2017.01.20.
Emlékeztető szobrok
alkotója
1956-ban három diáktársamat elfogta a szeku, és bebörtönözte
őket
Péterfy László festő - és szobrászművész 1936-ban született
a székelyföldi Nyárádselyén. A marosvásárhelyi művészeti
gimnáziumban érettségizett. Felsőfokú tanulmányokat a
kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskola festő szakán
(1953-1959) folytatott. Mesterei Kádár Tibor és Miklóssy Gábor
voltak. Festőnek indult, az 1960-as évek első felében festőművészeti
tárlatokon szerepelt Maros megyében. 1966-ban települt át
Magyarországra, itt a magyar népi mesterségeket támogató
mozgalom egyik szervezőjeként működött, az erdélyi középkori
és reneszánsz művészet, s a népi kő- és fafaragás művészetének
folytatója és tovább hagyományozója. Egyre inkább a szobrászat
lett az ő fő művészeti kifejező eszköze, szobrászata
alapvetően figurális és hagyományőrző. Épületszobrászattal
is foglalkozott, Makovecz Imre épületeihez tervezett szobrokat,
elsőnek a sárospataki Művelődési Házhoz készített két
oszlopszobrot mészkőből (1986). Később is dolgoztak együtt,
a paksi Szentlélek katolikus templom Makovecz Imre tervei alapján
épült fel 1990-ben. Szobordíszei egy részének alkotója Péterfy
László. Az egyik oszlopszobor a nagyszentmiklósi kincs égberagadási
jelenetét, a másik a csodaszarvas-legendát szimbolizálja.
Tagja volt a Siklósi Kőfaragó Tábornak, 1991-ben pedig a
Toyamai Nemzetközi Szobrásztábor egyik résztvevője. Számos köztéri
alkotást készített, s mellette kisplasztikákat. Főleg fa,
bronz, vörösréz lemez, mészkő, néha márvány szobrainak
alapanyaga. Műveit a Magyar Nemzeti Galéria és a Petőfi
Irodalmi Múzeum őrzi. Számos köztéri alkotása mellett
kisplasztikái és éremművészete is közismert. Közéjük
tartozik a Bethlen Gáborról készült kisplasztika és a Bethlen
Gábor-díj részét alkotó bronzérem, amelyeket a Bethlen Gábor
Alapítványnak készített. Szülőföldje régi kapuinak és sírjeleinek
értékmentő publikálója. A Népművészeti Egyesület alapítója
és első elnöke. 1992 és 1996 között a Magyar Művelődési
Intézet igazgatóhelyettese. 1996-tól a Magyar Művészeti Akadémia
tagja. Elismerések: 1999- ben Magyar Művészetért Díj, Kodály
Zoltán-díj; 2000: A Magyar Köztársasági Érdemrend
tisztikeresztje.
A
közérhetőségre törekszem
Kissé
megkésve, de őszinte szívvel köszöntjük 80. születésnapja
alkalmából! A Magyar Művészeti Akadémián is megünnepelték
születésnapját, ahol Jankovics Marcell mondott laudációt.
Kijelentette: „Péterfy László becsületes személyiségére
jellemző, hogy jelmondatot kaptam tőle, amit azóta is őrzök
magamban, hogy először meghallottam. Ez a jelmondat egy Nyárád-menti
faragott kapufelirat, amely így szól: Hogy az igazság a kapun kívül
hű pártolást nyerjen, a hamisság belül pisszenni se
merjen.” Mennyire lehet törekedni a képművészetben a
hitelességre?
–Ezt nagyban befolyásolja a munka jellege. Az utóbbi évtizedekben
szinte csak köztéri szobrokra kaptam megbízásokat, vagy pályázatokon
sikerült nyernem. A köztéri művek esetében pedig mindig egy
konkrét tárgy kifejezését kérték tőlem. Tehát ragaszkodnom
kellett vagy a portréhoz, meghatározott esemény ábrázolásakor
pedig azt kellett kifejeznie a szobornak. Hiszen köztéren közérthetővé
kell tenni az ábrázolásokat. Arra törekszem, hogyha egy szobor
köztérre kerül, akkor a megbízóim, illetve a befogadók értelmez
a látottakat.
