2017.02.03.
Az istenhit a
belső iránytű
Nem az alkotásaim, hanem az életem szól az örökkévalóságnak
Oláh Katalin
Kinga szobrászművész Budapesten született. Egyetemi évei
előtt a Ferenczy István Vizuális Körben, Somogyi Tamás szobrászművésznél,
valamint Kun Éva szobrász-, keramikusművész műhelyében
szerzett szakmai ismereteket. 1997-ben felvették a Pécsi (akkor
Janus Pannonius) Tudományegyetem Művészeti karának kísérleti
jellegű szobrász osztályába. Itt három évet végzett Rétfalvi
Sándor szobrászművész vezetésével. 2001-től a Magyar Képzőművészeti
Egyetemen folytatta tanulmányait Kő Pál szobrászművész osztályában,
ahol 2004-ben szerzett szobrászművész diplomát. Kőfaragást,
Pécsen Colin Foster szobrászművésztől, diploma után Király
Lőrinc kőszobrásztól tanult. 2004-től tagja a Magyar Alkotóművészek
Országos Egyesületének (MAOE). 2000-ben is merkedett meg, és
azóta működik együtt a zsámbéki premontreiekkel, 2009-től a
Premontrei Világi Harmadrend tagjaként.
***
Oláh Katalin –
a Kinga megkülönböztető és világi harmadrendi neve – műtermében
megcsodálhattam a saját kezdeményezésére készített Tóth Árpád
- és Weöres Sándor domborműveket – utóbbi később Csöngére
került. Tokajba Kazinczy Ferenc-, Mikes Kelemen és Weöres Sándor-reliefet,
Agárdra, a Gárdonyi Emlékházra pedig Kodolányi János-portrédomborművet
mintázott. S ott van a polcon három életnagyságú egyetemi
munkájának makettje, a diplomamunkái és egy korábbi, melyet
Évának nevezett el. Lehet, elfogult vagyok, de a bronzból készült
Jézusfej portré reliefje ragadott meg leginkább, amit a torinói
lepel alapján mintázott meg. A művész elmondta, ezt nem felkérésre
készítette, de ha van rá mód és kereslet, akkor illő helyre
kerülhet. És ott vannak a tor-nászszobrok. Ennek alapja, hogy
Katalin éveken keresztül szertornázott. Érdekli a sport,
sokszor ránézésre meg tudja mondani, ki mit sportol. 2016-ban
megkapta az Ezüstgerely-díjat a Szinkronúszókra, melyeket fotók
és videók alapján készített. A Pillanatfelvételek sorozat
– ha egyáltalán ennek lehet nevezni – pedig igencsak unikális
a magyar képzőművészetben. A néhány centis figurákat úgy
formázta meg, hogy a videoszalagot megállította egy-egy
pillanatra. Ott van például a Szuplé gerendán, amelynek főanyaga
az epoxigyanta, ami a hőre keményedő műgyanták közzé
tartozik, kiváló mechanikai tulajdonságokkal és vegyi ellenállóképességgel
bír. Művésznő azt is elárulta, hogy ezekből a picike
szobrocskákból nagyobbakat szeretne készíteni, s most ezen
(is) dolgozik. S ha belépünk a műterembe, ott látható a
lapunkban már említett Nagy Gáspár-szobor gipszmintája.
***
Január 7-én Budakeszin avatták fel a Nagy Gáspár-portrészobrot.
Ki kérte fel erre a munkára?
– Kiss Iván grafikusművész tavaly kora tavasszal hívott
föl a budakeszi Jobb Kor Polgári Egyesület nevében, hogy
szobrot szeretnének állítani a költő halálának tizedik évfordulójára.
Előtte több művész neve is felvetődött, s engem mesterem, Kő
Pál ajánlott. Nagyon örültem a felkérésnek. A szobrot tehát
a Jobb Kor Polgári Egyesület állíttatta az 1956-os forradalom
és szabadságharc 60. évfordulójára létrehozott emlékbizottság
támogatásával. A pályázathoz természetesen rajzokat,
terveket kellett készíteni.
Gondolom, a helyszínt is meg kell határozni.
– Valóban kinéztük a szobor helyét, de végül nem egészen
oda került, mert a tér egyes elemeit át kellett volna helyezni.
