2017.02.10.
A budapesti
olimpiáért
Fel sem mérhető, mennyi pozitívumot jelentene az olimpiarendezés
Magyarországnak
Bár még több
mint fél év hátravan a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB)
limai kongresszusáig, ahol majd döntés születik a 2024. évi
Nyári Olimpiai Játékok helyszínéről, a Budapest által benyújtott
pályázat okán egyre nagyobb hullámokat vet a kérdés idehaza
is. A rendezés ellenzői immár saját szerveződést hoztak létre,
sőt, aláírás-gyűjtésbe kezdtek annak érdekében, hogy népszavazással
kényszerítsék ki a budapesti pályázat visszavonását. Az olimpiarendezés
ügye szép lassan politikai kérdéssé válik.
Sportrovatunkban a budapesti olimpia mellett vállaltan síkra
szállva igyekszünk felmutatni a rendezés előnyeit, illetve
megpróbálunk rávilágítani arra is, hogy a vajon mik lehetnek
a valódi mozgatórugói a pályázatot megvétózni igyekvők tevékenységének.
Magyarország az abszolút számok tekintetében is egyike a
legsikeresebb olimpiai nemzeteknek, ám ha az egy főre eső
olimpiai érmek számát vesszük alapul, akkor számszaki értelemben
a világ talán legeredményesebb sportnemzete vagyunk. A riói
eredménysort is beleszámítva 501 érmet nyertek eddig sportolóink
az olimpiák történetében, amelyből 176 volt arany. Kimagasló
eredményeink dacára mindeddig soha nem lehettünk házigazdái a
Föld legnagyobb sporteseményének. Érdekesség, hogy az 1920-as
játékokra annak idején kandidáltunk, ám az I. világháború
keresztülhúzta a számításokat, így elmaradt a budapesti
rendezés. Azóta pedig sosem volt valós esélyünk a győzelemre,
így pályázni sem pályáztunk többé. Több, mint 100 év
elteltével azonban olyan helyzet alakult ki, hogy Budapest végre
esélyesként kandidálhat egy olimpiai rendezésre.
Agenda 2020, avagy a fölösleges költekezés hamis vádja
A Nemzetközi
Olimpiai Bizottság (NOB) 2014 decemberében elfogadta az Olympic
Agenda 2020 elnevezésű reformprogramot, amely az olimpiai
mozgalom és eszme megújítását, illetve a korábbi elvekhez
való visszatérést tűzte ki céljául. A reformprogramot Thomas
Bach német sportvezető alkotta meg, akit 2013-ban választottak
meg a szervezet elnökének. Az Olympic Agenda 2020 a kisebb, olcsóbb
és ésszerűbb, az adott város, ország olimpiától független
fejlesztési terveibe illeszkedő, a meglévő adottságokra építő,
a fenntarthatóságot és az utólagos hasznosítást kiemelten érvényesítő
olimpiarendezés mellett foglal állást. A 40 pontból álló
reformprogram legfontosabb irányelve, hogy ezentúl minél gazdaságosabb
olimpiák valósuljanak meg. A célkitűzések között szerepel,
hogy már magának a pályázatnak a költségei is csökkenjenek.
A NOB emiatt a korábbinál jóval több anyagi segítséget nyújt
a pályázati folyamatokban, például ezentúl a szervezet állja
a pályázatot bemutató küldöttségek utazási és szállásköltségeit.
Ezenkívül a lebonyolítási kiadások jelentős csökkenésével
is számolnak. A NOB ehhez folyamatosan figyelemmel kíséri a
rendező ország előkészületeit és javaslatokat tesz a költséghatékonyabb
megvalósításra. Szakértő csapata megoldásokkal áll elő ez
ügyben a Szervező Bizottság számára annak érdekében, hogy
az esemény gazdaságos, megtérülő legyen.
