2017.01.27.
Verséneklő
Felvidékről
A kísérletezések után többen visszatértek a klasszikus művészeti
stílushoz
Zsapka Attila
énekes-gitáros, a Kor-Zár együttes alapító frontembere
1968. május 17-én született Párkányban. Hat éves lehetett,
amikor a televízióban végignézte a Beatles Egy nehéz nap éjszakája
című filmjét. Ettől kezdve gitáros énekes szeretett volna
lenni. Nem sokkal később megkapta első gitárját, azóta tart
mindez. Kamaszként több rövidebb és hosszabb életű
zenekarban játszott, majd 1989-ben unokatestvérével Zsapka
Zsolttal megalapította a máig is aktív Kor-Zár verséneklő
együttest. 2005-ben elhatározta, hogy a Kor-Zár mellett egyéni
pályán is szerepelni fog. Elsődleges célja az volt ezzel, hogy
rendszeresen fel tudjon lépni Szlovákia magyar tanítási nyelvű
iskoláiban, népszerűsítve az énekelt vers műfaját a diákság
körében. Kezdetben egy szál gitár kíséretében, egyedül járta
Felvidéket, azóta már barátokat, zenésztársakat is talált
mindehhez. Az iskolai koncertek általában kitűnő hangulatúak
és rengeteg pozitív visszajelzést kapnak. Az évek során a
Kor-Zár tagjai mellett sok kitűnő zenésszel és előadóművésszel
volt és van szerencséje együtt dolgozni, köztük Kátai Zoltán
és Dinnyés József énekmondók, a Kaláka együttes, Vadkerti
Imre előadóművész, Korpás Éva népdalénekes, Gál Tamás színművész,
Lakatos Róbert brácsaművész, Benkó Ákos dzsesszdobos, Emmer
Péter gitárvirtuóz, Farnbauer Péter billentyűs, gitáros és
még sokan mások. Felvidék magyar iskoláit Vadkerti Imrével és
Sipos Dávid szaxofonossal járják, ez a formáció 2016-ban Harmónia-díjat
is kapott. Korpás Évával Szécsi Pál emlékkoncerteket
tartanak, Benkó Ákossal és Emmer Péterrel pedig ZSEB zenekar név
alatt szórakoztató zenét játszanak Felvidéken és a Kárpát-medence
magyarlakta vidékein. A verséneklésnek köszönhetően volt
szerencséje személyesen megismerkedni olyan neves költőkkel,
mint Gál Sándor, Varró Dániel, Lackfi János, Mészely József
és még sorolhatnánk, Böröczki Mihályt és Z. Németh Istvánt
pedig nem csupán alkotótársának, de barátjának is tartja.
1956 versben és zenében
Tavaly vándorkiállítással és előadással egybekötött
koncertsorozat szerveztek 1956 emlékére, Mert egy nép azt
mondta, elég volt címmel. Honnan eredt az ötlet?
– A pozsonyi magyar nagykövetségtől eredt az ötlet, és
dr. Molnár Imre történész-szociológus-diplomata a Pozsonyi
Magyar Kulturális Intézet vezetője kereste meg Vadkerti Imre
barátomat, hogy szeretnének egy vándorkiállítással egybekötött
’56-os emlékkoncertet rendezni. Imre pedig a
Vadkerti–Sipos–Zsapka trióra, erre az akusztikus formációra
gondolt, hogy az lenne a legalkalmasabb a műsorra, ami felkérésre
született meg. Később ez a trió kibővült, mert úgy
gondoltuk, színesebb hangzás lenne jó ehhez a műsorhoz, mert
sokféle dalt éneklünk benne. Ezért a műsorban szerepel a
Kor-Zár együttes oszlopos tagja, Madarász András (gitár,
billentyűs hangszerek), és a mélyebb gondolatiság elérése
miatt Jónás Csaba versmondót is felkértük.
A vándorkiállítás azt jelenti, hogy 1956-tal
kapcsolatos anyagokat is visznek magukkal?
