2017.02.24.
Bronzba zárt áhítat
A legnagyobb baj, ha egy művész túlzottan elégedett magával
Rieger
Tibor szobrászművész Gyálligeten
(ma Gyál, Pest megye) született 1940. január 10-én. Szülei
Csallóközbe, Alistálra, majd Királyfiatarcsára költöztek. A
családot a II. világháború után, 1945 őszén kitelepítették.
A fiú általános iskolás éveit már Levél községben töltötte.
Tanulmányait a Győri Bencés Gimnáziumban, majd 1959-től
Budapesten, a Képzőművészeti Főiskolán folytatta, ahol Pátzay
Pál tanítványa volt. Jelenleg Óbudán alkot. Mintegy félszáz
szobra, alkotása díszíti hazánk köztereit és épületeit;
legjelentősebb szobrai megrendelésre készültek. Megbízásait
zömmel pályázat útján nyerte el. Ez a nagyszámú pályázati
siker szobrászati leleményét dicséri, amely a megvalósítás
fokozott figyelmével, a minden részletre kiterjedő alapossággal
és műgonddal teljesedik ki. Az egykori Pátzay-tanítvány a
’80-as évektől monumentális, köztérre állított körplasztikákat
és középületekben elhelyezett domborműveket alkot. Kiemelkedő
műve a pannonhalmi bencés apátság bazilikájának millenniumi
kapuja, a mosonmagyaróvári 1956-os emlékmű és a kecskeméti
II. világháborús áldozatokra emlékező dombormű, a
balatonboglári Teleki Pál-szobor, de nevéhez fűződik a győri
Szent György-díszkút, valamint Czuczor Gergely és Jedlik Ányos
tudós szerzetes tanárok szoborkettőse is. Kimagasló képzőművészeti
munkásságával több elismerést szerzett. 1997-ben Pro Urbe
Mosonmagyaróvár, 2002-ben M. S. mester díjat, 2004-ben Pátzay
Pál emlékérmet, 2006-ban Győr-Moson-Sopron megye Kormos István-díjat
kapott. Kitüntetései közül az M. S. mester, a Szent Márton-,
a Szervátiusz Jenő- és a Magyar Örökség-díjat említjük.
Állami kitüntetése: a Magyar Érdemrend lovagkeresztje. 2016.
december 8-án vette át a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia
Pro Cultura Christiana-díját.
Kitelepítés és ajándék Csallóköznek
Három hete jelentettük meg a Bethlen Gábor Alapítvány
közleményét, melyben megemlítik, hogy az „alapítvány kuratóriuma
2017-ben Rieger Tibor Csallóközben fölállítandó Magyarok
Nagyasszonya szobrának megvalósítását támogatja, a nemzeti
összefogás jegyében a királyfiakarcsai Petőfi Sándor Baráti
Társulással és a felvidéki Szövetség a Közös Célokért Társulással
együtt.” Ez a szobor, mint alkotásainak többsége is,
megrendelésre készül?
– Nem megrendelésre készül, hanem hálaajándékról
van szó. Gyermekkoromban Királyfiakarcsán cseperedtem. Bár nem
abban a községben születettem, de édesapám ott kapott állást,
és 1945 őszén zavart el minket onnan a csehszlovák adminisztráció.
Tehát a háborút is ott éltük át. Ez a néhány év számomra
az ébredés ideje volt. Több szakember állítja, hogy életünket
nagymértékben meghatározza az első öt esztendő. Ez nálam
ide, ehhez a szép nevű községhez kötődik. Tehát az volt a
szándékom, hogy Királyfiakarcsán álljon a szobrom. A faluhoz
közel, 4 kilométerre fekszik Dunaszerdahely. Kerékpárral, és
jó időben még ki is lehet sétálni oda. A város mellett terül
el a tizenhárom Karcsa.
Tizenhárom? Nem csak egy?