Ez a bizonyos
Agenda 2020 nevű elképzeléscsomag a kulcs több vonatkozásban
is. Egyrészt ez csillantotta meg a Budapesthez hasonló méretű
és teljesítőképességű városok előtt egy esetleges olimpiai
rendezés reményét. Másrészt éppen az Agenda 2020 tartalma
miatt hazugságon alapulnak azok az állítólagos aggodalmak,
amelyekkel az olimpiaellenes erők érvelnek aláírásgyűjtésük
és a népszavazási kezdeményezésük tálalásakor. Amennyiben
igazak volnának a kormányt ért vádak és valóban túlköltekező,
ésszerűtlen kiadásokat tartalmazó lenne a budapesti kandidálás,
akkor már a pályázati anyagot sem fogadta volna be a NOB,
hiszen az ellentétes lett volna az újonnan lefektetett irányelvekkel.
Pályázatunkat azonban nem csupán befogadták, de bekerültünk
a végső három jelölt közé is. Így a NOB szeptemberi, Limában
tartandó kongresszusán Los Angeles és Párizs mellett a magyar
pályázatra is voksolhatnak majd a szervezet küldöttei, sőt
Thomas Bach NOB-elnök több ízben is kiemelte, hogy Magyarország
jó esélyekkel várhatja ezt a szavazást.
Amit az olimpia adhat
Függetlenül attól,
hogy a döntés eredményét még nem ismerhetjük, érdemes végiggondolni,
mit adna egy olimpiai rendezés elnyerése hazánknak. Gazdaságilag,
infrastrukturálisan, a nemzettudat-erősítés szempontjából és
sportszakmailag egyaránt rengeteget profitálhat az ország, ha
bennünket választ a NOB küldöttgyűlése.
Ami a gazdasági
és az infrastrukturális területet illeti, ezek összefüggenek
és együtt érdemes taglalni őket. Új beruházások egész sora
indulna el, amely egyfelől munkahelyeket teremt, másfelől pedig
maradandó értékekkel gazdagítja a fővárost. Nem csupán a
leendő olimpiai létesítményeket kellene felépíteni, de az úthálózat
javítása, bővítése és az egyéb jellegű infrastruktúra kiépítése
is szükséges lenne. Maga az olimpia önmagában is több százezer
turistát vonzana hazánkba, és nemcsak 2024-ben, hanem már az
azt megelőző években is, hiszen azok közül, akik szeretnék
itt, a magyar fővárosban végigizgulni az olimpia versenyeit,
sokan már előtte is eljönnének Budapestre, feltérképezni a várost,
megismerni egy kicsit a leendő helyszínt. Ebből következően
magától értetődik, hogy úgy a szállodaipar, mint a vendéglátó-szektor
igen sokat profitálna egy ilyen esemény hazai rendezése okán.
A Formula 1-es
Magyar Nagydíj kapcsán évről évre elhangzik, milyen kitűnő
reklám az országnak, hogy néhány napon át világszerte hazánkról
beszélnek a „száguldó cirkusz” jóvoltából. Képzeljük
el, hogy ha a Formula 1 révén ez így van, márpedig így van,
akkor a földkerekség első számú sporteseménye esetében
mennyivel inkább így volna. Arra a három hétre mi lennénk a
világ közepe, Magyarországról és annak fővárosáról szólna
minden. Nincs az a jól megtervezett országimázs-építő
propaganda, amely képes volna olyan szinten középpontba
helyezni és pozitív színben feltüntetni az országot, mint egy
olimpiai házigazdai szerepkör.
A sportszakmai
hozadékokat talán a legkevésbé szükséges megmagyarázni.
Egyrészről jelentős magán- és vállalkozói tőke áramolna a
sportba, ami radikálisan javítana számos sportág helyzetén.
Emellett magától értetődő módon rendkívüli módon megnövekedne
az élsport felé igyekvő magyar fiatalok száma, akik – sportágtól
függetlenül – életük, pályafutásuk nagy eseményeként
tekinthetnének egy hazai rendezésű olimpiára.