– Így van. A budapesti Terror Háza Múzeum a kiállítás
anyagának nyilvános, szabad felhasználását biztosította. Az
56-os kiállítás anyaga teljes mértékben a Balassi Intézet érdeme,
tehát nem mi töltettük le azokat, hanem ők, és tették molinókra.
A Balassi Intézet úgy döntött, hogy 2×1 méteres molinó formájában
ezeket kinyomtatja, és ez a 16 molinósorozatból álló anyag,
amely fotókat, dokumentumokat tartalmaz, „vándorol” velünk
együtt. Azokat a koncert napjára összeállítjuk, és egy-két
napra a helyszínen hagyjuk, hogy az iskolások, és az érdeklődők
megtekinthessék.
Együttesükkel eddig hány helyen léptek fel?
– A Vadkerti–Sipos–Zsapka trióval főleg Felvidéken
és Magyarországon koncerteztünk. Tavalyi fellépéseink száma
pedig meghaladja a 80-at. Hála Istennek nagyon sok helyre mehettünk,
sok helyen szerepelhettünk, főleg ezzel az akusztikus trióval,
de sikerült más formációkkal is fellépnünk. Az ’56-os műsorral
eddig négy előadásunk volt, és újabb négy biztosan lesz januárban
és februárban. Természetesen vannak még terveink. A Kor-Zár
együttes a 26 év alatt rengeteg koncertet adott Felvidéken és
külföldön, és a többi formációnkkal is alkalmunk van
rendszeresen színpadra lépni.
Tehát elég sok helyen léptek fel. Ilyenkor mindig
felvetődik a kérdés, hogy az előadások nagy száma nem teszi
rutinszerűvé a koncerteket?
– Előadóként abban a szerencsés helyzetben vagyunk,
hogy nagyon szeretjük az általunk megszólaltatott dalokat, műsorokat.
Ezért nem válik rutinszerűvé egyik produkciónk sem. Igaz sok
esetben ugyanazt játsszuk, mert vannak olyan „alapdalaink”,
melyek természetszerűleg ismétlődnek. Persze igyekszünk
valamilyen szinten újítani a műsorokon. Az is lényeges, hogy a
trió tagjait barátság fűzi össze. Ezért fellépéseink nem
unalmasak, nem tekinthetők kötelező munkának. Nem is lépünk
fel naponta, hanem kisebb kihagyásokkal koncertezünk. A közönség
kedvében járunk azzal, hogy legalább egy-két új dallal újítjuk
a műsorokat.
Tervezik új CD kiadását?
– Nagyon szeretnénk új hanghordozót megjelentetni. Már
félkész állapotban van Böröczki Mihály verseire írt összeállításom,
és 2016 végén beszéltük meg Vadkerti Imrével és Sipos Dáviddal,
hogy ez lesz a trió első lemeze. Tehát közösen – vendégzenészekkel
együtt – szereplünk rajta, és közösen is adjuk ki a CD-t.
Az ’56-os műsorukról nem adnak ki lemezt?
– Ezen nem gondolkodtunk, mert a műsorban nem csak a saját-,
hanem főleg Kormorán-dalokat játsszunk, s ezeket fölösleges
volna a mi előadásunkban kiadni.
Említette Böröczki Mihály nevét. Egyik lemezükön
kortárs költők verseit zenésítették meg, és tudtommal
szeretnék ezt a vonalat továbbvinni. A kortárs költemények
hallatára sokan fogják a fejüket, mert valami „lila ködös”,
értelmezhetetlen dologra gondolnak. Mi erről a véleménye?
– Böröczki Mihály azon költők közé tartozik, akik lényegre
törően, de rímekben fejezik ki magukat, és nem szabad verssel
foglalkoznak. Azt tapasztalom, hogy a sok kísérletezés után a
művészetekben egyre többen térnek vissza a klasszikusnak
mondható, értelmezhető formákhoz – melyeket könnyebb
befogadni. Az irodalomban is tetten érhető ez a törekvés;
egyre több verset írnak klasszikus formában, melyek énekelhetők.
