2017.01.20.
Komáromba
érkezett az Ausztriai Magyar Református Lelkigondozó Szolgálat
’56-os kiállítása
A magyar menekültek életét a korabeli „lágerekben” készült
képek is bemutatják
Magyar református
egyházi szolgálatok az 1956-os magyar menekültek között
Ausztriában címmel január 3-án nyílt meg az Ausztriai Magyar
Református Lelkigondozó Szolgálat, a Komáromi Protestáns Nőegylet
és a Csemadok komáromi alapszervezete által közösen
rendezett, január 31-ig megtekinthető kiállítás Révkomáromban,
a Kossuth téri Csemadok-székházban. Karvansky Mónika, az
Ausztriai Magyar Református Lelkigondozó Szolgálat lelkipásztora,
lelkigondozója, a kiállítás kurátora szerkesztőségünk érdeklődésére
elmondta: 60 év távlatából ’56-os menekültjeink száma
sajnos csökken, de még vannak közöttünk. A ’80-as évek erdélyi
menekültjei szintén a gyülekezeteink részét alkotják. A két
menekülthullám egyháztörténeti hátterének
felkutatása folyamatban van.
Nagytiszteletű
asszony ötlete volt a kiállítás megrendezése?
– Igen, ez az én kezdeményezésem volt, melynek megvalósításában
két fiatal gyülekezeti tagunk, Molnár Melinda és Hauber Anikó
építészmérnökök voltak segítségemre. A kiállítás célja
a megemlékezésen túl az 1956-os események bemutatása a „határon
túl” egy sajátos szemszögből: a menekültek között végzett
lelkigondozásnak, egyházi szolgálatoknak eddig nem ismert eseményei,
képei, kordokumentumai és a még élők visszaemlékezései
alapján.
Főleg kordokumentumokat láthatunk a kiállítóteremben?
– A tárlat tartalmaz eddig még a nagyközönség előtt
nem ismert és nem látott képeket a magyar református menekültmunkáról
egész Ausztria területén – Burgenlandtól Tirolig. Továbbá
korabeli egyházi dokumentumokat és újságcikkeket a magyar
menekültek között végzett református egyházi szolgálatokról.
Külön kiemelném az Evangélikus és Református Egyház közös
fogadólevelét a menekültekhez, melyet 1956. november 17-én
kelteztek. Meleg hangú befogadásról, a segítségük kilátásba
helyezéséről szól, és a mellékletben már egy szervezett
magyar református lelkigondozás adatairól írnak, melyben
megtalálhatóak személyek-lelkészek, címek, elérhetőségek,
egész Ausztria területén. Itt kell megemlíteni azt is, hogy
Ausztria milyen nagy törődéssel és szervezettséggel fogadta a
magyar menekülteket. Annak ellenére, hogy közel egy év telt el
az után, hogy Ausztria az 1955-ben aláírt államszerződéssel
visszanyerte szuverenitását. De jelentős források áramlottak
a menekültek megsegítésére Hollandiából, Svájcból, Svédországból,
Németországból, USA-ból. Az ausztriai egyházak is gyűjtést
rendeztek annak ellenére, hogy tagjaik szinte ugyanolyan szegények
voltak, mint a magyarok. Idézet a fogadólevélből: „Nagy
keserűség ez számotokra, hogy szeretett hazátokat koldusként
kellett elhagynotok. Millió menekültnek volt előttetek ugyanez
a sorsa. De ez most veletek esett meg és ez mindenképpen megrendítő
dolog. Ezért most hozzátok és szerencsétlen népetekhez
fordulunk mély együttérzésünkkel, az osztrák nép szeretetéről
és segítőkészségéről biztosítunk titeket. […] Mi, az
ausztriai evangélikus és református keresztyének, imádságban
teljesen mögöttetek állunk. Az otthonaink és házaink nyitva
állnak előttetek. Mivel velünk olyan sok irgalom megesett, nem
akarunk fáradtak lenni a ti megsegítésetek idején…”
A kiállítást korábban máshol is megszervezték?
