2017.02.24.
Nyelv és rög
A felvidéki magyar habitus és fejlődésének hátterei
XIX. rész
„Boldogasszony
Anyánk, / Régi nagy Pátrónánk! / Nagy ínségben lévén, /
Így szólít meg imánk: / Mennyországodból édes hazánkból /
Ne feledkezzél el / Szegény magyarokról!”
Igen kedves olvasó,
jómagam is tudatosítom már vagy huszonöt éve, hogy baj van a
szöveggel. S azért tudatosítom, mert azon 1991-ben Ján Sokol
nagyszombati érsek jóváhagyásával kiadott imakönyvben
szerepel e szöveg, melyet jóhiszeműségében a gímesi nagyanyám
adott nekem, unokájának, kisiskoláskorom elején. Négy évszázados
katolikus néphimnuszunk, a „régi magyar himnusz” ez imakönyvben
szereplő szövege ismerősen hat, de a magyar katolikus fülnek mégis
sértően szokatlan. Ki a tettes?
Ki
az önjelölt költő, aki a földi pályáján magas egyházi székbe
emelkedve úgy megittasodott, hogy a „Magyarországról édes
hazánkról” strófát a „Mennyországodból édes hazánkból”
strófával merte helyettesíteni? Nem egy alternatív zenei
szubkultúra kenderfüstös szövegírója nyúlt kalandvágyból
egyházi népénekünk botrányszagú átszabásához. Sokkalta
ravaszabb, kígyóságát ez alkalommal nehezen kendőzhető
hatalom hagyott tapintható, felmutatható nyomot maga után az
1991-ben kiadott Glória imakönyvben. A szlovákiai katolikus
egyházon bévüli, felvidéki magyarok ellenében zajló szlovák
nemzetépítés. A programkiáltványának is tekinthetjük az
imakönyvben közölt hatalomittas szövegátszabásokat. A Szlovákiai
Magyar Katolikus Papok Társulata által kiadott imakönyv, Ján
Sokol érsek jóváhagyásával, Stefan Bíróczi cenzor neve
alatt publikálta e szentségtörést.
Szellemi, kulturális
és történelmi örökségünk kisajátítása a szlovák nemzetépítő
érdekek számára nemcsak felvidéki falvaink nevére, felvidéki
viseleteinkre, de a világmagyarság szellemi tulajdonát képező
egyházi énekeinkre is kiterjed.
Az érsek, Ján
Sokol neve alatt kiadott imakönyvben nem csupán ezen egyházi énekünkből
száműzték a magyar hazát. Az Isten hazánkért térdelünk elődbe
egyházi énekben a hazánkért szavat is lecserélték, amiből
az Isten népünkért térdelünk elődbe variáns keletkezett.
Az egyházi köntösökbe
burkolódzott szlovák nemzetépítők a kilencvenes évek elején
nem nézték jó szemmel, hogy a felvidéki magyar hívek a hazájukért
imádkozzanak. Pedig az Isten hazánkért egyházi ének még megállhatta
volna a helyét az önjelölt cenzorok előtt. Az Árpád-házból
felemelkedő szentjeinket énekli meg ezen egyházi ének. Azon Árpád-háziakat
kik a modern kori szlovák történetírás szerint a szlovákok
uralkodói is voltak. Szlovákok uralkodói ide, szlovákok
uralkodói oda, a felvidéki magyar hívek akkor se fohászkodjanak
hazáért e szent uralkodókkal ajkukon. Véletlenül se imádkozzunk
semmiféle hazáért, melyért az Isten előtt a magyar szentek erényei
szólhatnának. Népért még csak-csak. Az egyházban munkálkodó
szlovák nemzetépítők az egyházi énekeink ily nemű cenzúrázásával
nyilvánosan kifejezték a felvidéki magyar katolikusokkal
szemben táplált mély bizalmatlanságukat.
Az 1989-ben
nagyszombati egyházmegye első érsekévé kinevezett Ján Sokol
felvidéki magyar katolikusokkal szembeni bizalmatlanságát nem
csupán az ő általa elfogadott imakönyvben érhetjük tetten.