A már említett CD úgy jött létre, hogy nagyon sok szép kortárs
költeményt sikerült megzenésítenünk. A szabad verseket
nagyon nehéz dalba foglalni, legfeljebb a hangulatukat lehet zenével
kifejezni.
Térjünk rá pályájára. Miként lesz egy mezőgazdasági
mérnökből zenész?
– Nem én vagyok az egyedüli zenész, aki más területről
talált rá erre a szép hivatásra. Valóban sok helyen
dolgoztam, és teljesen mást tanultam, mint zenét. Ennek ellenére
mindig arra gondoltam, hogy egyszer zenész leszek. Végül is a
szerencsének vagy a véletlennek köszönhetem, hogy hivatásos
zenész vált belőlem. Ami pedig a zenei ismereteket illeti, most
szeretném behozni lemaradásomat, ami már nem annyira egyszerű.
Jelenleg a nagytapolcsányi konzervatóriumban klasszikus éneket
tanulok és zenei tanulmányokat folytatok.
Gondolom, azért eddig valakitől csak elleste a zenei
fortélyokat?
– Amikor sokat hallgatunk zenét, az megragad bennünk. S
természetesen nem egyedül zenélek, így zenész kollégáim,
barátaim kölcsönösen tanulnak egymástól. A verséneklés terén,
a pályám során a kezdetektől fogva nagyon sok kitűnő zenésszel
találkozhattam, például Dinnyés Józseffel, Kátai Zoltánnal
vagy a Kormorán együttes tagjaival. Rajtuk kívül még sok
mindenkitől sikerült fortélyokat ellesnem. Olyan mesterekről
van szó, akik nem közvetlenül tanítottak, mégis sokat köszönhetek
nekik.
Mindig is a könnyűzene érdekelte?
– Arra nem gondoltam, hogy komolyzenével foglalkozzam, bár
középiskolásként nagyon szerettem operákat lemezjátszón
hallgatni, akkor még operaházba nem jutottam el. Mivel már
kamasz voltam, amikor érdekelt a komolyzene, elég késő is lett
volna elkezdeni például zeneelméletet vagy egy klasszikus
hangszert tanulni. Ez most ellentmondhat annak, hogy most mégis
klasszikus éneket tanulok, de ez nem jelenti azt, hogy operaénekes
szeretnék lenni, csak az alapvető zenei ismeretek elsajátítását.
S az is tény, hogy az alap a klasszikus éneklés és énektechnika.
Mégis, melyik volt az az együttes, vagy énekes, aki
eleinte nagy hatással volt önre?
– Szécsi Pál – anyukám kedvenc énekese –
bakelitlemezeit szinte rongyosra hallgattam; nagyon szerettem
dalait. Hatéves lehetettem, amikor a televízióban végignéztem
a Beatles Egy nehéz nap éjszakája című filmjét. Kivételesen
édesapám megengedte, hogy este nyolc óra után is tévét nézhessek…
A film hangulata annyira megfogott, hogy elhatároztam: gitáros
énekes leszek. Később Dinnyés József, Kátai Zoltán, a Kaláka
Együttes, Szörényi Levente és a hozzá tartozó zenekarok
hatottak rám.
Amikor 1989-ben megalapította a Kor-Zár együttest,
milyen cél vezérelte, és tudta-e, hogy nem könnyű a művészetből
megélni?
– A Kor-Zárt nem azért hoztuk létre, hogy ez megélhetést
biztosítson számunkra. Akkor harmadéves főiskolás voltam,
Zsolt unokatestvérem elsős. Szerettünk zenélni, gitározni, és
kerestük a lehetőségeket – több főiskolai bulin játszottunk.
Majd úgy éreztük, tudnánk mi is írni dalokat. Szövegekkel is
próbálkoztunk, de közelebb állt hozzánk a versmegzenésítés.