A végére hagytuk
az egyik legfontosabb kérdést, az olimpia nemzetegyesítő hatását.
A sport ilyen irányú erejére a közelmúltból lehet eklatáns
példát felhozni, mégpedig a labdarúgó-válogatott tavaly nyári
Eb-szereplését. Mindenki felidézheti, micsoda össznépi
fieszta vette kezdetét az osztrákok elleni győzelem, majd pedig
a továbbjutás után. Egy pillanat alatt mellékessé vált, hogy
ki milyen vallású, kire szavaz négyévente, vagy éppen melyik
a kedvenc együttese. Egy jelentős magyar sportsiker és az általa
kiváltott felszabadult öröm összehozta az embereket, a
szunnyadó nemzeti büszkeség azokban is felszínre tört, akik
korábban talán sosem adták jelét, hogy magyarságuk fontos
volna számukra.
Felsorolásunk korántsem
lehet teljes, és legfőképp pontos, hiszen már csak az eddigi
tapasztalatok hiánya miatt is, felbecsülhetetlen egy ilyen
jellegű eseménnyel együtt járó pozitív hozadékok valós mértéke.
Abból viszont ki lehet indulni, hogy mi, magyarok egy-egy olimpiát
esetenként évtizedekkel később is emlegetünk valamely siker,
szép eredmény okán. Nyilvánvalóan szerte a nagyvilágban
sok-sok millió sportszerető ember számára lenne még húsz
vagy ötven év távlatából is felemlegetendő a 2024-ben
Budapesten lezajlott olimpia. Vagyis ez esetben nem elkoptatott újságírói
közhely, hanem a valóság maga, hogy egy olimpiai rendezéssel
örökre külön fejezetté válhatna Magyarország a nemzetközi
sportéletben.
A tiltakozások valós oka
Ennyi nyilvánvaló
előny ismeretében több mint érdekes kérdés, hogy vajon mi állhat
azon törekvések hátterében, amelyek keresztbe akarnak tenni a
budapesti olimpiai pályázatnak? Megítélésünk szerint két
oka van a támadásoknak, illetve annak, hogy egy jól körülhatárolható
kör a rendezés ellen agitál. Az egyik ok a politika, a másik
pedig a nemzetellenesség.
Az Orbán-kormány
és maga Orbán Viktor miniszterelnök is közismerten nagy
sportrajongó, így nem meglepő, hogy az általa vezetett kormány
számos döntése (a társasági adó sportra fordíthatóságának
bevezetése, új pályák, létesítmények építése, meglévők
felújítása, kiemelt sportágak körének létrehozása, ezek állami
támogatásban részesítése stb.) igyekszik szolgálni a magyar
sport ügyét. Ebbe a sorba illeszkedik a sportesemények
magyarországi rendezésének elősegítése is, nem véletlen,
hogy ilyen rövid idő leforgása alatt soha annyi jelentős
sporteseményt nem rendeztek Magyarországon, mint 2010 óta. Ám
nem kétséges, hogy egy olimpiai rendezési jog elnyerése – bár
korántsem csak a kormány, hanem az egész nemzet sikere és
elismerése volna – minden korábbinál nagyobb eredmény volna,
egyben pedig olyan mérvű sikert jelentene magának a kormánynak
is, amelynek pozitív hullámai bőven kitartanának a fél évvel
későbbi választásokig és lényegében garantálnák a
jelenlegi kormánypártok újabb, fölényes választási győzelmét.
Így tehát a most színre lépő mozgalom és a hozzá csatlakozók
körének törekvései között igenis meg kell említeni a
politikai okokat, és ezt a véleményünket nyomban alá is támasztja,
hogy számos balliberális politikus és több ellenzéki párt is
támogatásáról biztosította az olimpiaellenes kezdeményezést.