– Nagyon érdekesek a Karcsák, e honfoglalás körüli
települések története. Szent István elrendelte, hogy minden tíz
falu közösen építsen templomot, s a mai napig fennmaradt ez a
szerkezet. Igaz, most 12 faluról beszélhetünk, de ezek, mint Árpád-koriak,
eléggé kis, 150-200 lelkes települések voltak. Szinte családi-rokoni
közösség volt egy falu. Mára közigazgatásilag egységesítették
a településeket Egyházkarcsa és Királyfiakarcsa néven. S
azokon belül még mindig léteznek az „apró” Karcsák, és
ezeknek kint van a nevük a kis falvak bejáratánál. A mai Királyfiakarcsa
hat felső Karcsa nevű egykori községből áll. Damazérkarcsa,
Erdőhátkarcsa, Etrekarcsa, Kulcsárkarcsa és Solymoskarcsa összevonásával
jött létre 1940-ben. Hiszen egy 150 falvas közösség már nem
rendelkezik külön önkormányzattal.
A kitelepítés után ön vagy felmenői tartották a királyfiakarcsaiakkal
a kapcsolatot?
– Nem, mert piciny gyerekkorban kerültem át a jelenlegi
Magyarország területére. Rokonaink sem éltek ott. A másik,
ami ebben megakadályozott minket, az a határ. Hiába volt az úgynevezett
béketábor, azon belül sem lehetett szabadon átjárni. Útlevél
kellett, tehát körülményes volt átmenni az akkori Csehszlovákiába.
Viszont a mai napig jól emlékszem a régmúltra, és szüleim is
sokat emlegették a Csallóközben eltöltött éveket –
szerettek ott élni.
Maradtak fenn fotográfiák is?
– Nagyon kevés. Abban az időben nem volt annyira egyszerű
a fotózás, mint manapság.
Jól tudom, hogy a gipszminta már el is készült és másfél
éve bemutatta Királyfiakarcsán?
– Így van, és már el is indítottam a bronzöntés
folyamatát. A Magyarok Nagyasszonya köztérre kerül.
Erdélyben és Kárpátalján áll már szobra. Ez lesz
az első felvidéki alkotása?
– Beregszászon van egy kis bronz domborművem, mint ahogy
van a székelyföldi Kovásznán is. De én mindig különbséget
teszek Felvidék és Csallóköz között. Hiszen Csallóköz a
Kisalföldhöz tartozik. Különálló egység, tehát sík terület,
alföld. A Felvidék számomra a szép, magas hegyek térsége.
Csallóköz pedig egy zsíros termőföldben gazdag rész. Bizonyára
ezért akarták Csehszlovákiához kapcsolni, mert ma is ez a terület
északi szomszédunk éléskamrája. Tehát ez lesz ott az első
alkotásom.
Régi kapcsolat fűzi a Bethlen Gábor Alapítványhoz?
– Teleki-szobrom által kerültem az alapítvánnyal
kapcsolatba. A szoborállítási küzdelmet nem tudom elfelejteni.
Felháborító, ami annak idején zajlott. Teleki Pálról készített
szobromat a Budai Várban, a Sándor Palota előtt kellett volna
felállítani – meg is volt rá az érvényes elhelyezési engedély
–, de Demszkyék a szobrot végül mégiscsak kitiltották
Budapestről. Annak idején a szobor ügyét politikai eszközként
használták föl a baloldaliak és a liberálisok. Így került a
Teleki Pál-szobor végül Balatonboglárra, ahol „menedéket
kapott”, s ahol nagyon megbecsülik. Mindig látok a szobor előtt
friss virágot, de ami meglepő, hogy lengyel nemzeti színű
szalagot is kötnek rá. A lengyelek nagyon számon tartják a
szobrot – azt érzem, mintha ők sokkal jobban tudnák, ki volt
Teleki Pál.
Visszatérve a Magyarok Nagyasszonyára. Tehát ön a
csallóközi szobor elkészítését ingyen vállalja, viszont a
bronzba öntés ára már tetemes költség?
– Nagyon örülnék
neki, ha a Bethlen Gábor Alapítvány felhívására minél több
pénz gyűlne össze, de azt hiszem, hogy a szobrot mindenképpen
felállítjuk – anyagiakat nem kímélve.