A Jobb Kor Polgári Egyesület tagjai megtalálták az ideális
helyet. A pályázatot júliusban elbírálta és támogatta az
emlékbizottság, de a papírmunkák szeptemberig elhúzódtak. Közben
folyamatosan más munkákon dolgoztam. Július végén pedig nagy
veszteség érte családunkat, mert visszaadta lelkét Teremtőjének
édesapám, Oláh János Babérkoszorús és József Attila-díjas
magyar író, költő. Nagyon nehezen tudtam újra munkához látni.
Ilyen esetben fotókat vesz alapul?
– Amikor elnyertük a pályázatot, és a végleges helyszínt
meghatároztuk, akkor találkoztam Nagy Gáspár özvegyével is,
aki kérésemre hozott nekem fotókat, mert az interneten találhatókat
nem lehetett jól kinyomtatni. Tehát ezeket a fotókat
beszkenneltem, de végül mindet átnéztem a munkához. Minél több
képre volt szükségem, egyetlen kép alapján nem lehet szobrot
csinálni, körbe kell forgatni a modellt.
Az anyagot ön határozta meg?
– Alapvetően kővel szeretek dolgozni, bár tudom, hogy
ez egy lassú folyamat. Nagy Gáspár özvegye is azt kívánta,
hogy kőből faragjam meg a szobrot. A süttői Kőszobrász
Kft.-ből egyik kollégám kezdte el a faragást, és úgy kaptam
meg az előszobrot, hogy 1-2 centire volt mindenhol az eredeti
felszíntől. Bár valamelyest éreztette már a karaktert, de
volt rajta még mit dolgoznom. Ha a kő súlyát nézzük, akkor
kollégám legalább 80%-ot dolgozott, de az én munkám időben kétszerese
volt. Egy-két centi lefaragása nem könnyű úgy, hogy a
karakter és a mintázott forma pontosan, érzékenyen
kibontakozzon. Kollégáim is azzal nyugtattak, hogy nem én
vagyok lassú, hanem ez a munkafázis.
A helyszínről is készített fotókat?
– Igen, készítettem fotókat, majd az alapján kézi
rajzzal több látványtervet. Tudom, mások ezt géppel készítik,
de én szükségesnek tartom a kézi rajzot. Ha a számítógépen
kicsinyítek, dolgozom, ollózom össze a tervet, akkor valójában
nem én dolgozom, hanem a gép. Amikor magam rajzolom, akkor már
az a munka része, már előre tanulom a szobrom. Ez fontos, mert
mire a tényleges megvalósításhoz jut az ember mindig időszűkében
van. A budakeszi egyesület csinált a pályázathoz fotó alapú
látványterveket is egy sablonnal.
A kő mennyire időtálló anyag?
– A süttői mészkő Magyarországon a legidőtállóbb
anyag. Ebből készültek el nemrég újonnan az Országház
szobordíszei is.
Egy köztéri szobor amellett, hogy mementó, találkozási
hely is lehet?
– Előfordulhat,
de esetünkben ez mellékes. Budakeszin és országszerte is
nagyon szeretik Nagy Gáspárt és az ő költészetét. Tehát főleg
azért keresik fel ezt a szobrot, mert a költőt ábrázolja.
Igyekeztem, hogy portrém méltó legyen ehhez. Megfigyeltem, és
nagyon örülök neki, hogy sokan mint szenvedélyes gyűjtők –
itt nem a színesfémgyűjtőkre gondolok – szeretik felkeresni
a szobrokat és lefényképezni, beszámolni róluk. Szoborlap.hu
néven indult, most kozterkep.hu néven működik egy internetes
oldal, ahova például fel tudják tölteni a megtalált szobrok
adatait és fotóit. Ez bizonyítja, hogy sokan szeretik ezt a műfajt.
Sőt specializálódnak is, egyesek Wass Albert-szobrokat gyűjtenek,
eggyel találkoztam is ott Budakeszin a Wass Albert-szobornál, mások
más témájúakat, most már lassan lehet Nagy Gáspár-szobrokat
is.
Több szobrot állítottak országszerte Nagy Gáspárnak?
– Szombathelyen egy emléktáblát készített róla Kő Pál,
s én most ezt a büsztöt. Többen visszajeleztek, hogy fel fogják
keresni a munkám, s nem feltétlen miattam, hanem Nagy Gáspár
miatt, mert szeretett osztálytársuk volt, vagy mert szeretik a
verseit, vagy mert szerették az előadásait, a tartását.
Szobrászok panaszkodnak, hogy a híradásokból kimarad
a nevük. Mondják, minden művész hiú, csak éppen van, aki
titkolja. Ön is hiú?