Holott egyesek két vascsövet meghajlítanak, és azt állítják
ki közterekre.
–Tudom, hogy vannak, akik így fejezik ki magukat, de ez tőlem
távol áll…Több mint két évtizede Tatabányáról érkezett
hozzám egy felkérés Trianon-emlékműre. Ez igen nagy kihívást
jelentett számomra, mert ezzel a témával, és az I. világháborúval
kapcsolatosa rengeteg emlékmű született. Nem akartam gyarapítani
azoknak a figuráknak a tömegét, akik fegyverrel a kezükben
fejezik ki a háborús eseményeket. Végül is úgy döntöttem,
hog krómacélból készítek egy nagy fát, melynek ágai a Kárpát-medence
vízrajzi térképét szimbolizálják. Az ágakon pedig ott
helyeztem el leveleket, ahol a magyarság él. A történelmi
Magyarországot és a Trianoni tragédiát szimbolizáló emlékművet
Magyar Életfának neveztem el.
Elmondható,
hogy az egyik településen annyira elégedettek a munkájával,
hogy ezután több megrendelés is érkezik onnan?
–Pontosan. Ez jellemző Tatabányára, Piliscsabára. Utóbbi
városban az egyetem elé terveztem egy oszlopon álló Szent István-szobrot,
majd Gál Ferenc dogmatikaprofesszor, a Pázmány Péter Katolikus
Egyetem alapító rektora tiszteletére egy portrét, ezért többször
is megbízást kaptam Piliscsabáról.
Maradjunk
a hitelességnél. Székelyföldről származik. Nyárádselyén
olyan környezetben nevelkedett, ahol- mint az idézett
kapufelirat szövegén olvasható –
az igazság pártolására nagy hangsúlyt fektettek?
–Hálát adok az Istennek, hogy igen! Sokféle kapufelirat
létezik, és Székelyföldre jellemző, hogy ha mást nem is, de
az állítójának és feleségének nevét és az évszámot felvésik
a kapura. Viszont Szováta környékén, a Kis-Küküllő völgyében,
Nyárád felső völgyében a kapukra versecskéket írnak. Két-háromsoros
rímes versekben a vendéglátást, vendégszeretetet fejezik ki
ezek a sorok, sőt egyes helyeken a jeleneteket – például, miként
fogadják a vendégeket – dombormű-faragásokon meg is formálják.
Az idézett Kis-Küküllő- menti falusi kapufelirat azért különleges,
mert ehhez hasonlót nem olvastam ezen a vidéken. Megtudtam, hogy
ez nagyon távoli rokona egy középkori latin feliratnak, ami Erdélyben
is megjelent, főleg olyan földbirtokosok háza előtt, akik
tekintélyesebb kapukat építettek, majd elkerült ebbe a falucskába
is.
Mennyire
volt szülőfalujában összetartó a közösség? Sokan azt mondják,
hogy a kolhozosítás zilálta szét a falusi társadalmakat.
–A régi székely falvacskák nem voltak sem szegények,
sem különösebben gazdagok. Így a lakosok életszínvonala között
nem volt nagy eltérés. A székely falvakban olyan közösségi
gondolat, érzés öröklődött, ami összefogta a lakosokat, és
a kollektivizálás szinte semmit sem jelentett számukra. Ráadásul
szülőfalum olyan hegyi környezetben fekszik, ahol csak elvétve
találni földművelésre alkalmas területet, ezért havasi legelőkön
legeltették az állatokat.
Mikor
szakadt el Nyárádelyétől?
–Lélekben soha nem szakadtam el szülőfalumtól. Az
elemi iskola négy évét jártam ki Nyárádselyén, majd a
Marosvásárhelyi Református Kollégium diákja lettem. Ez az intézmény
1946-ban még egyházi intézmény volt. Az 1948-as tanügyi
reform után 2-es számú Magyar Tannyelvű Fiúlíceummá alakították
át, és az ’50-es évek közepén vette föl Bolyai Farkas nevét.