– A kiállítást eredetileg az 1956-os szabadságharc és
forradalom 60. évfordulója alkalmából a Bécs-Belvárosi
Református Gyülekezet (Dorotheergasse 16, 1. kerület) gyülekezeti
termében állítottuk ki, ezáltal emlékezve és egyben a „saját
egyháztörténeti múltunkat” bemutatva, mely így, ebben a
formában még soha, sehol nem került bemutatásra. A kiállítást
nemcsak a helyi három gyülekezet (német, angol és magyar nyelvű)
tagjai tekinthették meg. A galéria a hét minden napján nyitott
volt a turisták előtt is 2016. szeptember 11. és november 5. között.
Ezt követően vittük át a kiállítást a Selye János Egyetem
Református Teológiai Karára és most pedig a Csemadok székházában
tekinthető meg. A tárlat bemutatása lassan egyfajta vándorkiállítássá
válik, ugyanis további felkérésre tavasszal a Dunamocsi Református
Egyházközségben kerül kiállításra.
Honnan szerezték be ezeket az anyagokat? Családoktól,
református lelkészektől?
– A kiállítás anyagát „feledésbe merült” egyházi
dokumentumok és nt. Soós Mihály ’56-os református lelkipásztor
magángyűjteményéből előkerült levelezések, jelentések,
korabeli képek, a református templom padlásán megtalált
dokumentumok alkotják. Sajnálatos módon egyházi archívum a
magyar református lelkigondozás történetéről nincs az
Ausztriai Református Egyházban.
Szeretnék ezt a hiányosságot pótolni?
– Természetesen, éppen ezért indult el a kezdeményezés
a részemről, hogy a 20. századi Lelkigondozó Szolgálat múltját
részleteiben, az egyházi dokumentumok alapján felkutassam.
Milyen volt a visszhang, a fogadtatás?
– Ilyen nagy érdeklődésre nem számítottunk, bár 1956
történelmi eseményeinek kevésbé ismert részét, részleteit
bemutató témáról van szó. Nagyon komoly fogadtatása volt
nemzetközi téren is. Bécsben a turisták, az érdeklődők, a
magyar és az osztrák gyülekezet tagjai mellett az angol és
amerikai gyülekezet tagjai is nagy érdeklődéssel fordultak a
kiállítás témája felé, mert ők 1957-ben alapították közösségüket.
Így az időbeli párhuzam miatt is komolyan érdekelte őket a
magyarok sorsa.
Remélem, nem veszi bántóan a kérdést, de itthon az
él az emberekben, hogy Ausztria egy katolikus ország, ahol igen
kevés protestáns él. Gondolom, a tárlatot nem csak reformátusok
tekintették meg.
– Mint említettem, a kiállítás teljesen nyitott volt,
így természetesen más felekezetű érdeklődők, turisták is
megtekintették a tárlatot. Továbbá kiemelném, hogy 2016. október
23-án a bécs-belvárosi református templom adott helyet az
1956-os megemlékezés 60. évfordulója alkalmából tartott ökumenikus
istentiszteletnek. A református gyülekezet volt az ökumenikus
istentisztelet házigazdája. Az ünnepi istentiszteleten részt
vettek a bécsi magyar szervezetek, a bécsi magyar nagykövetség,
a másik két történelmi felekezet képviselői és gyülekezeti
tagjai. A kiállítást és annak témáját a bécsi Collegium
Hungaricum igazgatónője, Molnár Mária mutatta be, majd a
templomi ünnepi alkalom után a majdnem 300 résztvevő a gyülekezeti
teremben rendezett ünnepi fogadás, szeretetvendégség keretében
megtekintette a tárlatot is.
Körülbelül 200 ezer magyar menekült lépte át
1956-ban és 1957-ben az osztrák–magyar határt. Miként
kapcsolódtak be az ő lelki gondozásukba az ausztriai magyar
református lelkészek?
– 1956 előtt is szolgáltak magyar református lelkipásztorok
Ausztriában. Ők még az I. és a II. világháború magyar menekültjeit
gondozó lelkészek, itt kell megemlíteni Gyenge Imrét, aki a
felsőőri kétnyelvű református gyülekezet lelkésze volt, továbbá
német anyanyelvű, de magyarul is beszélő lelkészek szolgáltak.
Viszont a magyar református lelkigondozás szolgálatait Ausztria
egész területén nagy részben az 56-os menekültek között érkező
lelkészek és teológusok végezték. Névsoruk megtekinthető a
kiállítás anyagában, továbbá egy csoportkép is látható róluk.
1956-ban mennyire tehető az ausztriai magyar reformátusok
száma?