– Dühös vagyok, ha megnézek egy szobrot, és nem írják
mellé az alkotóját! Olyan, mintha egy verset úgy közölnének,
hogy nem írják fölé a költő nevét. Engem kollégaként is
érdekel, ki a szobrász, de azt gondolom, a nem szakmabeli néző
is szeretné tudni. Hiú vagyok, de nem a mennyiségre, hanem hogy
jó szobraim legyenek. Nem szégyellni szeretném a munkámat,
hanem inkább büszkélkedni vele, dicsekedni viszont nem szeretnék.
Fáj, ha nincs mód azt jól megvalósítani bizonytalanság vagy
egyéb hiányok miatt, olyankor inkább nem is pályázok. Nem a
szobrok mennyisége vagy a köbméter számít, bár rengeteg ötletem
hajt engem is.
1999 óta állnak köztereken szobrai. Sokszor vitatkozik
a megrendelővel? Hiszen a két álláspont ütközhet.
– Előfordul, hogy vitatkoznom kell, vannak izgulósabbak,
aggályosabbak, esetleg irányítós karakterűek, és vannak
nagyon türelmesek is köztük. Néha azt gondolom, hogy esetleg a
megjelenésem bizonytalanít el egyeseket, mert kis termetű vékony
nő vagyok, és nem szoktam magam zseniként bemutatni. De az
ilyet ezzel együtt sem szoktam érteni, hisz ott van a rengeteg
referenciám, amik alapján választanak. Nyilván a megbízó vállát
is nagy teher nyomja, de biztos, hogy én is feszültebb vagyok
ilyenkor, úgyhogy ez hozzá tartozik.
Mennyire lehet érvényesülni nőként ebben a szakmában?
– Ettől fiatalkoromban jobban féltem, mint most. Mára
szinte el is felejtettem, lehet azért nem szembesülök ezzel
mint problémával, mert nem azok keresnek meg, akik egy nőben
nem bíznak. Összességében azt gondolom, mostanra ez már nem
fajsúlyos probléma nálunk. Sokkal inkább diszkriminálnak
valakit a gondolkodása, vagy világnézete alapján, mint a neme
miatt, sajnos sokszor pont azok, akik a diszkrimináció ellen
harcolnak. Ami hátrányunk mégis adódhat nekünk, nőknek, más
szempontból meg előnyeink is kerülnek – jó értelemben
vettekre gondolok –, s a férfiaknak ugyanígy megvannak a
hendikepjeik és az előnyeik is. Ráadásul mindannyian
versenyben vagyunk egy-egy pályázat elnyerésénél, férfiak, nők
egyaránt. Inkább arra figyelek, hogy jól megcsináljak egy
tervet, egy munkát. Ha nyer is valaki, még nem ugrálhat, nagy
munka a megvalósítás, jól letárgyalni a feltételeket, aztán
szükséges tartani hozzá magamat és másokat. Egy jobb munkáért
sosem utasítok vissza egy korábban elvállalt, de kevesebbet
fizető vagy kisebb presztízsű megbízást, viszont elmaradásaim
sajnos vannak emiatt. Nem is értem azokat, akik úgy gondolják,
hogy szinte az összes szobrot nekik kéne megcsinálni!? Idejük
sincs erre.
Művei főleg figurálisak?
– Mindig is a figuralitás vonzott. Úgy gondoltam, ha
csak a nonfiguratív, elvont dolgok jelentik a szobrászatot,
akkor nem is akarok szobrász lenni. A pécsi egyetemen absztrakt
feladatokat is meg kellett oldanom. A geometria – gondoljunk a
kristályokra – vagy az organikus absztrakt – ide tartoznak a
természet csodái, például a fák vagy egy krumpli –, már
nem is elvontak, léteznek, és rendszerszerűek, míg az artikulálatlan,
úgynevezett gesztusművészetet nem tudom értékelni. Régebben,
mikor nagy szobrokat, oltárokat vagy épületszobrokat állítottak,
azoknál is megfigyelhetünk absztrakt elemeket. De nem is kell
messzire menni, mert Nagy Gáspár-szobrom posztamense például
egy absztrakt plasztikai elem. Örülök, hogy Pécsen az
absztrakcióval is foglalkozhattam, a szobrászati nyelvezetnek része,
a megformálás alapja. A 20. században nőtte ki magát az önálló
absztrakt művészet és rögtön szembe is került a figuralitással.
Mostanra vagy oldódott ez a szembenállás, vagy csak nyakára jött
az intermédia.
