2016.09.23.
Csorja Gergely:
A világból kiszakadt iskola
Az iskola mint a
tudás, a nevelés, a közjó központja odaveszett. Az iskola ma
gyerekmegőrzővé silányult. Igen, még a jobb iskolák is. A
lesüllyedés, a társadalmi össztudástól történő leszakadás
valamikor a 80-as évek elején kezdődött és ma már égbekiáltó.
A magyar oktatási rendszer ezen, az egész Nyugatra, sőt az egész
világra jellemző süllyedésén belül különösen nagyot
zuhant. A tanár és tanítóképző szakokra évtizedek óta a
legalacsonyabb pontszámokkal lehet bejutni. A tanár közmegbecsülése
ugyan még él a társadalmi tudatban, de ma már különórák,
tanfolyamok, komoly összegekbe kerülő kurzusok nélkül szinte
lehetetlen használható tudásra szert tenni. Illetve az
interneten megtalálható elképesztő ismeretanyaggal megjelent
egy, a fentivel ellentétes folyamat, hogy tulajdonképpen ingyen
is hatalmas tudáshoz juthat az átlagpolgár.
A
nevelés olcsó szigorkodássá silányult vagy féktelen
szabadossággá torzult. Százból egy tanárban vagy tanítóban
él az áldott képesség, hogy a gyereket valóban tanítsa.
Hogy érthető, elfogadható, beépülő ismeretekkel gazdagítsa.
Itt, a Magyar Fórumban több kiváló tanár is ír. Kosaras Péter
Ákos, mint iskolaigazgató, Märle Tamás latin–történelem
szakos tanár és Kovács Attila földrajz-természetismeret tanár
is a ritka, jó tanárok közé tartoznak – utánajártam –,
mindkettőjüket szeretik a gyerekek, olyan tanárok, akiktől
tanulni lehet és nem engednek teret a szabadosságnak, de nem is
szigorkodnak. Csakhogy ők, a jó tanárok kevesen vannak. A
rendszer, az oktatási rendszer pedig nem ösztönzi, nem képes
megteremteni azt a keretet, mely a kevésbé meggyőző egyéniségeknek
is megadja a lehetőséget, hogy jól tanítsanak.
Nem volt ez persze
másként már a 30-as években sem, olvassuk csak Németh László
idevágó gondolatait, de mégis, a 80-as évekig a közoktatás
és különösen a felsőoktatás másként megismerhetetlen tudást
adhatott a fiataloknak.
Azóta a tudomány
hatalmasat fejlődött, a tudományos gondolkodást, az alapokat
megteremtő intézmény azonban alig. Ma már tudjuk, komoly kutatások
állnak rendelkezésre, hogy az emberi elme különböző életkorban
hogyan terhelhető. Tudjuk, hogy 15 perces figyelemblokkokra
osztott foglalkozásokat kellene tartani, tudjuk, hogy a gyerek
elméje általában délelőtt tíztől egy óráig a legfogékonyabb.
Tudjuk, hogy a gyerek alvásperiódusai általában rosszul tolerálják
a reggel 6 órás ébredést és tudjuk, hogy 8 és 10 óra között
sokkal rosszabb hatékonysággal tanulnak, mint 10 órától. És
bár a törvény lehetővé tenné, az iskolák ma is háromnegyed
nyolcra várják a tanulókat, hogy legalább 30, de inkább 45
perces figyelmet követeljenek meg tőlük.
A korábbi
egyetemi tudás kikerült a világhálóra, az öreg prof elérhetetlen
könyvei letölthetők az internetről. A tanterem, az előadóterem
értelme megkérdőjeleződik, amikor az előadások otthon megnézhetők,
sőt interaktívak is lehetnek. Az egyetem fizikai valója ma már
csak mint kutató- és gyakorlótér értelmezhető.
Ugyanígy válik
értelmetlenné az egyenes háttal, a padban szépen ülő gyöngybetűket
író kisdiák ideája, akinek a tanító néni leadja az anyagot.
A kisdiákot ugyanis millió impulzus éri, a tehetségesebbek némi
szülői segítséggel könnyedén tanulnak meg írni, olvasni és
érthetetlenül forgatják a fejüket, hogy ugyan minek tényeket
tanulni, amikor az interneten bármi megtalálható, szinte
azonnal. A gyerekek vagy végigunják, vagy végigszorongják az
iskolát.