Egészalakos szoborról van szó?
– Így van, egy
gömbön álló Szűzanya-szobort mintáztam. A gömb a földgömböt
jelképezi. Formailag kissé a görög, archaikus istenszobrokat
is idézi. Vallom, hogy ez egy olyan hagyomány, ami követhető.
Ön határozta meg a pontos helyszínt?
– Kis faluról van szó, így nem kellett sokat töprengenem
rajta, hogy a kultúrház előtti téren álljon a szobrom. A téren
lévő Szent István-mellszoborral szemben lesz a Magyarok
Nagyasszonya alkotásom.
Több Szűz Mária-szobrot láthatunk templomokban, köztereken.
Mitől lesz a Rieger-alkotás egyedi?
– Mindig is az egyediségre törekedtem. Nem jó, ha
valaki rátekint a szobromra, és azt érzi: ezt mintha már láttam
volna. A lehetőségek száma végtelen a szobrászatban, de szükséges
a saját gondolat, mert anélkül nem lehetünk egyediek.
Sokkal nagyobb szellemi intenzitással látott neki ennek
az ajándékszobornak, mint azoknak az alkotásoknak, amit rendelésre
készít?
– Minden alkotásomba igyekszem szellemiségemet belecsempészni,
de ez a szobor érzelmileg mégiscsak mást jelent számomra. Természetesen
a kisgyerekkori emlékek megszépülnek, de számomra akkor is
nagyon kedves hely Karcsa. Miután áttelepítettek minket, és
Levél községbe költöztünk, ott több felvidéki, illetve
csallóközi család is volt. Az egyik szomszédunk is karcsai,
kulcsárkarcsai volt. Tehát nem voltunk egyedül ebben a szörnyű
sorstragédiában.
Tudtommal a Hegyeshalomhoz közeli Levél községet
akkortájt főleg svábok lakták.
– A svábok többségét a háború után kitelepítették.
Nagyon szorgalmas emberek voltak. Újhelyi Imre, kiváló állattenyésztési
szakember, a magyaróvári akadémia professzora istápolta a levéli
gazdákat. S mindezt olyan sikeresen, hogy Európa-szerte exportáltak
marhatenyészállatokat. Tehát egy viruló gazdaságot tettek tönkre
a kitelepítéssel. Levélre nem csak Felvidékről jöttek, akik
értettek a földműveléshez, hanem sokan Borsodból, a bányavidékről,
s ők nagyon szegények voltak. A földhöz érteni kell. Ma is
sokan azt hiszik, hogy ezt bárki tudja, holott ez nagyon komoly
mesterség.
Említette a kitelepítést. Láttam egyik alkotását, a
„Volt egy ország”-ot, amely Nagy-Magyarországot ábrázolja,
s a közepén egy szögesdrót helyezkedik el. Ez mit szimbolizál?
– Pontosabban egy szögesdrótból készült fészek, de
lehet töviskorona is – ez értelmezés kérdése. Viszont a fészekbe
egy nemzeti színű szalaggal átkötött tojást helyeztem el,
ami a megújulás szimbóluma. Ez azt jelzi, hogy a trianoni, majd
a párizsi békediktátum után azért még nincs vége a magyar
világnak. Azt nem tudjuk, mi kel ki a tojásból, mit hoz a jövő
– mert rajtunk múlik. A környezetünk viszont tüskés, szúrós.
Ezeket a tüskéket érezte a későbbiekben? Nem érte
diszkrimináció azért, mert Felvidéken töltötte gyermekkorát?
– Nem, mert Levélben ez nem volt feltűnő, ott több erdélyi
csalás is lakott. Tehát akkor az egész falut meg kellett volna
bélyegezni…
Egyszer azt nyilatkozta: „szűkszavú gyerek voltam, későn
kezdtem el beszélni, rajzolni sokkal korábban.” Tehát már
gyermekkorban eldöntötte, hogy képzőművész lesz?
