2017.02.24.
Bőrbe szabott
örökségünk
Az anyag a tárgykészítés örömforrása
Molnár
Imre Ferenczy Noémi-díjas, bőrműves iparművész,
a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja 1942-ben született.
Középiskoláit az újpesti Könyves Kálmán Gimnáziumban végezte,
és Újpesten volt akkoriban a magyar bőripar, bőrgyártás
fellegvára. Egyik anyai nagybátyjánál lett ipari tanuló, ő már
a harmadik generáció, aki ezzel az anyaggal foglalkozik. A bőrműves
1967-ben megnősült és Csepelre költözött. Most is ott él,
ott a lakása és a műhely-műterme, ahol Imre fiával és Éva lányával
dolgozik együtt. Csepelen is rajzolt, festett, fölkereste az
1947-ben alakult Képzőművészeti Szabadiskolát, a Csepeli Kört,
amelyben olyan elődei dolgoztak, mint Ék Sándor, Mikus Sándor,
Olcsai Kiss Zoltán, Baksa Soós György, Ilosvai Varga István és
Gádor Emil. A Csepeli Munkásotthonban volt egy kiállítása a
Fiatal Népművészek Stúdiójának és ez a további életére
meghatározó lett. Az 1970-es években indult útjára a táncházmozgalom,
és vele egy időben szerveződött meg a Fiatal Népművészek Stúdiója,
amely azokat a tárgyalkotó, zömmel városi fiatalokat fogta össze,
akik arra törekedtek, hogy a ma emberének kultúrájában
alkalmazzák, újragondolják a népművészetet. A stúdió
szellemi irányítói, segítői között volt többek között
Csoóri Sándor, Makovecz Imre, Csete György, Zelnik József. A bőr
a természetesség kultuszának jelképe, ez az anyag a művész
számára a tárgykészítés örök örömforrása. A hetvenes évek
elejétől aktív kiállító, számtalan önálló kiállításon
mutatta be bőrből készült alkotásait. Az öltözködéskultúrával
kapcsolatban Szilvitzky Margit már 1976-ban dicsérően zsűrizte.
A nyolcvanas években az Iparművészeti Vállalat több
divatbemutatóján már együtt dolgozott Kozma Verával, Bányász
Judittal, Polgár Rózsával, Balázs Klárával. Az 1980-as évek
elején egy baráti társaság úgy döntött, hogy bizottságot
hoz létre, hogy minden év március 15-én az arra érdemes
embereket kitüntesse a magyar kultúrát gazdagító működésükért.
Ez a 10 tagú társaság, köztük Jankovics Marcell, Szemadám György,
Szakály Ferenc, meghívta Molnár Imrét, hogy minden évben készítse
el a pergamenre írt latin nyelvű oklevelet a hozzá és az éremhez
való tokokkal együtt. A nagy „áttörés” éve azonban –
ahogyan Feledy Balázs fogalmazott – 1995, amikor Mészáros Éva
vezetésével létrejön a Modern Etnikum, majd a Modern Etnika, végül
a Tradíció Iparművész Csoport. Itt a művész együtt dolgozik
az azóta is „élő legendákkal” (sajnos és bánatunkra
azonban már többen testi mivoltukban nincsenek köztünk): Balázs
Klárával, Bein Klárival, Bányász Judittal, Borz Judittal,
Egressy Terivel, Góth Katalinnal, Göbölyös Mártával, Katona
Szabó Erzsébettel, Manninger Máriával, Madarászné Kathy
Margittal, Nyáry Ildikóval, Sárváry Katalinnal, Tankó
Judittal. A tiszta, pontos alkalmazások sokféle módjai változtatják
könyvkötéseit is. A kötött könyvek küllemben, színben, díszítésben
harmonizálnak a mű tartalmával.
Január 31-én nyílt meg a Falk Miksa utcai E-Galériában
Bőr, szőr, csont című kiállítása, ami március 10-éig
megtekinthető. Számos kiállítása volt már. Mindegyikre külön
anyagot visz?