A tévé, majd az
internet adta információdömpingről az iskola 30 éve nem
hajlandó tudomást venni, illetve az egyetlen módosítás, hogy
ugyanazokkal a módszerekkel, de fokozott tempóban terhelik a
gyereket.
Még mindig ott
tartunk, hogy a ma 40-50 éves aktív tanárok és egyetemi oktatók
arról értekeznek egymás között, hogy milyen hülyék,
figyelmetlenek, felületesek, neveletlenek a gyerekek, bezzeg a mi
időnkben… És egyáltalán nem vetődik fel, hogy talán
miattunk szülők, tanárok, oktatók miatt ilyen „hülyék”
azok a gyerekek.
Ott tartunk, hogy
miközben a zsugorodó magyar társadalomban a képesített,
munkaképes emberekből, különösen a műszaki értelmiségből
óriási a hiány, még mindig „szórótárgyakal” gyötörjük
egyetemistáinkat, ahelyett hogy utánanyúlnánk minden hallgatónak,
aki alkalmas a mérnöki munkára.
A gyerekek nagy része
a számítógépet, okostelefont nyomkodja egész nap. Mi a megoldást
erre abban látjuk, hogy – többnyire sikertelenül – megpróbáljuk
eltiltani, korlátozni gyerekeinket az eszközök használatában.
Pedig számtalan jó, érdekes, tudást adó szoftver létezik,
melyek közül nem egy arra is alkalmas, hogy rávegye a gyereket
a mozgásra, a szabad levegőn való időtöltésre. És
alkalmasint további jó szoftvereket lehet fejleszteni.
A közösségépítés
terén is csehül állunk, bár ezen a téren komoly sikerek is
vannak, elsősorban az egyházi közösségek oldaláról. A
Regnum Marianum Közösségből, a cserkészektől, a fiatalokat
vonzó közösségé formáló egyéniségek – mint Pál Ferenc
atya, Szűcs Balázs atya és a többiek – keze alól magukból
sokat kihozó, a közösségért tenni képes emberek kerülnek
ki.
A pedagógustársadalom
pedig mintha bekötött szemmel járna a világban, észre sem
veszi, hogy az intézmény, amiben tanít gyerekmegőrzővé silányult.
Hallottam rossz ízű, politikai töltetű tiltakozást a KLIKK
miatt, hallottam Wass Albert tananyagba emelése ellen felszólalni
tanárokat, de egyszer sem hallottam, hogy ideje lenne átgondolni,
hogy ki és milyen keretek között taníthat.
Hogy talán a
pedagógusok is tarthatnának némi önvizsgálatot, intézményeik
értelméről és működéséről.
A kormányzat próbált
valamit tenni, az életpályamodell bevezetésével és a tanárok
bizonyos fokú szűrésével valamiféle minőségi javulást
akartak elérni. Az állami iskolákat egységes rendszerbe akarták,
akarják foglalni. Azonban – mindenféle híresztelés ellenére
– a problémák forrása nem a KLIKK szerencsétlen működése
vagy a központosítási törekvés.
Az oktatási
rendszer kiszakadása a társadalomból nem az Orbán-kormány
idején kezdődött. Németh László 1932-ben írta:
Gyermekkoromban még volt valami kis élet a tanári hivatásban,
ma a tanár is tanterv-lebonyolító automata. Minden tanulás, képesítés
haszontalan; a munka a szellem teljes önmegtagadását követeli.
Ha az egyre
zsugorodó magyar társadalom egy exponenciálisan növekvő világban
nem képes használni a hihetetlen technológiai és tudományos
fejlődést, nem képes kitörni a szellem teljes önmegtagadásából,
akkor elvesztünk. Ehhez az egyik legfontosabb lépés, hogy
gyerekeinket ne tanterv-lebonyolító automaták tanítsák egy 30
éve is avíttnak számító rendszer szerint. Hanem az oktatási
intézmények végre ismerjék fel, hogy az iskolának kell
alkalmazkodnia a változó világhoz, ha sikeresen akar bármiféle
értéket plántálni a gyerekek fejébe.
|