2017.02.24.
Magyar siker Szlovákia sínpályáin!
„Boldogasszony
Anyánk, / Régi nagy Pátrónánk! / Nagy ínségben lévén, /
Így szólít meg imánk: / Mennyországodból édes hazánkból /
Ne feledkezzél el / Szegény magyarokról!”
Száz vasútat,
ezeret! – szólította fel 1847-ben Vasúton című versében
nemzeti romantikánk szilaj lelkű költője, Petőfi Sándor a
magyar szabadság és akarat géniuszát. Verse után nem sokkal
hatott az ige, és a Magyar Birodalmat behálózták az országot
a fővárossal összekötő vasútvonalak. Ez a 19. század hőskora.
Vas, acél és gőz.
Azóta sok víz
folyt le a Dunán, sok vonat zakatolt át a magyar évszázadban
megalapozott és azóta sűrűsödött vasúthálózaton. Ma, a
21. század elején a virtualitás, a bitek és a sürgető
globalizáció korában e vasúthálózat egy részére újra
visszakerülnek az állomásokat jelző magyar településmegnevezések.
Egyes esetekben 97, ám többségében 72 év után Felvidék
magyarlakta falvai, városai újra magyar településnév-táblával
ékeskedő vasútállomáson fogadhatják a hozzájuk látogatókat.
A Berlinből, Prágából, Pozsonyból hazaérkező magyarhoniak a
Mátyusföldön, Csallóközben, Alsó-Garam mentén áthasító
vasútpályán magyar település megnevezésekkel találkozhatnak.
72 év után Nové Zámky állomáson az Érsekújvár feliratot
olvashatják újra a városon átutazók.
Ez
minden bizonnyal legalább annyira megdobogtatja a magyar érzelmű
ember szívét, mint az Osztrák–Magyar Monarchia idején ez állomásra
vezényelt Érsekújvár környéki cigányzenészek Rákóczi-indulója,
mely az állomásról távozó és oda érkező vonat utazóit
fogadta és kísérte a boldog békeidőkben, majd újra az 1938
és 1944 közti „magyar világ” éveiben.
A rendelkezés
minden olyan vasútállomással bíró települést érint,
melyekben a magyar lakosság aránya 20% felett van. Több mint 15
év után a vasúti közlekedésben is érvényesül a nemzetiségek
nyelvhasználatát szabályozó törvény. Az eddigi adatok
szerint 55 település állomásépületére függesztenek kétnyelvű
településnév-táblákat, ebből 54 magyar és 1 ruszin településen.
Míg Európa-szerte egy megszokott jelenségről van szó, addig
Szlovákiában újdonságként hat a dolog. A lakosság, beleértve
természetesen a szlovákságot is, nagyrészt üdvözli a változtatást.
A rendelkezés ellen szóló vélemények ritkábbak. Minek köszönhető,
hogy eme évek óta húzódó felvidéki magyar igény kielégítése
kapcsán nem hangzanak el különösebb ellenérvek, illetve
magyarellenes érvek?
Szlovákiában a
magyarellenesség szinuszgörbéje 1989 óta több hullámban szökött
magasba, majd szállt alá. Annak függvényében, hogy mennyire
volt szüksége a szlovák politikumnak a „magyar kártyára”,
tehát a magyarokkal való riogatás általi politikai tőkeszerzésre,
esetleg szavazatszerzésre. A Meciar-kormányok és az első két
Fico-kormány idején egy dúsan használt szavazatszerző és
figyelemelterelő módszer volt a magyar kisebbség igényeivel
való riogatás. E módszer eggyé kovácsolta a kormánypártokat
az ellenzékiekkel a törvényhozásban, a parlamenti és a megyei
választásoknál pedig a szavazóikat is.
