2017.02.24.
A magyarok lényege
letiporhatatlan
Horváth Erika: Lélekzések
Szinte egyedülállónak
mondható, amikor egy hegedűművész összegyűjti filozófiai írásait,
és azt könyv formájában megjelentetik. De vajon olyan messze
áll egymástól a művészet és a filozófia? Művészet és
filozófia, vagy filozófia és művészet? Melyik az első, a régebbi,
az eredendőbb, a fontosabb? A nehézségek már a sorrendnél
kezdődnek. Minél tovább gondolkozom azon, hogy mi a művészet
és mi a filozófia, annál kevésbé tudom. Miben különböznek,
miben egyeznek? Hogyan lehet azt a heterogén halmazt, amit művészetnek
neveznek, egyetlen fogalomba összefoglalni? Ugyanez érvényes a
filozófiára. A művészet és a filozófia életforma. Művelőiket
az adott hagyományok formálják; átveszik szerepjátékait, művésszé
vagy filozófussá válnak. A könyvből is az válik ki, hogy a
szellem mindig szigetszerű. Szigetei talán a menedéket jelentik
a tömegtársadalom médiumricsajával és az ember önmagába
fordulásával szemben.
Ha
elolvassuk Horváth Erika könyvét, akkor elénk tárul az erdélyi
és kisebbségi sorskérdés, a Trianon-szindróma, a mélységes
istenhit és a női szerep világunkban. Egyes témákat hol könnyedebb,
másokat sokkal komolyabb formában érint. Erdélyről, mint Tündérkertről
ír, ami mint kert egy zárt hely. „Nem tudom, ti hogy vagytok
vele, drága kertlakó társaim, de én úgy élek Tündérkertemben,
hogy tudom: itt eresztettek gyökeret azok, akiket őseimnek
vallok. Ami egy élő kerttől várható, itt minden megtalálható:
pompás virág, illatos rózsa és gyom is elég. Nem tudom, hogy
mikor, ki, mit és hogyan kapál bele ebbe a drága földbe,
milyen szándékkal és milyen lelkülettel, de azt tudom, hogy az
én Kertészemnél jobban senki sem tudja megművelni a földemet,
és az éppen úgy van és lesz jó. […] Azt, hogy itt hogyan
kel fel a nap és hogyan nyugszik, hogy az ágyások közül
milyen fröcsköléssel szennyeződik a virág és a levegő; hogy
itt milyen szelek fújnak, csupán azok tudhatjuk, akik nem csak
magunkénak valljuk ezt a földet, hanem mindennapjainkat is rajta
töltjük, itt ébredünk. […] Egy kertet csak megszentelt
jelenléttel lehet csak életben tartani. Ám egy dologban
biztosak lehetünk: mozdulnak már lassan a csillagok…”
Bizony, itt olvasatomban nincs másról szó, mint a különálló
Erdélyről, és a transzszilvanizmusról. A transzszilvanizmus
pedig szűkebb értelemben az erdélyiek, az erdélyi népek együttes
akaratának kifejezéseképpen kibontakoztatható egységes
politikai, de legalább kulturális egység – és akkor megint
itt vagyunk a művészetnél. Tágabb értelemben olyan törekvés,
amely egy terület történetileg, geopolitikailag és kulturálisan
kialakult tarka szövevényében megkeresi a közöst, és ebben a
közösben olyan kohéziós erőt fedez fel, amely bármilyen kívülről
érkező nyomásnak képes ellenállni, vagy pedig alkalmas arra,
hogy azokkal felvegye a harcot. Ha visszatekintünk az időben, a
transzszilvanizmus ideológiája önmeghatározásként, közösségi
és művészi hitvallásként, erkölcsi kánonként és cselekvési
stratégiaként működött az első világháborút követően az
erdélyi magyarság körében. Előbb lírai hangszerelésben szólalt
meg Áprily Lajos, Reményik Sándor és Tompa László költészetében,
majd tettre késztető felhívásként fogalmazódott meg a Kós Károly,
Zágoni István és Paál Árpád által szerkesztett Kiáltó szó
c. röpiratban (1921), helyben maradásra, értékteremtésre és
önépítkezésre biztatva a történelem tektonikus mozgása által
az anyaországtól elszakadt erdélyi magyarságot. Ám misztikus
és messianisztikus jellegénél fogva a transzszilvanizmus sajátos
vallásként is felfogható: erőt adó, a külvilág kedvezőtlen
történéseivel dacoló, megtartó hitként. Ennek ellenére nem
a provincializmus melegágya. Ellenkezőleg. A transzszilvanizmus
nem helyi, nem kizárólag erdélyi hagyományokra épül, hanem
az egész magyar múltat, az egész magyar művészetet tekinti elődjének
és előzményének. Nem előzmény akar lenni, nem is lehetne az,
hanem folytatás. A transzszilvanizmus egy olyan regionális
identitásmeghatározás, amely kulturális értelemben közvetlenül
az egyetemeshez kívánja kapcsolni nemcsak a kisebbség értéktudatát,
hanem a magyarság egészét.
