2016.09.02.
Összmagyar ügyet
támogatunk
Nemes célra költik az alapítványokba fektetett pénzeket
Magyar nyelvet
és kultúrát oktató kurzus indul Brazíliában, ahol a napokban
Áder János köztársasági elnök részvételével, nagy érdeklődés
mellett rendezték meg a tanfolyamhoz kötődő „II. Magyarok
Brazíliában” konferenciát. A kurzus támogatója pedig a
Magyar Nemzeti Bank egyik alapítványa, a Pallas Athéné Domus
Animae Alapítvány (PADA). Dr. Dubéczi Zoltán, a Magyar Nemzeti
Bank oktatási igazgatója, a Pallas Athéné Domus Animae Alapítvány
felügyelőbizottságának elnöke leszögezte: a Magyar Nemzeti
Bank pozitív eredménye terhére hozta létre alapítványait. Az
alapítványok az alapítói vagyon hozamaiból biztosítják
az oktatási programok támogatását.
Mi kerül a Magyar Nemzeti Bank oktatási fókuszának
tevékenységi körébe, és miért is szükséges a jegybank
jelenléte a felsőoktatás Magyarországon, valamint külföldi
kurzusok szervezése?
–A Magyar Nemzeti Bank társadalmi felelősségvállalási
programjának egyik legjelentősebb eleme a felsőoktatás,
illetve az oktatás támogatása. Természetesen oktatási
programjaink legnagyobb része belföldön realizálódik, de
emellett néhány külföldi programot is megvalósítunk, illetve
tervezünk. Ennek egyik eminens programja a Sao Pauló-i. Azért
esett a választásunk Sao Paulóra, mert az elmúlt években
nagyon erőssé váltak a magyar-brazil felsőoktatási
kapcsolatok, és ennek köszönhetően több ezer brazil egyetemi
hallgató tanult Magyarországon. Ezzel a magyar nyelv- és kultúra
kurzussal számukra és a brazíliai, Sao Pauló-i magyar közösségnek
is lehetőséget biztosítunk a magyar nyelv tanulására, továbbtanulására.
Latin-Amerikában Sao Paulóban él a legtöbb, közel 80 ezer
magyar, illetve magyar felmenőkkel rendelkező honfitársunk. Közülük
nem mindenki tud jól magyarul, ezért számukra ez kiváló lehetőség
a magyar nyelv tanulására. Azért került be ez a program a támogatási
körbe, mert összmagyar érdek, hogy az ottani magyar közösség
ápolja és fejlessze anyanyelvét, és így másod-harmadgenerációs
magyarok is megtanulhassanak magyarul. Hiszen ez az egyetlen lehetőségük
a magyar nyelv megtanulására.
Brazíliában ez lesz az
első kurzus, vagy már egy korábbi program folytatásáról van
szó?
–1990 és 1994 között létezett ez a kurzus, de forráshiányra
hivatkozva megszüntették. Tehát az utóbbi 20-22 évben
egyetemi szinten nem működött kurzus. Tavaly áprilisban írtunk
alá együttműködési megállapodást a Sao Pauló-i
Egyetemmel, amely Latin-Amerika legnagyobb és legjobb egyeteme,
és amely a világranglistákon is előkelő helyen szerepel.
Figyeltünk arra, hogy Brazíliában a legnagyobb oktatási-kutatási
potenciállal rendelkező egyetemmel állapodjunk meg. Tehát 2015
áprilisában újraindult az a kurzus, amelyet teljes egészében
a PADA finanszíroz, támogat. A szakmai szervezésben is segítettünk;
kiküldtünk egy oktató hölgyet, aki tanítja a magyar nyelv- és
kultúra órákat. Eddig összesen 350-en vettek részt a különböző
nyelvi szinteken induló órákon. Most kezdődött el a kurzus második
éve. Az oktató munkabérét, útiköltségeit, illetve a tankönyveket,
jegyzeteket, szótárakat a PADA biztosítja, ezen kívül évente,
közösen a Sao Pauló-i Egyetemmel tudományos konferenciát
rendezünk, és ennek a költségeit is az alapítvány finanszírozza.
A konferenciát tavaly ősszel rendeztük meg először, második
alkalommal idén augusztus 11-én, amikor Áder János köztársasági
elnök úr nyitóelőadásával kezdődött a rendezvény.
Miből gazdálkodják ki a szükséges
forrást?
–A Magyar Nemzeti Banknak a PADA rendelkezésére
bocsátott alapítványi vagyonának hozamaiból kerül biztosításra
ez az évente körülbelül 20 millió forintos forrás. Az alapítvány
vállalta, hogy ezt az összeget legalább öt évig biztosítja.
Többen bírálják az alapítványt, mondván, hogy általa
a Magyar Nemzeti Bank a saját nézeteit próbálja az oktatási
programok során erőltetni a hallgatókra. Mi erről a véleménye?
–Semmilyen jel nem utal arra, hogy ilyen előfordult
volna. Azon túl, hogy ez fel sem merül,
nem is reális:, hogyan is képzelhetnénk el például,
hogy egy olyan világhírű egyetem, mint
a Sao Pauló-i együttműködne
olyan szervezettel, amely megkérdőjelezné az akadémiai, oktatási
autonómiáját? Az augusztusi konferencián is kizárólag az
egyetem vezetése, illetve az általunk delegált oktató tett
javaslatot arra, hogy kiket hívjon meg a Sao Pauló-i Egyetem.