– Ami most látható, nagyrészt új anyag, mert arra törekszem,
hogy minden kiállításon új tárgyakat mutassak be. Az érdeklődő
közönséget tiszteletem meg azzal, hogy új dolgokkal készüljek
– és ez engem inspirál. Most is ez történt, mert a tárgyak
jelentős részét eddig még nem állítottam ki.
Tehát erre a kiállításra készültek ezek a tárgyak?
– Így van. De az anyagon kívül a színek is lényegesek.
A kiállítás színvilágát jellemzi a vörösesbarna, a fehér
és a fekete. Utalok a csont fehér színére, a fekete ébenfára
és a bőröknek, szőröknek a fehér, illetve fekete színére.
Mindegyik kiállításán ezek a színek láthatók?
– Nem; kifejezetten erre az alkalomra készültem így, s
a tárgyakon belül olyan anyagokkal, hogy az egyik bőr például
a férfi válltáskánál egy rusztikus, férfias felület adjon.
A női, színházi, alkalmi táskák pedig nagyon finom kecskebőr
borjúszőrrel, vagy egy másik táska fekete kecskenubuk, a tilápia
hal bőrével kombinálva készült.
A most látható művek hány év termései?
– Az anyagok zöme 2016-ban készült, de az afrikai
sorozat régebbi. Egy évvel ezelőtt az E-Galéria vezetője,
Kulcsár Edit kért fel erre a kiállításra.
Ezen a kiállításon három anyagról van-e szó, vagy még
mindig a bőr a leghangsúlyosabb?
– A bőr, a szőr a csont együtt szerepelnek a kiállításon.
Nem véletlen a tárlat címadása. Számomra ezek az „Isten által
teremtett élőlények burkai voltak” – ahogy azt Szemadám György
barátom egy kiállításom megnyitóján fogalmazta, ez az anyag
engem arra kötelez, hogy a munkám méltó legyen ezekhez az
egykor volt élőlényekhez. Lehet, hogy patetikusan hangzik, de
nagy tisztelettel és alázattal közeledem feléjük. Ezért
minden egyes tárgyamnál az vezérel, hogy aki meglátja,
megfogja, megsimogatja, érezze ezeknek a tárgyaknak az auráját.
Azt tapasztalom, hogy ezt a mostani, és a régebbi kiállításaimon
is sikerült elérnem.
A bőr mint alapanyag képes kifejezni állandó értéket?
– Azért képes állandó értéket kifejezni, mert valódi,
természetes anyag. Nem műanyag! Hallhatjuk, láthatjuk a reklámokban,
hogy egy bútorra ráírják: textil-bőr. Ez nonszensz, ilyen
nincs, ez hazugság. Vagy bőr valami, vagy pedig műanyag. A
viseletnél pedig a természetes bőr, amit hagyományos módon készítenek
ki, továbbra is ugyanúgy működik, mint az élő állaton – lélegzik.
Nem véletlen, hogy az igazi lábbeli még mindig bőrből készül.
A műbőrbe viszont szinte belepállik a lábunk. Természetesen a
két kategória között megmutatkozik az árbeli különbség is,
de aki igazán jó minőséget akar, bőrcipőt vásárol. Azt is
vallom, hogy olyan minőségi, használati tárgyakat kell készíteni,
melyek sohasem voltak, de bármikor lehettek volna, tehát időtállót,
korokon átívelőt.
Említette a kort. Az emberek az ősi időkben is szőrmével
vagy bőrrel fedték be a testüket.
– Tudomásul kell venni, hogy az emberiség a történelme
folyamán előbb vett a kezébe bőrt, mint hogy kerámiát, fémet
készített volna, vagy kelmét szőtt volna. Hiszen, ahhoz, hogy
életben maradjon, az elejtett állat húsát élelemnek, bőrét,
szőrét takarónak, csontját szerszámnak, és fegyvernek használta.