– A magyar menekültek között a reformátusok számát
nem volt könnyű megállapítani. Ismert viszont egy 1958-ból származó
beszámoló nt. Gyenge Imre felsőőri lelkipásztor tollából,
mely az Ausztriai Református Egyházat mutatja be egy svájci
konferencián. Ő beszél arról, hogy az osztrák református
egyház összlétszáma körülbelül 19 000 fő, és a magyar
reformátusok száma Ausztriában 1956–57-ben ennek a számnak a
duplája volt.
A reformátusokon kívül az evangélikusok és
katolikusok is segítették a menekülteket?
– Természetesen minden történelmi egyház és vallási
felekezet külön-külön, közösen és kölcsönösen is segítette
a magyar menekülteket.
Beosztották egymás között a felekezetek a táborokat?
– Nem. A legtöbb menekülttáborban jelen voltak a történelmi
egyházak lelkészei, diakónusai, szociális munkásai. Így
biztosították a magyar menekültek számára, hogy vallásuknak
megfelelően részt vehessenek az istentiszteleteken, miséken,
bibliaórákon. Több német nyelvű egyházi jelentésben is
olvasható, hogy a református lelkigondozó szolgálat lelkészei
és segítői nagyon fontosnak tartották, hogy az ünnepnapokon
(Karácsony, Nagypéntek Húsvét, Pünkösd) református
istentiszteletet tartsanak és kiszolgáltassák az úrvacsorát
is minden nagyobb menekülttáborban.
Kiderül a
korabeli iratokból, hogy milyen volt a magyar menekültek első
karácsonya?
– A kiállítás megnyitóján egy 56 karácsonyáról szóló
svájci szociális munkás jelentését idéztem. A magyar menekültek
karácsonya, talán ilyen szavakkal jellemezhető: remény a reménytelenségben,
az idegentől való félelem, titkon az új lehetőségekben való
reménykedés, a hazátlanság érzése és az „új otthon”
lehetőségének reménye. Úgy gondolom, hogy akik szerencsésen
megérkeztek ’56 karácsonyáig Ausztriába, azok a magyar
református lelkipásztorok és segítőik által az adventi és
karácsonyi istentiszteleteken hálaimával borultak le Isten előtt,
megköszönve neki az életük megtartását, a sikeres menekülést
és elkérve tőle gondviselő szeretetét a jövőre nézve.
Említette a félelmet. A lelkészeknek sikerült megerősíteni
a lelket?
– A bajban, a nehézségek idején, a félelmek között
az emberek többsége sokkal nyitottabb Istenre, az Isten igéjére.
Ez nem csak az 56-os magyar menekültekre vonatkozik, hiszen, ha
visszatekintünk az elmúlt századra, láthatjuk, hogy a nagy világégéseket
követően egyre többen fordultak Istenhez, az egyházakhoz. A jólétben
inkább eltávolodunk Istentől, a nagy bajok idején viszont
nyitottabbak vagyunk lékekben és a mindennapokban is a Teremtő
iránt, várunk egy olyan felülről jövő segítséget, amiben
hiszünk, hogy megérkezik életünkben.
Hogyan éltek a magyarok? Hogyan és milyen körülmények
között végezték szolgálatukat a református lelkipásztorok a
magyar menekültek között?
– A magyar menekültek életéről a korabeli lágerekben
készült képek is beszélnek. Sőt a kortanúk is meséltek a lágeri
életről, annak nehézségeiről, körülményeiről. Az ’56-os
menekültek között kb. 20 magyar református lelkipásztor és
teológus szolgált. A szolgálattevők nagy erőfeszítéssel végezték
a lelkigondozói és egyházi szolgálatokat a menekültek között
Ausztria egész területén. Hozzávetőlegesen 20 magyar református
lelkipásztorból és teológusból két lelkész – nt. Véghy Károly
és nt. Soós Mihály – maradt végül Ausztriában és az ország
területét két részre osztva végezték a magyar református
lelkigondozói szolgálatot kb. 1960-tól.
Hol tartották az istentiszteleteket?