– Akkor még nem tudatosult ez bennem. A kisgyerekek
szeretnek színes ceruzával rajzolni, és még az is örömet
jelent számukra, ha csak egy vonalat húznak. Általában előbb
fejezi ki magát a gyerek rajzzal, mint szóban. Ez a vizualitás
lényegi elemünk. Később jövünk rá arra, hogy szavakkal kell
kifejeznünk magunkat, s akkor kissé háttérbe szorul a vizuális
készség. Persze akiben ez erős, mint bennem, lehet a későbbiekben
művész. Azért is szerettem rajzolni, mert ez adta számomra a
sikerélményt. Bevallom, az általános iskolában nem voltam jó
gyerek, sok baj volt velem, de a rajzaimat mindig megdicsérték.
Ezután a győri bencések gimnáziumába járt. Bár az
iskola működése a kommunizmusban kényszerből kis ideig szünetelt.
– Először rendeletben megszüntették a bencés rendet,
és az iskoláit. Majd Rákosival kényszer-megállapodást kötöttek.
Összesen nyolc egyházi gimnázium működhetett. A bencéseknek
megmaradt Pannonhalma és Győr. Ez is egy kegyetlen dolog volt.
Kelemen Krizosztom volt akkor a főapát, aki ahogy Apor Vilmos és
Mindszenty József szembeszállt mind a nyilasokkal, mind a
kommunistákkal, ezért Rákosiék kikötötték, ezzel zsarolták
a rendet, csak akkor lehet két iskolájuk a bencéseknek, ha
Krizosztom páter lemond, és elhagyja az országot. Így is tett,
vállalta a rendért ezt az áldozatot, és Amerikába költözött.
Pártitkár: „Miért nem alapította meg a bencéseknél
a KISZ-t?”
Egészen a ’80-as évek közepéig nem volt jó ajánlólevél
a felvételin, ha valaki egyházi gimnáziumban érettségizett.
Önnek hogyan sikerült felvételt nyernie a Képzőművészeti Főiskolára?
– Valóban nehéz volt akkoriban bekerülni a felsőoktatásba.
Erre egy példa: Osztovits Levente osztálytársam volt, kitűnő
tanuló – később az Európa Könyvkiadó igazgatója lett –,
ha jól emlékszem háromszor is jelentkezett egyetemre, a felvételin
maximum ponthatárt ért el, de helyhiány miatt elutasították.
Ennek politikai okai is voltak; édesapja ügyvédként
’56-osokat védett. Végül mégiscsak sikerült elvégeznie az
Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának
magyar–angol szakát. A művészeti oktatás kissé kivételnek
számított. A Képzőművészeti Főiskolán felvételi beszélgetés
is volt, s a bizottság tagjaként a párttitkár megkérdezte, miért
nem vagyok KISZ-tag. Azt feleltem, hogy a bencéseknél nincs
KISZ. Felháborodva rákérdezett: maga arra nem gondolt, hogy ezt
megszervezhette volna? Nem tudtam, sírjak, vagy nevessek. Úgy
hittem, most már semmi esélyem. Egyik mester közbeszólt, és
megkérdezte, miket olvasok. Feltaláltam magam, és csupa orosz
klasszikust neveztem meg, olyanokat, akiket szerettem is. Főleg
Tolsztojt emlegettem. Rá is kérdeztek a Gazda és szolgája című
novellára. Meséltem nekik róla, és meg is dicsértek. Ez egy
apró jelzés volt a párttitkár felé, hogy a műveltség
fontosabb, mint a KISZ-tagság.
A bencéseknél döntött arról, hogy szobrász szakra
jelentkezik?
– Igen, de nem
volt egyszerű a felkészülés, mert akkor ott még rajzoktatás
nem volt, csak a negyedik évfolyamban vezették be a művészettörténet-órákat,
melyeket Bánhegyi Jób – széles látókörű, nagy műveltségű
– irodalomtörténész tartott. Sokat beszélt a modern művészetről
és a szocreálról is. Közölte, hogy a szocreál nem azt
jelenti, hogy csupán kommunistákat ábrázolnak. Lehet egy
klasszikusnak tartott ábrázolás is szocreál. Így egy sportoló
szobra is. Az anya-gyerek szobrokra azt szokták mondani, azok
valahogy Madonna-jellegűek. Viszont az ’50-es években készült
ilyen típusú szobrokon érződik a szocreál, árad belőlük a
hazugság, a hamisság.
