2017.01.27.
Nem érdemes számháborúba
kezdeni
A vizek, a halak, a horgászok sorsa nem lehet más, mint társadalmi
kérdés
Egy profitorientált
tevékenységtől nehezen lenne elvárható, hogy az őshonos halállomány
fenntarthatóságát, a tágabb természetvédelmi érdekeket
tartsa elsődlegesnek. A horgászszervezetek a horgászati szabályokat,
fogási kvótákat folyamatosan igyekeznek ezen értékek mentén
kialakítani, a halállományok fenntarthatóságát elősegíteni,
mindezt átláthatóan mindenki számára – szögezte le Dr. Szűcs
Lajos, a Magyar Országos Horgász Szövetség
(MOHOSZ) elnöke.
Kezdjük egy visszatekintéssel. Miként érintették
a MOHOSZ-t a 2016-os jogszabályi változások?
– Egy nagy átalakulási, átalakítási folyamat második,
igen eredményes évét zártuk, így bőven van mire
visszatekinteni. A MOHOSZ megkapta az állami tulajdonú vizek döntő
részének a hasznosítását 15 évre, s az év végén lejáró
hasznosítású újabb vizek esetében is folytatódik azok horgászati
célú halgazdálkodási átvétele. Megszűnt a kereskedelmi halászat
a természetes vizeken, így lassan regenerálódhat, fejlődhet a
halállomány, s e folyamatot az eddiginél jelentősebb telepítések
is segítették. Bevezetésre került az egységes haltelepítési
bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettség annak érdekében,
hogy a hatóságok és a szövetség mellett a horgászok is időben
értesüljenek a telepítésekről, azok összetételéről, így
személyesen kontrollálhatják is azokat. Egy éve forgalomba került
az egységes állami horgászati okmány, amit jövőre is kizárólag
a MOHOSZ albizományosai, forgalmazói adhatnak ki egyre jobban átláthatóan,
szándékaink szerint tovább gyorsuló ügyintézés mellett. Idén
kormányrendelettel elfogadták a horgászati célú Nemzeti
Halgazdálkodási és Horgászati Stratégiát és az Országos
Horgászati Hálózati Programot, ezek megvalósulása esetén az
elkövetkező években soha nem látott mértékű támogatás érkezhet
európai uniós és hazai forrásokból a horgásztatási és horgászturisztikai
szektor szereplői számára. A Földművelésügyi Minisztérium
halgazdálkodási előirányzatából a horgász szervezetek 350
millió forintot meghaladó támogatást kaptak halőri munkaruha
és -eszköz beszerzésére, gépjárművek, csónakok és csónakmotorok,
telefonok és optikai eszközök vásárlására. Bevezetjük az
egységes szövetségi hozzájárulást, az egyesületi tagdíj
minimumot és a tagszövetségi működési minimumfeltételek
rendszerét is annak érdekében, hogy a horgászok a jövőben
egyre inkább a valós többletszolgáltatások alapján tudjanak
majd egyesületet, vizet választani. Értük, róluk szól a legtöbb
folyamat, ezen irányt támogatják a jogi és a szövetségi szabályozások
is.
2016. január elsejétől megszűnt a kereskedelmi célú
halászat Magyarország természetes vizein. Ezáltal a túlhalászott,
túlhorgászott vizek romló állapotát vissza lehet fordítani?