Ezért jelentkezett át a Képzőművészeti Egyetemre?
– Nem ez volt az oka. Talán könnyebb megérteni a
folyamatot, ha elmondom, mi vezetett a képzőművészet felé,
mert ez nem volt egyenes út. Ma azt mondanák, hogy hiperaktív
voltam. Az állandó mozgásvágyat le kellett vezetnem, ezért
sokáig szertornáztam, édesapám pedig dzsúdózni tanított. Először
biológus szerettem volna lenni, mert szerettem az állatokat, a
természetet, de nem sikerült a felvételim a kutató szakra,
viszont felvettek a Kertészeti Egyetemre, de az sem igazán
nyerte el a tetszésemet. Nem akartam művész lenni, mert abból
elég sok van a családban, azt nem tudtam, hogy az országban
is… Mivel korábban rajzoltam, kerámiáztam, ezért érettségi
után az Illatos úti szakmunkásképzőt elvégeztem kerámiaformázóként.
Párhuzamosan jártam az I. kerületi Ferenczy István Képzőművészeti
Körbe, ahol a mintázás fortélyaira Somogyi Tamás tanított
meg, emellett Kun Éva szobrász- és keramikusművész műhelyébe
is eljárhattam, és ő is sokat foglalkozott velem. Majd azon
gondolkodtam, hogy az Iparművészetire vagy a Képzőművészetire
jelentkezzem. Megfigyeltem, hogy akik az Iparművészeti Egyetem
kerámia szakán végeztek, később, ha a pályán maradtak,
szinte mind szobrászattal foglalkoztak. Öcsémmel, aki szintén
szobrászművész, együtt jártunk rajszakköre. Felvételizett a
Képzőművészetire, én pedig nem akartam mindenáron követni
őt. Somogyi Tamás szobrászművész javaslatára 1997-ben
jelentkeztem Pécsre, ahol pár évvel korábban már elindították
kísérleti jelleggel a pestihez hasonló képzőművészeti képzést,
de akkor még ezt hivatalosan nem akkreditálták. Kellett is egy
kis levegőváltozás, s tudtam, hogy Pécsett ugyanolyan jó
mesterek tanítanak, mint Budapesten, így Bencsik István, Rétfalvi
Sándor, Gál Tamás. Harmadéves voltam, mikor a szakot akkreditálták.
Miután elnyerték az akkreditációt, visszaminősítettek minket
rajz-vizuális nevelés tanári szakra. Mivel ott kreditrendszer
volt, megtehettem, hogy a pedagógiai órákat elhalasztottam a műtermi
munkák miatt. Ezután viszont csak az újonnan felvettek részesülhettek
komoly művészképzésben, és ahhoz való lehetőségekben. Ez a
mi évfolyamunkon tehát tovább nem volt, újra kellett felvételiznem
az újonnan indult, akkreditált képzésbe, ha folytatni
szerettem volna, amit elkezdtem. Amennyiben maradok, akkor pedig a
maradék két évem a pedagógia pótlására és további órákra
ment volna el. Gondolkodtam, majd jelentkeztem az akkreditált pécsi
művészképzésre, az első évfolyamra, mert csak úgy engedték.
Közben itthon összefutottam Tokodi Edina hajdani osztálytársammal,
aki akkor már Pesten tanult. Azt tanácsolta, jelentkezzek át a
Képzőművészeti Egyetemre, biztosan átvennének. Beadtam ide
is a jelentkezésem, és negyedik évfolyamon folytathattam is
tanulmányaimat. Tehát öt évig jártam egyetemre; hármat Pécsen,
kettőt Budapesten – ahol diplomáztam. A gondolkodási időmben
halasztottam egy évet, de bejártam a Képzőre Kiss Tibor festőművészhez
anatómiát és rajzot tanulni.
Még egyetemre járt, mikor elkészítette IV. Béla
szent leányai című samott kisplasztikáját, ami Zsámbékon, a
Premontrei Női Kanonokrend kápolnájában található. Ha már
itt tartunk, Kertész László művészettörténésszel a tavalyi
könyvhéten dedikálták az Éghez ragadt művészet című
kismonográfiát, amit a szerző az ön művészetéről írt. Ez
reklámnak tekinthető?
