2017.02.10.
A tankerületi központok döntenek
Valamennyi iskolába
el szeretnénk menni, hiszen fontos, hogy közvetlen visszajelzést
kapjak arról, hogy miként lehet a rendszeren a továbbiakban
finomítani – közölte lapunk megkeresésére Dr. Solti Péter
a Klebelsberg Központ elnöke.
Január 16-ától áll a Klebelsberg Központ élén. A
Kliket megalakulása óta nagyon sokan támadják, ellenzéki
politikusok, polgármesterek, felheccelt tanárok egyaránt. Jól
átgondolta, hogy milyen feladatra vállalkozik, mert bizonyára
nem lesz a legnépszerűbb ember Magyarországon?
– Nem népszerűségi verseny megnyerésére, hanem nagyon
komoly és szép feladatra vállalkoztam. Tény, hogy nehéz a
feladatom, de megvannak azok a szépségei, amelyeket – bízom
benne – az eredmények visszatükröznek.
Mégis milyen szépségei vannak a feladatának?
– Nagyon vonzó lehetőségnek, kihívásnak, szép
feladatnak tartom, hogy egy nagyon komoly fenntartó szervezet
koncepciója megváltozik, és végig vihetem ezt az átalakítást.
A jogszabályi változások egyértelműen mutatják az utat, s
biztosítani kell, hogy kialakuljon az a végeredmény, amelynek
alapján valamennyi iskola nyugodt körülmények között,
megfelelő feltételek mellett tud
dolgozni.
Intézményirányítási és finanszírozási
rendszer kialakításáért felelős miniszteri biztosi és elnöki
feladatai mennyiben hasonlítanak?
– Biztosi feladatköröm a koncepció kialakításában nyújtott
szerepemre utal. Így a korábbi Kliknek, jelenleg a Klebelsberg Központnak,
illetve a tankerületi központok működését is terveztem, és
részt vettem létrehozásukban. Első miniszteri biztosi felkérésem
a felsőoktatásra irányult, elsősorban a kancellári rendszer
megjelenéséhez kapcsolódott. Eredeti feladatom 2014 decemberétől
az volt, hogy abban nyújtsak segítséget a fenntartónak, hogy a
kancellári rendszert a felsőoktatási intézményrendszerben
megfelelő hatékonysággal sikerüljön bevezetni. Majd, mikor
felvetődött az állami köznevelés-irányításon belül a
fenntartói funkció átalakítása, akkor ezzel egészült ki
feladatköröm. A két funkció közti párhuzam vagy hasonlóság,
hogy a stratégiaalkotás és a tervezési folyamatok kapcsolódnak
a miniszteri biztosi, míg az operatív irányítási rész az elnöki
megbízásomhoz.
Tavaly nyáron Palkovics László államtitkár úr úgy
vélte, a Klik átalakításával új viszonyokat teremtettek a
fenntartói és működtetői területen, hatékonyabb és szolgáltató
szemléletű rendszert alakítottak ki. Mikor önt kinevezték,
akkor pedig azt írták, hogy a Klebelsberg Központ az eddigieknél
nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy menedzserszemlélettel végezze
feladatait. Nincs ebben ellentmondás?
– Semmilyen ellentmondás nincs ebben. Elsősorban a szolgáltató
szemlélet irányából közelítenem meg a rendszert. Tudni kell,
hogy 2016-ban alapvetően a rendszer átalakításának jogi
megalapozottsága, illetve ennek alapján egyfajta pilot-működése
valósult meg. Tavaly a Klik egységes szervezetként működött,
de a minisztériumi irányítás mellett elindult az átalakulása,
úgy, hogy ehhez rendelkezésre álltak a megfelelő jogszabályok.
2017-től már ténylegesen működik a Klebelsberg Központ mint
középirányító szervezet, és funkcionálnak a tankerületi központok
mint a fenntartói irányításban ténylegesen döntéshozatali
joggal rendelkező szervezetek. Azt kell idén elérnünk, s
nagyon remélem, hogy ez a tanév végére már egyértelművé válik,
hogy az a decentralizált működés, amit eredetileg célként tűztünk
ki magunk elé, az iskolák számára is látszódni fog. A szolgáltató
központúság alatt azt értem, hogy alapvetően annak a feltételét
kell biztosítanunk, hogy az iskolákban a szakmai munkára
tudjanak koncentrálni, amelyhez a fenntartó biztosítja a
megfelelő hátteret. Amikor egy iskolában működési probléma
vetődik fel, vagy a működés során előre tervezetten valamin
változtatni kell, akkor az adott tankerületi központ, illetve
szükség esetén a Klebelsberg Központ rendelkezésre áll, s
nagyon gyorsan, és hatékonyan megoldja. Tehát a döntéseket a
tankerületi központok hozzák meg, a Klebelsberg Központ
feladata az, hogy ebben segítse őket.
Többen attól tartanak, hogy az önkormányzatok nem szólhatnak
már bele az intézmények működésébe. Mi erről a véleménye?
– Az önkormányzat a helyi közösségi élet meghatározó
szereplője, nélküle elképzelhetetlen egy adott iskola működése.
Az iskolai oktatás pedig a helyi közösségben élőkre van nagy
hatással. Meg kell találni az önkormányzatokkal a kapcsolódási
pontokat. Ilyen például az infrastruktúra használata, vagy
fejlesztése, amely önkormányzati tulajdonban van. Ezek közül
sok az olyan, amely nem kifejezetten oktatási célokat szolgál,
hanem például sportcélokat. Az, hogy egy adott tanuszodát,
tornatermet, nagyobb sportlétesítményt milyen módon tud közösen
az iskola és az önkormányzat a közösségi élet szolgálatába
állítani, bizonyítja az együttműködés fontosságát és minőségét.