Korpás Éva énekművész biztatására mentünk el, akkor még
trióban – Zsolttal és Vén Kamill barátommal – a Kaláka
fesztivál amatőr versenyére, ahol sikeresen szerepeltünk, és
az a zenei világ nagy hatással volt ránk. Akkor döntöttünk
úgy, hogy szeretnénk a lehető legtovább zenélni, és minél több
emberhez eljutni Felvidéken.
2005-ben elhatározta, hogy a Kor-Zár mellett egyéni pályán
is szerepelni fog, mégpedig a magyar tannyelvű iskolákban. Ezt
úgy képzeljük el, hogy a diákok mondjuk éppen József Attiláról
tanulnak, és ön gitárral a kezében elénekel egy-két megzenésített
dalt, s ezáltal könnyebben megszeretik a nebulók az irodalmat?
– Bízom benne, hogy ennek van egy ilyen hozadéka is. Az
az ötlet, hogy iskolákat keressek fel, nem tőle eredt. Igaz,
nem a pedagógiai főiskolán tanultam, de a legtöbb barátom
odajárt. Mikor ők tanárok lettek, és tudták, hogy verseket éneklek,
felkértek, hogy vegyek részt rendhagyó irodalomórákon. Ezután
jöttem rá, hogy több iskolát is felkeresek, mert ezzel a diákoknak
többletet adhatok. Amit nekik sok esetben be kell magolniuk, azt
más formában, zenében is lehet értelmezni. Az iskolai előadások
során általában az összes évfolyam hallgatja a koncertünket,
de az a tapasztalatunk, hogy főként az alsó tagozatosok fogékonyak
rá igazán.
Mennyire népszerű műfaj a verséneklés?
– Egyértelmű, hogy nem populáris műfaj, nem a tömegigényt
elégíti ki, hanem van egy érdeklődő réteg, akik számára érdemes
lemezeket készíteni. Jellemzően nem dalszövegeket írunk –
eddig két hanghordozón egy-egy unokaöcsém tollából származó
szövegű dalunk jelent meg – hanem irodalmi műveket zenésítünk
meg. Mi ezt teljesen rendben való és fontos dolognak tartjuk.
Persze nem láthatnak televíziós showműsorokban, és nem minket
játszanak a rádiókban. De nem vagyunk annyira a háttérben,
hogy sehol sem kapnánk lehetőséget.
A felvidéki magyar rádió sem játssza dalaikat?
– Minden elismerésem a Pátria Rádióé, amelyik nemcsak
a Kor-Zár együttessel foglalkozik, hanem odafigyelnek a fiatal
tehetségekre is. A Tompa Mihály Vers- és Prózamondó Verseny
verséneklő kategóriájának zsűritagjaként sok jó énekest
ismerhettem meg, és szerencsére ők egy-két éven belül demóval
vagy CD-vel jelentkeznek, melyekből játszik a Pátria Rádió.
Tehát évtizedek múlva lesznek méltó utódai a Kor-Zárnak?
– Nagyon bízom
benne, hogy igen, sőt ennek a műfajnak már most is vannak aktív
fiatal képviselői. Ők azért nem csak versénekléssel
foglalkoznak, hanem kipróbálják magukat más műfajokban is. A
Kicsi Hangot is Rimaszombatban fedezték fel, és remélem, hogy
sok hozzájuk hasonló tehetséges zenekar nő majd ki onnan.
Négy gyermek édesapja. Gyermekei jelentik az első közönséget?
– Hat és kilenc éves kislányomnak szoktam először eljátszani
a megzenésített gyermekverseket. Amit két idősebb gyermekemnek
megmutattam annak idején, mert kíváncsi voltam a véleményükre,
az a Radnóti-töredék. El is mondták kritikáikat, s azt, mi
tetszik benne. A zenés irodalmi összeállítást – a dalok közben
Radnótiról is mesélek – 2009-ben a költő születésének századik
évfordulójára készítettem. Abban az esztendőben egy szál
gitár kíséretében mintegy 100 alkalommal mutattam be iskolákban
és művelődési házakban Felvidéken, Magyarországon és Erdélyben.