A Képzőművészetin a szocreál volt a kötelező kánon?
– A mesterek tudták, hogy ez egy kényszer, ezt kell csinálni,
és érződött, hogy tudták, ez egy zsákutca, finoman szólva
ostobaság. Ezért főiskolánkban valójában nem volt igazán kötelező
a szocreál kánon, hála az olyan tanároknak, mint Bernáth Aurél,
Pátzay Pál, vagy Barcsay Jenő.
Pátzay volt akkor az osztályfőnöke?
– Tanszékvezető volt akkor, és ő szabta meg a
tanrendet. Szakmailag nem volt ez rossz stúdium, mert az alapokra
megtanítottak. Például egy aktot úgy kellett megmintázni,
hogy szerkezetileg jó legyen. Pátzay elve az volt: tanuljuk meg
a szakmát úgy, hogy azt csináljuk, amit akarunk, nem pedig azt,
amit a véletlen hoz felénk. Profi szobrásznak képzett minket.
Ahogy ő, úgy én is azt vallom, hogy a művészetet nem lehet
tanítani. Ahogy a költészetet sem. Annak is megvan a szakmai része,
de csupán a költészettan elsajátításával nem lesz valaki költő.
Mégis mitől válik valaki művésszé? Genetikai adottság
kell ahhoz, hogy valaki művészi látásmóddal rendelkezzen?
Direkt nem életvitelt mondok, mert akkor rögtön a bohémságra
gondolnak.
– Nem kerülöm meg a kérdésre a választ, de a bohémság
a régi nagy korokra nem volt jellemző, az újkorban jelent meg,
és mutatja a szellemi hanyatlást. Amit öröklünk, a génekkel
hozunk magunkkal, az benne van a szakmai tudásban is, mert annak
elsajátítása sem egyszerű. Azt is érzi az ember. Emlékszem,
mikor Barcsay mester megkérdezte, hogy a térben hogyan
helyezkedik el a boka. Azonnal rávágtam, hogy a külső boka
lejjebb van és picit hátrébb, a belső feljebb és kicsit előrébb,
s tenyeremmel mutattam a dőlésszöget – erre Barcsay közölte:
lehet magából szobrász. Ezzel arra utalok, hogy az anatómiát
annyira kell megtanulni, hogy érezzük a formát.
Visszatérve a szocreálra. Sokan a mai figurálisokat
azzal vádolják, hogy annyira realisták, ami már a szocreálra
jellemző. Erről mi a véleménye?
– Korunk figuralitása és hiperrealista irányzata nem
egyenlő azzal a szocreállal, amelynek lényege a hazugság. Egy
velejéig hazug rendszer, hazug irányzata volt. A hiperrealizmus
sokszor tükrözi a reális társadalmi viszonyokat, de néha
beteges hajlamokat is.
Blöffölő modernek
Az absztrakt talán nem?
– Az absztrakció minden művészetben jelen van. Nem
lehet egyetlenegy irányzatban sem absztrahálás nélkül
dolgozni. Ezért inkább nonfiguratívra kell gondolni, s nem az
absztraktra. A nonfiguratív alkotásoknál nagyon fontos a hozzá
fűzött kommentár. Tehát ez a művészettörténészek számára
jelent igazán előnyt, mert ők közlik, hogy egy alkotást miként
kell értelmezni. Szerintem a műveknek kommentár nélkül is
jelenteni kéne valamit. Az elég fura helyzet, hogy valaki néz
egy képet, nem érti, mit fejez ki, s valaki elmagyarázza neki,
s utána az illető már érti. Esetünkben megint a verbalitás
és a vizualitás kérdéskörével szembesülünk. A képzőművészet
vizuális műfaj, s csak ezen keresztül kell hatnia. Köztérre
csak figurális szobrokat alkottam, de nagyon jó nonfiguratív
szobrok is születtek. Tehát nem ítélem el a nonfiguratív
szobrászatot, mert az is lehet nagyon izgalmas, mint plasztika.