– Ez a döntés csak egy, ám a sporthorgászok és a
sporthorgászat fejlesztése szempontjából igen lényeges jogi
intézkedés, ám a vizek és a vízpartok állapotának általános
javítása és élővilágának megóvása, fejlesztése ezen a körön
jóval túlmutató, túlzás nélkül nemzeti jelentőségű
feladat. Ez sok minisztérium, hivatal együttműködését igényli
a jelenben és a jövőben is, nagyon komoly és tartós forrásbevonás
igénye mellett. E folyamatban a MOHOSZ együttműködő partner
és sokszor katalizátor is kíván lenni, vállalva a cél eléréséhez
szükséges áldozatokat, önkorlátozásokat is. Visszatérve a kérdéshez,
a megszüntetett kereskedelmi célú halászat bizonyíthatóan a
legjobban az őshonos, a piacon is jól értékesíthető
halfajokra irányult és a halkivétel mértéke is legalább a
horgászattal egyenértékű volt, míg egy halászra ezer horgászt
lehetett számítani. Az sem mindenki számára egyértelmű, hogy
a hatályos jogszabályi rendelkezések alapján a legtöbb természetes
víz mellett maga a hal is állami tulajdon és a horgászati célú
halgazdálkodás kötelezően nonprofit jellegű, így például a
nagyobb jegybevételekből majd több halat is lehet telepítésekkel
a vizeinkbe visszajuttatni és a szigorodó, állományokat
fokozottan védő horgászrendeknek és a rendszeres ellenőrzéseknek
köszönhetően azok állománya így jobban megóvható, illetve
jelentősebben fejleszthető lehet. Mindez nem írja felül az élőhelyek
fejlesztésének általános igényét, de adott helyen és
esetben az idegenhonos, invazív fajokra irányuló szelekciós
halászat létjogosultságát sem. Bízom abban, hogy lépésről
lépésre a jó irányban haladhat tovább a vizek közösségi céloknak
alárendelt rehabilitációja, állapotjavítása.
Tavaly a halászok tiltakoztak a törvény bevezetése
ellen. S azt mondták, hogy „egy kimutatás szerint vizenként változó
arányban a halászok a halak 15-30 százalékát fogták ki, a többit
a horgászok. Tehát nem kell tőlük félteni a vizeket.” Mi
erről a véleménye?
– Nem érdemes számháborúba kezdeni, a tények beszélnek
és a gyakorlati tapasztalatokat is felhasználva születnek, születtek
a döntések. Természetes, hogy egy adott helyzet haszonélvezői
szeretnék fenntartani a korábbi állapotot. Itt két igény, két
érdekcsoport között döntött felelősen a kormány, a nagy többség
és a vizek érdekeit egyaránt figyelembe véve. Egy profitorientált
tevékenységtől nehezen lenne elvárható, hogy az őshonos halállomány
fenntarthatóságát, a tágabb természetvédelmi érdekeket
tartsa elsődlegesnek. A horgászszervezetek a horgászati szabályokat,
fogási kvótákat folyamatosan igyekeznek ezen értékek mentén
kialakítani, a halállományok fenntarthatóságát elősegíteni,
mindezt átláthatóan mindenki számára. Minden illúzió nélkül
az is tény, hogy a természetes vizeink halállománya még a
legnagyobb emberi segítséggel sem tud már olyan szinten megújulni,
mint a nagy vízszabályozások előtti időszakban, de a magyar
vizekben a jelenleginél jóval nagyobb lehetőséget látunk. Azt
is sok helyen elmondtam már, hogy a MOHOSZ is érdekelt az egészséges,
minőségi magyar halfogyasztás ösztönzésében, de meggyőződésünk
szerint a jövőben a kereskedelmi halászat álságos visszaállítási
kísérletei helyett az extenzív halastavi haltermelésre, a minőségi
akvakultúrákra kell a figyelmet, az energiát és a fejlesztési
forrásokat fordítani.
Elnök úr szerint az ellenzék miért a halászat vagy a
halászati módszerek teljes megszüntetéséről ír?
– Érdekből, vagy esetleg csak ismerethiányból eredően,
nem tudom, de mindkettő káros ezen a politikai értelemben
teljesen semleges területen. A vizek, a halak, a horgászok sorsa
nem lehet más, mint társadalmi kérdés. Szerencsére mindez az
ellenzék jelentős részére sem áll, gondoljunk csak az átrendezési
folyamatot megindító törvény 90% feletti támogatottságára.
A kereskedelmi halászat megszűnésének ellenére létjogosultsága
van és lesz is számos halászati módszernek, így a MOHOSZ
keretében továbbélő kisszerszámos-, a szelektív és az egyéb
tudományos jellegű halászatnak, a havária miatti halmentésnek,
tehát a halászat mint szakma fennmaradása ilyen igények és a
stabil tógazdasági termelési háttér mellett biztosított.