Ez segítette a különböző időjárási viszonyok között az
ősember fennmaradását. Ma is olyan érzelmi tapintáson
nyugszik az ember bőrhöz való viszonya, amitől nem bír
„szabadulni”. Volt olyan kiállításom, ahol nem vitrinbe
raktam ki a tárgyaimat, hanem posztamensre, és a teremőr aggódva
mondta, hogy a látogatókra rá kell szólnia, mert képtelenek
megállni, hogy hozzá ne nyúljanak a tárgyakhoz.
Ez talán egyszerre jelenthet örömet és bosszúságot,
mert a tárgy is piszkolódhat, viszont a nézőket mágnesként
vonzzák az alkotásai, és nem sétálnak el mellettük.
– Természetesen annak örülök, ha a látogatóknak
tetszik, amit készítek. Tudom, hogy a tárgyaimnak ilyen hatása
van.
Úgy tudom, hogy az E-Galériában látható tárgyak nem
eladók. Akkor mi lesz a további sorsuk?
– Azért nem megvásárolhatók, mert készülök egy
nagyobb kiállításra, amelynek a most látható tárgyak is részét
képezik. Hála Istennek olyan tárgykészlettel rendelkezem, hogy
bármikor képes vagyok nagyobb méretű kiállítást csinálni.
Pályám kezdetén anyagilag rákényszerültem munkáim eladására,
mert csak így tudtam eltartani a családomat. Idővel rájöttem;
nem szabad mindentől megválni, mert további munkámat segíti,
ha a tárgyak egy része a közelemben marad, és azokból újabb
és újabb gondolatok születnek.
Mennyire fontos, hogy egy iparművész kiállításokon
jelenjen meg? Ez reklámnak is minősül, vagy hiúsági kérdésről
van szó?
– Minden művész kissé egoista, ezért meg akarja
mutatni, hogy pályája jelenleg milyen stádiumban tart. Aztán
majd a kollégák, szakmabeliek vagy megdicsérik, vagy kritizálják.
Műhelyében beszélgetünk, ahol több bőrt látok.
Ezek a munkái alapanyagai?
– Így van. Ha valaki szeretne egy olyan öltözékkiegészítőt,
amit a kiállításon látott, akkor az olyan lesz, de nem
ugyanaz, mert a tárgyaimat igyekszem személyre szabni színben,
stílusban.
Ha visszatekint korábbi munkáira, van, amelyre azt
mondja, másképpen készítette el volna?
– Korábbi munkáim a tapasztalatszerzésben segítettek,
és hogy újabbakat készítsek. Ezek a tárgyak megtanítottak
arra, hogy mélységes alázattal forduljak az anyag felé.
Sokszor meglátom az anyag felületét, színét, és az adja számomra
az ötletet, hogy abból milyen tárgyat lehet készíteni, vagy
milyen technikát, díszítést, motívumot használjak.
Honnan szerzi be az anyagokat?
– Ha igazán minőségi anyagot akarok szerezni, akkor
elutazom Milánóba, ahol évente kétszer tartják a bőrgyártók
világkiállítását, melyen több mint ezer cég jelenik meg. A
háromnapos kiállítás alatt képtelenség mindent megtekinteni,
ezért célirányosan vásárolok, mert a legkülönbözőbb tárgyakhoz
más-más típusú anyag és bőr kell. Tudja, én elindultam egy
úton, és azon végig kell haladnom. Hosszú évtizedek óta járom
ezt az utat, és jól érzem rajta magam.
Ez az út sosem volt göröngyös?
– Mindenkinek göröngyös az útja, ha egy célt kitűz
maga elé, de arra egy pillanatig sem gondoltam, hogy feladjam a
hivatásom. Sőt még jobban odafigyelve, még többet tanulva
haladtam előre.
Tudom, hogy „párbeszédet folytat az anyaggal”.
Szakmabeliektől is tanult?
– Voltak ilyen szakmabeliek. Jártam körbe az országot,
felkerestem a legkülönbözőbb bőrös szakmák idős képviselőit.
De ők meg is mutattak mindent?