Gyermekeit taníttatja zenére?
– Nem erőltettem rájuk a zenetanulást, inkább saját késztetésből
tanulnak zenét. Legidősebb lányom egy budapesti szakiskolában
dzsesszéneket tanul. Fiam jelenleg autodidakta hobbizenész, a két
kicsit pedig művészeti iskolába járatjuk, zongorára és
balettre. A cél, ha zenészek szeretnének lenni, akkor megkapják
ahhoz az alapképzést, tudjanak fejlődni.
A különböző felvidéki magyar fesztiválokra elhívják
önöket?
– Számos hazai fesztiválon volt szerencsénk ilyen-olyan
formációnkkal szerepelni már. Említhetném itt többek között
a Martosi Nyári Egyetemet, a Kürti Borfesztivált és az Alsószeli
Jurta Napokat, amelyek műsorán szinte évente rendszeresen ott
vagyunk, de szerepeltünk már a Gombaszögi Nyári Táborban, is
és számos fesztiválon, falunapon. Örömmel mondhatom, hogy
Felvidéken ismernek és hívnak minket.
Ebből meg lehet élni?
– A Kor-Zárból nem, de a zenéléséből már igen, mert
nagyon sokféle műsort kínálunk, és sokféle síkon mozog
zenei tevékenységem. Például Szécsi Pál emlékkoncertet
adunk elő. Magam végzem a menedzseri munkát, tehát a műsorok
promózását, s a műsorkínálatokat szétküldöm az intézményeknek,
s én szervezem a koncerteket. Nem tudjuk olyan áron kínálni a
műsort, hogy még egy profi menedzser is megéljen belőle. Az,
hogy a Pátria Rádió és a Szlovák Televízió magyar szerkesztősége
foglalkozik velünk, nem elég önmagában ahhoz, hogy tömegeket
vonzzanak koncertjeink.
Több CD-t is kiadtak. Az internet átalakította a
piacot?
– A kezdeteknél, amikor az internet még nem zavarta a
lemezpiacot, sem voltak kereskedelmi forgalomban a lemezeink és
most is csak a koncertjeinken lehet elérni azokat. Akik ott
lemezt vásárolnak, általában lelkesedésből teszik, támogatni
szeretnének vele bennünket. Arra is számtalan példa volt már,
hogy az interneten láttak, vagy hallottak bennünket és ezt követően
érdeklődtek CD iránt a honlapunkon. Számunkra tehát inkább
pozitívumot jelentenek az internet kínálta lehetőségek.
Semjén Zsolt miniszterhelyettestől megkapták a Külhoni
Magyarságért Díjat. Mit jelent számukra ez az elismerés?
– Nagyon örülünk a díjnak, és nagy megtiszteltetés
számunkra az, hogy méltónak találtak minket erre a kitüntetésre.
Az pedig külön öröm, hogy a díjra a felvidéki magyarság köréből
jelöltek bennünket. Igaz ez nem egy szakmai díj, tehát nem a
zenekar művészeti munkásságát díjazták ezzel az elismeréssel,
hanem az összetartozás-tudat erősítését.
2016-ban képviselőként indult a Magyar Közösség Pártja
színeiben. Magyarországon egy bizonyos réteg azt mondja, a művész
ne politizáljon. Miért vállalta el a felkérést?
– A kisebbségben élő magyarság körében élő művész
számára mást jelent a politizálás. Számomra a Magyar Közösség
Pártja az egyedüli, amely a magyarságot képviseli. Berényi József,
a párt korábbi elnöke keresett föl azzal, hogy mint „húzó
név” kerüljek fel a választási listára. Sosem voltak
politikai ambícióim, de vallom, hogy egy magyar közösséget
csakis egy párt képviselhet. Ezért mondtam igent a felkérésre.
Azt tapasztalom, hogy egyre több – nem csak idehaza –
elismert, tehetséges magyar művész él Felvidéken, és bízom
a szép jövőben.
Medveczky Attila
|