– Nem szeretem ezt a kifejezést, de tény, hogy kollégáim
többsége már huszonévesen, főleg NKA-s pályázati pénzből,
albumokat ad ki magáról. Sokszor megkérdezték, hogyhogy nincs
rólam kiadvány. Azt feleltem, elég lesz 40 éves koromban – s
ez éppen ebben a korban meg is valósult. A pályázatoknál egyébként
mindig kérnek portfóliót, így sokkal egyszerűbb ezt
megoldani. Tehát valahol ez szakmai elvárás is, de nekem is
megerősítés és persze reklám is.
„Éghez ragadt…” A címből arra következtethetünk,
hogy nagyon sok a szakrális tematikájú munkája?
– Pontosabban az életem szakrális tematikájú, legalábbis
próbálom olyanná tenni. Már hatévesen azon gondolkodtam, hogy
miért születünk, ha meghalunk. Ezért kell lennie Istennek, aki
a legfőbb támaszt jelenti. Így vált hitem belső iránytűvé.
Sokszor arra gondolok, megfelelnek-e Istennek a terveim, s mit szól
hozzá, hogy én mivel foglalkozom. De azt látom, mindig ad lehetőséget.
Teljesen nyilvánvalóvá vált számomra, hogy nem az alkotásaim,
hanem az életem szól az örökkévalóságnak. De nem csak az
enyém, mindannyiunké.
Miért döntött úgy, hogy a Premontrei Világi
Harmadrend tagjai közé jelentkezzen?
– Amikor 2000-ben megismertem Zsámbékon Ágnes nővéréket
– Dr. Juhász Katalin Ágnes a Premontrei Női Kanonokrend általános
elöljárója –, akkor már tudtam, hogy a szobrászat és
kolostori lét nem egykönnyen összeegyeztethető. Viszont abban
biztos voltam, hogy jelentkezem a harmadrendbe, amit 2009-ben indítottak
újra. Akkor elkészítettem a világi harmadrendiek érméjét, s
addigra elég sok más munkát is készítettem Zsámbékon.
A Jóisten megteremtette világunkat, az embert. Az alkotás
is teremtő tevékenység?
– Isten saját képére és hasonlatosságára teremtett
bennünket, valószínűleg ezért él az emberben az alkotó tevékenység
vágya is. A művészet alapvetően szellemi tevékenység. A
szobrászat viszont emellett erősen anyagi természetű is, nagy
kihívás, egy olyan szellemi tevékenység, ami erős fizikai
munkát is igényel.
Melyik fázis a hosszabb?
– A szobor elkészítése sokkal hosszabb időt vesz igénybe,
mint a tervezés, illetve a kettő nem is egészen elválasztható.
Ezt a munkát nem lehet napi 8 órában elvégezni, van, hogy napi
1-2 óra a tényleges alkotó munka, máskor akár napi 24 óra. A
lényeg mindig az a pár óra, ami az igazi koncentrációról szól,
de kell hozzá a többi is, nem lehet a kocsmában kivárni, azt a
csodás pár órát. Ahogy Pató Róza szobrászművész mondja, a
munka hozza meg az ihletet.
A szobrokon kívül készít érmeket, kisplasztikákat,
reliefeket, rajzokat, miniatűröket, sőt két mesekönyvet is
illusztrált. Hogy képes ennyi mindennel foglalkozni?
– Egyrészt ezek többnyire szobrászati műfajok, másrészt
meg képzőművész vagyok tulajdonképpen. Nem szeretném a híres
művészekhez hasonlítani magam, de Ferenczy Béni is illusztrált,
Michelangelo freskózott is, mesterem Kő Pál, 1955-ben a jászszentandrási
katolikus templomba stációképeket festett, máskor meg festők
csinálnak szobrokat. Én is tudok festeni, bár a technikai részét
még kéne tanulnom, de induláskor sokat festettem, akvarellel,
akrillal, de még olajjal is a nagymamám portréját, de sose készültem
festőnek. Mátyás öcsém is fest a szobrászat mellett, ő máig
és komolyan gyakorolja. Én a Magyar Napló Kiadó gondozásában
megjelent két török mesekönyv, és korábban még édesanyám
– Mezey Katalin Kossuth-djas író, költő – Holdének című
verseskönyvénél tértem vissza a festéshez illusztráció formájában.
Az éremművészethez Kő Pál által kerültem közel, ő indította
el a Szegedi Éremvedrével az éremkurzust az egyetemen. Miniatűrökkel
is szeretek foglalkozni – ide tartoznak a Szinkronúszók is
–, ez az autonóm művészetem része. Életnagyságnál jóval
nagyobb egész alakos szobrokat még nem készítettem, annak az a
nehézsége, hogy állványozni kell. Életnagyságút, vagy annál
kicsit nagyobbakat már többet. Az életnagyságúaknál elég,
ha létrán vagy hokedlin állva mintázom vagy faragom meg a felső
részeket.