E módszer mozgósította
2001-ben Nyitra megyében a szlovák nemzetiségű választókat
az ispánválasztásoknál a magyar ispánjelölttel szemben. Az
érv a primitív nacionalizmus jegyeit viselte magán teljes egészében:
a nyitrai ispáni székbe nem ülhet be egy magyar. A módszer,
mint megannyiszor, akkor is bevált. A favorizált magyar jelölt
a választások második körében alább maradt, és helyette a
szlovák Milan Belica ülhetett Nyitra megye ispáni székébe. Ám
úgy tűnik, hogy e kártya már a szlovák közvélemény előtt
ki lett játszva. Gyakran alkalmazták mind Vladimir Meciar, mind
a magyarellenességéről hírhedt Ján Slota és Robert Fico
korai politizálásának idején. Az 1993. évi állami függetlensége
elnyerése óta fejlődő szlovák társadalom érezhetően átlépte
már a gyermekkort, és az adolescens kor felnőtté válását érzékelhetjük
magatartásán. A szlovák társadalom már ráunt a magyar
mumussal való ijesztgetésre. Miképp az érettebb kamasz sem
hiszi már többé szüleinek a mumusok, bubusok, sisik, kókók
és más népi lidércek gyereknevelésben használatos létezését,
a szlovák társadalom sem fogadja el politikusaitól oly feltétlenül
azt, hogy a magyar politikai, illetve társadalmi érdek csupán
arra koncentrálna, hogy a szlovák nemzeti függetlenség torka
szegésén munkálkodjon. A szlovákság, a szlovák néptömeg 24
éves államisága révén kezdi tudatosítani erejét. Szlovákia
egy év híján 25 éves. Ezen korú ember már a saját sorsa és
a körülötte lévő világ alakításán munkálkodik, és nehéz
elhitetni vele, hogy az a szomszéd – jelen esetben a magyar
szomszéd –, mely mellette él, mióta az eszét tudja, azért
élne mellette, hogy az életére törjön. Főleg úgy nem, ha e
szomszéddal olykor-olykor ki is segítették és ki is segítik
egymást. Az emberi társadalmak megérése, felnőtté válása
lassúbb és talán bonyolultabb is, mint az egyéné.
Reméljük, ez az
össztársadalmi felismerés beépül szlovák testvéreink közösségi
tudatába, és további magatartásuk részét fogja képezni, és
nem csupán a fentebb említett magyarellenesség szinuszgörbéjének
mélyen a felszín alatt haladó, szinte láthatatlan időszaka ez
csupán. Ám kijelenthetjük, hogy ha a szlovák politikai elitnek
a jövőben politikai tőkeszerzés okán újra sikerülne a szlovák
társadalomban felkorbácsolni a magyarellenesség démonát,
annak hatékonysága minden bizonnyal már elmaradna az előző évtizedekben
tapasztaltaktól.
Felmerül a kérdés,
minek köszönhető magának, a magas rangú szlovák politikumnak
a felvidéki magyarokkal szembeni fehér holló ritkaságú engedékenysége?
Mire föl a szinte mindenkori szlovák kormányok magyarokkal
szemben alkalmazott status quójának megváltoztatása?
Annak, hogy a 2016
augusztusában szlovák közlekedésügyi miniszterré kinevezett
Érsek Árpád, a Most-Híd párt nominánsa érvényesíthette
posztjából azon felvidéki magyar népakaratot, melyért már több
éve maga a Most-Híd párt is harcolt, és amelyért a Kétnyelvű
Dél-Szlovákiáért mozgalom is síkra szállott. Érsek Árpád
kijelentése szerint a kormányprogram egyik pontja a vasúthálózat
településnév táblázatának kétnyelvűsítése, mely pont végrehajtását
fontosnak tartja, mivel magyar nemzetiségűként e dolog személyesen
őt is érinti.
A felvidéki
magyarság érdeklődve figyeli a Most-Híd párt tevékenységét,
mivel e párt magyar pártként indult 2009-es megalakulásakor,
amikor alapítótagjai kiléptek a Magyar Koalíció Pártjából.
Közben számos szlovák párttagja és szavazója miatt is polgári
párttá avanzsált át, de az nem akadályozta szlovák politikai
társait és ellenfeleit abban, hogy e módosulás ellenére továbbra
is magyar pártnak tartsák a Felvidék-szerte vegyes pártnak
tartott pártot. Az identitásával kapcsolatos zűrzavar ellenére,
a párt a fennállása óta azon nézetet hangoztatta, hogy a párt
politikája Dél-Szlovákia ügyeit és az ott élő emberek
gondjait, azok megoldását tartja fontosnak. A Most-Híd profilálódása
több irányváltoztatást hozott magával. Megalakulását követően
az első pálforduláson akkor ment keresztül, mikor is alapítója,
Bugár Béla követőivel egyetemben fokozatosan a felvidéki
magyar ügyek érdekében való politizálástól az általános
szlovákiai pártpolitizálás felé tért el. Következő pálfordulását
a 2014-es választások hozták el. A választásokig a Robert
Fico vezette smeres kormánypolitika kemény ellenzékeként volt
jelen a szlovákiai politikai színtéren. A Smer győzelme után
néhány, Robert Ficóval folytatott tárgyalás után elhagyta
ellenzéki álláspontját és a Szlovák Nemzeti Párt elnökével,
Andrej Dankóval összeborulva a három párt kormányt alakított.
