeken megnőtt a civil szervezetek száma, és tevékenységük
is aktívabbá vált. Azok az emberek, akik érettségivel vagy
felsőfokú végzettséggel rendelkeznek, olyan közegbe kerülnek
a Nemzeti Művelődési Intézet megyei irodái által, amely jó
kapcsolatrendszerrel gyakorlati képességeik fejlesztését teszi
lehetővé számukra például a közösségfejlesztés vagy a könyvtári
munka területén. Azért fontos a szerepük, mert ők lehetnek később
az adott településen azok az aktorok, akik közösségfejlesztő
folyamatot indítanak el.
|