Szintén 1948-ban alakult a művészeti középiskola. Még korábban
1946-tól, mert osztálytársaimnál jobban rajzoltam, bekerültem
a Kultúrpalotában működő, Bordy András festőművész által
vezetett, tekintélyes múltú rajziskolába. Így, mikor
megindult a művészeti középiskola, néhány diáktársammal
együtt felvételiztünk oda, s mi voltunk az első évfolyam.
Mi
jellemezte az akkori művészeti oktatást?
–Olyan hagyományos oktatás folyt, ami talán a müncheni
iskoláig vezethető vissza szellemében, módszerében, aminek az
alapja, hogy a képzőművészet alapja a rajtudás. Bármit le
kell tudni rajzolni, ami környezetünkben látható. Erre törekedett
ez az iskola is, hogy növendékei jó rajzokat készítsenek,
portrékat, tárgyakról, és még sorolhatnám. Nagyon sokan ez
alapján váltak szobrásszá, festővé. Egyesek szerint ez a módszer
azért alkalmatlan, mert azt a belső látásmódot, ami egy
tehetséges emberrel születik, lehatárolja, leszűkíti a konkrét,
látható világ ábrázolására.
Mitől
válik valaki igazi művészé? Ezt meg lehet tanulni?
–A művészetet nem lehet elsajátítani. Ezt a reneszánsz
idején frappánsan így fogalmazták meg: a művészet ott kezdődik,
ahol a mesterség tökélye végződik. Ehhez az elvhez tartotta
magát a XIX. század folyamán a művészoktatás is. Ezen túllép
az a szemlélet, hogy a tehetséges ember a maga belső
gondolatait, érzelmeit, vízióit mesterségbeli tudás nélkül
is ki tudja fejezni, vetíteni. Erre is bőven találhatunk példát.
A nagy művészek mégiscsak elsajátították a mesterség, a
rajz alapjait, gondolhatunk Picassóra, aki szinte állandóan
rajzolt. Tehát erre alapozódott a művészet tanulása és
gyakorlata.
Lapunkban
egy éven át megemlékeztünk az 1956-os eseményekről. 20 éves
volt a forradalom és szabadságharc idején. Részt vett az erdélyi
megmozdulásokban?
–1956-ban negyedéves hallgatója voltam a kolozsvári főiskolának…
A képzőművészeti főiskola tanulói, miután tudomást
szereztek a magyarországi eseményekről, felkeresték a kolozsvári
egyetemeket, főiskolákat, és a Mátyás király szülőházának
lovagtermében tanácskozásra hívták meg a diákok képviselőit.
Több százan jöttek el, köztük – természetesen – a
szekuritaté emberei. Már aznap hajnalban három diáktársamat
elfogta a szeku, és bebörtönözte őket.
Besúgót
állítottak rám
Az
1950-60- as években mennyire engedte, szabályozta a román
hatalom az erdélyi magyar művészek érvényesülését?
–Erdélyben két helyen is folyt művészoktatás: Kolozsváron
és Temesváron. A művészeti főiskolát végzettek közül
szinte senki sem lehetett szabadúszó képzőművész, mert nem
volt erre lehetősége, anyagi fedezete. Így a legtöbben tanárként
helyezkedtek el. Ráadásul az ’50-es évek végén mindenkit
elhelyeztek az ország valamelyik településére rajztanárnak. A
beosztás pedig el kellett fogadni. Nagybányára helyeztek, ahol
egy technikai jellegű iskolában műszaki rajzot kellett volna
tanítanom. Az jelentette a problémát, hogy Kolozsváron a szeku
által megfigyeltek, hiszen osztálytársaim szervezői voltak a már
említett 1956-os tanácskozásnak. S megtudtam, hogy akit rám állítottak,
s főiskolára járt, Nagybányáról származik. Korábban is
sejtettem, hogy megfigyel, mert odaült mellém beszélgetni,
holott semmilyen kapcsolat nem volt közöttünk. Felmértem, ha
én Nagybányán maradok, ami művészeti szempontból előnyt
jelentett volna, akkor ugyanolyan szorongásban élek, mint
Kolozsváron. Jelentkeztem a nagybányai tanügyi osztályon, s
megkérdeztem, hol van még üres rajtanári állás. Kiderült,
hogy egy éppen felvirágzó román – Máramarossziget és Nagybánya
közti – település a negresti (avasfelsőfalui) gimnáziumban
el tudok helyezkedni. Elhatároztam, hogy ott fogok tanítani.