Lehetnek az ilyen műveknek emberi arányaik, emberi tartalmaik.
Nem vagyok a modern szobrászat elvetője. Viszont szakmai tudás
hiányában nagyon könnyen blöffölhetnek a kortárs művészek,
sőt ha ügyesek, még meg is élnek belőle.
Ön mióta tud megélni a szobrászatból?
– Nagyon sokáig azt éreztem, hogy az adott munkám az
utolsó. Mára ez megváltozott, mert 20-25 éve folyamatosan
megkeresnek megbízásokkal, s az egyik munka hozza a másikat.
Több emlékművet,
szakrális tematikájú szobrot készített. A már említett Bánhegyi
tanár úrtól is sokat tanult a szakralitás és a művészet
kapcsolatáról?
– A művészettörténeten belül egy év alatt az őskortól
kezdve egészen napjainkig mindent érinteni kellett. Közben tanárom
megemlítette, hogy szellemi tartalom nélkül nem beszélhetünk
művészetről.
Az első emlékműve a mosonmagyaróvári Golgota volt?
– A Golgotát 25 évvel ezelőtt avattuk – de nem ez
volt az első az emlékművek sorában. Számomra a sortűz
egyszerre gyalázatos és megrendítő esemény volt. Az is gyalázat,
hogy Dudás laktanyaparancsnok magas állami kitüntetést kapott
hajdan, és magas nyugdíjat – a haja szála sem görbült.
Amikor készült az emlékmű, találkoztam egy idős nénivel, s
közölte, hogy a fia is a sortűz áldozata volt. Szomorúan
megjegyezte, hogy nem szeretne mást, csak annyit, hogy Dudásnak
ne legyen több a nyugdíja, mint neki. De még ezt sem sikerült
elérni…
1956-ban 16 éves volt, gimnazista. Védettséget
jelentett, hogy a bencés kollégium lakója volt?
– Akkor már bejárós
voltam, egy idős, ismerős házaspárnál laktam, és nem voltam
szófogadó. Tehát a forradalmi események idején nem mentem
haza, még éjjel is jártam a győri utcákat, nehogy lemaradjak
valamiről. Ez nem hőstett, hanem kíváncsiság volt részemről.
A Golgotánál a fájdalom mellett ott a reménység is?
Hiszen nem a megfeszített Krisztust ábrázolja.
– Hanem a keresztről való levételt. Nem a keresztre
feszítésben merevedünk meg; a feltámadás reményét sugallom.
Levették Jézust a keresztről, és mindenki tudja, mi történt
utána.
Tudjuk, hogy Mindszenty József hercegprímás 1956.
november 3-án beszélt a Rádióban. Mindszentyt ábrázoló
szobra miért éppen Bécsbe került ki?
– Kozma Imre atya osztálytársam volt a bencéseknél, s
bár munkáim döntő többségét pályázatokon nyertem, ezt a
megbízást tőle kaptam. A szobrot 2006. november 25-én avatták
fel a bécsi Irgalmasok Kórháznak aulájában, ahol a bíboros
1975. május 6-án elhunyt.
Kortárs, hiszen a jelenben alkot. Hogyan lehet megoldani
azt, hogy egy szakrális szobor ne legyen túlságosan régies,
ugyanakkor a jelennek szóljon?
– Ez igazi kihívást
jelent, mert könnyen elkönyvelhetnek templomi szobrásznak.
Sajnos a templomokban megjelennek olyan szobrok is, melyek
giccsesek – s már elnézést, de jobb lenne, ha nem is lennének.
Nem arról van szó, hogy a plébánosok egy helyi művészt
választanak ki, aki nem dolgozik drágán?
