2017.02.10.
Nyelv és rög
A felvidéki magyar habitus és fejlődésének hátterei
XVIII. rész
A hit természetes,
ősi szokás szerinti megélését a felvidéki magyar egyházközösségekben
nem csupán a reszlovakizáció ötletgazdái és kivitelezői kísérelték
meg leépíteni, de a szocializmus csinovnyikjai is, az országos
egyházi élet egy az egybeni leépítésével. A hitélet
sorvasztása jellemezte a szocializmus évtizedeit így a magyar
egyházi élet is megsínylette ez időszakot.
A katolikus egyház
csehszlovák szocialista igényekhez való alakításának, annak
már-már a nemzetállam ügyéhez való formálásának egyik
nagy sikere lett az Esztergomi főegyházmegye államhatárok
szerinti felszabdalása. A főegyházmegye 1001-től 1977-ig a
Nyugat-Felvidék területének és ezzel az újkori Csehszlovákia
részét képező Nyugat-Szlovákiának tetemes részét foglalta
magában. Ez az állapot azért volt lehetséges, mivel a trianoni
határmódosítás országok s nemzetek sorsa felett
rendelkezhetett, de nem a katolikus egyház egyházmegyerendszere
fölött. A felől világi tekintély nem dönthetett, csupán
egyházi, éspedig maga a pápa.
A
csehszlovák hivatalok akadályozták az esztergomi érsek hatalmának
gyakorlását e területen. Habár a Szentszék 1922-től
megalkotta a Nagyszombati Apostoli Adminisztratúrát Nagyszombat
székhellyel, külön Szlovákiai egyházmegyéket nem alakított
ki, érsekeket nem nevezett ki, a fentebb említett okok, azaz
Csehszlovákia a területén a Szentszék érdekei ellenében tett
lépései miatt. Ez állapot a háborús Tiso vezette Szlovák állam
idején sem változott, s ahogy az előzőkben olvashatták a háború
utáni demokratikus majd szocialista világrend sem tartotta
fontosnak a kérdést rendezni. Valószínű, hogy 1977-re a
csehszlovák államhatalom rájött arra, hogy azon saját módszertanát,
melyet a területén működő egyházi közösségekkel szemben
alkalmazott, tehát az egyházi személyek államérdekek iránti
megnyerése, sokkalta jobban érvényesíthető egy önálló egyházmegyerendszeren
bévül, mint egy olyan egyházmegyerendszerben, mely közvetlen a
Szentszék alá van rendelve. Így Csehszlovákiának a Szentszékkel
folyó tárgyalások eredményeképpen paradox módon épp a
keresztény vallásra és egyházra mint a tévelygők táborára
tekintő kommunizmus idején sikerült elérnie Szlovákia egyházmegyei
önállóságát s ezzel – mint két legyet egy csapásra – véglegesen,
hivatalosan is leválnia a történelmi Magyarországtól öröklött,
majd ezeréves egyháztartományról.
Az állami s
nemzetállami célok kivívásában a legvörösebb kommunista palástba
burkolódzottaknak sem esett nehezükre a Szentszéket újra tárgyalópartnernek
s nem a vallási ópium fészkének tekinteni. VI. Pál pápa a
Praescriptionum sacrosancti apostoli levéllel 1977. december 30-án
a Nagyszombati Apostoli Adminisztratúra érsekséggé történő
átszervezésével megalapította a Nagyszombati Főegyházmegyét.
Területét az Esztergomi Főegyházmegyéből szakították ki és
a Qui divino apostoli levéllel pedig megalapították a
nagyszombati egyháztartományt. Mindkét apostoli levelet ünnepélyesen
Frantisek Tomásek bíboros hirdette ki 1978. július 7-én a
nagyszombati Keresztelő Szent János-székesegyházban, azon színhelyen,
mely mellesleg négy Esterházy testvér temetkezőhelye, kik az
1652. évi nagyvezekényi csatában épp a Magyar Királyság a
keresztény hit és ezzel a Nagyszombati Főegyházmegye védelmében
estek el a túlszámban lévő török hadak ellen vívott, végül
is győztes csatában. A történelem megszüli fintorait.