Csak később tudtam meg, hogy ez egy nagyon jó döntés volt,
mert a rólam szóló jelentésekben annyira pozitívumnak számított,
hogy kihúztak a megfigyeltek listájáról. Ebben a gimnáziumban
egy évig tanítottam, ami abból a szempontból is jó volt, mert
ez a terület gazdag népművészete a román népi kultúra
„Kalotaszege”.
Az
erdélyi magyar és román népművészet hatott egymásra?
–Az ’50-es és 60’-as években még élt az erdélyi népi
kultúra. Mivel ennek a kultúrának a letéteményese, alapja a földműves
népesség, függetlenül a nyelvtől, körülbelül azonos színvonalú
értékeket hozott létre. A román és magyar népművészet között
csak formai különbözőségek figyelhetők meg.
Tehát esetünkben nincs szó arról, hogy más szimbólumokat
használnak a görög-keleti vallásúak, mint a katolikusok?
–Sokkal ősibb szimbólumokról van szó. Ez mindenhol
egyforma képzeteket alakít ki. Csupán a képzetek népművészeti
kifejezése változhat a különböző népcsoportoknál. Viszont
mégis annyira rokonok, hogy én teljesen otthon éreztem magam
ebben az avasi világban. Az ottani románság görög-keleti vallású,
román nyelvet beszél, de nem tartja magát románnak, hanem
avasinak. Valószínűleg elrománosodott kunok lehettek az őseik.
Be
is fogadták az avasiak?
–Nem, mert a tanítványaim szülei igen erősen zárt
paraszti társadalomban éltek; szívesen vendégül láttak, de
szokásaikhoz híven nem engedtek magukhoz közel.
Az
állampárt idején az ősi erdélyi népművészeti kincseket, népdalokat
lehetett –e gyűjteni?
–Nem tiltották, de nem nézték jó szemmel. Mikor a
’60-as években elkezdődött a népművészet iránti érdeklődés,
akkor azt ügyesen kihasználták az erdélyiek, mert tudták, ha
Erdélyből kihoznak egy hímzést, szőttest, kerámiát, azt elég
jó áron tudják Magyarországon értékesíteni.
Minek
köszönhető az érdeklődése a népi kultúra iránt?
–Egyrészt annak, hogy otthonról, természetszerűleg
ismertem a népművészetet. Másrészt a főiskolának köszönhetem,
ahol Kós Károly tartott számunkra a népi építészetről
kapcsolatos előadásokat. Neves etnográfusok, művészettörténészek
ismertettek meg minket a népművészettel. S mikor az avasi román
gimnáziumban tanítottam, intenzív levelezést folyattam a
kolozsvári tanáraimmal, akiktől tanácsokat kaptam, hogy mit
jegyezzek fel.
Festő
szakon végzett. Erdélyben milyen kiállításokon vett részt?
–Értesítést kaptam Marosvásárhelyről, hogy egy közeli
kisvárosban, Szászrégenben megürült egy rajtanári hely –
nem sokat gondolkodtam, éltem a lehetőséggel, mert minden vágyam
az volt, hogy Marosvásárhelyen élhessek. A város képzőművészeti
kiállításain 1961-től szerepeltem képeimmel, ismertté váltam.
Festményei
is ugyanúgy figurálisak voltak, mint későbbi szobrai? Több
hazai képzőművésznyilatkozta, hogy az absztrakt felé
rendszerellenességből fordult, mert akkor a túlzott realizmus
volt a hivatalos irányzat.