E lépéséért nemcsak az ellenzékben maradt szlovák pártok és
azok választóinál, de a hagyományos magyar választói bázisánál
is csalódást okozott. E trió azóta szinte a szvatopluki három
vessző törhetetlen nyalábbá kötésének jelenségét idézi a
modern kori politikai életben. A nyalábot képező három pártvezető
szinte egyforma fajsúlyú politikus. Egy hiányában a többi
ereje elvész, ezért szinte egyaránt kell, hogy részesüljön
mindegyik a hatalom gyakorlásban. Ezen ószláv mondabeli
szvatopluki logika okán kellett, hogy valami jusson a dél-szlovákiai
végeken élő avaroknak, elnézést, magyaroknak is, kik a kormány
törhetetlen szvatopluki hármas nyalábjának egyik vesszejét, a
Most-Híd pártot a törvényhozásba bejuttatták. Mind Robert
Fico, mind Andrej Danko, a Szlovák Nemzeti Párt elnöke is
magasan értékeli a Bugár Bélában fellelhető és pártjában
érvényesített kellő lojalitást. Andrej Danko pedig mint azon
párt elnöke, mely a múltban élsport módjára szapulta a
magyarokat, most kötelességének érzi nyilvánosan hajbókolni
Bugár Béla magyar mivolta és lojalitása előtt. Annak előtte
pedig épp a közlekedésügyet kezükben tartó Szlovák Nemzeti
Párt államvasutaknál dolgozó menedzserei gátolták a vasútállomások
névtábláinak kétnyelvűsítését.
A Bugár Béla-i
politika szlovák és magyar választók közti szlalomozásának
sikereként könyvelhetjük el a kétnyelvű vasúti településnév-táblák
kivívását. A magyarellenesség szinuszgörbéjének lejtőjén
éppen szerencsés időben rugaszkodott el a most-hídi politikai
akarat, hogy az a felvidéki magyar érdek érvényesítésének
érdekében sikeresen szárnyalhasson. Tehát abban az időben,
amikor a magyarellenesség a szlovák társadalomban erősen csökkenő
tendenciát mutat, józanul és okosan lépett a Most-Híd párt a
magyar ügyben.
A magyarellenesség
szinuszgörbéjének csökkenése, sőt a magyarság felértékelődése
a szlovák társadalom szemében főleg a magyarhoni kormánypolitikának
köszönhető. A hagyományos vidéki értékrendet szem előtt
tartó szlovák köznép Magyarország miniszterelnökében, és
az általa érvényesített politikában a hagyományos közép-európai
értékrend védnökét látja. S bár a szlovák társadalom a
sajtó és a közmédia révén Magyarország politikájával
kapcsolatban eléggé megszűrt információkhoz jut, többségének
imponál, hogy Magyarország a migránsválság előírásszerű
kezelésével kellően szavatolta állampolgárai biztonságát.
Az a tény, hogy a
Magyarországon átvonuló migránsáradat egyes bűnöző
elemeinek a magyar kormány határozott rendelkezései révén nem
volt esélye különösebben erőszakos módon bántalmazni és
zaklatni a hazai lakosságot – mint ahogy ez később Nyugat-Európa
országaiban megtörtént –, a legelszántabb szlovák
nacionalisták, a kávéházi értelmiségiek és szeretteiket
biztonságban tudni akaró szlovák közemberek mély elismerését
váltotta ki.
E helyzetben lépni
a magyar ügyért a Most-Híd részéről jó elgondolás volt. A
felvidéki magyarok nagy része nem rajongott a Most-Híd szlovák–magyar
vegyespártiságáért, és abban szinte már a felvidéki magyar
ügy árulását látta. Bugár Béla azon kijelentése, hogy a
magyarok asszimilációja Szlovákiában nem állítható meg,
esetleg csak lassítható, sem keltett különb érzelmeket a
felvidéki magyarság egy részében a Most-Híd iránt. A párt
és a pártelnök magatartása odáig vezetett, hogy Kövér László,
a magyar országgyűlés elnöke Bugár Bélát immáron egy a
magyar nyelvet jól beszélő szlovák politikusnak titulálta. Változik-e
a vegyes pártnak és elnökének megítélése a felvidéki
magyarság és a magyarhoniak szemében a kétnyelvű vasúti
településnév-táblák kivívása kapcsán? Rehabilitálja-e Bugár
Béla személyét megannyi felvidéki és Kárpát-medencei magyar
szemében a táblaháború e győztes csatája? E kérdést valószínű
csak a korunkat több évtized távlatából megítélni tudó utódok
döntik majd el.
Jancsó Badacs Károly
|