– Bevallom, voltak olyan mesterek, akiktől, mikor megkérdeztem,
hogy különböző dolgokat, hogyan kell elkészíteni, ajtót
mutattak nekem. Attól féltek, hogy ha nekem elárulják a
titkot, akkor a megélhetésüket veszélyeztetem. De volt olyan
mester, akihez odamentem, és a keblére ölelt, mert örült,
hogy egy fiatalembert végre érdekli ez a szakma. Én az utóbbi
hozzáállást képviselem.
Gyermekeinek kiadta az ukázt, hogy kövessék a szakmában?
– Se fiamat, se lányomat nem kényszerítettem arra, hogy
nyomomba lépjenek. Látták, mit és hogyan dolgozom, megkedvelték,
nem véletlen, mert ebbe a környezetbe nőttek bele. Szakiskolába
jártak, de a szakmát nálam tanulták meg. Tanácsokat is adtam
nekik. A nyomdaipari szakközépiskolában a másodéves fiam tanította
meg a tokkészítést a szakoktatónak. Ezt a műhelyemben tanulta
meg. A legnagyobb baj, hogy az olyan mesterek, mint én, idővel
kihalnak, és nem lesznek olyan szakemberek, akik átadják a tudásukat.
Hiszen lehet jó egy szakkönyv, de ha egy mondatból az „és”
és a „hogy” kimarad, akkor szöveg értelme megváltozik, és
ez meglátszik a végeredményen. Erre egy példa: ha az asztal
mellett elkezdem ecsettel kenni a ragasztót, nem mindegy, hogy
milyen mozdulatokat végzek, ahogy az sem, hogy a papírt vagy a bőrt
miként fogom le. Látni kell a mozdulatokat. Én is ilyen
mesterektől tanultam meg a könyvkötészetet, a pergamenkészítést,
a bőrdíszművességet, a lábbeli készítést. Sajnos az utánunk
jövő generációnak nincs elég gyakorlata, de nem is tudnak hol
gyakorolni. Nincsenek gépeik, szerszámaik. Sokan, mikor beléptek
a műhelyembe, és meglátták a gépeimet, szerszámaimat, azt
mondták, így könnyű jól dolgozni. Azt felelem erre: most már
igen, de amíg ez a műhely évtizedek alatt létrejött, az volt
a nehéz. Szkeptikus vagyok a jövőt illetően. Na jó, el lehet
lesni fortélyokat, de az nem elég. Az a lényeg, hogy valaki évtizedekig
gyakorolja a szakmáját – persze lehet róla beszélni, a száj
hazudhat, de dolgozó kéz már nem. A szakembert arról lehet
felismerni, hogy amikor megfogja az anyagot, látszik, ért hozzá.
Mégis sok bőrből készült tárgyat lehet látni
idehaza, főleg piacokon. Akkor ezeket külföldről hozzák be?
– Egy részüket
külföldről hozzák be, amit a piacon látnak, az pedig – nyíltan
ki kell mondani –, vásári. Ezeket – tudom, hogy megint
sokaknak rosszul esik, amit mondok – gyorsan készítik el, s főleg
nem az anyaghoz illő technológiával, díszítéssel.
Jól tudom, hogy fontosnak tartja a hagyományőrzést?
Az iparművészetben meddig mehetünk vissza a hagyományokig?
– Minél mélyebbre kell visszamenni, és a hagyományokat
át kell fordítani a mai „nyelvezetre”, s így lehet 21. századi
tárgyat készíteni.
Össze lehet egyeztetni a hagyományt és a modernséget?
– Hogyne, de ez nem mindenkinek sikerül. Sajnos sokan átesnek
a ló túlsó oldalára, és giccses tárgyakat készítenek. Bőrből
olyan munkákat csinálnak, amik inkább múzeumi tárgyak másolatai.
Ezt én szeretném elkerülni. A mostani kiállításomon például
a csont nyakékek formája a legősibb korok szerszámait idézi.
Manapság sokat lehet hallani a kézművességről. Ez
nem előrehaladás?
– Ma hallunk kézműves borokról, ételekről. Számomra
a kézműves az, aki magas színvonalon tud előállítani
valamilyen hosszú élettartamú tárgyat.