–Igen, mert a ’60-as évek Marosvásárhelyén nem vetődött
fel ez a gondolat. Kísérletezgettem, és képeim szerkezetei,
szemléletei lassan olyan irányt mutattak, hogyha Erdélyben
maradok festőnek, akkor képeim félabsztarkt, vagy nagyon
leegyszerűsítettek lettek volna.
A festékeket, festményeimet nem vihettem át a határon
1966-ban
hogyan sikerült Magyarországra áttelepülnie?
–Úgynevezett családegyesítés okán. Feleségemet, aki
Kolozsváron született, de Budapesten élt, nem engedte a román
állam Erdélyben letelepedni. Így nem volt más választásom, kértem
a magyarországi áttelepedést. Az áttelepedéskor a románok
mindent átengedtek a határon, kivéve a képzőművészettel
kapcsolatos dolgokat; képeket, vázlatokat, festőállványt. Képzelhetik,
mennyire reménytelen helyzetbe kerültem, s ahhoz, hogy megélhetésünket
biztosítsam, tanári állást vállaltam. Több helyen is, s végül
a Török Pál utcai „kisképzőben” tanítottam 1982-ig. El
kellett döntenem, hogyan tovább, mert Magyarországon csak néhány
erdélyi művész nevét ismerték. Műtermem sem volt, s ahhoz,
hogy festőként éljek, megbízásokat kellett volna kapnom.
Szerencsém volt, hogy Dabóczi Mihály szobrászművész nagybátyámnak
nagybátyámnak a Várbazárban volt műterme. Az Attila
utcában laktunk a ’60-as évek végétől a ’70-es évek elejétől,
s így nem messze volt a műterem, ahol a szobrászathoz szükséges
ismeretekre tettem szert. Gyerekkoromban szobrász szerettem volna
lenni, így elkezdtem nagybátyám műtermében kisplasztikákat készíteni,
s azokat beküldtem kiállításokra, és kiderült, hogy
sikeresek a kis kőszobraim. Többet megvásároltak, s a
szakirodalom is foglalkozott velük. Összebarátkoztam a szomszédban
működő két kiváló szobrásszal, Vigh Tamással és Varga Imrével.
Utóbbi nagyon jó szándékú volt, és neki köszönhetem, hogy
a ’70-es években köztéri szobrot állíthattam fel. Két-három
évente kaptam komolyabb köztéri megbízást. Később Visegrádra
költöztünk, s itt kezdtem el dolgozni.
Visegrád-Szentgyörgypusztán,
az Áprily Lajos-völgyben beszélgetünk. Az alkotói magány át-
vagy megélése miatt választotta lakóhelyül ezt a csodás környezetet?
–A szobrászoknak ahhoz, hogy valamit létrehozzanak, nem
szükséges elzárkózás, sem valami különösebb tér. Utazás,
vagy erdei séta közben gondolkodom a témán, s hirtelen magam
előtt látom a szobrot, annak konkrét megjelenítését. Ezután
otthon vázlatot készítek. Az első szobraimat kőből faragtam
ki azt udvaron.
Nem is tért vissza a festészethez?
–Azért, mert kiderült, nem tudok festőként
gondolkodni. Képtelen vagyok magam úgy „elengedni”, hogy létrejöjjön
egy kép, ami csak félig a látvány, s a többi belülről
fakad. Az a belső érzékenység, ami korábban lehetővé tette,
hogy képeket fessek, lassan megváltozott.
Két
hete, Bakos István, a Bethlen Gábor Alapítvány ügyvivő kurátorával
beszélgettem, s ő említette, hogy ön készítette el a kolozsvári
Bethlen-szobrot. Bethlen Gáborról készültek festmények.
Ezeket vette alapul a szobor mintázásakor?
