2017.01.20.
Nyelv és rög
A felvidéki magyar habitus és fejlődésének hátterei
XV. rész
„A
Zoborvidék magyarjai megmaradtak ezer éven át szegényeknek, de
megmaradtak magyaroknak, aminek az Úristen teremtette őket. Szegénységük
oka a rög szeretete, azért valóban elismerésre méltó példát
mutatnak annyi küzdelemmel birkózó családjaik. Ez a nép hű a
hagyományokhoz, földjét könnyen el nem adja, tanyát nem változtat
akkor sem, ha másutt részére nyugalmasabb élet kínálkozik.”
Ethey Gyula: Zoborvidék múltjából, 1936
A
vaskerék, melyet történelmi sorsnak hívnak, a zoboraljai
magyar rögöt, magyar rögsorsot is meggyúrta. Ethey Gyula könyvének
kiadása után hetven évvel az általa írt jellemzés hovatovább
kevesebbekre igaz Zoboralján. Ám az ő idejében Zoboralja egészére
találó. Bizonyítja Ethey Gyula kiváló közösségismeretét.
Sebészi pontossággal fogalmazó szociográfus szól belőle.
Tulajdonképpen Ethey idézetében felfedezhetjük a magyarnak
maradás feltételeit e vidéken. Ha mondatonként vesszük vizsgálat
alá krónikásunk 1936-ban papírra vetett gondolatait arra
jutunk, hogy azóta e megmaradási feltételek alaposan át lettek
szabva, meg lettek bolygatva, és ennek keserves következményét
most érzékelhetjük is e vidéken. Épp e bolygatás következtében
Zoboralja egy eltűnő magyar tájegység. A magyarság dongáit
összetartó vasabroncsot kikezdte az idő rozsdája, széthullott,
széjjelhulltak a dongák is.
Tehát
summázzunk: „A Zoborvidék magyarjai megmaradtak ezer éven át
szegényeknek, de megmaradtak magyaroknak…” A középkor évszázadaiban
a középkori ember azért, hogy túl tudjon élni, azon faluközösség
nyelvén beszél, amelyben él, vagy amelybe nősül, házasodik.
A szlovák jobbágy, ha magyar faluba kerül, megtanul magyarul,
ha magyar jobbágy kerül szlovák faluba, megtanul szlovákul. Kénytelen.
A túlélés végett. A középkori ember a közösségre, faluközösségre
van utalva. Az évszázadok folyamán a teljes háborús pusztulástól,
így más nyelvű jobbágyok nagyszámú betelepítésétől megkímélt
zoboraljai falvak többsége, fészke maradhatott a magyar
nyelvnek, kultúrának.
A 19. században s
a 20. század elején a parasztlét, a parasztcsaládok egyforma
vagyoni helyzete és egymásrautaltsága, nem engedte elburjánzani
a módosságból fakadó közösségbomlasztó fölényeskedést.
E vagyoni egyenrangúság él 1936-ban Zoboralja faluközösségeiben,
s ez az a magyarmegtartó feltétel, amit Ethey első mondatában
felfedezhetünk. Ethey kiválóan érzékelte e vidék magyarságának
lélektanát, mivel a szegénységet, tehát a vagyoni, szociális
egyenrangúságot a magyar lelkülettel függőségbe állította.
Hogy mennyire igaza volt, azt a következő évtizedek bizonyították
és előző írásaim részletesen taglalták. Ám a teljesség
kedvéért a jelenséget néhány mondatban vázolnám. A
szocializmus négy évtizede alatt a zoboraljai falvak lakosságának
vagyoni egyenrangúsága kezdett megbomlani. A magasabb társadalmi
pozícióba kerülés lehetősége a műveltség megszerzése által
kikezdte a hagyományos faluközösségeket és a magyar faluközösséget
mivel a műveltség megszerzésének feltétele vidékünkön az
akkori Csehszlovákiában a szlovák nyelv színvonalas tudása nélkül
nem volt lehetséges. Eleve minél jobban tudott az ember szlovákul,
annál jobban fizetett álláshoz juthatott. Ezért a falvainkból
munka után elkényszerülő fiatalok tudatában elhintetett azon
vélemény, hogy szlovákul az ember jobban tud érvényesülni.
Ez könnyen azon téveszméhez vezetett, hogy ha szlovák vagy,
szlovákká válsz, többre viheted.