S ha már a
politika, és azon belül a balliberálisok szóba kerültek, kézenfekvővé
válik a másik ok is: az ellenzők mögött állók többször
bizonyított nemzetellenessége, esetenként nyílt magyargyűlölete.
Azok a körök, amelyek hazánkban a balliberális politikai táborban
hangadóknak számítanak, illetve meghatározzák ennek a társaságnak
a fő csapásirányait, amiben csak tudnak, a magyar érdekek
ellen dolgoznak. Miért éppen az olimpiai rendezés kérdésében
állnának a támogatók közé? Éppen az előző bekezdésben
fejtegetett nemzeti érzések miatt számukra kifejezetten félelmetes
volna egy esetleges győzelem, hiszen az olyan össznépi büszkeséget,
össznemzeti örömet szabadítana fel, amelyhez képest a
foci-Eb-hez kapcsolódó események csak szerény főpróbának számítanának.
Ettől ez a társaság – amelynek éltagjai számára csak térkép
e táj, utálnak magyarok lenni, semmit nem jelent számukra a
haza vagy a nemzet – retteg, mint ördög a tömjénfüsttől.
Mindezt persze bevallani nem akarják, nem is merik talán, így jönnek
a demagógiával, a látszólagos gazdasági érvekkel, amelyeket
– mint szakértők – igyekeznek hihetően tálalni. A gond ott
van ezzel, hogy egyrészt könnyű meglátni ezek mögött a valós
szándékot, másrészt pedig az érveik még csak nem is igazak,
hiszen – amint említettük – éppen az Agenda 2020 irányelvek
miatt nem is lett volna értelme túlkalkulált pályázattal próbálkozni.
Csak a visszalépés számítana vereségnek
Eredetileg közel
10 város jelezte rendezési szándékát 2024-re. Azóta több
visszalépés is történt, köztük Boston vagy Róma esetében
igen jelentős pályázók is visszavonulót fújtak, így
mostanra csupán három kandidáló, Los Angeles, Párizs és
Budapest maradt versenyben. A NOB legfelső vezetése – élén
Thomas Bach elnökkel – több ízben is példaértékűnek
nevezte a magyar pályázatot, kiemelve, hogy Budapest és az általa
benyújtott pályamunka éppen olyan, amely miatt az Agenda 2020
programot életre hívták. Ez mindenképpen jó jel. Nehéz eldönteni
ugyanakkor, hogy előny-e vagy hátrány az a tény, miszerint a másik
két városban korábbi rendezőket tisztelhetünk. Ez lehet hátrány,
hiszen Budapesttel ellentétben Los Angeles és Párizs már
igazolta, hogy képes megrendezni egy ilyen nagyszabású eseményt,
de akár előny is lehet, hiszen ha a NOB valóban komolyan
gondolja a kisebb városok helyzetbe hozásának szándékát,
akkor ennek igazolására a magyar fővárosnál keresve sem lehet
jobb és méltóbb helyszínt találni. Egyvalami biztos: a végeredménytől
függetlenül már az is hatalmas eredmény és nagy lehetőség,
hogy egyáltalán ott vagyunk a végső döntésnél, és fővárosunk
egyike a versenyben maradt három pályázónak. Ha nem bennünket
választanak, akkor sem lesz okunk pironkodni, számunkra egyedül
az jelentene vereséget, ha néhány, homályos összeköttetésekkel
rendelkező, politikai célzattal hőzöngő liberális miatt
visszavonnánk pályázatunkat, önként lemondva ezzel a rendezés
reményéről.
A 2024. évi nyári
olimpia helyszínéről szeptemberben dönt a NOB limai
kongresszusa. A világ legeredményesebb sportnemzetei egyikeként
járna már nekünk egy rendezés, járna már nekünk, hogy először
a történelemben mi lehessünk a Föld sportfővárosa. Reméljük,
a NOB-küldöttek is így gondolják majd.
Kovács Attila
|