–A szobor előzménye, hogy felkértek a Bethlen Gábor-díj
részét alkotó bronzérem mintázására. Utána egyre inkább
foglalkoztatott Bethlen alakja. Több kis vázlatot készítettem
Bethlen Gáborról, és az egyiket kiöntöttem, s az alapítványnak
ajándékoztam. Bakos István felkért, hogy a kisplasztika alapján
készítsek egy nagyméretű szobrot. Ezután tanulmányoztam azt,
hogy korábban Bethlent miként jelenítették meg. Elkészült
szobromon egyik kezében könyvet, a másikban kardot tart. A
szobor 2013. szeptember 26-ára elkészült, s Magyar Alkotóművészeti
Közhasznú Nonprofit Kft Képző –és Iparművészeti Lektorátusa
az alkotást elfogadásra és elhelyezésre javasolta. Így került
a fejedelem egész alakos szobra a kolozsvári kéttornyú református
templom kertjébe.
Ahogy
már erről beszámoltunk, a szobor felállítása anyagiak miatt
volt problémás, míg a MEMENTO emlékműnél pedig az eredeti
helyszínnel voltak gondok.
– A MEMENTO elkészítésére a Politikai Elítéltek Közössége
kért fel. Az emlékművet a kommunista diktatúra 1945 és 1956 közti
áldozatainak emlékére akarták állítani. Eredetileg a város
központjába képzelték el, a Parlament környékére. Itt
azonban nem állíthatták fel. A második helyszín a Vérmező
lett volna. Hivatalos engedélyt ide sem kaptak, mert a Vérmező
nem az I. kerület, hanem a főváros hatáskörébe tartozik. A főváros
úgy döntött, hogy ott tilos elhelyezni emlékművet. Végül t
a XI. kerületi polgármester – és az önkormányzat –
befogadta a szobrot, ami jelenleg Lágymányoson áll. A helyszín
gyönyörű, de technikai problémák vetődtek fel, mert a terület
eredetileg mocsaras volt, ezért alapos statikai vizsgálatokat
kellett végezni. A kihívást az jelentette, hogy olyan emlékművet
kellett alkotnom, amire ráfér több mint 300 név, ugyanakkor
kifejező szobor legyen.
Már
szó esett a népművészetről és a hitelességről. Azt kevesen
tudják, hogy az 1982-ben alakult Népművészeti Egyesület első
elnöke lett, és javaslatára szervezték meg évekkel később,
harminc éve a Budai Várban az első Mesterségek ünnepét. Az
ott és az ajándékboltokban látható tárgyak mennyire állnak
közel az autentikus népművészethez?
Az
első Mesterségek ünnepének szervezője
–Valóban nagy kérdés, hogy mennyire autentikus egy
megjelenítési forma. Amíg egy faluközösség hagyományos életformát
élt, addig szükség volt mindazokra az eszközökre, amiket ma népművészetnek
nevezünk. Ők ezt nem annak nevezték, hanem szőttek, hímeztek,
faragtak bútorokat, eszközöket, tárgyakat. Ezeknek mind évszázados
hagyományai voltak, melyeket meghatározott az életben betöltött
szerepük. Miután a falu átalakulásával megszűnt a paraszti
kultúra, kezdeni kellett valamit a hagyatékával. Nyugaton ez a
kultúra már korábban a polgári művészet részévé vált, anélkül,
hogy különösebb problémát jelentett volna, hogy mely formák
autentikusak. Nálunk viszont másként alakultak a dolgok. Amikor
Bartók és Kodály elkezdett népdalokat gyűjteni, vagy a
szakemberek a táncokat lejegyezni, a tárgyakat gyűjteni, akkor
ezek a kultúrkincsek, formák már nem voltak a mindennapi élet
részei. A ’30-as, ’40-es években többen rájöttek arra,
hogy milyen kiváló ajándéktárgy válhat azokból, amit a
hajdani paraszti kultúrán belül naponta használtak. A népművészet
gazdag hagyományaiból ajándéktárgyak lettek. Viszont ki
kellett találni egy olyan tárgysort, ami mégis csak reprezentálta
ezt a kultúrát, s könnyen szállítható volt és látványos.
Így születtek meg az olyan tervek, hogy például a pásztorok
szaruból készített rühzsírtartójából, amit az övön
viseltek, cukorkásdobozt készítsenek. De a tárgyakat mindenhol
megfaragták, mert a kiépült népi iparművészeti hálózat zsűrije
négyzetcentiméterre fizetett a fafaragóknak. Ez a „népi
iparművészet” kialakulásához vezetett.