És
akkor a Trianon-szindrómáról. Az Európai Unióhoz való
csatlakozás ideje körül 2004-ben növekvő volt a reménység,
hogy az EU-szervezetek védelembe veszik az őshonos és nemzeti
kisebbségeket. Ezen a téren nagyszerű ajánlások születtek.
Azonban mindez csupán elméleti síkon maradt. Lassan nyilvánvaló
lett, hogy az EU-szervek nemhogy nem akarják hatályba helyezni
elméleti ajánlásaikat ezen népcsoportok védelmére, hanem
mindezen túl igazában véve a nemzeti államok léte ellen
vannak s valami nemzetek feletti Európa létrehozásán
dolgoznak. Ebbe a vonulatba esik a százezres tömegű idegen fajú,
kultúrájú és vallási menekültek európai nemzetálmokra való
immár erőszakos rátelepítésének kísérlete is. Következésképpen
a trianon-párizsi békediktátumok revideálásában sem a
balliberális vezetésű Európai Unióra sem pedig a nyugati jólétben
elpuhult demokráciákra számítani nem lehet.
Horváth
Erika Magyar című eszmefuttatását a jogos indulattól, dühtől
átjárva kezdi: „trancsíroztak-e már annyi darabba országot,
hideg tudatossággal, előre megfontolt szándékkal? Mi lesz, ha
lassan elfogy a magyar, ha megszűnik létezni népem? Mikor, kik
és mit ronthattak el ilyen keservesen?” Itt már megjelenik, ha
nem is a nemzethalál, hanem az erdélyi magyarság kiveszésének
víziója. Azért azt tegyük hozzá, hogy amint a kertnél írta
a szerző, hogy van is itt elég gyom, azt magam is tapasztaltam.
Néha – s nem általánosítok – nem éppen kedvezően
nyilatkozik egy partiumi magyar a Kolozsvár és környékén élőkről,
a kolozsváriak pedig olykor nem értik, vagy nem érzékelik azt,
miért lényeges a székelyföldieknek az autonómia. Ugyanakkor
bizonyos kérdésekben képesek együttesen gondolkodni, tettre készek
lenni, és nem állandóan szomorkodni. A nemzetfenntartó erő a
társadalmukban erősebb. De adjuk vissza a szót a szerzőnek.
„mindig nehezemre esett a magamra erőltetett józanság, hiszen
kisebbségi létem változatos napokkal lepett meg. Ha véletlenül
is csitultak volna a gondolataim, jött a kérdés: miért pont e
nép mellé vagyunk láncolva? Tudtam, hogy most ítélek, pedig
nem kellene, de előtört bennem saját vérem lavinaszerű
forrongása. Az őshonos magyar nem élhet hazátlannak kikiáltva
saját földjén! Hol volt Mátyás őrző tekintete? Hol volt
Atilla ostora és jellemes ereje?” Majd arra a következtetésre
jut, hogy a testet megcsonkították, de minden nemzetnek van
lelke, és szelleme is. És a szellemi betegség gyógyulhat, gyógyítható.
Nem szabad állandóan azt kiáltani, hogy sújtottak vagyunk!
„Mert nem vagyunk azok! Mindaddig, amíg akad egyetlen ember,
aki ott bent, saját szellemiségének mélységében hiszi, hogy
a magyarok lényege letiporhatatlan, egészséges és szabad,
addig a magyar nemzet méltóságteljesen élni fog! Mert ahhoz,
hogy az összmagyar szellem tisztulhasson, megváltsa önmagát és
felemelje a fejét, ahhoz a testnek meg kellett töretni. Ez megtörtént,
ezen túl vagyunk… Jöhet a megtisztító felemelkedés.”