A Pozsony melletti
Dévényen 1996-ben megrendezett millecentenáriumi ünnepség főszervezője
személyes ismerősöm. A magyar honfoglalás millecentenáriumának
idején a Szent Nagy Konstantin Lovagrend aktív tagja volt. A
lovagrendben a magyar ügyekért felelős tagként volt jelen, ezért
illendőnek és fontosnak tartotta lovagtársait meghívni az ő
szervezésében megrendezett ünnepségre. A meghívókat személyesen
adta át lovagtársainak a lovagi ülésen, melyen meghívott
excellenciaként megannyiszor a nagyszombati érsek, Ján Sokol is
jelen volt. Az érsek azzal a megjegyzéssel fogadta a meghívót,
hogy reméli, ez nem valami provokáció személye felé, hogy
neki – Szlovákia első egyházi emberének – magyar nyelvű
meghívót adnak át. Ez azért is volt megdöbbentő, mert az érsek
ékesszólóan beszéli a magyar nyelvet. A többi lovag, aki
mellesleg nem kisebb szlovákiai személyiség, mint az érsek,
annak ellenére, hogy magyarul nem beszél, szívélyesen fogadta
a meghívót. A magyar nyelvű szöveg láttára nem volt
kisebbrendűségi rohamuk, mint Szlovákia első egyházi emberének.
Komáromban 1990
óta egy évente megtartott imanap ad keretet a felvidéki magyar
hívek azon igényének kifejezésére, mely egy magyar püspökség
kialakítását kérvényezi Dél-Szlovákia területén a szlovákiai
katolikus egyháztól. Az imanapra jeles egyházi, illetve világi
személyiségek is meghívást kapnak. Az imanap szentmiséjének
főcelebránsa szinte minden alkalommal Ján Sokol nagyszombati érsek
volt, annak ellenére, hogy a szlovákiai katolikus egyházon belül
a szlovák nemzeti jelleg fenntartásán és bővítésén munkálkodó
egyik legbuzgóbb papról van szó. Eszmeisége, kijelentései,
hangoztatott politikai véleménye a tanúbizonyság az egyházon
belül alkalmazott szlovák nemzetépítő életfilozófiára. E köztudott
tény ellenére az egyházi méltóság jelenlétét az imanapon a
felvidéki, komáromi hívek nagyon üdvösnek tartják. Aki ezen
imanapon nyílt szívvel valamikor is részt vett, észlelhette,
hogy a magyar hívek szinte áhítattal tekintenek a köreikbe érkező
szlovák egyházi fejedelemre, titkon bizakodva abban, hogy ha egy
ilyen magas rangú egyházi személyiség, mint Sokol érsek, velük
együtt vesz részt az ájtatosságon, bizonyosan meghallgattatik
az égiekhez szóló magyar püspökségért is elhangzó imájuk.
Ellenben Ján Sokol érsek az imanap keretén belül elhangzott prédikációiban,
személyes beszélgetéseiben, minduntalan az egyház egyetemességét
hangoztatta és azt, hogy mi mindannyian egyek vagyunk Krisztusban
és a megosztás nem jó számunkra – utalva ezzel a magyar püspökség,
tehát a magyar egyházi ügyek elkülönülésének szükségtelenségére
Szlovákiában. Az imanap szervezői résztvevői e megnyilvánulások
ellenére abban a hitben éltek élnek, hogy e magas rangú szlovákiai
egyházi méltóságot megnyerték a magyar püspökség ügyének.
Felvidékieim
sajnos nem csak ezen esetben adnak tanúbizonyságot kollektív
naivitásról. E naiv elvárásban a felvidéki magyarság egyik népnemzeti
jellemvonása érhető tetten, melyre fogyásunk egyik oka is kötődik.
A modern felvidéki magyar társadalom nagyrészt a néhai
paraszti néptömegek utóda. A parasztember egyenes szóból értő
és egyenes szóra hallgató tudata nem szokta a magas fokú színfalak
mögötti politikai köntörfalazást. E tudat öröklődött át
az ősi hittel együtt a modern felvidéki magyar néptömegekre.
Nem vagyunk képesek látni, vagy ha látjuk, nem merjük tudatosítani,
elfogadni azt a lehetséges tényt, hogy egy egyházi személy,
egy szentéletű ember esetleg ellentétét cselekedheti annak,
amit beszél, vagy amiért az imanap kapcsán adott helyzetben
hivatott kiállni.