Mi kell ahhoz, hogy egy szobrász egyéniség legyen?
– Sokszor mondták, még a családban is, hogy jókat
alkotok, csak éppen olyan „katisokat”. Úgy vélem, akkor
alakulhat ki az egyéni stílus, ha előtte elsajátítjuk a
szakma alapjait. A pécsi egyetemen harmadéven már azt követelték,
hogy mindenkinek legyen kiforrott stílusa, de legalábbis azon
dolgozzon. Én viszont azt gondoltam, hogy azért járok
egyetemre, hogy stúdiumokat végezzek. Így több konfliktusom
volt, mert nem akartam se mesterkéltté, se senkinek az epigonjává
válni. Ha az elődökhöz hasonló szobrokat készített valaki,
azt elfogadták, de én felvettem a „szemellenzőt”, és csak
mintáztam, a stúdiumaimhoz a Barcsay-albumokat is sokat tanulmányoztam,
követtem.
Részt vett külföldi tanulmányutakon?
– A Budapest Galériánál pályáztam egy ideig, de nem
nyertem, abban az időben – pályám elején – az absztrakt stílusban
alkotókat jobban díjazták, és a nyelvtudásom sem az igazi. Ezért
úgy döntöttem, önerőből megyek ki külföldre, főleg
francia nyelvterületre – mert azt tanultam – és főleg ismerősök
hívására. Ilyenkor gyalog bejártam a városokat, múzeumokat,
templomokat, híres épületeteket néztem meg, sokat fotóztam és
rajzoltam. Korábban pedig, a ’90-es évek elején Olaszországban
– pl. Firenze, Ravenna, Velence, Róma –, Franciaországban,
ahol nagybátyám él és Németországban is járt az egész család,
mert édesanyám nagyon szeretett utazni. Az itáliai reneszánsz,
a francia és a német gótika nagy hatással volt rám.
Ezt a munkát, vagy nevezzük hivatásnak, állandóan
tanulni kell?
– Egyértelmű, és kéne iskoláznom is magam, de erre
mostanában nincs időm. Egy hasonlattal élve: folyamatosan műtenem
kell ahhoz, hogy sebész maradjak. Voltak vitáim is ezzel
kapcsolatban; szerintem jó figurális műveket az tud csinálni,
aki azt jól meg is tanulta, és folyamatosan gyakorolja.
Hasonlatomhoz visszatérve, lehet, hogy valaki tanulta egyetemen a
sebészetet, esetleg műtött is két évig ügyesen, de azóta már
csak kutató munkát végez mondjuk – hát ilyen ember kése alá
nem szívesen feküdnék.
Hogyan lehet úgy jól, főleg figurálisan alkotni, hogy
abból meg is lehessen élni?
– Szülői támogatás nélkül eleinte nem sikerült
volna megélnem. Később ösztöndíjakra kell, lehet pályázni.
Csak olyan munkát szabad elvállalni, ahol van alkotói szabadság
is és legalább, mint egy iparos, annyit kapjon az ember. Ez a
minimum, a túlélésre való, de nehéz, mert ez nem iparos
munka. Ha rövid a határidő, vagy nagyobb, komolyabb a munka
akkor meg emberekkel kell együtt dolgoznom, az eszközöket is
meg kell venni, javíttatni, a műhelyről, műteremről nem is
beszélve. Egy szobor költségvetése soha nem a szobrász fizetése.
Arra pedig nem is gondolok, hogy ebből a munkából milliomos
leszek, vagy híresség, de minőségi, egyedi alkotásokra törekszem,
olyanokra, amelyeket nem kell szégyellnem. Szeretem a hivatásom,
nem bántam meg, hogy szobrász lettem, s addig folytatom a pályám,
míg a Jóisten megengedi. A mai napig hálát adok az Úrnak,
hogy ilyen szellemi közegben nőttünk föl testvéreimmel, s szüleim
megtanítottak minket arra, hogy munka nélkül nem szabad létezni.
Honlapomon is a munkával és hittel kapcsolatos idézet olvasható
Az ember tragédiájából. Péter apostol mondja Ádámnak:
„Legyen hát célod: Istennek dicsőség, / Magadnak munka. Az
egyén szabad / Érvényre hozni mind, mi benne van. / Csak egy
parancs kötvén le: szeretet.”
Medveczky Attila
|