2017.02.10.
Világosságot látott
és világosságot terjesztett
Ifj. Fekete Károly: Egyházunk egyik ébresztője: Makkai Sándor
A szerző a könyvben
foglalkozik Makkai Sándor életútjával, az egyházébresztéssel,
az ébresztő hanggal Makkai igehirdetéseiben, az evangelizációval,
a nemzetneveléssel, és hogy miként élt, gondolkodott a püspök
az ideológiák kereszttüzében.
Ahogy Ifj. Fekete
Károly a kötet előszavában fogalmaz: aki ismeri Makkai Sándor
nevét, annak azonnal eszébe jut három fő jellemző szó: püspök,
író, professzor. Van azonban egy negyedik megjelölés is, ami
összekapcsolja és összefoglalja az előző hármat: Makkai Sándor
református egyházunk egyik ébresztő személyisége. Makkai Sándor
egyházébresztő és nemzetnevelő munkásságának csomópontjait
kidomborító tanulmányt tart a kezében az olvasó, amelyből érzékelhető
egy zaklatott kor vajúdása és egy nagy személyiség küzdelme
az ideológiai hányattatások viharában.
Makkai
Sándor 1890. május 13-án született Nagyenyeden. A kolozsvári
református teológián és ezzel párhuzamosan a Ferenc József
Tudományegyetem bölcsészkarán tanult, utóbbin doktorátust
szerzett. 1913 nyarán házasságot kötött Borsay Margittal, két
fiúgyermekük született: László és Sándor. 1922 és 1926 között
az Erdélyi Egyházkerület püspökhelyettesévé, 1926-ban, 36
éves korában püspökké választották. 1936-ban lemondott
hivataláról, Magyarországra költözött. 1939-ben és
1941–1942-ben a debreceni tudományegyetem református hittudományi
karának dékánja, az ezeket követő években prodékánja volt.
Emellett a Debrecen-nagyerdei Egyházközség presbitere, a Tiszántúli
egyházkerület tanácsbírája, az egyetemes konvent missziói előadója,
a Magyar Református Egyház zsinatának és zsinati tanácsának
tagja. 1945-ben perbe fogták háborús és népellenes bűntett vádjával,
de a vádak alól felmentették. 1951-ben felmentették a konvent
missziói előadói tisztsége alól, még abban az évben, július
19-én, 61 éves korában visszatért teremtő, kegyelmes Urához.
Ennyi a rövid életrajz.
Amikor püspökké
választották, nagy bölcsességgel, kitűnő szervezőkészséggel
és megfelelő munkatársakkal szállt síkra a jogokért, az intézményekért
és a missziói szolgálat kiépítéséért. Külső-belső
frontokkal kellett megküzdenie, hiszen Trianon után a gáncsoskodó
ellenerőkkel, a miniszteri rendeletek, intézkedések beszűkítő,
nemzet- és egyházromboló tendenciájával szemben kellett
bevetnie diplomáciai érzékét. Tevékenyen részt vállalt a két
világháború közötti irodalmi életben. Az Erdélyi Szépmíves
Céh keretében, az irodalmi élet kiválóságaival együtt sokat
tett az elveszett, eltorzult „erdélyi szellem” újjáteremtéséért.