Valaki
egyáltalán még készít olyan tárgyakat, melyeket a népművészet
kategóriájába lehet besorolni?
–Természetesen, de ahhoz az kell, hogy mesterek megértsék,
hogy nem az a népművészet, amit a boltok kirakatában látnak,
hanem ami a szakkönyvekben, múzeumokban látható. A
legfontosabb: ragaszkodniuk kell ahhoz az alapelvhez, hogy a tárgy
használható legyen.
Mi
vezettet a Mesterségek ünnepéhez?
–Sok fafaragó szakkört szerveztem, és az azokon
folytatott beszélgetések során egységes szemlélet formálódott
a népi kultúráról, ami magában hordozta a további fejlődés
lehetőségét, az igényt, hogy mindez szervezett formában
folytatódjon. Ez indította el a későbbi fejleményeket, ami
elvezetett a Népművészeti Egyesület megszervezéséhez,
melynek alkotóházi hálózata volt, és csúcsosodott ki a
Mesterségek ünnepén. Először országos népművészeti
bemutatót akartunk szervezni, s a helyszín a Budai –hegység
lett volna. De végül a Budai Várban, a Tóth Árpád sétányon
szerveztük meg az első rendezvényt. Évekig ott tartottuk a
Mesterségek ünnepét, de a lakók megelégelték ezt, mert elég
nagy zajjal járt, így helyszínt változtattunk. A Mesterségek
ünnepe a három évtized alatt hatalmas nemzetközi érdeklődést
generáló, négynapos rendezvénnyé nőtte ki magát. Szerencsére
tisztul a kép, mert a népi iparművészeti giccses tárgyak száma
folyamatosan csökken.
Jelenleg
is kutatja a népi kultúrát?
–Változatlanul érdekel ez a téma. Évtizedekkel előtt
írtam néhány tanulmányt a Nyárád- menti, a régi Marosszék
területén lévő falus temetők sírjeleiről. Ezek nem fejfás
temetők voltak, hanem az ott található szabályos formájú
homokkövek felhasználásával készítettek sírjeleket. Évszázadokkal
korábban csak a követ helyezték a sírra, később, a XVIII. század
végétől szöveget írtak rá, és különböző jelképeket
faragtak kövekre. Ezzel a néprajztudomány nem foglalkozott,
mert olyan általános szemlélet alakult ki, hogy a falvakban
csak fejfás temetők találhatók, és idővel polgári, városi
hatásra kezdtek el sírköveket állítani. Én viszont először
szülőfalumban feltérképeztem, lefotóztam a régi köveket,
melyeket könnyen kronológiai sorrendbe lehet állítani. Így
megállapítottam azt a folyamatot, amely révén kialakult a különleges
tárgyi kultúra, a kőből készült sírjelnek ez a formája.
Azt is meg tudtam állapítani, hogy milyen jelképeket
alkalmaztak 200 évvel ezelőtt, s ezek miként éltek tovább,
mindaddig, míg a kor hatására ezekből díszítmények lettek.
50-60 falu temetőjét jártam be, és több száz rajtot, fényképet
készítettem, és azokat a Kolozsvári Néprajzi Intézetnek ajándékoztam.
Azért írtam róluk tanulmányokat, mert a sírkövek is
elporhadnak, vagy elviszik azokat építőanyagnak, s csak az én
rajzaim és fényképeim őrzik emléküket Ezért tanulmánykötet
formájában szeretném ezt a témát közzétenni.
Foglalkozik
még szobrászattal?
–Az udvarban két nagy gipsz-szobrom áll. Az egyik II. János
Pált ábrázolja, amit bronzba öntetek ki. A másik pedig
Makovecz-emlékmű, amit kőbe fogok faragtatni. Mindkettőnek már
megvan a helye. Természetesen, dolgozom, de ilyenkor, tél közepén
nem lehet, mert hideg a műterem. Tavasszal újra indul a munka,
az tartja bennem a lelket.
Medveczky
Attila
|