– Ez helyenként változó volt. Egyes városokban nagyméretű
táborokat létesítettek, így pl. Salzburgban, Bécsben. A
magyar református lelkészek Ausztriát négy munkaterületre
osztották fel, és kijelölték a szolgálattevőket. Az YMCA segélyszervezet
tagjai azt a szolgálatot vállalták fel, hogy ebben a nagyon súlyos
létben biztosítsák a kulturális és lelki életet. Ezért
bibliaórák, istentiszteletek megtartására alkalmas helyiségeket
alakítottak ki a menekülttáborok területén. Sőt magyar könyveket
szereztek be, és könyvtárat rendeztek be. Egyes helyeken
istentiszteletekre kialakított helyeken, máshol a település
templomában hirdették az igét a lelkészek.
A menekültek egymáson is segítettek?
– Itt kell kiemelnem nt. Soós Mihály feleségének, Soós
Zsuzsanna építészmérnök asszonynak a visszaemlékezését: jó
volt azt megélni, hogy a magyar menekültek igyekeztek egymásnak
segíteni, például a gyerekeket tanították, az egyszerű
„szakemberek” a tudásukat is próbálták átadni. Tehát fő
jellemzőként a „hozott értékek” átadását jelölném
meg, mint közösségépítő és összetartó erőt, melybe természetesen
a magyar irodalom, történelem és énekkincs átadása is
beletartozik.
Mit lehet tudni Önről és a szórványmagyarság körében
végzett szolgálatáról?
– A Szlovákiai Református Keresztyén Egyház és az
Ausztriai Magyar Református Lelkigondozó Szolgálat lelkipásztora
vagyok, a Nyugat-Európai Protestánst Magyar Gyülekezetek Szövetségének
társelnöke. Ausztriában, a magyar diaszpórában 12 éve szolgálok.
Nagyon fontosnak tartom a diaszpórában végzett egyházi szolgálatokat,
a kivándorolt magyarok lelkigondozását. Ezért is dolgozom aktívan
több szórványban szolgáló lelkésztársammal és világiakkal
együtt az ausztriai, illetve a nyugat-európai magyar protestáns
lelkigondozás fenntartásáért, hogy a magyar nyelven hirdetett
ige és imádság továbbra is erőforrás legyen a szülőföldjüktől
távol élők körében.
Az istentiszteleteken részt vesznek a hajdani menekültek
vagy azok leszármazottjai?
– 60 év távlatából ’56-os menekültjeink száma
sajnos csökken, de még vannak közöttünk. Leszármazottaik is
részt vesznek a gyülekezet életében. A ’80-as évek erdélyi
menekültjei szintén a gyülekezeteink részét alkotják. Továbbá
egy fiatalodó és gyarapodó gyülekezeti csoport teszi ki gyülekezeti
tagok nagy részét, akik szintén aktívan bekapcsolódnak a gyülekezeti
életbe, annak szervezésébe és nagyban segítik a szórványmagyarság
körében végzett lelkipásztori szolgálatokat.
A gyülekezet tagjai tehát segítenek nagytiszteletű
asszony munkájában?
– Így a reformáció 500. jubileumi évéhez híven
elmondhatjuk, hogy a református egyházban mindig is nagy hangsúlyt
fektettek a laikusok, a világiak szolgálatára. Gyülekezetünk
tagjai is vállalnak önkéntes feladatokat, így segítik a közösség
életének szervezését, gyülekezeti alkalmak és ünnepek
megvalósítását. Tehát a gyülekezeti élet aktívan működik,
annak ellenére, hogy nemcsak Ausztriában, hanem a többi
nyugat-európai országban is nehéz helyzetben vannak a protestáns
magyar gyülekezetek.
Jelenleg mennyi református látogatja a közösség
alkalmait?
– Istentiszteleti alkalmaink látogatottsága változó.
Az évközi istentiszteleten 40-60, ünnepi istentiszteleteken
100-140 hívő is eljön a templomba. Ausztriában nagyon sok
magyar él és van jelen a történelmi Magyarország egész területéről,
ebből kb. 10 000-re tehetjük a reformátusok számát. Jelenleg
a gyülekezet fiatalodó és növekvő tendenciát mutat. A magyar
református egyházi szolgálatok és a lelkigondozás igénye
nagyon nagy és állandó növekedésről számolhatok be. Nagy
missziós területről beszélhetünk, ahol a szórványmagyarság
körében a magyar református lelkipásztornak sok feladata és
szolgálata van a hazájukon kívül élő magyarok között.
Medveczky Attila
|