Makkai meg volt győződve arról, hogy az erdélyi magyarságnak
a magyar örökségben gyökerező, azon felépülő, az egyetemes
értékekbe kapcsolódó, önálló szellemi életet kell
kifejlesztenie. Ezt kívánta elősegíteni nagy hatású,
nemzetnevelő esszéivel: Magyar fa sorsa (A vádlott Ady költészete)
– 1927; Egyedül (Bethlen Gábor lelki arca) – 1929; Magunk
revíziója – 1931; Harc a szobor ellen (Széchenyi-tanulmány)
– 1933. Közkedvelt regényíró volt, akinek etikai töltésű
művei születtek (pl. Ördögszekér, Táltoskirály, Sárga
vihar). Ezeket könnyű aláértékelni, ha valaki nem ismeri az
erdélyi egyháztársadalmi helyzetet. Hiszen ennek a közegnek üzentek
a magyar múlt nagyjai, és ezt a közösséget ösztökélték döntésre,
helytállásra a régi események sikerei és bukásai. A regények
hősei mellett egyéb írásaiban egész arcképcsarnokot állított
össze nagy magyarokról. Ezekkel az életpályákkal is nemzeti
önismeretre, reálpolitikára sarkallta kortársait, és azt kívánta
felmutatni, hogy „kicsiny nemzetek és nemzeti kisebbségek
egyetlen fölfelé vivő útja a lelki egyensúlyozottság, a
szellemi értékesség, a kultúrnagyság”. Maradjunk az írói
munkásságnál. Már Debrecenben élt, mikor megjelentek hézagpótló
teológiai könyvei és prédikációi – ezek és számos tanulmánya,
cikke az egyház megelevenedését szolgálták, az öntudatos
református hit ébresztését. Élményt és életre szóló indíttatásokat
jelentettek előadásai, bárhol is mondta el azokat. Többször
hirdette az igét a Magyar Rádió hullámhosszán is. Debreceni
évei alatt szépírói munkássága tovább virágzott. Ekkor
jelent meg a Holttenger, a Magyarok csillaga, a Mi ernyeiek, a Szép
kísértet és a Szabad vagy című regénye.
Most térjünk rá
az egyházébresztés témájára. Makkai egyházébresztő munkája
Erdélyben és Magyarországon is annak a felismerésnek a jegyében
folyt, hogy az egyháznak igazán egyházzá kell lennie. Ez a tétel
önmagában hordozta a megvalósítás útját, ami a gyülekezeti
misszió élesztése volt, és ez az elv határozta meg a megvalósítás
eszközét, az ébresztő hangú igehirdetést. Makkai már fiatal
lelkipásztorként átlátta, felismerte és láttatta az erdélyi
református problémákat. Meglátásait osztotta és egyházmentő
gondolatainak szócsöve lett az a lelkészekből álló baráti kör,
amelyet Vécsi Szövetség néven 1921 augusztusában Marosvécsen
hoztak létre. A Makkai és Tavaszy Sándor vezetésével ide tömörülő
lelkipásztorok rájöttek, hogy „az intézményes és
adminisztráló hivatalos egyházi szervezet önmagáért való életének
napjai meg vannak számlálva, a lelki, missziós egyház kegyelmi
ideje következik, s ezért az egyház nem lehet egy sérelmi
politika – bármily kitűnőnek látszó – cégjelzője és
takarója, hanem az adott viszonyok között kell a rábízott nép
lelki irányítója, mindennapi munkájának megszentelője,
szenvedéseiben vigasztalója és a hitből fakadó szeretet tevékeny
közösségébe szervezője legyen”. Az 1920-as évek egyházra
nehezedő elvárásait Makkai nem nemes feladatnak, hanem kísértésnek
látta, bár az magát nemzetvédőnek gondolta, a magyar vallás
letéteményesének, ősi kollégiumokkal bíró iskolaegyháznak,
a magyar társadalom erdélyi fenntartójának. „Csakhogy ez a
magyarság nem volt evangéliumi, hanem politikai, ez a tanítás
nem volt hitvallásos, hanem világias, s ez a társadalmiság nem
volt lelki közösség, hanem pontosan megismételt másolata az
osztály- és rangkategóriáknak az egyházi életben. A nagy
sorsfordulat tehát az erdélyi református egyházat voltaképpen
a saját eredeti arculatának tükre elé állította, s arra szólította
fel, hogy mindig hangoztatott igényeit az élet vezetésére nézve
most már valóban érvényesítse is! És a probléma mégis új
és megoldhatatlan volt… Mert az élet parancsszava az erdélyi
református egyházhoz mint egyházhoz szólott, és az erdélyi
református egyház nem volt még egyház a szónak evangéliumi
és kálvinista értelmében” – állapítja meg Makkai. A
megoldás csak az lehetett, hogy az egyháznak egyházzá kell
lennie. Makkai tudta, hogy szükség van egy új teológiai közszellemre,
és meggyőződéssel vallotta, hogy az „élő hitű és teológiailag
képzett lelkipásztor az, akin megfordul a jövő”, azaz öntudatos
lelkipásztori munka csak a magyar teológia megújulásából
virulhat ki. Ő maga is leszámolt a liberális teológia örökségével,
vallástudományi irányultságával, hogy minden külső közvetítés
nélkül, önálló felismerés alapján, nem kis harcok árán
legyen az ige teológusa.