A
férfi–nő kapcsolatról is elmélkedik a szerző. Én úgy
gondolom, hogy őrült az az ember, aki irigyelné a gilisztákat
azért, mert minden egyed hím is és nőstény is egyszerre. A
legtöbb állatfaj esetében jól megkülönböztethetők egymástól
a nemek. Minél följebb haladunk a törzsfejlődési létrán,
annál inkább jellemző ez. Az emberszabású majmok közösségeiben
már jól megfigyelhető nemi szerepek vannak: a hímek földerítik,
elfoglalják és megvédik az élőhelyet, a nőstények gondozzák
kölykeiket; olykor besegítenek egymásnak. Az a benyomásunk,
hogy korunk embere kezd visszacsúszni a giliszta szintre. A XX.
század elején az ébredező nőmozgalom a nők jogos igényei érdekében
szállt harcba. Föllépett a valóban elnyomott, másodrendűnek
tartott, munkaerőnek vagy élvezeti cikknek használt nők érdekében,
amikor azért küzdött, hogy a nőknek is legyen választójoguk,
tanulhassanak felsőoktatási szinten, vállalhassanak felelős,
vezető beosztású munkát – a férfiakkal azonos fizetésért.
Úgy tűnik, hogy a mozgalom fejlődése túllőtt a célon. A nőmozgalom
feminizmussá változott. A „gilisztamodell” érvényesül az
európai társadalomban is, ami abban az igyekezetben nyilvánul
meg, hogy igyekeznek eltüntetni a nemek közti különbségeket
lehetőleg az élet minden területén. Első pillantásra a külső
megjelenés eltolódása tűnik fel az uniszex irányába. Mi
rejlik az uniszex gondolkodás mögött? Az ember fellázadt Isten
rendje ellen. A Biblia nem azt tanítja, hogy a férfi értékesebb
a nőnél. Mindkét nem értéke ugyanaz, hiszen Isten férfiért
és nőért ugyanannyit fizetett: nem ezüstöt és aranyat, hanem
drága vért (1Pt 1,18). A férfinak és nőnek a szerepköre más.
Különbözőségünk biológiai teremtettségünkben nyilvánvaló.
Egyetlen férfi sem képes átvenni feleségétől a terhességet,
a gyerekszülést és a szoptatást. Ha valaki mégis ragaszkodik
ahhoz, hogy férfiak és nők mindenben ugyanolyanok vagyunk, az
gondoljon arra: szeretne-e egy reggel arra ébredni, hogy a párja
ugyanolyan, mint ő? A férfi szerepének a lényege: felelősségvállalás
a nőért és a gyerekekért. Ebbe természetesen beletartozik a döntések
felelőssége is. Nem zsarnokságról van szó, hanem szolgálatról.
Pál apostol írja: „Férfiak! Úgy szeressétek feleségeteket,
ahogyan Krisztus is szerette az egyházat, és önmagát adta érte.”
(Ef 5,25) Az elmondottakhoz illeszkedik Horváth Erika könyvében
található Kék című írás, melyben a szerző kifejti, hogy
„Isten előtt egyformák vagyunk. De csodálatosan megkülönböztetve,
különleges, egyéni adottságokkal, erősségek és gyengeségek
halmazával megáldva. Csillagzatunk állása festi földi
sorsunkat. Ahogy a betlehemi is jelezte mindazt, ami következett.
Igazi egyéniséggé csak önmagunk teljességének megélése által
válhatunk. Megérteni mások életmeglátást, felfogását, vágyát,
ambícióit, magát az embert, csak egyéniségként tehetjük. Különben
a teljesség szilánkjait éljük, egysíkú látással szemlélünk.
[…] Férfi és nő egymásba szeretnek. Szerelmük egyik
legnagyobb kihívása az örök élet megtapasztalása; egységük
által a halálfélelem kiégetése. A teljességben már nincs,
nem is lehet félelem. Egységben élve egymástól távol is érzik,
élik az összetartozás semmihez sem fogható csodáját, de önmaguk
csendjében is tökéletesek. Mert a társ nem kiegészítés, nem
szükség, opció, nem alá- vagy fölérendelt személy, hanem
mellénk társult csoda, akivel felkészülhetünk arra az ünnepi
átmenetre, mely átlényegülésünk által köszönt be.”