Bizonyos halfajok esetében, vagy a túlszaporodás vagy
a szelektálás szempontjából fontos, hogy ott legyen a halászat
a horgászat mellett?
– Nagyon fontos feladat lesz, hogy az invazív
halfajainkat (busák, törpeharcsák, ezüstkárász) a horgászvizek
hasznosítói fokozatosan visszaszorítsák. Ez a folyamatos horgászati
szelekció mellett bizonyos esetekben csak halászati módszerekkel
lehetséges, illetve hatékony, ugyanúgy, mint szükség esetén
a szaporításhoz szükséges őshonos anyaállomány begyűjtése
és maga az állományfelmérő halászat. Az ökológiai egyensúly,
a megfelelő halfajszerkezet kialakítása, majd fenntartása érdekében
továbbra is szükséges lesz a halászat jelenléte a magyar
vizeken, de nem célként, hanem eszközként a komplex hasznosítás
érdekében.
A miniszterelnök és a kancelláriaminiszter tavaly azt
hangoztatta, hogy a kereskedelmi halászat betiltása jó döntés
volt, de szerintük tarthatatlan állapot, hogy a Balaton mellett
balatoni halat nem vagy legálisan nem lehet fogyasztani, illetve
beszerezni az éttermeknek. Elképzelhető, hogy módosítanak a
jogszabályon?
– A Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt. részéről
számos fórumon, különböző előadások és interjúk keretében
is közzé lettek téve a konkrét számadatok a kereskedelmi célú
halászat eredményeiről abból az időszakból amikor még volt
halászat a Balatonon, továbbá az így fogott balatoni halak
kereskedelmi forgalomba kerüléséről. Ezek és az egyéb
halkereskedelmi bizonylatok kivétel nélkül azt bizonyították,
hogy a Balaton menti éttermekben feltálalt halak csak töredékében
származtak a Balatonból, sőt a híres „balatoni fogas”-nak
is a zöme több vendéglőben kazah származású volt. A
Balatonból közvetlenül már nem juthatnak az éttermek haltermékhez,
azonban a BHN Zrt. Balaton környéki termelő tavaiból ugyanazon
a vízrendszeren és körülmények között a balatonihoz hasonló
minőségű, magyar halat tudnak biztosítani a vendéglők és a
fogyasztók számára. A MOHOSZ kidolgozott továbbá egy olyan
stratégiát is, melynek megvalósulása esetén kialakulnak a
halas (balatoni, tiszai, Körös vidéki stb.) földrajzi áruvédjegyek
és ezekhez kapcsolódó minőségi haltermelést támogató előírások,
melyek eredményeként mindenhol biztonsággal lehet majd minőségi
magyar halhoz jutni a nem horgász fogyasztóknak is.
A MOHOSZ vezetősége
tárgyal majd a nehéz helyzetbe került halászokkal?
– Ez az egyeztetés már több körben, több helyen és módon
megtörtént, mivel a valóban nehéz helyzetbe került halászok
helyzetének javításában, továbbfoglalkoztatásában a MOHOSZ
is partner. A halőrzési feladatok ellátására már több
tagszervezetünk is foglalkoztat korábbi halász alkalmazottakat
és mindenkinek szeretnénk egyéni megoldást találni, akik vállalják
a további, alkalmazotti státusban történő munkát és ennek
érdekében a helyzetük előzetes felmérését célzó, ellenőrzött
adatszolgáltatásokat. Egyes, tartósan használaton kívül
maradó halászeszközök esetében vizsgáljuk az egyéni kártalanítás
lehetőségeit is, ugyanis a korábbi halász vízhasznosító
szervezetek jogszabályon alapuló kártalanítása már megtörtént.
Mi célt szolgál a tavaly bevezetett egységes állami
horgászati okmány?
– A korábbi állami horgászjegyek, érvényesítő bélyegek
és a fogási napló egy okmányba történő összevonásának a
bürokráciacsökkentésen túl az volt a fő célja, hogy az
ellenőrizhetőség és a forgalmazás követhetősége is hatékonyabban
megvalósulhasson. 2017-től ez a folyamat az egységes szövetségi
hozzájárulás bevezetésével konzekvensen tovább folytatódik.