A megvalósítás
útja a gyülekezeti misszió élesztése volt. Az I. világháborút
megelőző és az azt követő időszak gyülekezeti helyzete
elesett állapotokat tükrözött. Ebben a helyzetben próbálta
meg a belmissziói mozgalom az egyház megkeresztelt, de csak névleges
ragjait elérni, felébreszteni. A megújulási erőfeszítések
az egyesületi életben zajlottak, amelyeket a konzervatív lelkipásztorok
féltékenykedve fogadtak. Makkai felismerte, hogy az addig mellőzött
vagy csak megtűrt, a hivatalos egyház által farkasszemmel kísért
és nemegyszer egymással is huzakodó egyesületeknek és missziós
csoportoknak a gyülekezetekben kel otthonra találniuk. Azt a
vonalat képviselte, hogy az „egyház tisztelettel fogadja el a
belmisszió megszégyenítő leckéjét… Kilépve elavult intézményes
bürokratizmusából, vegye kezébe a munka szervezését és irányítását,
szervezze át önmagát mozgó, missziós népegyházzá, helyezze
egész bizalmát és minden erejét a hitből fakadó szeretet
hatalmának organizált és fölszerelt felszabadításába.”
Ezt a nagy átalakulást sürgette Ravasz László is, aki
egyetlen mondatba sűrítette a feladatot és a célt: „ az egyház
misszióivá tétele és a missziói munka egyházivá tétele.”
Makkai Sándor is a belmisszió egyházasításának ezt a
programját hirdette meg és érvényesítette püspöksége idején
erdélyi talajon. Az egyesületeknek az egyházba integrálása
(amelyeknek a száma jóval kevesebb volt Erdélyben, mint az
anyaországban), a gyülekezetek mozgékony missziói népegyházzá
szerveződése megindult, és még az olykor előforduló nehézségek
ellenére is figyelemre méltó eredményeket hozott. Bár a
Magyarországi Református Egyház az 1933. évi III. tc.-ben törvényt
alkotott az egyház missziói munkájáról, de fél évtized
alatt nem sok közeledés történt a más-más utat járó misszió
és az egyház között. Ezt az „állóvizet” mozdította meg
a Makkai Sándor korábbi felismeréseiből és püspöksége
alatt szerzett gyakorlati tapasztalataiból szerzett mű, Az egyház
missziói munkája (Budapest, 1938) című ekkléziasztikai jellegű
könyve, amelyben alapvetést kíván adni a misszió teológiájához.
„A tömeghitetlenség és a belső bizonytalanság szekularizációja
az Egyház elé a mozgósítás, a misszió parancsát állítja”
– vallja Makkai a mű motivációjának egyik indokaként. Egy
bevezető történeti fejezet után egy-egy evangéliumi részlet
kapcsán szól a misszió három ágáról: a pásztori misszióról,
a gyülekezeti misszióról és a külmisszióról. Ezzel a
felosztással kiküszöbölte rendszeréből a belmisszió fogalmát.
A missziót úgy definiálja, mint ami feltételezi a küldőt és
a küldöttet. A Szentírás szerint az egyházat misszióba küldő
Krisztus maga volt az első, tökéletes küldött, aki az Atya üdvüzenetét
hozta a világba. Ez a Krisztus ruházza övéire a missziót.
Makkai a missziói munka célját abban látja, hogy az egyénekből
való egyháztagokat, a látható gyülekezetekből pedig a hívő
szeretet élet- és munkaközösségét alakítsa ki.
Szépirodalmi
alkotásain túl pedagógiai tárgyú műveket is írt, melyek
tanulságosak a ma olvasója számára is; ezekben a pedagógiáról,
az oktatásról-nevelésről, a közoktatásügyi kérdésekről
vallott felfogását ismerhetjük meg. Nemcsak írt mindezekről,
hanem iskolaszervező is volt, a magyar és egyházi iskolák
megmaradásáért és alapításáért folytatott küzdelem
jellemezte életét. 1912-től 1915-ig vallástanár volt Kolozsváron,
1917-ben meghívták Sárospatakra, majd 1918-tól 1926-ig a
kolozsvári fakultáson tanított rendszeres teológiát. A magyar
iskolák bezárásának korában óriási erőfeszítésekkel elérte
új iskolák alapítását és régiek megmentését: 1926-ban leánygimnázium
épült Kolozsváron, 1927-ben a megszűnt udvarhelyi fiúgimnázium
helyébe tanítóképzőt és internátust rendeztek be, 1928-ban
a kolozsvári leányszeretetházat leányinternátussá építették
át. Az elnéptelenedett szászvárosi Kún-kollégium helyébe nőiskola
települt, patinás épülete adott otthont az egyház árvaházának.