Azok, kik a szlovák
tudás által magasabb társadalmi státusba tudtak kerülni,
nemcsak a módosságukat, de sokszor a szlovák lét felé való
elhajlásukat is hangoztatták. Ez a következőhöz hasonlatos
megjegyzésekben merült ki: „Te meg magyar iskolába adod a
gyereked? Hát így mi lesz belőle?”
Ám a magyarságukat
egy tál lencséért eladni nem akarók arra, ha valaki a faluból
szlovák iskolába íratta gyerekét, azzal kontráztak, hogy:
„Majd biztos miniszter lesz belőle, mi más. Szlovák iskolába
íratott gyerekből más nem is lehet, csak miniszter…
magyaroknak, aminek az Úristen teremtette őket.” Ethey hívő
emberként jellemzésében az Úristen nevét, kellően, nagy kezdőbetűvel
írja. E gondolattal a zoborvidékiek hitére és hitéletére
utal. Ez a következő közösség- és magyarságmegtartó tényező.
A reszlovakizáció idején a hitélet átépítése lényeges
szerepet kapott a szlovák nemzetépítők tervében a felvidéki
magyar emberanyag szlovák nemzetépítéshez való kibányászása,
kitermelése kapcsán, ám e jelenség a szocializmus éveiben
egyes egyházi köntösök alatt tovább lappangott, hogy a
kilencvenes évek megújhodó egyházi életében a lehetőségek
szerint ki is teljesedjék. Mivel Zoboralja a Felvidék lakmuszpapírja,
műszere, amely érzékelteti, láttatja a magyartalanítás és
elszlovákosítás fenyegető veszélyét, amely a többi felvidéki
magyar vidékre is leselkedik, a szlovák katolikus egyház
helyben tett nemzetépítő törekvései előtt, térjünk ki
Felvidék egészének röviden vázolt egyházéleti és egyházmegyei
fejlődésére, mely jobban megérteti az olvasóval a
zoboraljaiak és a felvidéki magyarság egészén tapasztalt
elszlovákosító jelenségeket.
A hit, annak
folytonossága Zoborvidéken a magyar államalapítástól
napjainkig keresztény katolikus. Mind a nyitrai püspökség,
mind pedig az Esztergomi főegyházmegye vigyázta e vidék
keresztény nyáját a Magyar Királyság kilenc évszázadának
idején. 1922-től a nagyszombati apostoli adminisztratúra,
melyet az Esztergomi főegyházmegye Szlovákiába eső részén
alakította ki a Szentszék és az első Csehszlovák Köztársaság
tárgyalásai hatására. 1977-től a Nagyszombati főegyházmegye
mely alá kezdetben a Nyitrai egyházmegye is tartozott. 1995-től
a Pozsony–Nagyszombati főegyházmegye, melynek egyháztartományába
a Nyitrai egyházmegye újra beletartozik, majd 2008-tól a
Nyitrai egyházmegye, mely a Nagyszombati főegyházmegyével együtt
a Pozsonyi főegyházmegye egyháztartományába került. Amint látjuk,
az utóbbi 27 évben olyannyiszor lépett a Szentszék az egyházmegyék
elosztása terén e vidéken, mint annak előtte kilenc évszázad
alatt együttvéve sem.
Az egyházmegyerendszert
oly sűrűn szabályozó rendeletek okán a szlovák egyházi személyek
ornátusainak suhogása a Szentszék berkein belül, óvatosságra
intő gyanút ébreszt a felvidéki magyar katolikus hívek szívében.
E sürgés forgás okait és következményeit hivatottak e sorok
feltárni, az olvasónak megközelíteni
Amire Ethey idézett
gondolatát vonatkoztatom, a keresztény hit természetes, ősi
szokás szerinti megélésére, azt nem csupán a reszlovakizáció
ötletgazdái és kivitelezői, de a szocializmus csinovnyikjai is
megkísérelték leépíteni. A hitélet sorvasztása jellemezte a
szocializmus évtizedeit, így a magyar egyházi élet is megsínylette
ez időszakot. A katolikus egyház csehszlovák szocialista igényekhez
való alakításának, annak már-már a nemzetállam ügyéhez
való alakításának egyik nagy sikere az Esztergomi Főegyházmegye
államhatárok szerinti felszabdalása. A főegyházmegye 1000-től
1977-ig a Nyugat-Felvidék területének és ezzel az újkori
Csehszlovákia részét képező Nyugat-Szlovákiának tetemes részét
foglalta magában. Ez az állapot azért volt lehetséges, mivel a
trianoni határmódosítás országok s nemzetek sorsa felett
rendelkezhetett, de nem a katolikus egyház egyházmegyerendszere
fölött. Afelől világi tekintély nem, csupán egyházi dönthetett,
éspedig maga a pápa.