1995-ben Mészáros Éva vezetésével létrejött a
Modern Etnikum, majd a Modern Etnika, végül a Tradíció Iparművész
Csoport. Mit kell erről tudni?
– Ugyanazokból a tagokból állt, csak a név változott,
s a világ legkülönbözőbb részein állítottunk ki, még Japánban
is. Azért jött létre ez a csoport, hogy újrafogalmazza a
hagyományos formákat. Olyan mélységekig kell ismerni a népművészetet,
hogy azokból letisztult formákat alkothassunk.
A kilencvenes évek elejétől többször járt tanulmányúton.
Volt Amszterdamban, Brüsszelben, Münchenben, Frankfurt, Bolognában,
Firenzében, Milánóban. Mit tanulmányozott ezekben a városokban?
– A magyar hagyományokat követem, de nem zárkózhatom
be, ezért jártam tanulmányutakon. Meg kell ismernem, hogy máshol
milyen tárgyakat készítenek. Sokan azt hiszik Nyugaton minden jó
– óriási tévedés. Többször tapasztaltam, hogy „merényleteket”
követnek el a bőr ellen. Mindenek felett az anyagszerűséget
szeretem! Hogy arról messziről látszódjon, valódi bőr.
Hasznos, hogy egy művész valamely társaság tagjává
váljon? Hiszen annak idején a Fiatal Népművészek Stúdiója
is nagy hatással volt önre.
– Ez a stúdió jelentette számomra az egyetemet.
Tanultunk egymástól és a tanárainktól is. Olyan híres oktatóink
voltak, mint László Gyula, Csoóri Sándor, Nagy László,
Rajeczky Benjámin, Makovecz Imre, Csete György. Azért vagyok képes
ilyen tárgyakat készíteni, mert ebben a szellemiségben nevelődtem.
Elmesélek egy történetet. Történt, hogy nyáron Tokajban, egy
kollégiumban szálltak meg a Fiatalok Népművészeti Stúdiójának
tagjai. Két héten át zenéltünk, volt aki kovácsolással, bőrmívességgel,
csónakfaragással, szövéssel, teknővájással, Vidák Istvánék
pedig a kosárfonással foglalkoztak. Az ebédlőben a szokásos
’70-es évekbeli fémvázas székek, narancssárga, piros, zöld
színű bevonattal, az asztalon kockás viaszosvászon terítő és
rózsaszínű fröccsöntött kenyértárolók. Csete György Vidákéknak,
a szövőknek, s nekem is adott feladatot. Körülbelül 10 nap múlva,
amikor beléptünk az étkezdébe, mindenki döbbenten megállt.
Csete nem magyarázott, hanem bemutatta, mire vagyunk képesek.
Mit lehet a művi világ ellenében tenni. Lenből, kenderből szőtt
asztalterítők voltak a viaszosvászon helyett. A Bodrog-patron
szerzett fűzfavesszőt Vidákék lehántolták, és abból fontak
kenyeres kosarat. Én pedig kör alakú, kecskeszőr szélű bőrpárnát
készítettem a székre. Tehát, legalábbis nekünk, hasznos
volt, hogy egy társasághoz tartozunk.
Sok kiállítása volt. A nézők, vagy inkább a művészettörténészek
bírálatát fogadja el?
– Amikor érzem, hogy egy tárgy jól sikerült, biztos
vagyok benne, hogy elnyeri mások tetszését. Amennyiben a tárgy
aurájába a szemlélőt képes vagyok bevonni, akkor nekem már
sikerem van. Hogy kinek a véleményére adok? A munkáim által
kerültem barátságba több művésszel is. Előbb találkoztak a
munkámmal, mint velem. Majd eljöttek a műhelyembe, és évtizedekre
szóló barátságokat kötöttünk. Nekik köszönhettem azt,
hogy 2013-ban felvettek a Magyar Művészeti Akadémia levelező
tagjai sorába. Addig nem is gondoltam erre, de többen azt mondták:
köztünk a helyed.
Medveczky Attila
|