Korának igehirdetése
mesterkélt, élettelen szónoklattá lett, amely más prédikátorok
át nem élt gondolatait vagy beszédeit szajkózta. Makkai maga
is bosszankodva mondta: „Nem lévén saját lelkünk kifejezése,
kénytelenek vagyunk hozzá a hangban, modorban és gesztusokban
adni azt, ami a másét a mienk látszatává teszi s így született
meg a prófétai bizonyságtevés egyházában a szavaló prédikáció,
a szónoki igehirdetés, amely elmaradt a küszködő, tragikus
világtól, nem szól a ma emberéhez, ignorálja annak tényleges
lelki szükségleteit, nem tud se elég szociális, se elég aktuális
lenni, s az éhesen hagyott lelkeket vagy a közöny, vagy a szekták
karjai közé löki.” Makkai Sándor ezen a ponton fújta meg a
riadót, s kimondta: a szónoki igehirdetés ideje lejárt! Az
igehirdetés a lelkipásztori életnek és munkának nem az egyik,
a többiektől külön vagy azokkal ellentétes ága, hanem a
centruma, ahová életének és munkájának minden szála összefut,
s onnan megint szétsugárzik, minden irányba. Makkai ebben is példát
mutatott, püspöksége idején egy új és eredeti műfaját találta
meg az igehirdetésnek, amit Az elátkozott óriások című kötet
őrzött meg. Merész és egyértelmű fogalmazásával, a
cirkalmas, kánaáni nyelvet nélkülöző, azt feloldó friss szókapcsolataival
világossá és szemléletessé tette az üzenetet. Prédikációiban
a magától értetődő evangéliumi látásmód ötvöződik a
tiszta református szellemiséggel.
Mielőtt évtizedekre
bekövetkezett volna a Makkai-életmű körüli nagy csend, a
nyilvánosság előtti utolsó értékelést Ravasz László
mondta el 1953. március 22-én, Makkai síremléke mellett:
„Makkai Sándor azért született, hogy egy láng égjen benne.
Világosságot lásson és világosságot terjesszen. […] Jönnek
majd generációk és így tesznek tisztességet emléke előtt: a
benned munkálkodó halál mi bennünk életté vált. Ezért
foglalja össze Makkai Sándor belső életét ez a vallomás:
hittem, azért szóltam. Ez kifejezi az isteni kényszert, amely
szólásra indította. Mondanivalóinak igazságát és őszinteségét,
azt, hogy minden szavába egy darab élet szakadt bele és ez
fejezi ki megjutalmaztatását, azt az örömet és hálát, hogy
szólhatott.” Valóban: Makkainak „minden szavába egy darab
élet szakadt bele”, s minden életszeletet elért szavával,
amelynek súlya volt, felelősségből fakadó izzása és a belső
rendből következő kiáltási szabadsága. Gazdag egyénisége
Istentől kapott ajándék volt kora számára. Szószék, püspöki
tiszt, professzori katedra, írótoll vagy élő szó – mind az
ébresztő szolgálat eszközei voltak Makkai Sándor életében,
hogy Istentől kapott küldetését teljesítse.
Makkai Sándor
megkerülhetetlen alakja a 20. századi magyar egyház-és teológiatörténetnek.
Igehirdetői személyisége, missziói elkötelezettsége, nevelői
adottságai és egyházvezetői munkássága nélkül egy sajátos
színnel lett volna szegényebb a magyar református teológiai
gondolkodás. Azoknak ajánljuk ezt a könyvet, akik a püspök
teológiai és művelődéstörténeti munkássága alapján a
reformátusság egy kicsi, de lényeges szeletét szeretnék
megismerni.
(Ifj. Fekete Károly:
Egyházunk egyik ébresztője: Makkai Sándor; Kálvin Kiadó,
2001.)
M.A.
|