A csehszlovák
hivatalok akadályozták az esztergomi érsek hatalmának gyakorlását
e területen. Habár a Szentszék 1922-től megalkotta a
nagyszombati apostoli adminisztratúrát Nagyszombat székhellyel,
külön szlovákiai egyházmegyéket nem alakított ki, érsekeket
nem nevezett ki, mivel az első Csehszlovák Köztársaság egy
nemzeti egyház kiépítésén munkálkodott, amelyet a Csehszlovák
Huszita Egyházban látott. A huszita egyházba való toborzásnak
az lett az eredménye, hogy egymillió hívő hagyta el régi,
katolikus vallását. A csehszlovák kormány elrendelte az Osztrák–Magyar
Monarchia idején kinevezett püspökök és érsekek kiutasítását,
akik főleg németek és magyarok voltak. Ennek okán a Szentszék
elfordult Csehszlovákiától. E helyzet nem javult a háborús
szlovák állam idején sem, melynek elnöke egy katolikus pap,
Jozef Tiso volt, sőt az 1938-ban a Magyar Királysághoz
visszakerült, zömében magyar lakta területeken visszaállhatott
az esztergomi érsek joghatósága. A csehszlovák kormánynak jóval
később sikerült a Szentszékkel folyó tárgyalások eredményeképpen
elérnie Szlovákia egyházmegyei önállóságát. Paradox módon
épp a keresztény vallásra és egyházra mint a tévelygők táborára
tekintő kommunizmus idején. A nemzeti célok kivívásában a
legvörösebb kommunista palástba burkolódzottaknak sem esett
nehezükre a Szentszéket újra tárgyalópartnernek s nem a vallási
ópium fészkének tekinteni. VI. Pál pápa a Praescriptionum
sacrosancti apostoli levéllel 1977. december 30-án a
nagyszombati apostoli adminisztratúra érsekséggé történő átszervezésével
megalapította a Nagyszombati Főegyházmegyét. Területét az
Esztergomi Főegyházmegyéből szakították ki, a Qui divino
apostoli levéllel pedig megalapították a nagyszombati egyháztartományt.
Mindkét apostoli levelet ünnepélyesen Frantisek Tomásek bíboros
hirdette ki 1978. július 7-én a nagyszombati Keresztelő Szent János-székesegyházban,
azon a színhelyen, mely mellesleg négy Esterházy testvér
temetkezőhelye, kik az 1652. évi nagyvezekényi csatában épp a
Magyar Királyság, a keresztény hit és ezzel a Nagyszombati főegyházmegye
védelmében estek el a túlszámban lévő török hadak ellen vívott,
végül is győztes csatában. A történelem megszüli fintorait.
Szlovákia teljes
területét sikerült ekkor egyházmegyei szinten önállósítani.
A Nagyszombati egyházmegyéhez csatolták a Győri egyházmegye
Szlovákiába eső három és a Pannonhalmi Főapátság két plébániáját.
Az egri egyháztartományból kiszakították a Rozsnyói és a
Kassai egyházmegyét és a szlovák egyházmegyéhez csatolták.
Azon 13 plébániát,
melyek addig a Szatmári egyházmegye részét képezték a Kassai
egyházmegyébe olvasztották. Ezzel a magyar egyházmegyék szövetéből
hivatalosan is lemetszetett minden felvidéki magyar lakta terület.
1978. július 7-ét írtunk.
E történelmi,
egyháztörténeti lépés ellenére Csehszlovákia és a Szentszék
közti viszonyok nem javultak.