Szlovákia teljes
területét sikerült ekkor egyházmegyei szinten önállósítani.
A Nagyszombati Egyházmegyéhez csatolták a Győri Egyházmegye
Szlovákiába eső három és a Pannonhalmi Apátság két plébániáját.
Az Egri egyháztartományból kiszakították a Rozsnyói és a
Kassai Egyházmegyét és a szlovák egyháztartományhoz csatolták.
Azon 13 plébániát,
melyek addig a Szatmári Egyházmegye részét képezték a Kassai
Egyházmegyébe olvasztották. Ezzel a magyar egyházmegyék szövetéből
hivatalosan is lemetszetett minden felvidéki magyarlakta terület.
1978. július 7-ét írtak.
E történelmi,
egyháztörténeti lépés ellenére Csehszlovákia és a Szentszék
közti viszonyok nem javultak.
A Nagyszombati Főegyházmegye
élére érsek nem neveztetett ki. A változásokat az 1989-ben elérkező
keleti blokk széthullása és a demokratizációs folyamatok
elindulása hozta magával. 1995-ben II. János Pál pápa is változtatott
a szlovákiai egyházmegyék rendezésén ám ez nem hozott különösebb
változást a Szlovákiai Katolikus Egyház és a magyar hívek
viszonyában. Sajnos annak ellenére sem, hogy a felvidéki
magyarság egy magyar püspökség kialakítását kérvényezte a
katolikus egyháztól, aminek 1990 óta máig, egy évente
megtartott békés imanap révén ad hangot Komáromban. A kezdeményezés
mögé a kilencvenes években a Magyar Koalíció Pártja is
besorakozott, politikai sújt is adva a kérvényezésnek ám a
szlovák püspöki kar egyöntetűleg és egyhangúlag mindig a
magyar püspökség szükségtelenségét, az adott helyzetben
megalakításának fölöslegességét hangoztatja. Időközönként
a magyar püspökség iránti igény és annak elutasítása egész
napjainkig hallatja magát és félő, hogy az igény nem talál
értő fülekre az egyházon bévül, mivel az 1995-ös II. János
Pál pápa általi egyházmegye-átszervezés óta történt egy
újabb, szinte már a felvidéki magyar katolikus hívek ellen irányuló
egyházmegyei felosztás. 2008. február 14-én XVI. Benedek pápa
döntése értelmében az addigi egyházmegyei felosztás megváltozott
a Kovachich sarum és Cum racionalista dekrétumok értelmében. A
döntést Jozefinista Tomkó bíboros a Népek Evangelizációja
Kongregáció prefektusa hirdette ki Szlovákiában. Az egyházmegyék
felosztását XVI. Benedek pápa a szlovák püspöki kar javaslatára
fogadta el. Azon püspöki kar javaslatára, mely nem akarja immáron
28 éve tudatosítani a felvidéki magyar katolikus hívek jogos
igényét. E 2008-as egyházmegyei felosztás szerint megszűnt a
II. János Pál pápa alkotta Pozsony–nagyszombati Főegyházmegye
és helyén létrejött a Pozsonyi és a Nagyszombati Főegyházmegye.
A Nyitrai Egyházmegye egy részéből pedig létrejött a Zsolnai
Egyházmegye. A Szentszék döntése az addig érvényben lévő
egyházmegyei határok megváltoztatásával a felvidéki magyar
katolikus hívek igényeivel látványosan szembement. A Rozsnyói
Egyházmegyéhez csatolták a Breznóbányai Espereskerületet,
hogy az egyházmegyében elérjék a szlovák többséget.
Tulajdonképpen a többi egyházmegye területe is úgy lett kiképezve,
észak–déli fekvésben, hogy a déli részek magyar katolikusai
ne képezzenek egyetlenegy egyházmegyében sem többséget, sőt
kimondottan kisebbséget képezzenek. A magyar hívek területi
egyház-igazgatási megosztása az igényeik melletti közös fellépésüket
nehezíti, akadályozza. A szlovák püspöki kar nem győzi
tagadni a rendelkezés kapcsán ellenük felmerülő jogos vádat,
hogy az a magyar hívek egyházközösségi céljai ellen irányulna.