Az imanapon a meghívott
világi személyiségek közt a magyar királyok kései utódai, a
Habsburg-család tagjai is megfordulnak. A sorsának enyhüléséért
imádkozó felvidéki magyarság a régi felségek utódainak érkezésére
is felszisszen és reménykedve sóhajt, hogy most már enyhülésnek
kell érkeznie, ha ilyen hatalmasságok imádkoznak velük együtt
a felvidéki magyar lét javulásáért. Ám azokban kik tudatosítják
az előző évszázadokban nemzeti létünket körülkulcsoló
habsburgi politikát, azokat a Habsburg-utódok érkezése nem tölti
el feltétlen derűs reménységgel.
1848-ban első
Ferenc József tárgyalt a szlovák nemzeti érdekekért harcoló
Stúrékkal a magyarok ellenében és Stúrék szabadcsapatai hátba
is támadták a magyar szabadságharc honvédjeit.
Reméljük az
1848-ban a magyar szabadságharc ellenében összeboruló császári
politika és pánszlávizmus, most nem kísért újra a Habsburg-házi
utódok leszármazottjai és Ján Sokol érsek komáromi imanapi
szereposztásában. A képlet a régi lenne a forma új. Miért
fontos és lényeges ezen eshetőségbe belegondolni? Azért, mert
ha egy spirituális összefogásnak a vezetői az összefogás érdekében
nem őszintén, vagy netán ellentétes célt követve
cselekszenek, akkor azon esetben az összefogásban résztvevő köznép
erőst meg van vezetve. S mi a jussa ilyen esetben a fohászkodó,
Felvidék távol eső zugaiból reménykedve érkező magyar híveknek?
A mindenkori vezetőink
már végre megérthetnék és azok is kik spirituális, morális
példaként akarnak vagy próbálnak állni előttük, hogy a
felvidéki magyar néplélek elvárja vélt vagy valós vezetőitől
az egyenes kiállást és őszinte segíteni akarást a magyar
megmaradás dolgában, mert a hamis, nem őszinte vezetés a
felvidéki magyar néplélekben pusztítást okoz, s általa számbeli
fogyást, közösségi bomlást hoz. E jelenség sérti az egyenes
igaz szóval élő felvidéki magyar közösségi tudatot és
igazságérzetet. A felvidéki magyar lelkület e vonását
legjobban talán a gömörországi Szilicén századok alatt
kiforrott népdalunk tükrözi:
„Fölszántom a
császár udvarát, belé vetem hazám búbaját, hadd tudja meg
császár fölsége, mi terem a magyar szívébe. Bánat terem
abban, búvetés, a magyar élete szenvedés, áldd meg, Isten, császár
fölségét, ne sanyargassa magyar népét.”
Mi nem kívánunk
egyebet csak azt, ami e népdalunkban közösségi történelmi
tapasztalatként csapódott le. Azt, amivel a felvidéki magyar
szellemiség e népdal által mindenkori vezetőinek üzen. Mégpedig
azt, hogy igaz szívvel, őszinte meggyőződéssel képviseljenek
bennünket fennmaradásunk, magyar megmaradásunk érdekében.
Politikai és spirituális vezetőink ne éljenek vissza öröklött
közösségi jóhiszeműségünkkel, mellyel ha visszaélnek,
akkor az felvidéki népnemzeti létünket, megmaradásunkat ássa
alá.
Az utóbbi évtizedekben
számos múlt- és jelenkori politikai és egyházi vezetőnktől
tapasztalhattunk olyan megnyilvánulásokat melyek nem éppen a
felvidéki magyarok fennmaradását szolgálták, sőt nem egy
esetben inkább az asszimilációt segítették elő. Az ilyen
magyar közösségbomlasztó megnyilvánulások számos magyar
falu és városközösség vezetőjénél is tetten érhetők.
Mint világi, úgy
egyházi vezetőinknél is. A szlovákiai katolikus egyház alapját
a felvidéki magyar katolikus hívek több mint 317 000 fős nyája
is alkotja, mely Dél-Szlovákia területén lévő plébániákban
oszlik meg.
E magyar katolikus
nyájat a szlovák nemzetállam-építés közvetlen ezen plébániák
élére helyezett egyes báránybőrbe bújt farkasok révén is
mardossa. Következő alkalommal vázoljuk miként farkasulnak el
egyes plébánosaink papjaink és válnak a szlovák nemzetállam-építés
napszámosaivá a szlovák nemzetbe való beolvadásunk elősegítőivé
és serkentőivé.
Jancsó Badacs Károly
|