Ebbe egyáltalán nem szólt bele sem a PADA, sem a Magyar Nemzeti
Bank.
A másik kritika, hogy az adófizetők állják az oktatási
modulokat.
–A Magyar Nemzeti Bank pozitív eredménye terhére hozta
létre alapítványait. Az alapítványok az alapítói vagyon hozamaiból
biztosítják az oktatási programok támogatását. Fontos
hangsúlyozni, hogy a jegybank a 2012 decemberében a következő
évre prognosztizált több mint 200 milliárd forintos veszteséggel
szemben már harmadik éve nyereséges, így az MNB eredménye
ebben az időszakban nemcsak, hogy nem terhelte a költségvetést,
de lehetővé tette egyéb társadalmilag hasznos tevékenységek
támogatását. Ebben központi szerepet kap az oktatás.
Tudtommal az
angolszász államokban is így tesznek a jegybankok. A Német Központi
Banknak pedig saját egyeteme van. Ha ott szabad, akkor nálunk miért
problémás ez? Hiszen az ellenzék mást sem tesz, mint a
Nyugatra mutogat, vegyünk tőlük példát.
–A jegybankok jelentős része részt vesz oktatási
programok támogatásában, finanszírozásában, de a módszerek
eltérőek. A német jegybank saját egyetemet működtet. Az
angol jegybank honlapján most olvasható, hogy a külföldi
hallgatók számára biztosított ösztöndíjakat. Az igen erős
malajziai központi bank az MIT-val, a világ egyik vezető
egyetemével alapított business schoolt, amely múlt héten
kezdte meg tevékenységét. Ezekre a programokra nagyon sok mintát,
példát találunk világszerte. Fel sem vetődhet, hogy mi ne
folytassunk ilyen tevékenységet, az viszont már igen, hogy mit
veszünk át a külföldtől. Minden példát megvizsgálunk, a
tapasztalatokból tanulunk, de mivel nincs két egyforma megközelítése
a jegybanki oktatási programoknak, ezért önállóan hozzuk létre
a magyarországi portfóliót, programszerkezetet.
Olvastam, hogy a PADA például egy, a győri egyetemen
induló doktori programot is támogat majd. Az anyagi erőforrások
lehetővé teszik, hogy híres, külföldi professzorokat is meghívjanak
vendégoktatónak?
–A győri program, ami két specializációjú doktori
program lesz, terveink szerint szeptember végén veszi kezdetét.
Újdonság, hogy az oktatás kizárólag angol nyelven folyik. Az
egyik specializáció a business, a másik pedig transzdiszciplináris.
A programban oktató két neves amerikai professzor augusztus végén
érkezik meg. A Corvinus-együttműködés keretében pedig a
FED, az amerikai jegybank egyik volt vezető tanácsadója
tartja az órákat már szeptember elején. Ezekre próbálunk
forrásokat biztosítani. Kiemelendő, hogy az oktatókat sem csak
mi választjuk ki, hanem az egyetemek is javaslatot tesznek a személyekre
. Mi abban segítünk, hogy ezek a javaslatok megvalósuljanak,
tehát biztosítjuk hozzá az anyagiakat.
A kecskeméti egyetem Pallas Athéné nevét vette föl,
ahogy a jegybank alapítványai. Támogatják ezt az intézményt?
– A Pallas Athéné Domus Mentis Alapítvány támogatja a
kecskeméti egyetem oktatási programjait. Ez nem új keletű,
hiszen alapítása óta támogatja ezeket a programokat. Az
egyetem hallgatói pedig gyakornokként dolgozhatnak a magyar
jegybankban. Nem csak a kecskemétivel, hanem sok más hazai, és
néhány külföldi egyetemmel is megállapodást kötöttünk.
Hogyan látja, mik az
eddigi tapasztalatok, megéri Magyarországon a jegybanknak oktatással
is foglalkoznia?
–Mindenképpen, hiszen ezek az oktatási programok egyrészt
újdonságot, új nézeteket, új szemléletet, új tudást közvetítenek,
másrészt fontos azt is megemlíteni, hogy az ilyen típusú
programok az anyagi erőforrások hiánya miatt általában nem
valósulhatnának meg. Tehát mindenképpen megéri az oktatással
foglalkoznunk. Nagyon sok újdonságot hoztunk a magyar felsőoktatásba.
Új programokat indítottunk, vagy azokat a korábban elindult
nagyon jó programokat, melyeket anyagi források hiányában
megszüntettek, újra indítottuk. Az elmúlt tanév során
rengeteg hallgató, kutató és egyetemi oktató vehetett részt
az MNB és alapítványai által támogatott programokban és pályázatokban,
többek között a hazai tudományos munkásságuk elősegítésére,
nemzetközi tapasztalatszerzésre és a világ élvonalában
dolgozó oktatókkal és kutatókkal való együttműködések
kialakítására. Ezen kezdeményezések kétségkívül meghatározóak
a hazai tudományos élet szempontjából és számottevően hozzájárulnak
a hazai oktatás versenyképességének növeléséhez is, így
egyértelműen gazdaságstratégiai jelentőséggel bírnak.
Medveczky
Attila
|