Ám a bársonyos forradalom óta a szlovák katolikus egyház
egyes képviselőinél tapasztalt nacionalista megnyilvánulások
fényében nem kétséges, hogy befolyásos szlovákiai egyházi
személyek azon munkálkodnak, hogy az 1977-ben kivívott egyházmegyei
önállóság az önálló szlovák egyházmegyerendszer ténylegesen
szlovák, azaz csupán szlovák ajkú legyen. Ján Sokol
nagyszombati érsek több mint egy évtizeddel ezelőtti rádióriportban
azon véleményét osztotta meg a hallgatókkal, hogy még bölcsőben
volt, mikor kezdett nyiladozni tudata és akkor elsőnek azt
tudatosította önmagáról, hogy ő szlovák, később már azt
is tudatosította, hogy keresztény és végső soron azzal is
szembesítette őt a sors, hogy ember. E véleménye magáért
beszél. Több kijelentésében, prédikációiban a Tiso-féle háborús
szlovák államot magasztalta, amelynek idején a Hlinka-gárda
szemében a szlovák állam területén maradt magyar lakosság
csak megtűrt elemként volt jelen. Az elhunyt lelki üdvéért a
nagyszombati Szent János-székesegyházban misét is celebrált.
Korec bíboros a
Nyitrai Egyházmegye fejeként a szlovákiai zsidóságot a Német
Birodalom haláltáboraiba kiszolgáló Tiso elnök szentté avatásán
fáradozott, Frantisek Tondra szepesi püspök pedig a második
világháború idején zsidóellenességét hangoztató Ján
Vojtassák püspök szentté avatását tartja égetően
fontosnak. Mit várhat korunk elszlovákosítástól fenyegetett
felvidéki magyarsága olyan szlovák egyházi vezetőktől kik a
második világháborúban tömegesen lemészárolt zsidóság hóhérsegédjeit
magasztalják? Nincs-e megalapozott joga a felvidéki magyarságnak
egy ilyen elemektől és megnyilvánulásoktól mentes püspökre,
illetve püspökségre?
A Szlovák Köztársaság
és Vatikán között 2000-ben elfogadott szerződés, mely az évek
során négy, a fegyveres erőkben létesített lelkészi szolgálatot,
a hitoktatást, a lelkiismereti szabadságot és az egyházak
finanszírozását rendező utószerződéssel bővült, valószínű
a Szentszék előtt szentesítheti a szlovákiai katolikus egyház
felvidéki magyar igényekkel szembeni cselekvését. Az előzőkben
vázoltuk, hogy a Szentszék a két világháború között a tartósabb
magyar egyházi kapcsolatok révén az első Csehszlovák Köztársaság
egyházellenes hangulatában a magyar egyházi igényeket
fontosabbnak, értékesebbnek tartotta. Napjainkra viszont fordult
a kocka, és a Szentszék és Szlovákia viszonya e szerződés révén
erőst javult. Közép-Európában Szlovákia az egyetlen ország,
ahol az állam és az egyház különválasztása a mai napig nem
történt meg. A Vatikánnal kötött alapszerződést a Szentszék
beleegyezése nélkül nem lehet felmondani. A szerződés pedig
minden különválasztási kezdeményezést lebénít. E tényállás
miatt Szlovákiának a Szentszéknél jobban áll a szénája és
fontosabbak a szlovák egyházi, politikai, társadalmi érdekek,
mint a felvidéki magyar érdekek.
Éppen ezen okok
miatt nem egy felvidéki magyar keresztény szemében olybá tűnik,
mintha a Szentszék kezét a szlovák nemzetépítő igények irányítanák.
A szlovák népelem számbeli fölülkerekedését szolgáló, a történelmi
vidékek fejlődését mellőző és a felvidéki magyar katolikus
igények ellenében kialakított új egyházmegyékben miként
csapódnak le a nacionalizmustól fűtött szlovák egyházi méltóságok
elszlovákosító lépései, az a következő írásunk tartalmát
képezi.
Jancsó Badacs Károly
|