A Nagyszombati főegyházmegye
élére érsek nem neveztetett ki. A változásokat az 1989-ben elérkező
szocialista keleti blokk széthullása és a demokratizációs
folyamatok elindulása hozta magával. 1995-ben II. János Pál pápa
is változtatott a szlovákiai egyházmegyék rendezésén ám ez
nem hozott különösebb változást a Szlovákiai Katolikus Egyház
és a magyar hívek viszonyában. Sajnos annak ellenére sem, hogy
a felvidéki magyarság egy magyar püspökség kialakítását kérvényezte
a katolikus egyháztól, aminek 1990 óta máig ad hangot egy évente
megtartott békés imanap révén Komáromban. A kezdeményezés mögé
a kilencvenes években a Magyar Koalíció Pártja is
besorakozott, politikai sújt is adva a kérvényezésnek, ám a
szlovák püspöki kar egyöntetűleg és egyhangúlag mindig a
magyar püspökség szükségtelenségét, az adott helyzetben
megalakításának fölöslegességét hangoztatja. Időközönként
a magyar püspökség iránti igény és annak elutasítása egész
napjainkig hallatja magát és félő, hogy az igény nem talál
értő fülekre az egyházon bévül, mivel az 1995-ös, II. János
Pál pápa általi egyházmegye-átszervezés óta történt egy
újabb, szinte már a felvidéki magyar katolikus hívek ellen irányuló
egyházmegyei felosztás. 2008. február 14-én XVI. Benedek pápa
döntése értelmében az addigi egyházmegyei felosztás megváltozott
a Slovachiae sacrorum és Cum concathedralis dekrétumok értelmében.
A döntést Jozef Tomko bíboros a Népek Evangelizációja
Kongregáció prefektusa hirdette ki Szlovákiában. Az egyházmegyék
felosztását Benedek pápa a szlovák püspöki kar javaslatára
fogadta el. Azon püspöki kar javaslatára, mely nem akarja immáron
27 éve tudatosítani a magyar katolikus hívek jogos igényét. E
2008-as egyházmegyei felosztás szerint megszűnt a II. János Pál
pápa alkotta Pozsony–Nagyszombati főegyházmegye és helyén létrejött
a Pozsonyi és Nagyszombati főegyházmegye. A Nyitrai egyházmegye
egy részéből pedig létrejött a Zsolnai egyházmegye. A
Szentszék döntése az addig érvényben lévő egyházmegyei határok
megváltoztatásával a felvidéki magyar katolikus hívek igényeivel
látványosan szembement. A Rozsnyói egyházmegyéhez csatolták
a breznóbányai espereskerületet, hogy az egyházmegyében elérjék
a szlovák katolikusok többségét. A szlovák püspöki kar nem
győzi tagadni a rendelkezés kapcsán ellenük felmerülő jogos
vádat, hogy az a magyar hívek igényei ellen irányulna. Ám a bársonyos
forradalom óta a szlovák katolikus egyház egyes képviselőinél
tapasztalt nacionalista megnyilvánulások fényében nem kétséges,
hogy befolyásos szlovákiai egyházi személyek azon munkálkodnak,
hogy az 1977-ben kivívott egyházmegyei önállóság, az önálló
szlovák egyházmegyerendszer tényleg szlovák, azaz csupán
szlovák nemzetiségű legyen. Ján Sokol nagyszombati érsek több
kijelentésében, prédikációiban a Tiso-féle háborús szlovák
államot magasztalta, melynek idején a Hlinka-gárda szemében a
Szlovák Állam területén maradt magyar lakosság csak megtűrt
elemként volt jelen. Az elhunyt lelki üdvéért a nagyszombati
Szent-János-székesegyházban nem átallott misét celebrálni.
Korec bíboros a Nyitrai egyházmegye fejeként a szlovákiai zsidóságot
a Német Birodalom hóhérainak kiszolgáló Tiso elnök szentté
avatásán fáradozott, Frantisek Tondra szepesi püspök pedig a
második világháború idején zsidóellenességét hangoztató Ján
Vojtassák püspök szentté avatását tartja égetően
fontosnak. Mit várhat korunk elszlovákosítástól fenyegetett
felvidéki magyarsága olyan szlovák egyházi vezetőktől, kik a
második világháborúban tömegesen lemészárolt zsidóság hóhérsegédeit
magasztalják? Nincs-e megalapozott joga a felvidéki magyarságnak
egy ilyen elemektől és megnyilvánulásoktól mentes külön püspökségre,
illetve püspökre Szlovákia egyházmegyéi közt?
A felvidéki
magyar keresztények szemében olybá tűnik, mintha a Szentszék
kezét a szlovák nemzetépítő igények irányítanák. Hogy a
szláv népelem számbeli fölülkerekedését szolgáló, a történelmi
vidékek fejlődését mellőző és a felvidéki magyar katolikus
igények ellenében kialakított új egyházmegyékben miként
csapódnak le a szlovák nemzetépítéstől felhevült szlovák
egyházi méltóságok elszlovákosító lépései az a következő
írásunk tartalmát képezi.
Jancsó Badacs Károly
|