Lehet,
hogy elfogult vagyok, de a szerző Törvény című, dialógusban
szerkesztett eszmefuttatása tetszik a legjobban. Még hangjátékban
is elképzelem. Szereplői: az Úr, a Teremtő és a szellem, mely
majd testet öltve lejön a Földre. Egy ember, egy új csoda van
születőben. Több írásban is említi Horváth Erika az Istent.
Sőt mindegyik szerzeménye mögött ott van az örök Szerző. Még
ha bosszankodik, dühös valami miatt, az Úrba vetett bizodalma
akkor is megnyugtatja, mert a mindennapok apró kis csodáját is
képes észrevenni. Írásaiból kitűnik, hogy tudja, felemelni
tekintetünket Jézusra: ez maga a hit aktusa. De nem csupán külső
tekintet és látás van, hanem belső is. Ahol a testi szem csak
egy gesztust lát, egy félmosolyt, egy biztató pillantást, ott
a belső szem tévedhetetlenül látja magát a szeretetet. Ahol a
testi szem csupán egy szenvedő, keresztre feszített, töviskoronától
vérző homlokú embert lát, ott a belső szem a maga teljességében
látja az Úr Krisztust, örök istenségében az Atya jobbján,
egyszerre szenvedőn és megdicsőült testben. Belső tekintetünk
felemelése Jézusra a legnagyobb kegyelem, de egyben a legnagyobb
feladat is. Mert ahhoz, hogy lássuk őt, minden mástól, a világtól
és önmagunktól is el kell fordítanunk tekintetünket. Őt kell
szemlélnünk, s benne majd helyesen látjuk a világot, az
embereket, önmagunkat is. Néha nagyon nehéz, mégis meg kell
tennünk, mert ez az egyetlen menekvés a kísértés, a megpróbáltatás,
a testi-lelki szenvedés idején. Ha kitartunk ebben a szemlélésben,
egyszer csak észrevesszük, hogy többé már nem kell erőnket
megfeszíteni, hogy Krisztusra tekintsünk, mert eljutottunk a
hitben való látásra. A belénk öntött szemlélődés kegyelme
ez, amikor a belső szemünk elé táruló látvány kezd egészen
elragadni minket, kiragadni mindabból, ami az ég alatt van. Ez a
szentség útja és örök gyógyulásunk, vigasztalásunk forrása.
Az Úr Jézus Krisztusba vetett hit nem valami földöntúli,
megfoghatatlan dolog. A hitben nem a véletlen folytán lesz részünk,
és nem is egyfajta születési előjog. Ahogy a szentírások
mondják, a hit egy valós dolog, „a nem látott dolgokról való
meggyőződés”. A hit az erő egy olyan tantétele, mely nem
csupán ebben az életben fontos, hanem a fátyol túloldalán
folytatódó fejlődésünk szempontjából is. S milyen érdekes.
Vagyis nem érdekes, hanem nyilvánvaló, hogy a Törvényben is
megjelenik az egyéniség, egyediség kérdése. Amikor a születendő
lélek kérdezi az Urat, miért bocsátja útra, ezt a választ
kapja: „elengedlek, mert azért teremtettelek, hogy egyéni
feladattal ruházzalak fel, hogy megkülönböztesselek mindenki mástól,
mert te egyetlen vagy, különlegesen egyedi, sajátos, megmásíthatatlan,
csodás tulajdonságokkal, tehetséggel. Mindenkit így, ilyennek
alkottam.” Mindezen töprengeni korántsem öncélú passzió,
inkább megkerülhetetlen önismereti gyakorlat korunkban, amely
egyre inkább az individualizált tömeglét nyomasztó
partikularitásába vész, s a kollektív tradíciók üzenetét
nemhogy továbbadni, lassan elemi fokon megérteni sem képes.
Teljes mértékben
egyetértek a könyv előszavának írójával, Nagy Ibolyával,
aki szerint nem is egy könyvről van szó, hanem, egy szellemi
kincsesládáról. S ez a láda olyan sors-ékszereket tartalmaz,
melyeket a szerző átnyújt nekünk, talán ránk is illik, de ha
nem, akkor is, illik ismerni azokat.
(Horváth Erika: Lélekzések;
Exit Kiadó, Kolozsvár, 2016)
M.A.
|