2017.02.03.
Nem
a PISA-felmérés miatt kell átfogalmazni az oktatás céljait
Az eredményeknek nincs sok közük azokhoz a tantervekhez,
amelyeket az egyes országok előírnak
Tesztekből nem
lehet egyértelműen lemérni a tudást – közölte szerkesztőségükkel
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar elnöke, aki szerint meg
kell vizsgálni, hogy milyen közismereti tananyagtartalmat
adjanak át a gyerekeknek, és milyen módszereket alkalmazzanak
az iskolákban a tanárok.
A Köznevelési Kerekasztal nemrég foglalkozott először
a PISA-felméréssel, ami egy hónapja közbeszéd tárgya. Valóban
ennyire kritikus a helyzet?
–Amennyiben azt nézzük, hogy miként teljesítettek a
magyar diákok az OECD –országokhoz képest, illetve a mostani
mutatókat összevetjük a korábbi évekével, akkor egyértelmű,
hogy az eredmény nem jó. Ha árnyaltabban nézzük a teljesítményeket,
és nyilván alapos elemzések születnek, akkor azt is
megtudhatjuk, mi az oka ennek, illetve mitől lehetne jó ez az
eredmény. Jelenleg a háttér információk alapján annyit
tudunk, hogy a PISA-felmérést attól függetlenül állítja össze
egy nemzetközi kutatócsoport, hogy figyelembe vennék, az egyes
országokban, milyen képzés folyik és milyen módszerekkel, s
az egyes korosztályokban mit kell tudniuk a diákoknak. Ezt a
felmérést az alapján állítják össze, hogy várhatóan miként
alakulnak a munkaerőpiaci elvárások, és ehhez milyen készségek
kellenek. Ez nyilván nagyon fontos, de egyben igen bonyolult
dolog, nem tudom, hogy a PISA ezt jól tudja-e mérni, de ez az
alapvető célja. Magyarországon viszont a Nemzeti Alaptanterv által
előírt, a kerettantervek által megfogalmazottakat, a helyi
tantervekben kidolgozott követelmények alapján oktatnak. Így
kijelenthetjük, hogy az eredményeknek nincs egyértelmű összefüggése
a mérésben nyújtott teljesítmény és az előírt iskolai
munka között. Az is problémákat okozhat az adatok feldolgozásnál,
hogy 15 éves korban a diákok mennyi időt töltöttek az
iskolarendszerben – hiszen ez országonként eltérő lehet. A
magyar diákok többsége ekkor 9.,
vannak 7., 8. és akár 10. évfolyamosok is. Néhány más
államban a 15 évesek már 10. évfolyamosok, így van némi előnyük.
Az iskolai munka és a PISA-felmérés eredményei között teljes
egyenlőségjelet húzni eléggé szerencsétlen dolog.
–Egyértelmű, hogy
nem lehet csak a tesztekből lemérni a tudást. Ráadásul ezeket
15 évesek, még az iskolarendszerben több évet tanuló diákok
írják. Viszont az eredményből le lehet vonni következtetéseket,
és át lehet fogalmazni az oktatás céljait. De nem a PISA-felmérés
miatt kell ezt megtenni. El kell gondolkodni azon, hogy mit várunk
el az iskolarendszerből kikerült fiataloktól. Azoktól, akik
esetleg sajnos már az alapfokú képzés után kikerülnek a
rendszerből, motivációs célok nélkül, s azoktól, akik a
gimnáziumot végzik el, vagy a szakképzésben vesznek részt.
Többször
hangoztatta, hogy csökkenteni kell a közismereti törzsanyagot.
Ezt hogyan képzeli el a gyakorlatban?
–Úgy gondoljuk, hogy alsó tagozatban nem lehet a fő cél
a lexikális ismeretanyag átadása. Csak annyira kell
megjelennie, amennyire az alapkészségek fejlesztése szükségessé
teszi. A pedagógus kar véleménye, hogyha a kisdiákok jól
tudnak írni, olvasni és számolni, akkor a későbbiek során
nagyon sok mindent meg lehet nekik tanítani. Ha ezek az alapok hiányoznak,
már nem pótolhatóak – nem lesz rá idő, sem lehetőség.
Felső tagozatban is a tartalomnak, a közismereti anyagnak, a
lexikális ismereteknek inkább a fejlesztés hátterét kell
szolgálnia , de már más arányokkal. Tehát a képességek továbbfejlesztéséről
szóljon felső tagozatban az iskolai tevékenység. Így lesz reményeink
szerint, az olvasásból szövegértés, a számolásból problémamegoldás,
az írásból szövegalkotás. A megjelenő képességek ebben a
korban már lehetővé teszik azt a bővebb ismeretszerzést, amit
kitűzhetünk célként, és több lexikális anyag átadására
kerülhet sor. Ha mindehhez az ágazat vezetői biztosítják a
megfelelő feltételeket, akkor sokkal eredményesebb lehet a közoktatás.
Az első és a második
osztályban van lehetőség a 30 perces órákra. Ez elég arra,
hogy két év alatt megtanítsák a nebulókat az írás, olvasás,
számolás alapjaira?
Medveczky Attila
|