– Lehet… Sokszor a megrendelő nem ért a művészethez,
és sajnos az egyház elveszítette mecénás szerepét. Jelentős
összeggel nem tudnak gazdálkodni az egyházak, a bankok pedig másfajta
szobrokat szeretnének. A pénzvilág képviselői az aktuális
divathullámnak megfelelő műveket támogatják. Tudomásul kell
venni, hogy az igazi művészet örök érvényű, mint a görög
szobrászat. Természetes, hogy ma nem lehet úgy alkotni, de a
hatása elvitathatatlan. Gyökerezni csak a múltban lehet. Nem
lehet a múlt nélkül élni, alkotni. A modern művészetben
egyesek azt mondják, tiszta lappal kell indulni. Például egy
fehér vászonra rátesznek egy kis pöttyöt, és abban „gyönyörködnek”.
S ott van Malevics Fehér alapon fehér négyzete.
– Azt még meg lehet magyarázni, de mikor majdnem egy évszázad
múlva is még mindig ennek variánsait látom, akkor felvetődik
a kérdés: van ennek értelme?
Szobrai többsége Nyugat-Dunántúlon, s főleg Győr-Moson-Sopron
megyében található. Ennek az lehet az oka, hogy Győrben érettségizett?
– Győrben, a Széchenyi téren áll Czuczor Gergely és
Jedlik Ányos tudós bencés szerzetestanárok szoborkettőse.
Sokan azt gondolják, mert a gimnázium előtt áll a szobor, hogy
hajdani diákságom miatt kaptam ezt a megbízást. Holott a
Jedlik Ányos Társaság írta ki a pályázatot, tehát civil
kezdeményezésről van szó. Amikor elkészítettem a Pannonhalmi
Székesegyház főkapuját, és megnyertem a pályázatot, akkor
is azt hitték, hogy mint bencés öregdiákot választottak ki a
feladatra. Holott egy ilyen hatalmas munkánál ez nem lehet
szempont. Hanem főleg a szakmaiság.
A dicséretek leperegnek rólam
Művészeti, állami és úgymond helyi díjakat is
kapott. 1997-ben Pro Urbe Mosonmagyaróvár, 2006-ban Győr-Moson-Sopron
megye Kormos István–díját. Mást jelent, mikor egy helyi közösség
ismeri el a munkáját?
– Természetesen nagyon jól esik a helybéliek szeretete.
Gondolom, azért kedvelnek, mert a szobrot szeretik.
Egyik interjúban azt nyilatkozta „ha mások megdicsérnek,
attól nem hatódom meg.” Mégis kinek a bírálatát fogadja
el?
– A dicséretek leperegnek rólam… Viszont, ha valaki
nagyon kritizálja a műveimet, elgondolkozom, vajon miért teszi.
Nem vagyok sértődékeny, de ebben a szakmában nem is szabad
megsértődni. A legnagyobb baj, ha egy művész túlzottan elégedett
magával. Önmagam bírája vagyok. Számomra fontos, hogy örökösen
elégedetlen legyek, és abban bízzak, hogy a következő szobrom
jobb lesz.
Ez azt jelenti, hogyha ránéz a
Jedlik–Czuczor-kompozícióra, akkor azt mondja magában, hogy
ezt most jobban meg tudnám csinálni?
– Ne essünk túlzásba, mert az említett szobor értékes
számomra, de az is nyilvánvaló, hogy ugyanabba a folyóba nem
lehet még egyszer belépni. Viszont egyértelmű, hogy ha most készíteném
a szobrot, biztosan valamit másként csinálnék rajta. Ezt az érzést
elfeledteti velem, hogy szeretik a szobromat. Kell ennél több?
Azért dolgozom, hogy az embereknek örömet okozzak.
Azt veszem észre, mintha hiányozna Rieger Tiborból a
hiúság. Pedig elég sok mindent letett – no nem az asztalra
– hanem a közterekre.
– Ennek az oka, a már említett elégedetlenség lehet. A
becsvágy, hogy valami nagyot alkossak régóta bennem él. Nem
vagyok szerény, már gyermekkoromban is óriási álmaim voltak.