Az önkormányzatokat érdekeltté kell tenni abban, hogy erősödjön
az együttműködése az iskola vezetőjével, és a tankerületi
központtal.
Mi a tankerületi tanácsok feladata?
– A tankerületi tanács javaslattevő fórum. Ezek a tanácsok
az önkormányzatok, az egyházak, a nemzetiségi önkormányzatok,
vagy akár a helyi kamarák, felsőoktatási intézmények, vállalatok
véleményét csatornázzák be az iskolákról szóló döntésekbe,
hiszen ezek a szervezetek közösen alakítják az oktatás irányait.
Az intézmények gazdálkodásában mennyire érdekeltek
az iskolák igazgatói? Szeptemberben szülői értekezleten
voltam, és akkor felvetette az iskola vezetője, hogy nem lehet
tudni, miből szerzik be a krétát, a fénymásolópapírokat.
– Az iskolaigazgatóknak jelentős szerepük van az adott
iskola költségvetésének megalkotásában. A tankerületi központok
megtervezik a költségvetést, azon szakmai munka alapján, amit
legjobban az iskolaigazgatók ismernek. Tehát az iskolaigazgatók
nélkül nem alakulhat ki az éves költségvetés. Ez felelősséget
is jelent az iskolaigazgató szempontjából, mert neki egészen
pontosan át kell látnia azt, hogy hogyan alakul az adott tanév,
s azon belül mikor és mekkora összeget kell a feladatokra fordítani.
A szakmai vita után kialakul a költségvetés, melyhez a szükséges
kereteket a tankerületi központ biztosítja. Minden olyan éles
helyzetet – erre aktuális példa a fűtésrendszerek meghibásodása
–, ami esetleg ezektől a költségvetési keretektől eltér, a
tankerületi központok képesek kezelni.
Egy dunántúli tankerületi központ eltérő adottságokkal
rendelkezik, mint egy délkelet-magyarországi?
– Természetesen óriási különbségek vannak a tankerületek
között, melyek költségvetésben, gyermeklétszámban,
alkalmazotti létszámban, az iskolahálózat összetettségében
is megmutatkoznak. Az egyes iskolák is más és más sajátosságokkal
rendelkeznek. Ezeket figyelembe véve kell az érdemi munkát
megszervezni, a költségvetést megtervezni. Egy felsőoktatási
hasonlattal élve: nem lehet összehasonlítani a Magyar Képzőművészeti
Egyetemet a Pécsi Tudományegyetemmel. Mindkettő egyetem, de
teljesen más sajátosságokkal rendelkezik, ennek következtében
a költségvetésük sem ugyanakkora.
Ha már az egyetemeket említette: tavaly decemberben
mintegy 29 milliárd forint értékben 12 egyetemi PPP-projektet
(közfeladat ellátása magántőke bevonásával) sikerült kiváltani.
Idén is folytatódik a PPP-konstrukciók kiváltása?
– Az idei költségvetés 18 milliárd forintot tartalmaz
erre a célra, de reményeim szerint a tavalyihoz hasonló
volumenben válthatjuk ki az előnytelen PPP-konstrukciókat.
Térjünk vissza a Klebelsberg Központhoz. A Pedagógusok
Demokratikus Szakszervezete szerint nem a vezető személyén,
hanem a túlközpontosított rendszeren kellene változtatni. Mi
erről a véleménye?
– A túlközpontosított rendszer már megváltozott,
szeptember óta a döntéseket a helyi szintre delegáltuk. Az
eddig elmondottakból is kiderült, hogy megnőtt az iskolaigazgatók
mozgástere. Ez azt is jelenti, hogy januártól ha valamire
nagyon gyorsan szüksége van, saját maga be tudja szerezni
bizonyos keretig. Tehát az anyagi jellegű problémák mára
megszűntek. Ha nem kell ilyen problémákkal foglalkozni az iskolákban,
akkor sokkal jobban lehet fókuszálni az oktatásra, és a pedagógus–szülő–gyermek
kapcsolatra.
Tervei szerint felkeresi a tankerületi központokat és
tárgyal az iskolaigazgatókkal?
– Valamennyi tankerületi központba el szeretnénk menni,
és amennyire lehet minél több iskolát meglátogatni. Hiszen
fontos, hogy közvetlen visszajelzést kapjak arról, hogy miként
lehet a rendszeren a továbbiakban finomítani. Nagy szerencsém,
hogy ebben segítségemre lesz egy kiváló szakember, Hajnal
Gabriella elnökhelyettes asszony, aki 17 évig volt iskolaigazgató,
így teljes mértékben ismeri az iskolák problémáit s ezeket
– mint hajdani pedagógus-sztrájkbizottsági tárgyaló –
rendszerszinten is látja.
Milyen célból monitorozzák az intézményeket?
– Meg szeretnénk tudni, hogyan lehet a működést jobbá
tenni, hogy minden feltétel adott legyen a pedagógusok hatékony
munkájához. Tehát az elsődleges feladatom az, hogy az iskolák
működését biztosítani tudjam. Munkám értékmérője az
lesz, ha nem kell majd a Klebelsberg Központról gyakran
nyilatkoznom, mert azt tapasztalják az érintettek, hogy jó a működési
modell, és az iskolák tényleg a szakmai tevékenységükre
tudnak koncentrálni.
Medveczky Attila
|