Nem titkolt a MOHOSZ azon szándéka sem, hogy a jövőben szeretné
ezen okmányokon túl a horgász igazolványt és a területi
jegyeket is egyetlen, a horgász nevére szóló magyar horgászkártyával,
illetve a kapcsolódó webes és mobilalkalmazásokkal kiváltani.
Idén változik-e az éves állami horgászjegy alapdíja,
s aki ezt befizeti horgászhat-e az általa kedvelt területen?
– 2017-ben is ugyanazon az áron történik majd a
forgalmazás, mint az azt megelőző évben. Az állami horgászjegy
önmagában továbbra sem jogosít fel a horgászatra, ahhoz felnőtt
és ifjúsági korosztályok esetében horgászszervezeti tagság,
valamint mindenkinek az adott vízterületre szóló területi
jegy váltása is szükséges. A turista horgászjegy pedig
egyfajta határozott idejű, korlátozott próbalehetőség,
vizsga- és tagsági kötelezettség nélkül.
Kedvezményes jegykonstrukciókat is bevezetnek?
– A 2016-ban bevezetett országos területi jegy mellé,
idéntől már külön, a Duna, illetve a Tisza teljes szakaszára
is kapható összevont területi jegy, illetve ezekből ifjúságiak,
a 70 év felettiek, a női horgászok, valamint a látás-, mozgás-,
értelmi- és hallássérültek számára az egy botos, kedvezményes
árú változat is igénybe vehető. A MOHOSZ jegyrendszere
mellett mindegyik halgazdálkodási hasznosító is kiad az adott
vízterületre, vízszakaszra szóló kedvezményes területi
jegyeket.
Számítanak
arra, hogy jelentősen megnő a regisztrált sporthorgászok száma?
– Igen. A folyamatok már említett letisztításával,
kifehérítésével, az állami és szövetségi nyilvántartások
összefuttatásával számomra nem várt módon már 70 000 fő
feletti emelkedés következett be, de itt az új horgászok
mellett inkább az újra legálisan horgászók száma a jelentősebb.
Nagy súlyt fektetünk az utánpótlás-nevelésre, az
ismeretterjesztésre is, de a sok új, kezelésünkbe került vízterület
is csábító lehet sokak számára. A célunk az, hogy a most elért
400 000 fős küszöböt tartósan átlépve évről évre biztosítsuk
a lassú taglétszámnövelést.
Mit kell
tudni a várhatóan idén induló Országos Horgászati Hálózati
Programról? Mennyire könnyíti meg ez a horgászok életét?
– A kormány egy kiemelt program keretében 13 milliárd
forint támogatást tervez fordítani a horgászat, mint
Magyarországon is a legnagyobb tömeget megmozgató szabadidős
tevékenység fellendítésére, a minőségi szervezeti és hálózati
működés megalapozására és a szükséges infrastrukturális
és informatikai fejlesztésekre. Ezek a soha nem látott nagyságrendű
fejlesztések reményeink szerint a sporthorgászat és a horgásztatás,
a kapcsolt szolgáltatások környezetét jelentősen javítani
fogják nemcsak a horgászok, hanem a családtagok, sőt a tágabb
közösség érdekében is, szinergiában a többi szabadidős tevékenységgel
is.
Nagyon sok olyan hely van Magyarországon, ahova szlovák,
cseh, lengyel, román horgászok szívesen jönnek. A turista
jegyet váltók haza is vihetik a kifogott halakat?
– 2016-ban már
tízezernél jóval több külföldi vendéghorgász járt egy
vagy több alkalommal hazánkban, valamint több mint 6000 db
turista állami horgászjegyet váltottak ki, mellyel az adott területi
jegytípusra engedélyezett mennyiségű, a jogszabályi feltételeknek
megfelelő, úgynevezett kifogható halat természetesen haza is
vihették a szerencsés horgászok, az egyesületi tagokhoz hasonlóan.
A már végrehajtott és a tervezett átalakítások, fejlesztések
okán is őszintén bízom abban, hogy a jövőben egyre több
horgászvendéget és új horgászt üdvözölhetünk!
Medveczky Attila
|