Mindig is a tettvágy hajtott. Ebben segített, hogy a szobrászaton
mint szakmán belül kiváló példaképeim vannak. Főleg a középkori,
keresztény mesterek, de más kultúrák archaikus műveit is a
mai napig csodálom. Ilyenkor arra gondolok, mire is legyek
annyira büszke, és miért legyek hiú?
Akkor beszéljünk a tervekről. Milyen témák
foglalkoztatják?
– 2017-ben elég
sok munka vár rám. Készül egy egészalakosnál is nagyobb
Mindszenty-szobor a máriaremetei kegytemplom elé. Sokat töprengtem
azon, hogy fogalmazzam meg a bíboros alakját. Az alak nem
gesztikulál, hanem mint egy fölkiáltó jel, köpenyét összefogva,
szomorúan tekint maga elé. Arra törekedtem, hogy a szobor
fejezze ki az a tragikus kort, amit Mindszentynek át kellett élnie,
és ne gesztusokkal érzékeltessem a hercegprímás nagyságát
– mert azokkal nem is lehetne. A kőszobor, remélem, őszre elkészül,
a gipszmintája már kész van. Kozma Imre atya pedig azzal bízott
meg, hogy mivel a Budai Irgalmasrendi Kórháznak új szárnya épül
a Duna-parti részen, készítsem el az épület elé Istenes
Szent János szobrát, helyesebben szoborkompozícióját.
Az interjúra készülve sehol sem olvastam arról, hogy
valamilyen művészi közösséghez tartozna.
– Egyetlenegy művészi csoportnak sem vagyok a tagja. Ez
nem jelenti azt, hogy magányos farkasként élnék, s nem lennének
a művészvilágban barátaim. A főiskola elvégzése után beléphettem
volna a Fiatal Művészek Stúdiójába, ami a KISZ KB szervezete
volt. Ez a stúdió inkább az evés-ivásról szólt, mint a művészetről
– oda sem léptem be. Első pályázatomat megnyertem, és utána
úgy éreztem, ha fel nem is vet a pénz, de meg tudok élni
csoporthoz való tartozás nélkül is. Szeretem a magam útját járni,
és azt, ha abba nem szólnak bele.
Tavaly jelent meg az albuma a Méry-ratio Kiadó gondozásában,
Prokopp Mária tanulmányával. A fiatalabb művészek már 30-40
éves korukban albumokat jelentetnek meg magukról. Ez hiúság kérdése?
– Nem az! A fiatal generációt óva intem attól, hogy a
„saját út járásában” kövessen engem. Ma nagyon lényeges
a reklám, és az is, hogy a fiatalok csoportokba tartozzanak;
fogjanak össze tehetségük érvényre jutása érdekében.
Jól látom, hogy ahogy halad a nyolcadik X felé, egyre
több feladattal bízzák meg?
– Ez így van, közben pedig fizikailag gyengülök, lélekben
viszont friss vagyok. De nincs okom panaszra.
Optimista?
– Realista, mert nem kergetek hiú ábrándokat. De más
megközelítésből optimista vagyok. Egyik kisplasztikám címe:
Miért féltek? Ez Márk evangéliumának arra a részletére
utal, mikor Jézus apostolaival bárkán kelt át a túlsó
partra, s viharba kerültek. Jézus a bárka végében egy vánkoson
aludt, a tanítványok kétségbeesve felébresztik, s ekkor hozzájuk
fordult: „Miért féltek?” Ha valaki hívő, akkor optimista
is, mert hosszú távon gondolkozik, s nem csak a földi létben.
Hiszek abban, hogy lesz utána valami folytatás, s hogy milyen,
az a földi létben örök titok marad. Nem a teljes megsemmisülés
vár ránk, ezért el kell számolnunk életünkkel. Életünkben
is vannak kiszámíthatatlan viharok. Ilyenkor nagyon fontos, hogy
virrasztva és felkészülve találjanak minket.
Medveczky Attila
|